Romania Sociala logo
Menu

Iancu Filipescu, Mărturii și mărturisiri, 2019 (Plachetă omagială, 41 p.)

autor:   30 July 2019  

Septimiu Chelcea

Am strâns laolaltă interviurile cu profesorul Iancu Filipescu, publicate în revista „România Socială” în intervalul 4 aprilie – 18 mai a.c. (ziua de naștere a autorului), la care am adăugat amintirile sale despre activitatea Laboratorului de Sociologie al Universității din București, unde Iancu Filipescu, absolvent al primei promoții de sociologi (1966-1970), și-a desfășurat activitatea ca cercetător din 1971 până în 1976, când Laboratorul a fost desființat. Și aceste amintiri-mărturie au apărut tot în România socială”, la 9 mai a.c. Astfel, îmi place să cred, memoria autobiografică dobândește un plus de relevanță.

Ca martor și actor al avatarurilor sociologiei românești timp de aproape o jumătate de secol, profesorul Iancu Filipescu, originar din Scheii Brașovului – fapt cu care se mândrește –, este depozitarul unor informații ce ar putea fi repere pentru istoria orală a sociologiei românești de la reinstituționalizarea ei în învățămțntul superior până în prezent (după ieșirea la pensie de la Universitatea „Politehnica” din București, Iancu Filipescu a fost colaborator la Institutul pentru Cercetarea Calității Vieții până în urmă cu doi ani).

Selectez câteva din mărturiile sale: deschiderea anului universitar al celei dintâi Secții de Sociologie din învățământul universitar din țara noastră, examenul de absolvire al primei promoții,  practica de cercetare științifică a studenților de la sociologie, evenimentele din 1968, vizita Președintelui Franței, Generalului Charles de Gaulle, la Universitatea din București, desființarea Laboratorului de Sociologie după moartea lui Miron Constantinescu.

Mărturisirile lui Iancu Filipescu sunt la fel de interesante pentru reconstituirea climatului în care s-a format ca sociolog și și-a desfășurat activitatea ca cercetător științific, apoi în calitate de cadru didactic. Spicuiesc dintre ele: reacția față de provocatori, reamintirea afectuoasă despre unii profesori din Facultatea de Filosofie a Universității din București (Henri H. Stahl, Tudor Bugnariu, Miron Constantinescu ș.a.), evocarea nostalgică a activității din cadrul Laboratorului de Sociologie.

Recomand colegilor sociologi, fie ei foarte tineri sau foarte experimentați, această plachetă omagială, din care răzbate luciditatea și seninătatea gândului unui sociolog-cărturar.



Facebook

Este nevoie de revederea și îmbunătățirea procedurii de evaluarea a cercetării sociologice?

Am în față procedura Ministerului educației și cercetării de evaluare a cercetătorilor științifici români. Evident, evaluarea cercetătorilor individuali implică și o viziune a ce ar trebui să fie sociologia românească. Realizez că este momentul să reflectăm puțin pe ”procedura” evaluării ca act administrativ.    Trei principii ale dinamicii oricărei proceduri: Nu există proceduri perfecte. ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (IV)

Dezgheţul ideologic: a fost... şi nu prea  La Facultatea de Filozofie a Universităţii din Bucureşti, în cadrul căreia era și Secția de sociologie, dezgheţul ideologic a fost bine controlat de către organele de partid. Unii dintre profesori se obişnuiseră cu şuba. Alţii – Tudor Bugnariu, Gheorghe Vlăduţescu, Gheorghe Cazan, Cătălin Zamfir, ...

Unde începe și unde se termină fericirea la actori IV – Exemple concrete culese din viețile actorilor

 Îmi aduc aminte de o povestire în care actorii principali erau regretabilii și inegalabilii Mișu Fotino și Radu Beligan . Este o întâmplare povestită în teatru chiar de ei.  Prin ani imemorabili, aflați în lungile și interminabile turnee pentru satisfacerea bunăstării publicului (și, desigur, a bunăstării personale prin a-și manifesta bucuria ...

Premiul de Excelenţă al Asociaţiei Române de Sociologie a fost acordat prim-viceguvernatorului BNR, Florin Georgescu

Astăzi, 21 aprilie 2021, Asociaţia Română de Sociologie (ARS) a acordat Premiul de Excelenţă domnului prof. univ. dr. Florin Georgescu, prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a României, pentru lucrarea Capitalul în România postcomunistă (Editura Academiei Române, 2018).  Premiul de Excelenţă al ARS este acordat pentru contribuţia ştiinţifică de mare valoare, înalt originală, ...

Sociologia clinică a muncii. O nouă perspectivă de abordare a riscurilor sociopsihice în organizații

Societatea hipermodernă acompaniată de transformările majore care se înregistrează în contextul pandemiei în domeniul social, economic și politic, efectele psihologice cauzate de distanțarea socială, care a condus la modificarea relațiilor de muncă și mediului familial, disponibilizările de personal, ca urmare a restructurărilor la nivelul organizaților, au adus în atenția specialiștilor ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (III)

Un profesor „enciclopedie” și asistenta domniei sale „revoluționară înflăcărată”  Prin anii 1970, pentru o scurtă perioadă, Catedra de istoria sociologiei din Facultatea de Filozofie a Universității din București a fost inclusă în Catedra de sociologie. Șeful Catedrei de istoria sociologiei era profesorul Constantin Nicuţă. Asistena univ. L. D. – nu îi ...

Interviu cu Bottond-Zsolt Bottyán, autor al cărții „Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”

„Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”, 2020, Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană, 277 pagini. Volumul este disponibil online în secțiunea cărți a Bibliotecii Virtuale de Sociologie.    Dorim să începem acest interviu prin a vă felicita pentru publicarea cărții! 1. Vă rugăm să ne spuneți cum a luat naștere ideea acestui volum? Încă ...

Apariție editorială: Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale

Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale, București, Editura Pro Universitaria, 2021 (302 p. 44,20 lei) Motto-ul cărții: „Publicitatea este știință, tehnică, artă și conștiință”. Ne face o deosebită plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea. Structura cărții cuprinde două părți: I) ABC-ul publicității (123 de pagini); II) Abordarea psihosociologică a publicității ...