Romania Sociala logo
Menu

Elevarea spirituală

autor:   27 February 2024  

În general, se crede că omul are trei nevoi elementare, fără de care nu are nici o șansă de supraviețuire: hrană, adăpost și îmbrăcăminte. Desfășurarea vieții umane, ne dezvăluie că niciuna dintre ele nu se satisface, adecvat naturii sale, prin oferta directă a mediului său natural de viață. În condiția de culegător și de locuitor al peșterilor, omul nu ar fi ajuns niciodată specia animală cu cea mai lungă existență pe planeta noastră. Prin efortul propriu, tot mai diversificat și mai complex, pe care îl numim muncă au fost create condițiile pentru creșterea speranței sale de viață și expansiunea sa continuă. Și pentru satisfacerea tot mai apropriată a nevoilor sale elementare. Hrana este prelucrată, adăpostul din ce în ce mai adecvat, îmbrăcămintea mai lejeră și mai protectivă.

De unde oare a avut această forță? Răspunsul care ni se impune tot mai mult este că potențialul acesteia este lăuntric. Este forța spiritului! Dacă munca este vectorul supraviețuirii, elevarea spirituală este vectorul devenirii umane. Acum, avem argumente irefutabile că omul este o ființă cu vocație universală. Expansiunea omului pe planetă a atins pragul în care existența sa a devenit semnificativă în Univers, în același timp cu posibilitatea descătușării energiei interioare a naturii umane.

La orizont, se conturează o nouă epocă în viața omenirii – expansiunea umanului, a spiritului uman. Omenie îi zic românii! Inerția istoriei este însă puternică și poate deveni copleșitoare. Satisfacerea nevoilor elementare tinde să devină un scop în sine, inerția expansiunii se apropie de pragul autodistrugerii, materialismul exclusiv este pe cale să aneantizeze impulsurile naturale de generozitate și iubire pentru semeni.

De aceea, e timpul să înțelegem că la cele trei nevoi elementare se adaugă încă una – elevarea spirituală. Această nevoie este prezentă din chiar momentul nașterii omului. Cu manifestare difuză, inspirând un sentiment, complex și contradictoriu, de atracție și teamă, a însoțit viața individuală și comunitară de-a lungul mileniilor. Dar a fost sechestrată de doctrine și apoi de instituții religioase care au propovăduit supunere și conformizare și a proclamat natura umană ca păcat originar.

Acest fenomen a fost, probabil, inevitabil pentru a-l scoate pe om din sălbăticie, a-l transforma în soldat disciplinat la dispoziția statelor în expansiune și a-l îndrepta astfel, pe o cale paradoxală, spre o libertate viitoare ori spre o răsplată divină post-mortem. Astăzi, putem să înțelegem adevărata  natură a istoriei: răspândirea speciei umane pe o întreagă planetă prin conflicte sfâșietoare pentru omenire, cu exploatare haotică a resurselor naturale și consecințe climatice critice. Societățile umane au atins limitele unei orientări ostile naturii-mame și, în consecință, naturii umane. Paradoxal, mulți membrii ai speciei au început să se creadă stăpânii naturii în contrarietate cu propria lor natură.

Ne apare tot mai clară ideea că o orientare ostilă naturii duce, inevitabil, omenirea spre sinucidere prin ignorarea și reprimarea propriei naturi și că soluția pentru a depăși actualul impas este schimbarea radicală a raportului între natura umană și modul de viață al omenirii. Descătușarea și valorizarea potențialităților naturii umane ar trebui să devină determinante în reproiectarea și restructurarea modului de viață al oamenilor. Societățile să devină ale oamenilor și nu oamenii să fie ai societăților, natura umană să devină determinantă, într-o interacțiune dinamică, cu o condiția umană adecvată.

Și astfel, elevarea spirituală ar putea fi situată în centrul satisfacerii nevoilor elementare ale omului. De la separare, competiție și conflict oamenii s-ar putea orienta spre complementaritate, solidaritate și cooperare. Ceea ce ar antrena, înainte de toate, o schimbare radicală a educației. Autocunoașterea ar deveni un obiectiv fundamental alături de cunoașterea realității și adaptarea la aceasta, iar descoperirea și activarea potențialităților umane ar putea fi instaurată ca prioritate. Cunoașterea propriului corp și inițierea dialogului interior ar putea fi începutul unei educații durabile din primii ani de viață, iar discuțiile sterile și penibile despre educație sexuală, educație religioasă etc. ar putea fi evitate. Educația reală este un proces interior, autocunoaștere de sine înainte de toate și nu supunerea la imperative sociale care poate impune doar un conformism formal.

Scopul de dorit al educației este descoperirea și valorizarea potențialităților naturii proprii fiecărui subiect, în interacțiune cu normele, valorile și instituțiile sociale. Orice cultivare nutrește semințele nu le impune un regim de eprubetă. Ponderea experiențelor spirituale prin aportul artei, cu precădere al muzicii, picturii și poeziei, introspecția, activarea și complexificarea conștiinței individuale și a dialogului interior, ar putea constitui nucleul unei educații, care să aducă o schimbare socială radicală într-o singură generație.



Facebook

Alegeri haotice : noiembrie 2024. Nevroze și anomalii colective

Între normalitate și patologie  Și dacă am încerca să brodăm o serie de lecturi posibile despre turul întâi din campania electorală/noiembrie 2024 ? Ne-am gândit la o lectură comunicațională, în care să interpelăm interacțiuni și iritante în comunicare, în contextul de campanie electorală.  Și începem cu contextul. El a fost taxat de analiști ...

PE MARGINEA UNUI COMENTARIU DIN 1973 DESPRE „SOCIOLOGUL DE ÎNTREPRINDERE”. O DISCUȚIE CU ADRIAN DINU RACHIERU.

D-le Rachieru, probabil că puțini dintre cei care vă urmăresc preocupările din prezent știu că în urmă cu 50 de ani erați „sociolog de întreprindere”. Cum v-ați simțit în această postură, ca primă experiență profesională după terminarea studiilor? - Da, trecut-au cinci decenii și mai bine! Da fapt, din 1971, când, ...

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

Trump, campion în comunicare

Trump. Scurtă lectură psihologică: O profeție auto-împlinită  Donald Trump este o celebritate. El stârnește senzație și când se însoară și când divorțează. El stârnește atenție și când face o mare afacere, și când face un mare faliment. S-a născut într-o familie bogată; tatăl său a fost  milionar, Dar el fiul a ...

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Ne cerem scuze: de ce?

Cine se scuză se acuză.Proverb românesc Întradevăr, cine se scuză își recunoaște vinovăția pentru ofensarea (jignirea, insultarea, înjosirea, defăimarea) intenționată sau neintenționată a unei persoane sau a unei colectivități, faptă sancționabilă moral și/sau judiciar. Tot atât de adevărat este că vinovăția recunoscută se soldează, de cele mai multe ori, cu iertarea ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...

Politețea în comunicarea interpersonală verbală

Vorba dulce mult aduce! Proverb românesc Este politicos să îți alegi cu grijă cuvintele și să le rostești cu tonul potrivit situației și statutului tău social. Politețea se învață la fel ca operațiile matematice: mai întâi cele de bază (adunarea, scăderea, înmulțirea și împărțirea), apoi cele mai complicate (extragerea rădăcinii pătrate, ridicarea ...