Romania Sociala logo
Menu

Elogiu plictiselii Eseuri psihosociologice

autor:   7 August 2018  

Suceava, Editura Alexandria Pubishing House, 2018 (243 p.)

Profesorul Septimiu Chelcea revine în atenția publicului cu o lectură care surpinde încă din titlu. Elogiu plictiselii este botezul unei cărți serioase în care este propusă o autopsiere a gândirii de masă cu efecte asupra individului. Diagnosticul arată cât de slabi suntem în fața fluxului de mentalități și prejudecăți sociale și că omul secolului XXI suferă de o uitare cronică, reacționând ca o păpușă automată la comenzile unei puteri invizibile. În cuvintele din prefață autorul dezvăluie scopul cărții: „Îmi place să cred că eseurile cuprinse în acest volum vor zdruncina prejudecățile bazate pe bunul simț, făcând loc enunțurilor științifice”. Lectura este plăcută iar autorul menține un nivel maxim de atractivitate într-o lume a datelor statistice și a cifrelor. În primul capitol reiese de ce plictiseala nu este doar un sentiment negativ. Plictiseala este un concept care merită redefinit în spațiul psihosociologiei, merit care îi revine exclusiv autorului. Dar ce este plictiseala? Este doar specific umană? „Oare primatele se plictisesc? Dar caii sau găinile?” Este dificil să chestionăm lumea animalelor, deși există mulți indicatori care ar putea răspunde cumva. În literatura de specialitate „plictiseala este o stare emoțională aversivă și dezactivată în care individul simte că timpul trece prea lent și își pierde interesul, sensul și angajarea în activitățile curente”. În al doilea capitol, autorul invită la o dezbatere onestă despre fericirea mundană. Profesorul propune un concept interesant: „triunghiul fericirii” care include: satisfacția cu viața, afecte pozitive și afecte negative. Obținem astfel o geometrie a fericirii omenești expusă într-un triunghi isoscel. Psihosociologia fericirii în literatura românească este destul de săracă, dar a fost salvată de contribuția științifică a doi specialiști: Elena Zamfir și Cătălin Zamfir. În capitolul despre gelozie întrezărim chipul unui „monstru cu ochi verzi-gălbui”, cum spunea Shakespeare în Comedia erorilor (1592). Gelozia este patima care a măcinat istoria umanității, inspirând în același timp cele mai frumoase idile scrise de geniile literare. Autorul depășește cu inspirație cadrul teoretic al definițiilor intrând într-o dezbatere socratică în care apar și aspecte pozitive: „Fapt este că, uneori gelozia protejează cuplurile de infidelitate și că gelozia sporește iubirea”. Este deci gelozia doar un păcat? Mă întreb în continuarea gândurilor lăsate de profesor dacă nu judecăm cu prea multă înverșunare un comportament natural. Există și ceva bun în cutia Pandorei? E rău să-ți exprimi gelozia dacă iubești sau este mai rău să nu iubești și să nu simți gelozie? Capitolul dedicat memoriei este un alt deliciu al subiectelor tratate. Aici descoperim o lume raportată la cultura individualistă specifică lumii vestice, înțelegând de ce cultura colectivistă poate forma un om altruist cu impact asupra memoriei personale și de ce omul aparține mai degrabă colectivității decât individualității. Formarea personalității depinde foarte mult de arealul acestui raport subtil și fără o reflecție personală, omul este prins într-o horă lipsită de originalitate. Deconstrucția self-ului dezvăluie un univers al constructelor care îndepărtează șansa omului de a fi liber. Într-un alt capitol autorul critică asemănarea dintre chip și caracter, o prejudecată demontată de autor prin exemple grăitoare: „(…) de la animal la om: nasul butucănos ca botul boului constituie un semn de lenevie, nasul cu nările depărtate, ca ale porcului, trădează prostia, nasul proeminent ca un cioc de corb, exprimă imprudența etc.” Cu toate că fizionomia criminalului expus de Cesare Lombroso și asemănarea sa cu anumite fenotipuri specifice au fost de mult timp contrazise, aceleași idei au continuat să supraviețuiască la nivelul cunoașterii comune. Pledoaria împotriva fiziognomoniei a continuat, la fel și greșelile regretabile în lumea politică contemporană, unde președinți de stat ca Donal Trump confundă portretul teroristului cu chipul oricărui musulman. „Asaltul publicității stradale sălbatice” este un alt capitol de excepție în care sunt descrise efectele nocive ale standardizării asupra educației tinerelor generații. Bucureștiul este inundat de o publicitate lipsită de bun gust, uneori violentă și abuzivă prin prezența sa pe orice stâlp al străzii. Efectul Afrodita este un alt capitol care abordează atractivitatea fizică în raport cu discriminarea. Probabil că imaginea digitalizată a corpului uman și obsesia pentru corp sunt cauzele care denotă o evaluare deformată a individului. Fascinația pentru corpul perfect nu corespunde cu idealul omului frumos. Sexualitatea, o temă tratată în psihanaliză, a devenit „fructul oprit” care reglementează sistemul raporturilor sociale până la cel mai înalt nivel. Discriminarea pozitivă versus cea negativă, alături de alte forme de discriminare sunt efectele unor prejudecăți refulate în interiorul unor lumi dominate de confuzie și lipsă de informație. Raporturile dintre căsătorie și inteligență, dezordine și creativitate sunt alte teme provocatoare. Nu întotdeauna ordinea duce la creativitate și nici dezordinea la lipsa de imaginație. Problema religiozității în Europa în relația dintre credință și inteligență este o temă incitantă. Autorul aduce în discuție câteva cercetări interesante. În Germania, spre exemplu, 40% din populație nu crede în Dumnezeu în comparație cu România, unde sunt doar 8%. Un alt aspect ar fi IQ-ul per țară, care este mai ridicat în țările dezvoltate. Există oare o legătură directă în toate acestea? Autorul ne sugerează că da. Credințele la români, problema staturii individului și a identității naționale sunt ultimele subiecte și capitole care închid cu succes șirul elegant al unor dezbateri cu miez. Bogăția argumentelor și a cercetărilor lasă loc liber concluziilor pentru cititor. Cartea este o lucrare de prim rang, care depășește placiditatea limbajului științific. Pentru că nu fac publicitate vă mărturisesc un secret: am citit multe cărți bune, iar pe cele mai bune le-am recitit. Elogiu plictiselii invită la relectura necesară aprofundării gândirii și comportamentului uman dincolo de stereotipii.



Facebook

Florin Georgescu, Capitalism și capitaliști fără capital în România

O carte nouă care se va dovedi a fi una fundamentală pentru gândirea românească. Paradigma tradițională a unei economii de piață liberă, deși cu imperfecțiunile ei, este înlocuită cu o nouă paradigmă a economiei societății românești actuale, ”capitalism fără capital”, cu implicațiile ei pentru înțelegerea întregii societăți. Dragi sociologi, nu este o carte ...

Cum ne vede Occidentul

Este surprinzător că nu putem găsi prea multe analize globale ale României în această perioadă de tranziție. Încă de la începutul anilor 90 am încercat să avertizez asupra riscurilor unei tranziții prost construite, dar adesea m-am simțit singur. Dar cum percep specialiștii occidentali tranziția în țările noastre ? Mărturisesc, am avut ...

Neoliberalism și șocul civilizațiilor

Fukuyama și Huntington Doi autori și două cărți majore au marcat percepția generației noastre despre noua ordine mondială. Este vorba de Francis Fukuyama : The End of History and the last Man (1992) și de Samuel Huntington : The Clash of Civilisations and the Remaking of World Order. 1996.  Fukuyama anunța universalizarea pieții libere ...

O evoluție sintetică a căutării ”ADEVĂRULUI” Ne-am eliberat de paradigma ”Agamiță Dandanache”?

Ieri am fost șocat, nu numai eu, de ceea ce mulți au etichetat ca ”bâlciul” de la Parlament.  În minte mi-a venit o istorie a eforturilor omenirii de a ajunge la adevăr. Prima fază. În antichitate, grecii au inventat logica, regulile gândirii corecte. Ei au crezut că logica este instrumentul de ...

Lansare de carte. Elena Olariu și o nouă înțelegere a spațiului privat în secolul al XIX-lea

Onorată comunitate academică, dragi colegi și dragi cititori,   vă anunțăm că au apărut două cărți semnate de istoricul de artă Elena Olariu, lucrări care sunt dedicate civilizației românești: ”Boieri și aristocrați români în secolul al XIX-lea” (studiu de mentalitate și moravuri în spațiu privat), respectiv ”Stil de viață aristocratic românesc ...

Migrație, integrare, dezintegrare

Cum sociologia este analiza stării nației dar și a timpului prezent, am dori să ne oprim puțin asupra problemelor legate de migrație. De ce migrația? Pentru că problema națională, ecologia și  migrația fac parte din cele trei mari evenimente care agită astăzi planeta. România se confruntă și ea cu aceste ...

În cercetarea sociologică, o fotografie valorează cât o mie de statistici

Imaginea foametei din Sudanul de Sud: vulturul pândind un copil care s-a prăbușit în drum spre Centrul de hrănire ONU (Fotografie realizată de jurnalistul sud-african Kevin Carter, publicată în The New York Times, pentru care a primit Premiul Pulizer în 1993) În urmă cu aproape 50 de ani, jurnalista și scriitoarea ...

Impactul creșterii prețului la energie electrică, gaze, apă asupra bugetului familiilor

Traiul decent poate fi descris ca situația în care o familie își poate permite o alimentație echilibrată și sănătoasă, îmbrăcăminte și încălțăminte noi din magazine de specialitate, de a dispune de o locuință care oferă adăpost și siguranță, locuința să fie mobilată și echipată cu aparate electrocasnice în stare bună ...