Romania Sociala logo
Menu

1923 – 2023: 100 de ani de la Constituţia României de după Marea Unire

autor:   29 March 2023  

Se cuvine să aducem în discuţie Constituţia din 1923, adoptată acum 100 de ani, din cel puţin două motive. Mai întâi, dezbaterile despre legea fundamentală reprezintă un subiect care revine mereu în actualitate. În al doilea rând, este întotdeauna util să învăţăm din propria istorie, cu părţile sale mai luminoase şi mai puţin luminoase.

În cele ce urmează, voi aborda, pe scurt, trei subiecte privind Constituţia din 1923:

  • de ce a fost necesară;
  • împlinirile şi elementele de noutate ale acesteia;
  • lipsurile sau deficienţele sale.

Constituţia din 1923 a fost necesară deoarece baza organizării politico-statale a României a cunoscut schimbări majore. Mai întâi, unirea Basarabiei, Bucovinei şi Transilvaniei cu România. În al doilea rând, reforma agrară – un act de dreptate socială pentru ţărănime, promis încă din timpul războiului, când statul român se găsea în faţa unei ameninţări existenţiale, redus la câteva judeţe din Moldova. Să nu uităm că ţărănimea, care forma imensa majoritate a armatei, a luptat şi a dat jertfa de sânge din 1917 la Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz atât pentru idealul naţional, cât şi pentru pământ. În al treilea rând, trecerea la votul universal. Fără renunţarea la votul cenzitar, prevăzut de vechea constituţie, reforma agrară ar fi rămas blocată politic de clasa marilor proprietari funciari.

Elementele de noutate ale Constituţiei din 1923 sunt puţin numeroase deoarece o mare din articole au fost preluate din vechea constituţie din 1866. Reţinem însă câteva puncte importante [1]:

  • votul universal, egal, direct, obligatoriu şi secret, chiar dacă doar masculin;
  • egalitatea în drepturi politice şi civile pentru minorităţile etnice şi religioase, precum şi facilitarea naturalizării; în cea mai mare parte, aceasta au oglindit obligaţiile României conform documentelor de drept internaţional, precum Tratatul privind minorităţile, parte a sistemului de la Versailles prin care au fost stabilite graniţele României Mari;
  • renunţarea la principiul proprietăţii „sacre” în favoarea „garantării” proprietăţii; vechea constituţie din 1866 statuase sacralitatea proprietăţii tocmai pentru a bloca reforma agrară;
  • zăcămintele miniere şi bogăţiile de orice natură ale subsolului au devenit proprietatea statului; regimul concesionării acestora avea să fie stabilit ulterior prin legea minelor;
  • căile de comunicaţie, apele navigabile şi flotabile, spaţiul atmosferic „sunt de domeniu public”;
  • statul îşi rezervă dreptul de a interveni, prin legi, în raporturile dintre „factorii de producţiune” pentru a preveni conflictele economice şi sociale.

Este important să nu idealizăm excesiv ori să fetişizăm trecutul, ci să învăţăm şi să valorizăm lecţiile acestuia. După cum spunea N. Iorga, „un popor care nu-şi cunoaşte trecutul e condamnat să-l repete”. Constituţia din 1923 a avut o serie de deficienţe şi lipsuri. La un veac distanţă, este util să le amintim pe cele mai importante, fie şi ca reper pentru progresul faţă de atunci [1, 2, 3]:

  • în primul rând, Constituţia din 1923 a perpetuat un dezechilibru între puterile statului prin care parlamentul era emanaţia guvernului, inversând raporturile normale între puterea legislativă şi cea executivă; practic, regele numea un nou guvern, iar acesta obţinea de la rege dizolvarea parlamentului, urmată de organizarea de noi alegeri parlamentare; noul guvern „câştiga” apoi alegerile cu o majoritate covârşitoare;
  • alegerile nu erau libere şi corecte: „câştigarea alegerilor” se realiza printr-o suită de mijloace care nu aveau nimic de a face cu preceptele constituţionale: violenţă, mită electorală, suspendarea alegerilor de către autorităţi în anumite zone compacte cunoscute ca favorabile opoziţiei sub pretext de molimă, intimidarea alegătorilor etc.; lumea satelor forma ţinta predilectă a acestor „tehnici” electorale; în 6 din cele 7 alegeri organizate în baza constituţiei din 1923, partidul de guvernământ a obţinut victorii covârşitoare; numai în 1937 guvernul a obţinut doar o majoritate relativă;
  • ca atare, regimul politic din România anilor 1923-1938 nu poate fi caracterizat drept democratic, deşi formal se organizau alegeri în care concurau mai multe partide politice; la originea schimbării partidului de guvernământ nu se afla electoratul, ci regele;
  • practica politică descrisă anterior, prin care nu parlamentul, ci regele era factorul politic decisiv în schimbarea de guvern, a condus la instabilitate guvernamentală: între martie 1923 şi februarie 1938, un interval de aproape 15 ani, România a avut 17 guverne, aşadar durata medie a unei guvernări a fost de mai puţin de un an;
  • prin inversarea raporturilor normale între parlament şi guvern, instabilitatea guvernamentală a atras după sine şi instabilitatea parlamentară: în acelaşi interval, 1923-1938, parlamentul a fost dizolvat de 7 ori; numai două legislaturi au fost complete, iar media unui parlament a fost de ceva mai mult de 2 ani;
  • drepturile şi libertăţile cetăţeneşti nu au fost apărate suficient deoarece, între altele, Constituţia din 1923 a permis guvernarea permanentă prin măsuri excepţionale şi sub starea de asediu, prin care drepturi şi libertăţi cetăţeneşti erau suspendate şi se instituia cenzura;
  • inexistenţa unui mecanism care să prevină implicarea politică a serviciilor de informaţii de la acea vreme, Siguranţa şi Serviciul de Informaţii Speciale;
  • principiul autonomiei locale nu exista în Constituţia din 1923: ca atare, a rezultat un nivel scăzut de autonomie locală şi de descentralizare administrativă; mai grav, practica politică a timpului era ca după fiecare schimbare de guvern, primarii şi consilierii locali să treacă la noul partid de guvernământ sau să fie schimbaţi cu membri ai noului partid de guvernământ;
  • Constituţia din 1923 nu recunoştea unele drepturi politice şi civile, cum ar fi dreptul la grevă ori dreptul de vot pentru femei.

Bibliografie generală

[1] Academia Română, Istoria românilor. Vol. VIII: România întregită (1918-1940). Bucureşti: Ed. Enciclopedică: 2003.

[2] Bogdan Bucur. Sociologia proastei guvernări în România interbelică. Bucureşti: Rao, 2019.

[3] Cătălin Zamfir (coord.). Istoria socială a României. ed. a II-a, Bucureşti: Ed. Academiei Române, 2019.

Textul de mai sus a are la bază prelegerea pe aceeaşi temă susţinută de autor în cadrul celei de a XXVI-a sesiuni a Adunării generale a Asociaţiei Comunelor din România (ACoR), desfăşurată între 5-8 februarie 2023 la Bucureşti.



Facebook

O discuție cu prof. univ.  Livia Popescu (Dordea) pe marginea unui articol publicat în 1981

Livia, ai publicat în 1981 un articol  despre preferințele de lectură ale adolescenților dintr-un centru de reeducare. Ce te-a făcut ca în anii când în România se edifica de zor „societatea socialistă multilateral dezvoltată”  să te apleci ca cercetător asupra unui grup social marginal ? După primul an și jumătate de ...

Interviu cu prof. univ. dr. Nicu GAVRILUȚĂ despre ,,Secularizarea și camuflările sacrului”, Iași, Editura Polirom, 2025

Centrul COACH-USV, Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător din Regiunea de N-E a României, deschis la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava propune un nou interviu realizat cu unul dintre cei mai prolifici sociologi contemporani ieșeni. Continuăm tradiția de a publica articole de promovare a rezultatelor ...

Destin și o viață de om – Constantin Schifirneț

România Socială vă prezintă volumul "Destin și o viață de om" al profesorului și cercetătorului Constantin Schifirneț, apărut la Editura Universității de Vest din Timișoara, în 2024. Acest volum este o incursiune autobiografică ce îmbină experiențele personale ale autorului cu analiza contextelor culturale, sociale și politice ale epocilor pe care le-a ...

Drum de lumină, bunule prieten!

A plecat încă unul dintre stâlpii generației de aur ai epocii marelui dezgheț care-a urmat celebrei Declarații din aprilie 1964. Facultatea de filosofie și proaspăt reînființata secție de sociologie au devenit atunci locurile „frumoșilor nebuni ai marilor orașe”. Șerban Cionoff era studentul eminent, strălucitor, cu lecturi impresionante în filosofia greacă, preferatul ...

Învățământul profesional și economia în România. De ce sistemul dual este o soluție limitată?

Introducere: într-un sistem de învățământ cu pierderi foarte mari, formarea inițială profesională poate fi soluția. Conform statisticilor disponibile și deja bine cunoscute, România suferă de eșecuri și pierderi cronice ale sistemului de învățământ, pierderi care se repercutează asupra multor dimensiuni ale vieții noastre economice, sociale și politice, inclusiv asupra stabilității democratice. ...

Sociologia literaturii în anii `80. O discuție cu Mihai Dinu Gheorghiu.

1. În prefața la Economia bunurilor simbolice a lui Bourdieu pe care ați tradus-o și publicat-o în 1986 (la editura Meridiane)  erați deja preocupat de receptarea discursului sociologic în sfera culturii „artistice”. Era o atitudine generată de situația din cultura românească a epocii sau un ecou al scrierilor lui Bourdieu ...

Religie, actori religioși şi practici religioase în rândul romilor din România

După 1989 numeroase apariții editoriale academice au vizat și problematica unuia dintre celei mai numeroase grupuri etnice minoritare din România – populația romă.  Chiar dacă cercetările despre romi au fost abordate din perspective trans- și interdisciplinare, încă sunt subiecte care atrag cititori, atât cei specialiști, cât și publicul profan. Volumul ...

O discuție cu profesor Zoltan Rostas: incursiune „optzecistă” în lumea sociologilor interbelici

1. Domnule profesor, astăzi sunteți recunoscut ca autor de succes a numeroase cărți de istorie orală. Cum a ajuns să vă preocupe, în anii ’80, acest domeniu? Am invocat deseori momentul Congresul Internațional de Științe Istorice din 1980, dar rădăcinile le găsesc în apariția neîncrederii în sociologia cantitativistă, care a ajuns ...