Romania Sociala logo
Menu

Fenomen fără precedent în campania electorală prezidențială din SUA

autor:   23 October 2016  

Sebastian Fitzek

Astăzi suntem martori la un paradox interesant în comunicarea mass-media cu electoratul. Asistăm oare la un fenomen de manipulare și/sau dezinformare în masă? Cine se află în spatele acestor acțiuni care zugrăvesc monocrom două lumi diferite? Este social-media o lume diferită față de imaginea prezentată de televiziuni? Un lucru este cert, social-media înseamnă like-uri și comentarii ale tuturor oamenilor, fără nicio barieră sau cost, fără prezența unor reguli sau norme în care oricine are dreptul de exprimare liberă la opinie și argument. Putem declara deja că social-media a învins astăzi definitiv media televizată și cea scrisă într-o bătălie fără precedent în istoria electorală americană. Sprijinul celor mai titrate televiziuni, ca CNN, FOX News, NBC, ABC News, BBC, etc. este evident prin scorurile uriașe pe care Hillary Clinton le-a primit în favoarea ei. Să luăm ca exemplu harta electorală DATAPoints comandată și furnizată publicului de NBC News și alte televiziuni unde Hillary conduce detașat cu scoruri de aproape 2 la 1.

Fig.1 Harta electorală a voturilor pe candidați la nivel de state:

harta-electorala-1
Sursă: NBC News Battelground MAP (http://www.nbcnews.com/politics/2016-election)

După a treia dezbatere televizată, care a avut loc pe 18 octombrie 2016, ABC News a prezentat un scor care o prezintă pe Hillary câștigătoare cu 53 de procente. Potrivit unui alt sondaj prezentat de același post de televiziune, de trei ori mai mulți americani au declarat că Hillary Clinton a câștigat dezbaterea. La fel și alte televiziuni, ca NBC sau CNN au declarat că Hillary a câștigat în mod categoric și că nu mai există dubii cu privire la bătălia finală.
În acest timp, social-media, incluzând aici cele mai mai importante și mari rețele sociale, ca twitter, facebook și instagram aduc o imagine cu totul diferită față de cea mediatizată de televiziuni. Să luăm ca exemple cele mai importante Poll-uri afișate și mediatizate pe aceste rețele, începând cu data ultimei dezbateri care a avut loc pe 18 octombrie.

Fig.2 Poll-urile afișate de social-media, imediat după dezbaterea de pe 18 octombrie

poluri-social-media
Sursă: https://www.facebook.com/DonaldTrump/photos/a.488852220724.393301.153080620724/10157935623145725/?type=3&theater

În această situație curioasă, contradictorie și chiar hilară, ne întrebăm cum este posibil așa ceva, cum se explică și unde este adevărul? Televiziunile o arată câștigătoare pe Hillary, în timp ce social-media, cu un scor mult mai mare îl înfățișează câștigător pe Trump. Dacă ar fi să alegem dintre cele două medii de comunicare este limpede de ce social-media are un mare avantaj prin dreptul oricui de a se exprima. Social-media este oglinda perfectă a democrației în care oricine capătă voce. Televiziunile rămân un garant al democrației, numai în cazul în care politicul nu se implică în dreptul la libera exprimare și opinie. Neutralitatea televiziunilor s-a arătat din nefericire a fi un deziderat, un principiu declarat, dar foarte rar aplicat. Nu e nevoie să ne întoarcem la toată istoria campaniilor electorale pentru a vedea ceea ce s-a demonstrat mereu, ci este suficient să privim cu uimire la aceste date.
Să urmărim în continuare atacul viral pe care social-media îl face cu privire la scorurile enunțate de televiziuni și să luăm ca reper cazul facebook. După ultima dezbatere de pe 18 octombrie, Donald Trump atacă imparțialitatea sondajelor prezentate pe canalele de televiziuni prin afișarea unor altor poll-uri prezente pe internet și în ziare precum The Washington Times.
Iată un poll susținut de social-media, în care Hillary ocupă ultima poziție:
Fig. 3 Drudge report: Pe cine ai alege ca președinte?

drudge-report

Sursă: Drudge. Poll închis la data de 22 octombrie 2016
http://drudgereport.com/nosp.htm

Adunând numărul de comentarii primite și share-uri, începând cu data de 18 octombrie, contul lui Donald Trump a primit de cel puțin 4 ori mai multe like-uri față de postările afișate pe contul lui Hillary. Un alt fenomen de remarcat apare în postările scrise de Hillary, care sunt masiv negativ comentate de vizitatori, în ordinea numărului de like-uri primite. Aici, rezultatele capătă o întorsătură fără precedent. Propriile postări ale lui Hillary sunt negativ comentate și des atacate de useri. Subliniez această curiozitate, în condițiile în care un candidat prezidențial primește pe propria lui pagină, la propriile sale comentarii, un feed-back constant critic și toxic. În calitate de candidat aflat pe ultima sută de metri, Hillary ar trebui să-și pună cea mai grea întrebare a carierei sale: este reală imaginea reflectată și difuzată de televiziuni sau este o mare iluzie spre un drum cu final catastrofal? Cunoaștem legea sociologică în care se spune că marile așteptări duc spre mari dezamăgiri, la fel cum imaginile artificiale capătă o latură tragi-comică în fața realității de la firul ierbii. A învins social-media omnipotența televiziunilor cu care ne-am obișnuit? Vom vedea răspunsul în rezultatele inevitabile de pe 8 noiembrie.

Surse online:

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election

http://drudgereport.com/nosp.htm
https://www.facebook.com/hillaryclinton/?fref=ts
https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts



Facebook

Prof.Univ.Dr.Emerit, Eugen BLAGA: “Cel din urmă genial. Gheorghe Zamfir”, Editura Europrint

Cu puțin timp înainte de marele concert din Piața Constituției (21 septembrie), unul din cele mai mari concerte ale artistului din toate timpurile, am reușit, după mai multe luni, să finalizez cea mai recentă carte a noastră. (Eugen, Blaga „ Cel din urmă genial. Gheorghe Zamfir”, Editura Europrint, Oradea, 2018, ...

Despre capitalism, numai de bine. Fragmentul III: Marea Criză 1929-1933

Pentru a putea finanţa cheltuielile din primul război mondial, statele beligerante, cu excepţia SUA care a intrat în război abia în 1917, şi-au multiplicat nesustenabil cantitatea de bani de hârtie. Cu toate acestea, guvernele acestor state, cu excepţia Rusiei, au menţinut şi după terminarea războiului parităţile în aur ale banilor ...

Despre capitalism, numai de bine. Fragmentul IV: URSS şi Acordul de la Bretton Woods

Apariţia URSS în 1922 a constituit o enormă provocare şi un enorm pericol pentru capitalism. Din următoarele motive: suprafaţa sa enormă (22,4 milioane de km2), resursele umane (260 de milioane de locuitori), imensele sale resurse naturale, uriaşul său potenţial economic, dar mai ales regimul său politic marxist-leninist. Pentru prima oară ...

Un orb dus de mână, de cine și unde

Azi noapte am avut un coșmar. Era un orb dus de cineva de mână. Îi spunea orbului că îl duce înainte, dar căile păreau încurcate și ai impresia chiar că îl duce înapoi. M-am uitat mai atent. Cine e  orbul? Am înțeles: România. Dar cine îl duce de mână?  Nu ...

Evolution and Transcendence – Gambling our Path to Deity

As you walk into your local supermarket, you see a line of angry people rioting in the parking lot. They are carrying signs that read “I am not a science experiment” or “say no to frankenfoods,” and they ask you to sign a petition against GMOs. As you recall, the fight ...

Elogiu plictiselii Eseuri psihosociologice

Suceava, Editura Alexandria Pubishing House, 2018 (243 p.) Profesorul Septimiu Chelcea revine în atenția publicului cu o lectură care surpinde încă din titlu. Elogiu plictiselii este botezul unei cărți serioase în care este propusă o autopsiere a gândirii de masă cu efecte asupra individului. Diagnosticul arată cât de slabi suntem în ...

„Protestul diasporei”: o haltă pe drumul destatalizării României

"Ceea ce s-a numit "Protestul diasporei", acum realizăm că mai degrabă impropriu, a fost un eveniment ciudat din multe puncte de vedere. El a șocat opinia publică și a stârnit controverse. Textul lui Adrian Severin oferă un punct de vedere. Cu siguranța sunt si alte opinii. Le vom includem cu interes." ...

Despre capitalism, numai de bine. Fragmentul II: Sistemul bancar global: de la Banca Angliei la Fed

Este absolut evident că punctul slab al acelui capitalism arhetipal îl constituia sistemul bancar, care nu avea suficiente resurse pentru creditarea investiţiilor, a producţiei şi a consumului de bunuri. De regulă, patronii de manufacturi din acea perioadă îşi finanţau din resurse proprii achiziţionarea utilajelor, a materiilor prime şi plata salariilor. ...