Comunicarea de
faţă face o scurtă incursiune în istoria asistenţei sociale în România şi a
rolului ei în schimbările sociale. Pornind de la profilul multi şi
interdisciplinar al asistenţei sociale, se accentuează aici contribuţia
remarcabilă a şcolii sociologice de la Bucureşti a lui D. Gusti în apariţia
statutului ei modern. Prin aceasta, asistenţa socială se legitimează ca domeniu
instituţional distinct, ca profesie specializată la nivel universitar şi
post-liceal şi, nu în ultimul rând ca practică de specialitate, cu un vădit rol
transformator.
Dimitrie Gusti, cu o deschidere profesional-ştiinţifică de excepţie
(studii de filozofie, sociologie, etică, ştiinţe sociale şi politice,
statistică socială etc.) a fost promotorul unui amplu Program de reforme
sociale de pe poziţiile cunoaşterii ştiinţifice a societăţii. Programul său a
avut ca obiectiv central orientarea procesului de evoluţie a României pe o cale
modernă de dezvoltare. În centrul unui proiect extins de reforme a stat
asumarea unei responsabilităţi sociale a sociologiei şi a ştiinţelor
socio-umane. Sociologia apare în viziunea gustiană ca una din ştiinţele sociale
de bază implicate în procesele de schimbare a societăţii.
Ca „sociologie militans”, sociologia este pusă
în slujba naţiunii, a comunităţii. Alături de sociologie, asistenţa socială, cu
funcţia sa transformatoare, se impune cu rol esenţial în abordarea, soluţionarea
şi prevenţia fenomenelor sociale grave. Schimbările cerute de modernizarea
României au avut şi efecte perverse în plan social, uman şi moral prin
multiplicarea /apariţia unor riscuri generatoare de marginalizare şi excluziune
socială pentru o bună parte a societăţii. Astfel, sociologia şi asistenţa
socială (centrată pe sprijinul comunităţilor/persoanelor vulnerabile) au
dobândit un rol cu totul aparte în modelul de reformă propus de Şcoala
sociologică de la Bucureşti. Aici, ştiinţele sociale şi socio-umane erau
privite nu numai ca instrumente active de cunoaştere a societăţii şi a omului
dar şi ca mijloace eficiente de intervenţie şi de schimbare. Prin tehnicitatea şi
profesionalismul lor, ştiinţele sociale şi umane în general, în special
sociologia şi asistenţa socială, erau considerate în procesul schimbărilor
sociale, adevărate „inginerii sociale şi umane” (Zamfir, E. 1981). Astfel, Şcoala sociologică de la Bucureşti a
lui D. Gusti, susţinută de instituţii de cultură şi politico-administrative, a
mobilizat şi o colectivitate largă a specialiştilor, intelectualilor, oameni de cultură, cu
deschideri multi şi interdisciplinare cerute de
procesele transformatoare.
Obiectivele proiectului gustian de reformă erau clar structurate pe
baza unei teorii generale a sistemului social. Acestea erau orientate prioritar
spre cunoaşterea societăţii pornind de la cercetări empirice privind comunităţile
locale, ca atare. Centrarea pe cercetări de teren a realităţii comunităţilor în
integralitatea lor, a subliniat ideea că satele s‑au
dezvoltat istoric, ca unităţi sociale distincte.
În consecinţă, cercetarea şi cunoaşterea lor impunea o analiză de tip monografic. În viziunea şcolii sociologice de la Bucureşti, satul, comunităţile devin repere sigure ale dezvoltării şi ale activismului social. În acest context, asistenţa socială joacă un rol central nu numai în înregistrarea nevoilor celor vulnerabili dar şi în soluţionarea problemelor lor specifice printr-o abordare multiplă de tip integrat, multidisciplinar. Această ipostază participativă a asistenţei sociale de intervenţie şi suport la nivel comunitar şi individual este susţinută de „cercetări-tip acţiune” (”action-research”). Astfel, luând în consideraţie nivelurile ei multiple de intervenţie practică în realitatea socială, asistenţa dobândeşte şi o misiune specială de prevenţie şi reducere a riscurilor moderne.
Elena Zamfir Asistenta sociala: spatiu de colaborare socio-medicala by Romania Sociala on Scribd