Romania Sociala logo
Menu

Prezentare carte: ”MANAGEMENTUL SERVICIILOR DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ, Ediția a III-a, revizuită și adăugită”. Nicoleta NEAMȚU (autor), Cluj-Napoca: Editura Accent, 2015

autor:   14 July 2016  

Nicoleta Neamțu

Cea de-a treia ediție a volumului, intitulat Managementul serviciilor de asistență socială, continuă în spiritul unui curs de management general al serviciilor sociale în sens larg, dar și în sens restrâns, de servicii propriu-zise de asistență socială, aprofundând abilitățile și competențele conceptuale, ale relațiilor interpersonale și cele tehnice necesare exercitării rolurilor de manager, lider și administrator în domeniul asistenței sociale la toate nivelurile ierarhice de decizie. Volumul este organizat pe linia tratării funcțiilor managementului serviciilor sociale în general și a serviciilor de asistență socială în special, consacrate în literatura internațională de specialitate.

Ediția actuală a cărții aduce completări și clarificări suplimentare față de cea precedentă (publicată în 2008) în privința specificului funcțiilor managementului serviciilor sociale, a procesului de luare a deciziilor, a meniului planificării, a organizării ca structură și proces, a strategiilor de proiectare și reproiectare a posturilor, a analizei muncii focalizată pe post și pe ocupantul acestuia, a evaluării formale și informale a performanțelor muncii asistenților sociali în procesul de supervizare, a aspectelor legate de sursele de satisfacție și insatisfacție a asistenților sociali în procesul de supervizare, a rolului supervizării în influențarea satisfacției

și motivației muncii angajaților. Se acordă o importanță sporită distincției dintre manageri și lideri și a caracteristicilor influenței la diferite niveluri de conducere/leadership.

Capitolul referitor la atragerea resurselor financiare necesare furnizării serviciilor de asistență socială este îmbogățit cu un instrument practic de evaluare a eficacității elaborării cererilor de finanțare a programelor sociale, prezentat în anexa 2 a volumului. De o înnoire consistentă beneficiază capitolul 8, referitor la evaluarea programelor sociale, atât în integralitatea sa, dar cu predilecție în secțiunea care tratează acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității. Sunt prezentate aspecte actuale în materie, atât din evoluția internațională în această arie specializată, cât și în acord cu ultimele noutăți și evoluții vizate de reglementările legale autohtone aflate în vigoare și a practicilor manageriale și administrative curente. Au fost actualizate și completate anexe noi (anexa 3 și respectiv anexa 4), care tratează diferențiat, atât acreditarea furnizorului de servicii sociale, cât și acreditarea serviciului social, în acord cu noile proceduri și practici administrative aplicate în țara noastră începând cu anul 2014.

Volumul se încheie cu un instrument practic comprehensiv de analiză și evaluare a funcționării organizațiilor și instituțiilor furnizoare de servicii sociale (anexa 5), abordând din perspectivă ecosistemică, atât relația cu mediul extern de sarcină, cât și dimensiuni relevante focalizate asupra funcționării interne. Acestea pot constitui repere relevante și utile pentru elaborarea studiilor de caz centrate pe organizații sau instituții furnizoare de servicii sociale ca sistem-client al macropracticii asistenței sociale.

CUPRINS

Prefaţă

1. Confruntarea cu provocarea managementului

Nevoia de management

Managementul:definire şi caracteristici

Funcţiile managementului

Luarea deciziilor manageriale

Niveluri de management

Abilităţi, roluri şi competenţe manageriale

2. Planificarea

Procesul general de planificare

Planificarea strategică

Managementul prin obiective

Rolul consiliului de conducere în planificare

3. Organizarea

Definirea conceptelor: organizaţie şi organizare

Teorii organizaţionale

Structură şi funcţii organizaţionale

Autoritatea organizaţională

Principiile delegării

Proiectarea posturilor

4. Coordonarea

Definire, importanţă, provocări actuale

Recrutarea

Selecţia

Orienterea şi pregătirea personalului

Promovarea

Evaluarea performanţelor în procesul de supervizare

Terminarea relaţiilor de muncă

5. Dirijarea

Conducerea

Putere şi influenţă

Motivarea

6. Supervizarea în asistenţa socială

Definire, scopuri şi principii ale supervizării

Funcţia managerială a supervizării

Funcţia educativă a procesului de supervizare

Funcţia de sprijin a supervizării

Supervizare şi evaluare

7. Strategii de obţinere de fonduri pentru organizaţiile de asistenţă socială

Întocmirea eficace a proiectului de finanțare a programelor sociale

Solicitarea directă (corespondența directă)

Sponsorizarea

Activitățile comerciale

Cotizațiile membrilor

Evenimentele speciale

Metoda donațiilor prin deduceri salariale

Mecanismul prevederii 2%

8. Evaluarea programelor sociale

Scopuri şi dimensiuni ale evaluării programelor sociale

Tipuri de evaluare a programelor sociale

Măsurarea rezultatelor programelor sociale

Eficacitatea şi eficienţa programelor sociale

Acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității

Anexa 1. Proiectarea unui program/proiect social

Anexa 2. Proiectul/Cererea de finanțare: itemi necesari și grila de evaluare a acestora

Anexa 3. Cerere de acreditare a furnizorului de servicii sociale

Anexa 4. Cerere de acreditare a serviciului social

Anexa 5. Dimensiuni de analiză a funcționării organizației/instituției furnizoare

de servicii sociale

Referințe bibliografice



Facebook

Cum ne imaginăm că va fi viitorul?

Este o întrebare pe care fiecare dintre noi ne-o punem. Cel mai simplu este să invoc propria mea experienţă. În anii ’60 eram tânăr. Viitorul mi se părea confuz. Pe de o parte, politic ni se oferea un model de viitor: o societate socialistă, care va evolua spre comunism. Problema era a credibilităţii. Imensa majoritate a românilor ...

Franţa, un avertisment pentru viitoarele crize ale Europei?

Ne preocupă tot mai mult viitorul. Încă îl populăm aproape exclusiv cu speranţe. Un salt l-am făcut. Disciplinăm speranţele cu date şi cunoştinţe despre cum putem evolua în sensul dorit. Suntem însă mereu surprinşi că realitatea care năvăleşte în prezent nu se prea potriveşte cu predicţiile noastre. Constatăm că avem o capacitate scăzută de a ...

File din „Jurnalul de cercetare” (Boldești, 1967)

Printre fişele mele de lectură am găsit câteva pagini de însemnări aşternute pe hârtie în urmă cu mai mult de o jumătate de secol: „Drumuri şi oameni. Boldeşti, 23.05.1967”. La Boldești, Institutul de Psihologie al Academiei RSR, prin secția de Psihologie socială, condusă de Traian Herseni, a realizat prima cercetare psihosociologică de teren, pe baza ...

România deleuziană: fragmentul XXVIII, despre păsări și animale (II)

Semnificația problemei: ,,Problema animalităţii” nu este, firește una oarecare. Dacă o consider decisivă, cum se spune, şi încă de multă vreme, în ea însăşi şi pentru valoarea ei strategică este pentru că, dificilă şi enigmatică în sine, ea reprezintă totodată şi limita pe care se întemeiază şi pornind de la ...

Istoria socială a României

Dragi cititori, avem plăcerea să vă semnalăm suplimentarea tirajului iniţial al cărţii Istoria socială a României, lucrare elaborată de profesorul Cătălin Zamfir şi un grup de cercetători ai Institutului de Cercetare a Calităţii Vieţii (ICCV). Cartea a apărut la finele anului 2018 sub îngrijirea editurii Academiei Române şi face parte dintr-o colecţie mai largă ...

Politica financiară a guvernării PSD-ALDE – pro şi contra: 5. Problemele bugetelor locale

Succesul pe termen lung al actualei politici financiare presupune continuitate, răbdare şi consecvenţă în ceea ce priveşte soluţionarea problemelor reziduale. O asemenea problemă o constituie gradul extrem de redus al autonomiei financiare de care beneficiază autorităţile publice locale. Spre exemplu, veniturile autorităţilor publice locale au totalizat anul trecut 77,854 miliarde lei ...

De ce este ignorată sociologia în România?

Iată o întrebare la care am încercat să găsesc răspuns şi înainte şi după schimbarea de paradigmă ideologică din Decembrie 1989. Sociologia sub regimul comunist: ascultată din politeţe, dar ignorată În timpul guvernării comuniste, când aveam obligaţia de a integra în „câmpul muncii” absolvenţii care refuzau repartiţia primită după absolvirea şcolii profesionale, a liceului de specialitate şi chiar ...

Politica financiară a guvernării PSD-ALDE – pro şi contra: 4. Companiile nefinanciare cu capital străin, mai competitive decât cele autohtone

Boomul economic din România ultimilor ani nu reprezintă doar o consecinţă a mixului de politici  fiscal-monetare pus în practică de guvernul român şi de BNR. În opinia mea, pe lângă relaxarea fiscală şi creşterea semnificativă a pensiilor şi a salariilor din sectorul public, performanţele remarcabile ale companiilor nefinanciare cu capital ...