Romania Sociala logo
Menu

Asistenţa socială: spaţiu de colaborare socio-medicală

autor:   24 April 2019   

Elena Zamfir

Comunicarea de faţă face o scurtă incursiune în istoria asistenţei sociale în România şi a rolului ei în schimbările sociale. Pornind de la profilul multi şi interdisciplinar al asistenţei sociale, se accentuează aici contribuţia remarcabilă a şcolii sociologice de la Bucureşti a lui D. Gusti în apariţia statutului ei modern. Prin aceasta, asistenţa socială se legitimează ca domeniu instituţional distinct, ca profesie specializată la nivel universitar şi post-liceal şi, nu în ultimul rând ca practică de specialitate, cu un vădit rol transformator.

Dimitrie Gusti, cu o deschidere profesional-ştiinţifică de excepţie (studii de filozofie, sociologie, etică, ştiinţe sociale şi politice, statistică socială etc.) a fost promotorul unui amplu Program de reforme sociale de pe poziţiile cunoaşterii ştiinţifice a societăţii. Programul său a avut ca obiectiv central orientarea procesului de evoluţie a României pe o cale modernă de dezvoltare. În centrul unui proiect extins de reforme a stat asumarea unei responsabilităţi sociale a sociologiei şi a ştiinţelor socio-umane. Sociologia apare în viziunea gustiană ca una din ştiinţele sociale de bază implicate în procesele de schimbare a societăţii.  

Ca „sociologie militans”, sociologia este pusă în slujba naţiunii, a comunităţii. Alături de sociologie, asistenţa socială, cu funcţia sa transformatoare, se impune cu rol esenţial în abordarea, soluţionarea şi prevenţia fenomenelor sociale grave. Schimbările cerute de modernizarea României au avut şi efecte perverse în plan social, uman şi moral prin multiplicarea /apariţia unor riscuri generatoare de marginalizare şi excluziune socială pentru o bună parte a societăţii. Astfel, sociologia şi asistenţa socială (centrată pe sprijinul comunităţilor/persoanelor vulnerabile) au dobândit un rol cu totul aparte în modelul de reformă propus de Şcoala sociologică de la Bucureşti. Aici, ştiinţele sociale şi socio-umane erau privite nu numai ca instrumente active de cunoaştere a societăţii şi a omului dar şi ca mijloace eficiente de intervenţie şi de schimbare. Prin tehnicitatea şi profesionalismul lor, ştiinţele sociale şi umane în general, în special sociologia şi asistenţa socială, erau considerate în procesul schimbărilor sociale, adevărate „inginerii sociale şi umane” (Zamfir, E. 1981). Astfel, Şcoala sociologică de la Bucureşti a lui D. Gusti, susţinută de instituţii de cultură şi politico-administrative, a mobilizat şi o colectivitate largă a specialiştilor, intelectualilor, oameni de cultură, cu deschideri multi şi interdisciplinare cerute de  procesele transformatoare.

Obiectivele proiectului gustian de reformă erau clar structurate pe baza unei teorii generale a sistemului social. Acestea erau orientate prioritar spre cunoaşterea societăţii pornind de la cercetări empirice privind comunităţile locale, ca atare. Centrarea pe cercetări de teren a realităţii comunităţilor în integralitatea lor, a subliniat ideea că satele s‑au dezvoltat istoric, ca unităţi sociale distincte.

În consecinţă, cercetarea şi cunoaşterea lor impunea o analiză de tip monografic. În viziunea şcolii sociologice de la Bucureşti, satul, comunităţile devin repere sigure ale dezvoltării şi ale activismului social. În acest context, asistenţa socială joacă un rol central nu numai în înregistrarea nevoilor celor vulnerabili dar şi în soluţionarea problemelor lor specifice printr-o abordare multiplă de tip integrat, multidisciplinar. Această ipostază participativă a asistenţei sociale de intervenţie şi suport la nivel comunitar şi individual este susţinută de „cercetări-tip acţiune” (”action-research”). Astfel, luând în consideraţie nivelurile ei multiple de intervenţie practică în realitatea socială, asistenţa dobândeşte şi o misiune specială de prevenţie şi reducere a riscurilor moderne.

Elena Zamfir Asistenta sociala: spatiu de colaborare socio-medicala by Romania Sociala on Scribd





Facebook

Este nevoie de revederea și îmbunătățirea procedurii de evaluarea a cercetării sociologice?

Am în față procedura Ministerului educației și cercetării de evaluare a cercetătorilor științifici români. Evident, evaluarea cercetătorilor individuali implică și o viziune a ce ar trebui să fie sociologia românească. Realizez că este momentul să reflectăm puțin pe ”procedura” evaluării ca act administrativ.    Trei principii ale dinamicii oricărei proceduri: Nu există proceduri perfecte. ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (IV)

Dezgheţul ideologic: a fost... şi nu prea  La Facultatea de Filozofie a Universităţii din Bucureşti, în cadrul căreia era și Secția de sociologie, dezgheţul ideologic a fost bine controlat de către organele de partid. Unii dintre profesori se obişnuiseră cu şuba. Alţii – Tudor Bugnariu, Gheorghe Vlăduţescu, Gheorghe Cazan, Cătălin Zamfir, ...

Unde începe și unde se termină fericirea la actori IV – Exemple concrete culese din viețile actorilor

 Îmi aduc aminte de o povestire în care actorii principali erau regretabilii și inegalabilii Mișu Fotino și Radu Beligan . Este o întâmplare povestită în teatru chiar de ei.  Prin ani imemorabili, aflați în lungile și interminabile turnee pentru satisfacerea bunăstării publicului (și, desigur, a bunăstării personale prin a-și manifesta bucuria ...

Premiul de Excelenţă al Asociaţiei Române de Sociologie a fost acordat prim-viceguvernatorului BNR, Florin Georgescu

Astăzi, 21 aprilie 2021, Asociaţia Română de Sociologie (ARS) a acordat Premiul de Excelenţă domnului prof. univ. dr. Florin Georgescu, prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a României, pentru lucrarea Capitalul în România postcomunistă (Editura Academiei Române, 2018).  Premiul de Excelenţă al ARS este acordat pentru contribuţia ştiinţifică de mare valoare, înalt originală, ...

Sociologia clinică a muncii. O nouă perspectivă de abordare a riscurilor sociopsihice în organizații

Societatea hipermodernă acompaniată de transformările majore care se înregistrează în contextul pandemiei în domeniul social, economic și politic, efectele psihologice cauzate de distanțarea socială, care a condus la modificarea relațiilor de muncă și mediului familial, disponibilizările de personal, ca urmare a restructurărilor la nivelul organizaților, au adus în atenția specialiștilor ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (III)

Un profesor „enciclopedie” și asistenta domniei sale „revoluționară înflăcărată”  Prin anii 1970, pentru o scurtă perioadă, Catedra de istoria sociologiei din Facultatea de Filozofie a Universității din București a fost inclusă în Catedra de sociologie. Șeful Catedrei de istoria sociologiei era profesorul Constantin Nicuţă. Asistena univ. L. D. – nu îi ...

Interviu cu Bottond-Zsolt Bottyán, autor al cărții „Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”

„Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”, 2020, Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană, 277 pagini. Volumul este disponibil online în secțiunea cărți a Bibliotecii Virtuale de Sociologie.    Dorim să începem acest interviu prin a vă felicita pentru publicarea cărții! 1. Vă rugăm să ne spuneți cum a luat naștere ideea acestui volum? Încă ...

Apariție editorială: Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale

Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale, București, Editura Pro Universitaria, 2021 (302 p. 44,20 lei) Motto-ul cărții: „Publicitatea este știință, tehnică, artă și conștiință”. Ne face o deosebită plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea. Structura cărții cuprinde două părți: I) ABC-ul publicității (123 de pagini); II) Abordarea psihosociologică a publicității ...