Romania Sociala logo
Menu

Psihologia socială – Nr 37 (I)/2016

autor:   1 July 2016   

Mihai Dinu Gheorghiu

Editorial: Discriminare, inegalitate, excludere

Cu o notă privitoare la genocide studies

 

psihologia-sociala„Discriminare”, „inegalitate” şi „excludere” sunt de multă vreme cuvinte-cheie în ştiinţele

sociale, iar problemele sociale pe care le desemnează solicită în continuare atenţia cercetătorilor.

Cercetările empirice au adus numeroase date necesare unei cunoaşteri în profunzime a

proceselor, evoluţiilor şi transformărilor diverselor forme de discriminare. Discriminările

îndeplinesc adesea o funcţie de legitimare a inegalităţilor sociale, justificând poziţiile ocupate

de grupurile dominante. Unele cercetări au permis, de exemplu, înţelegerea legăturilor

dintre mecanismele de privare relativă şi de gratificare relativă în constituirea imaginii de

sine, în stigmatizare, în atitudinile şi relaţiile dintre grupuri, în formarea stereotipurilor şi

în construcţia identităţilor sociale. Reconsiderarea periodică a lucrărilor existente este totuşi

necesară, ca urmare a apariţiei unor noi domenii de studiu în contexte politice şi economice

schimbate, cum sunt actuala criză a capitalismului sau migraţiile de masă.

Reexaminarea problematicii discriminărilor, inegalităţilor şi excluderilor este şi o oportunitate

pentru a reafirma vocaţia interdisciplinară a psihologiei sociale. Pe de o parte, deoarece

graniţele dintre discipline există încă, în ciuda circulaţiei internaţionale a ideilor şi a conceptelor.

Astfel, problema definiţiilor concurente şi a perspectivelor teoretice multiple merită să fie din

nou abordată. Pe de altă parte, cadrul juridic comun instituit odată cu integrarea progresivă

a ţărilor membre ale Uniunii Europene a încurajat apariţia unor asociaţii în cadrul societăţii

civile şi a unor organizaţii sub autoritatea statului, fără a epuiza totuşi „prejudecăţile” şi nici

nevoia de mobilizare sub diverse forme împotriva reproducerii inegalităţii şi excluderii, care

continuă să existe şi chiar au fost recent reactivate în contextul crizei migraţiei din Europa.

Discriminarea, inegalitatea şi excluderea sunt uneori supuse unor abordări contradictorii.

În Europa de Est, proclamarea luptei împotriva inegalităţilor sociale ascundea adesea

discriminări multiple. De multe ori legate de viziuni politice considerate de „stânga” sau

chiar „comuniste”, inegalităţile sociale au fost separate, ca obiect, de discriminări (privite

ca un domeniu rezervat luptei pentru apărarea valorilor societăţii civile şi liberale şi a

statului de drept). Discursurile ideologice moralizatoare, exploatarea mediatică a inegalităţii

şi a discriminării reprezintă în continuare o provocare pentru ştiinţele sociale, necesitând

luări de poziţie şi din partea cercetătorilor, cu privire la victime, faţă de instituţiile şi

grupurile discriminante, precum şi în privinţa interacţiunilor dintre ele.

Studierea discriminării este şi o oportunitate de a observa relaţiile dintre grupuri,

„prejudecăţile” membrilor acestora şi logica prin care se produc stigmatizarea şi fenomenele

patologice mentale care îi pot fi asociate, precum şi procesul de naturalizare a diferenţelor

şi de legitimare a ordinii sociale care constituie dimensiunea strategică a discriminării.

 

Cuprins

Mihai Dinu Gheorghiu, Discriminare, inegalitate, excludere (I) • Serge Moscovici despre Pogromul de la Iasi • Mihai Dinu Gheorghiu, Interviu cu profesorul Alexandru Florian • Ana Barbulescu, Despre utilitatea cunoasterii si asumarii trecutului. Activitatea Institutului National pentru Studierea Holocaustului din Romania „Elie Wiesel”• Septimiu Chelcea, Loredana Ivan, The „Aphrodite effect”: Labor market discrimination based on attractiveness • Cristina Maria Bostan, The authentic self-Determinant role in attaining common goals • Diana-Maria Cismaru, Loredana Ivan, Teachers’ perceptions on risk factors associated with dropout of high school students • Jean-Pierre Grossein, La reception de l’œuvre de Max Weber en France • Mariana Lecarpentier, Enjeux psychiques et significations sociales des inegalites et des discriminations • Dana Ionescu, La reconstruction de la memoire collective du depart des immigrants juifs roumains pour Montreal dans les annees de la Shoah • Abram de Swaan, Diviser pour tuer. Les regimes genocidaires et leurs hommes de main (Mihai Dinu Gheorghiu) • Leonard S. Newman, Ralph Erber (eds.), Understanding Genocide: The Social Psychology of the Holocaust (Cristian Gafton) • Criza constiintei academice si indicatorii de productivitate a muncii intelectuale: Yves Gingras, Derive in evaluarea cercetarii. Despre o buna utilizare a bibliometriei (Ovidiu Gherasim-Proca) • Septimiu Chelcea, Asa a fost? Asa imi aduc aminte (Petru Ilut; Iancu Filipescu) • Cornel Ban, Dependenta si dezvoltare. Economia politica a capitalismului romanesc (Gabriela-Violeta Iordachita) • Mara Marginean, Ferestre spre furnalul rosu. Urbanism si cotidian in Hunedoara si Calan (1945-1968) (Stefan Bosomitu)



Facebook

„Est modus in rebus!…” – interviu cu prof. dr. Gheorghiță Geană

Gheorghiță Geană este profesor la facultățile de sociologie și filosofie ale Universității din București și cercetător ştiinţific la Institutul de Antropologie „Francisc I. Rainer” al Academiei Române. Stiripentruviata.ro i-a pus câteva întrebări legate de subiectul cel mai dezbătut al momentului: definiția familiei și legătura acesteia cu înțelegerea comportamentului sexual uman. Intrebare: ...

O manifestare ştiinţifică de prestigiu

Pe 9 mai, la Bogaţi a avut loc Simpozionul Naţional „Sociologii şi MareaUnire. 80 de ani de la cercetarea sociologică a Comunei Bogaţi”, organizat de Asociaţia Română de Sociologie, Universitatea din Piteşti, Consiliul Local Bogaţi şi Centrul Regional de Excelenţă pentru Studii şi Cercetare. Manifestarea s-a bucurat de o participare ...

Strategia Națională a Educației parentale I. Cine schimbă societatea românească și în ce direcție?

Ministerul educației... a lansat o dezbatere publică pe un proiect de Strategie Națională de educație parentală, care urmează să fie adoptat prin lege. Ideea pare simplă: se introduce o nouă profesie/ ocupație, de educator parental; se creează un sistem național de educatori parentali; aceștia vor educa pe părinți și părinții vor ...

(Re)thinking Europe

O contribuție creștină pentru viitorul proiectului european Între 27 și 29 octombrie 2017 am avut onoarea să particip din partea României la o conferință istorică organizată de Vatican, prima la astfel de dimensiuni, ocazie în care Biserica prin mesajul Papei Francisc a redeschis dialogul cu lumea politică europeană. Evenimentul a ...

Despre capitalism, numai de bine. Fragmentul I: Scrierea si rescrierea istoriei capitalismului: între „mâna invizibila” si sclavagism

După cum este cunoscut, capitalismul a redevenit acum trei decenii cel mai important numitor comun al lumii contemporane. Drept urmare, lumea de azi este sută la sută capitalistă, fie că este vorba de SUA, de sateliţii acesteia, de Brazilia, de Rusia, de India, de China, de Africa de Sud, de ...

Societatea supravegheată vs. Capitalism (românesc)

Trecerea în revistă, pe scurt Ca mulți alții, m-am întrebat și eu de-a lungul timpului „ce e de făcut” pentru a reporni România? Primul pas, este să aflu „unde sunt”. Care sunt etapele prin care am trecut? Iată o schiță a lor, cu mențiunea că acestea se subîntind una alteia, unde începe ...

Despre copil: cel ce se îndreaptă spre viitor cu trecutul pe umeri (I)

Al cui este copilul?: Răspunsul îl găsim într-un poem al lui Kahlil Gibran: ,,Iar o femeie care purta un prunc în brațe spuse: ,, Vorbește-ne despre  Copii”. Și el glăsui: ,,Copiii voștri nu sunt copiii voștri. Ei sunt fiii și fiicele dorului Vieții de ea însăși îndrăgostită. Ei vin prin voi, dar nu din voi, Și, ...

România deleuziană. Fragmentul XXIII, despre încredere.

Despre încredere se poate gândi în două planuri. Într-un prim plan, încrederea ar reprezenta subiect al unei cunoașteri bazate pe cunoștințe. În alt plan, încrederea ar ține de cunoaștere ca spiritualitate. Diferența dintre cele tipuri de cunoașteri stă în faptul că în cadrul cunoașterii ce se fundamentează pe spiritualitate ar fi ...