În lumea cercetătorilor influenţei mass-media asupra opiniei publice este bine cunoscută teza profesorului Bernard C. Cohen, şeful Departamentului de ştiinţe politice de la Universitatea Wisconsin–Madison, despre presă: „Este posibil să nu aibă succes, în cea mai mare parte a timpului, în a le spune oamenilor cum să gândească, dar are un succes surprinzător spunându-le cititorilor la ce să se gândească” (Cohen, 1963, p. 13). Politologul Bernard C. Cohen se referea la relaţia dintre presă şi politica externă a SUA.
Aşa a început cariera teoriei „Stabilirea agendei” (Agenda setting theory), menţionată pe plan internaţional în mii de studii de sociologie a comunicării, de analiză a comunicării sau de politologie şi formare a opiniei publice. Este, foarte probabil, cea mai influentă teorie din mass-media. O dovadă în plus: apariţia în SUA, în 2017, a unei reviste cu titlul The Agenda Setting Journal: Theory, Practice, Critique, focalizată pe dezvoltarea teoriei, pe aplicaţiile ei în mass-media şi în alte arii decât în comunicarea socială. Nu cred că există pe mapamond o altă revistă care să aibă ca titlu o teorie mass-media.
Se
acceptă cvasiunanim că teoria „Stabilirea agendei” „oferă o explicaţie de ce în
democraţie informaţiile despre anumite probleme sunt accesibile publicului şi
despre alte probleme nu; cum este influenţată opinia publică; şi de ce anumite
probleme trimit la acţiune politică şi altele nu. Studiul stabilirii agendei
este studiul schimbării şi stabilităţii sociale” (Dearing, Rogers, 1996, p. 2).
Ce este agenda?
Înainte de
a analiza fenomenul translaţiei de la agenda mass-media la agenda publică, se
impune – cred eu – să precizăm conţinutul termenului de „agendă”. În limba română, cuvântul „agendă”, provenit
din limba latină, are un înţeles dublu: „1. Carnet de însemnări (organizat
calendaristic); 2. Rubrică a unei publicaţii” (Ciobanu et al., 2009, p. 31). În limba engleză i se asociază un al treilea
înţeles: ordine de zi (Leviţchi, 1974, p. 14). Unii cercetători de la noi au
echivalat sintagma „agenda setting”
cu „stabilirea ordinei de zi”. Aşa am procedat şi eu (Chelcea, 2006). Nu mi se
pare greşit, dar prefer acum traducerea „stabilirea agendei” („ordinea de zi”
prea aminteşte de şedinţele de partid de altădată). În teoria „Stabilirea
agendei”, semnificaţia termenului de „agendă” are un înţeles neutru, se
distanţează de înţelesul lui din limbajul colocvial: semnifică lista de
probleme relevante pentru un anumit public (publicul general, jurnaliştii,
oamenii politici).
Eugene
F. Shaw (1977) a propus să se facă distincţie între eveniment (event) şi problemă (issue). Un eveniment este un fapt deosebit de important, limitat în
timp şi spaţiu; problema reprezintă un cumul de evenimente cuprinse în aceeaşi
categorie. Evenimentele sunt părţi componente ale problemei.
Cazul Alexandra
Să
exemplificăm în perspectiva teoriei „Stabilirea agendei” deosebirea dintre un
eveniment şi o problemă. Iată evenimentul: la 24 iulie 2019, în oraşul Caracal,
o elevă de liceu – Alexandra, o adolescentă de numai 15 ani – a fost
sechestrată, bătută, violată şi în cele din urmă ucisă (analizele biologice
efectuate de Institutul de Medicină Legală au confirmat decesul Alexandrei).
Victima reuşise să sune de trei ori la 112, cerând disperată ajutor şi
descriind locul unde este sechestrată. Alexandra ar fi putut fi salvată dacă
instituţiilor statului nu le-ar fi „trebuit” 19 ore de la implorarea ei de
ajutor până la găsirea locaţiei şi la intervenţia pentru arestarea
criminalului.
Mass-media
din România a consacrat pagini întregi şi multe ore de emisie pentru informarea
publicului despre mersul anchetei acestei fărădelegi. Declaraţiile oficiale
contradictorii şi politizate, ca şi opiniile divergente ale experţilor şi
jurnaliştilor, sau speculaţiile unor comentatorilori TV ne avizaţi, precum şi
postările emoţionante pe reţelele de socializare au făcut ca oamenii să discute
intens despre acest caz, acceptând sau contestând ştirile vehiculate în
mass-media tradiţională sau digitală. Acest caz abominabil ce a şocat populaţia
din România constituie un eveniment – tragic, zguduitor –, nu o problemă. Este
o problemă incapacitatea instituţiilor abilitate (Serviciul de Telecomunicaţii
Speciale, Poliţia, Procuratura) de a apăra dreptul la viaţă, un drept
fundamental, înscris în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (Articolul
3: „Orice fiinţă umană are dreptul
la viaţă, la libertate şi la securitatea persoanei sale“), în Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului (Articolul 2: „Dreptul la viaţă al oricărei
persoane este protejat prin lege”) şi consfinţit în Constituţia României
(Capitolul II, Articolul 22: „Dreptul
la viaţă, precum şi dreptul la integritate fizică şi psihică ale persoanei sunt
garantate”).
Aşa
cum precizează Clóvis de Barros Filho, profesor de jurnalism la Universitatea
din Sao Paulo, stabilirea agendei este un efect
social al mass-media, care „prin selecţia, plasarea şi incidenţa ştirilor
determină subiectele despre care publicul va vorbi şi pe care le va dezbate”
(Barros Filho, 2001, p. 169). De exemplu, la nivelul anului 2019, în România,
elementele agendei ar putea fi: corupţia, independenţa justiţiei, violenţa în
familie şi în societate, poluarea ş.a. Mass-media selectează din aceste
elemente de agendă, acordă prioritate unora, le scoate în prim-plan sau le
diminuează importanţa şi, chiar mai rău, le omite pe altele, în funcţie de partizanatul
politic, de organizarea internă a instituţiei de presă, de legislaţia în
vigoare. Probleme grave, precum criza demografică, incapacitatea statului de a
asigura dreptul la viaţă al cetăţenilor, prăpastia dintre bogaţi şi săraci din
ţara noastră, sau încălzirea globală, pericolul neo-nazismului pe plan mondial,
sunt rar abordate în mass-media şi pe platformele de socializare. În schimb,
gâlceava politică, acuzele reciproce Preşedinţie – Guvern PSD+ALDE, precum şi
între partidele politice, viaţa mondenă a divelor, horoscopul şi alte bazaconii
acoperă agenda mass-media.
Cercetarea empirică fondatoare
Teoria
„Stabilirea agendei” a fost prefigurată în lucrarea Television and the Political Image de Joseph Trenaman şi Denis
McQuail, în care s-a analizat rolul televiziunii în alegerile parlamentare din
Marea Britanie: „dovezile sugerează robust că oamenii se gândesc la ce se spune
[…], dar ei nu gândesc cum li se spune” (Trenaman, Mc Quail, 1961, p. 178,).
Adevăraţii
părinţi ai teoriei sunt însă consideraţi Maxwell
McCombs, profesor de jurnalism la Universitatea din Texas, Austin, şi Donald Shaw,
profesor de jurnalism la Universitatea din Carolina de Nord, Chapell Hill, care
în 1968 au realizat prima cercetare empirică pentru a testa ipoteza că „mass-media are influenţă
redusă asupra direcţiei şi intensităţii atitudinilor, dar că mijloacele de
informare în masă stabilesc agenda fiecărei campanii politice, influenţând
proeminenţa atitudinilor faţă de problemele politice” (McCombs, Shaw, 1972, p.
177). Cei doi profesori de jurnalism au pornit de la teza lui Walter Lippman (1922), conform căreia informaţiile
din mass-media constituie cea mai importantă sursă a percepţiei publicului
despre problemele din societate.
Cercetarea de teren s-a desfăşurat în oraşul Chapel Hill
din Carolina de Nord. Au
fost intervievate, în timpul campaniei electorale (18 septembrie – 6 octombrie
1968), o sută de persoane nehotărâte în privinţa votului. Respondenţii au fost
selectaţi aleator din listele de la cinci circumscripţii electorale,
reprezentative economic, social şi rasial pentru comunitatea din Chapel Hill.
S-a presupus că persoanele care declarau că nu sunt definitiv decise cum vor
vota (întrebare filtru) vor fi mai susceptibile de a fi influenţate de
mass-media. Totodată, s-a făcut analiza conţinutului articolelor din patru
ziare locale (Morning Herald, Sun, News,
Observer) şi din trei publicaţii cu
acoperire naţională (Time, New York Times, Newsweek), precum şi analiza conţinutului ştirilor TV ale
companiilor NBC şi CBS. Informaţiile au fost clasificate în 15 categorii,
reprezentând problemele-cheie abordate în mass-media în campania electorală.
Conţinuturile materialelor de presă au fost împărţite în „majore” şi „minore”.
Mi
se pare sugestiv modul în care au fost clasificate informaţiile: „Pentru presa
tipărită, clasificarea major/minor s-a făcut în termenii de spaţiu şi poziţie;
pentru televiziune s-a luat în considerare poziţia şi timpul alocat” (McCombs,
Shaw, 1972, p. 178). Astfel, la emisiunile TV au fost considerate „ştiri
majore” cele care durau cel puţin 45 de secunde sau care se prezentau printre
primele trei într-un buletin de informaţii. În cazul ziarelor, erau clasificate
„ştiri majore” informaţiile de pe prima pagină sau de pe oricare altă pagină,
dacă ocupau minimum trei coloane şi dacă cel puţin cinci paragrafe erau
consacrate problemelor politice. În cazul revistelor, au intrat în categoria
„ştirilor majore” acele informaţii care se extindeau pe mai mult de o coloană
sau care apăreau la începutul fiecărei secţiuni a revistei.
Rezultatele
cercetării au condus la concluzia că există o corelaţie puternică între
importanţa acordată de mass-media unor probleme şi importanţa acordată
aceloraşi probleme de către persoanele intervievate. „Datele arată o relaţie foarte puternică între accentul pus de
mass-media asupra diferitelor probleme ale campaniei (reflectând în mare măsură
accentul pus asupra candidaţilor) şi opiniile alegătorilor cu privire la
importanţa diferitelor subiecte ale campaniei” (Mc Combs, Shaw, 1972, p. 181).
Altfel spus, mass-media mai degrabă ne atrage atenţia la ce să ne gândim decât
ne influenţează cum să evaluăm problemele la care ne gândim: oamenii au
tendinţa să aprecieze importanţa unor probleme din societate după frecvenţa cu
care sunt abordate în mass-media şi după importanţa pe care editorii le-o
acordă.
Aşadar,
mass-media nu le spune oamenilor „cum” să gândească, ci la „ce” să se
gândească; le arată care este relieful evenimentelor din spaţiul public, le
stabileşte despre ce să discute: agenda mass-media (gradul de atenţie acordat
problemelor) devine agenda publicului. Chiar şi numai prin faptul că dă
oamenilor un subiect de discuţie, mass-media contribuie la emergenţa opiniei
publice: ne amintim că opinia individuală devine publică prin comunicare în
public.
Verificarea teoriei
Din 1972
până în 1996, conform metaanalizei realizate de James W. Dearing şi Rogers M.
Everett (1996), influenţa agendei mass-media asupra agendei publice a fost relevată
în mai mult de două sute de studii efectuate atât în legătură cu campaniile
electorale, cât şi în legătură cu alte probleme (sociale, financiare, morale
etc.). Astfel, teoria „Stabilirea agendei” a fost dezvoltată prin contribuţia
unor cercetători precum Roger W. Cobb şi Charles D. Elder (1972), care au
evidenţiat corelaţia dintre agenda mass-media şi agenda politică (discursul
oamenilor politici) sau Ray G. Funkhouser (1973), care a analizat comparativ
agenda mass-media şi importanţa reală a evenimentelor (determinată prin
indicatori statistici). Ray G. Funkhouser a constatat că există o concordanţă
între atenţia acordată de mass-media unei probleme şi importanţa conferită
acestei probleme de către opinia publică (agenda publică). Cercetătorul american
anterior menţionat a numărat articolele din ziare şi reviste publicate în
intervalul 1960-1970, clasificându-le tematic (războiul din Vietnam, revoltele
studenţilor, criminalitatea, conflictele rasiale ş.a.). Procedând la o testare
indirectă, luând în calcul răspunsurile la întrebările: „Care sunt cele mai
importante probleme cu care se confruntă SUA?”, „Care sunt problemele pe care
guvernul SUA trebuie să le soluţioneze cu prioritate?” şi „Ce probleme vă
preocupă personal?”, Ray G. Funkhouser a pus în evidenţă faptul că opinia
publică reproduce agenda mass-media, dar că între aceasta din urmă şi ierarhia
stabilită de public a problemelor puse în discuţie există o anumită
discrepanţă.
De aici decurge posibilitatea ca oamenii simpli (îmi displace profund acest adjectiv asociat „diamantului firii” – cum numea William Shackespeare omul), ca şi oamenii politici, să fie manipulaţi de către mass-media. În discursurile şi în deciziile lor, este de presupus că politicienii încearcă să ţină seama de dorinţele şi părerile electoratului. Intuind corelaţia dintre agenda mass-media şi agenda publicului, ei vor pune probabil accentul pe primele elemente de pe lista publicului şi vor ignora elementele de la sfârşitul ei. Robert M. Entman (1989) a sesizat „că mijloacele de comunicare în masă induc o anumită percepţie a factorului politic despre agenda cetăţeanului. Ambele agende [a politicienilor şi a cetăţenilor – n.n.] au ceva deformat în ele, iar sursa acestei deformări este media” (după Dobrescu, Bârgăoanu, 2001, p. 160). De asemenea, este posibil ca să se confunde agenda mass-media cu importanţa reală a faptelor şi proceselor sociale.
Despre
„confuzia jurnalistică” a atras atenţia, încă în 1937, Floyd H. Allport. Cred
că ar merita să se întreprindă cercetări ştiinţifice în această direcţie şi în
ţara noastră, pentru că mas-media prezintă de cele mai multe ori opinia unor
aşa-zişi „formatori de opinie”, nu realitatea aşa cum este relevată de
cercetările ştiinţifice.
Teoria
„Stabilirea agendei” a fost verificată prin numeroase cercetări empirice în
SUA, ca şi în alte ţări (cf. Wanta,
Alkazemi, 2017). Au fost puse în evidenţă „condiţiile contingente” ale
efectului stabilirii agendei. În unele cercetări s-a ajuns la concluzia că
această teorie se confirmă în cazul persoanelor cu spirit critic mai redus, nu
şi în cazul persoanelor bine informate, cu spirit critic dezvoltat, cu nivel de
şcolarizare ridicat (Hill, 1986). S-a documentat că stabilirea agendei nu are
acelaşi efect asupra tuturor persoanelor, indiferent de sursa şi de conţinutul
mesajelor. Importanţa sursei a fost subliniată de Gladys E. Lang şi Kurt Lang
(1983), care au utilizat primii termenul de „construire a agendei”, susţinând
că procesul stabilirii agendei implică trei factori, în strânsă corelaţie:
mass-media, publicul şi sursa ştirilor.
De
asemenea, s-a făcut observaţia, foarte pertinentă de altfel, că evaluarea
evenimentelor de către publicuri nu depinde exclusiv de agenda mass-media.
Intervin, fără îndoială, şi alţi factori, precum relaţiile interpersonale,
experienţa personală, „nevoia de ghidare” resimţită de unele persoane. Noţiunea
de „nevoie de ghidare” a fost introdusă în analiza efectelor agendei mass-media
de către David H. Weaver (1977). S-a constatat că agenda mass-media are un
efect mai mare asupra persoanelor care participă la discutarea problemelor
selectate de mass-media decât asupra persoanelor care nu participă la astfel de
discuţii. Oamenii au nevoie de ghidare, care, conform lui David H. Weaver şi
Maxwell E. McCombs (1980), constă din combinaţia variabilelor: interesul major
pentru problema pusă în discuţie şi nivelul de incertitudine ridicat al
acesteia. Cercetările recente au relevat că nevoia de ghidare are trei
dimensiuni: 1) nevoia de ghidare spre probleme; 2) nevoia de ghidare spre fapte;
3) nevoia de ghidare spre evaluarea jurnalistică (Matthes, 2005, p. 440).
Persoanele caracterizate printr-un grad mai ridicat al nevoii de ghidare sunt
mai expuse efectelor agendei mass-media.
În
mod firesc, cercetătorii s-au întrebat şi dacă mass-media are funcţie de
stabilire a agendei publice în orice cultură sau doar în cultura americană.
Studiile făcute în Brazilia, Canada, Germania, Israel, Japonia, Spania, Taiwan
ş.a. au probat impactul dintre agenda mass-media şi agenda publică. S-a pus şi
problema: în cât timp o problemă de pe agenda mass-media trece în agenda
publică? Gerald C. Stone (1975) a găsit că există o creştere monotonă a
corelaţiei dintre cele două agende, în special cu două luni înaintea
verificării pe teren a agendei publice.
Comparând
pe o perioadă de opt ani emisiunile TV cu rezultatele sondajelor Gallup, Harold
G. Zucker (1978) a pus în evidenţă că agenda mass-media din ultima lună de
dinaintea sondajelor constituie un predictor mai bun pentru agenda publică
decât conţinutul emisiunilor TV mai vechi. James P. Winter şi Chaim H. Eyal
(1981, p. 376) consideră – pe deplin întemeiat – că variabila timp este
crucială în testarea relaţiei dintre importanţa acordată problemelor şi
personalităţilor de către mijloacele de comunicare în masă şi proeminenţa
acestor probleme şi persoane în percepţia publicului. Cei doi cercetători au
studiat agenda publică conturată de rezultatele unui număr de 27 de sondaje
Gallup realizate între 1954 şi 1976 şi agenda mass-media, aşa cum a rezultat
din analiza articolelor despre drepturile cetăţeneşti, publicate pe prima
pagină a ziarului Times, considerat
elita presei americane. S-a constatat că „efectul optim se înregistrează în
perioada de la patru la şase săptămâni de dinaintea efectuării cercetării de
teren pentru aflarea agendei publice” (Winter, Eyal, 1981, p. 381). Conform
acestui studiu, agenda mass-media recentă a influenţat mai puternic agenda
publică. Pe baza cercetărilor empirice, Gerald C. Stone şi Maxwell E. McCombs
(1981) au ajuns la concluzia că sunt necesare între două şi şase luni pentru o
astfel de translaţie.
Și
proeminenţa problemei joacă un rol important – aşa cum a explicat Harold G.
Zucker (1978). Problemele proeminente, cele de care se izbeşte cetăţeanul
zilnic, sunt incluse concomitent în agenda mass-media şi în agenda publicului,
dar atenţia mare acordată de mass-media problemelor mai puţin proeminente
contribuie la sensibilizarea publicului. Cercetătorii au investigat şi efectele
stabilirii agendei pe termen scurt, precum şi pe termen lung; efectele pentru
ştirile difuzate în format tipărit şi online;
pentru problemele locale şi pentru probleme non-locale; pentru conţinutul de
divertisment; pentru conţinutul vizual. „În ciuda robusteţii generale a efectelor agenda-setting, au fost identificaţi factori care diminuează sau
amplifică amploarea efectelor. Câţiva dintre aceşti factorii au efecte mixte,
în timp ce alţii factori apar în mod mai consistent în cercetările efectuate.
De exemplu, comunicarea interpersonală poate îmbunătăţi efectele stabilirii
agendei” (Moy, Bosch, 2013, p. 295).
Stabilirea agendei în era digitală
În
momentul formulării teoriei „Stabilirea agendei”, mass-media însemna presa
scrisă, radioul, televiziunea. În prezent, noile media (comunicarea cu ajutorul
tehnologiilor digitale) dă posibilitatea informării rapide din surse foarte
variate: Google, Groups, MySpace, Facebook, YouTube, Flickr şi Twitter. Există
o varietate de forme ale noilor media; internet forums, blogs, wikis, podcasts,
picture-sharing, music-sharing şi video-sharing. Popularitatea noii mass-media
se extinde continuu. Nu numai adolescenţii şi tinerii preferă să se informeze
din noile mijloace de comunicare în masă, ci şi din ce în ce mai multe persoane
trecute de a doua tinereţe. În aceste condiţii, cercetătorii şi-au pus problema
relaţiei dintre vechea şi noua mass-media. Mai concret, influenţează internetul
presa scrisă? Dar blogurile sunt influenţate de postările facebook? S-a
conturat o nouă temă de cercetare în conexiune cu agenda-setting: construirea
inter-agendei (The inter-media building),
studiul felului în care o agendă influenţează altă agendă. Se apreciază că
noile mijloace de comunicare în masă influenţează vechea mass-media în stabilirea
agendei datorită rapidităţii transmiterii informaţiilor, accesibilităţii şi
popularităţii în rândul consumatorilor de mass-media (Jenkins, 2006; Singer,
2005; Weimann, Brosius, 2016).
Comunicarea
online poate construi o agendă
alternativă pentru diferite grupuri din societatea civilă, care contestă agenda
vechii mass-media. Pe baza literaturii de specialitate, profesoara de teoria comunicării Barbara
Pfetsch şi colaboratorii săi de la Universitatea Liberă din Berlin apreciază că
noile mijloace de comunicare în masă fragmentează dezbaterea publică şi că, în
era digitală, datorită multitudinii agendelor mass-media partizane, se produce
o polarizare politică acentuată a publicului. În aceste condiţii, este necesară
revizuirea modelelor clasice ale construirii agendei, în sensul includerii în
procesul de construire a agendei atât a comunicării online, cât şi a sistemului hybrid
media (utilizarea strategică a vechii şi noii mass-media pentru a spori
eficacitatea comunicării) (Pfetsch, 2016, p. 54).
În
prezent, cercetătorii explorează intens cel de-al doilea nivel al teoriei
„Stabilirea agendei”: influenţa cadrajului (framing)
obiectelor din agenda mass-media asupra imaginii acestor obiecte în mintea
noastră (primul nivel fiind dat de influenţa proeminenţei obiectelor din agenda
mass-media asupra agendei publice).
⁎
Teoria
„Stabilirea agendei” nu a fost scutită de critici, fiind considerată când doar
o ipoteză, când un „concept umbrelă”. S-a reproşat cercetărilor o anumită lipsă
de rigoare în utilizarea termenilor, o neconcordanţă în măsurarea duratei de
acţiune a efectului mass-media (unii cercetători au luat în considerare
efectele pe termen scurt, alţii pe termen lung), neclaritatea metodologiei de
alcătuire a listei de probleme, concentrarea asupra campaniilor electorale,
neglijindu-se alte subiecte precum sportul, economia, divertismentul (Barros
Filho, 2001, p. 181, apud Brum, 2003). Cu toate acestea, teoria „Stabilirea agendei”
rămâne una dintre cele mai influente în domeniul mass-media.
În
general, cercetările referitoare la stabilirea agendei au găsit o corelaţie
pozitivă între proeminenţa unei probleme în mass-media şi proeminenţa ei în
agenda publică, dar aceasta nu înseamnă că mass-media constituie singurul
factor care influenţează opinia publică. Aşa cum subliniau Charles R. Wright,
profesor de jurnalism la Universitatea Indiana, şi colaboratorii săi,
„Procesele sociale, altele decât comunicarea în masă, afectează părerea
publicului despre o problemă sau o persoană dacă sunt importante. Oamenii
vorbesc unii cu alţii despre problemele sociale şi aceste conversaţii pot juca
un rol important în judecăţile lor.” (Wright et al., 1986, p. 155, apud Weaver
et al., 1992, p. 856). Uneori, în
anumite probleme, experienţa personală trăită sau experienţele prietenilor, ale
persoanelor de încredere, pe care le aflăm prin comunicarea interpersonală ne
influenţează opiniile mai mult decât informaţiile transmise prin mass-media.
Cine mai crede azi că mass-media acţionează ca un „glonţ magic”?!
Bibliografie
Barros Filho, Clóvis de.(2001). Ética na
Comunicação: da informação ao receptor. São Paulo: Moderna.
Brum, Juliana de (2003). „The agenda setting hypothesis: Studies
and Perspectives”, Razón y Palabra,
35. (www.razomypalabra.org.mx)
Chelcea, Septimiu
(2006). Opinia publică. Strategii de
persuasiune şi manipulare. Bucureşti, Editura Economică.
Ciobanu, Elena et al. (2009). Dicţionar explicativ al limbii române şi enciclopedic de nume proprii.
Bucureşti, Editura Corint.
Cobb, Roger W., Elder, Charles D.
(1972). Participation in American
Politics: The Dynamics of Agenda Building. Boston, Allyn and Bacon.
Dearing, James W., Rogers, Everett
M. (1996). Agenda-setting. Thousand
Oaks, CA, Sage.
Dobrescu, Paul, Bârgăoanu, Alina
(2002). Mass media. Puterea fără contraputere. Bucureşti,
Editura All.
Entman, Robert M. (1989). „How the
media affect what people think: An information processing approach”, Journal of Politics, 51, 2, pp. 347-370.
Hill, David (1986). „Viewer
characteristics and agenda-setting by television news”. Public Opinion Quarterly, 49, 3, pp. 340–350.
Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media
Collide. New York, New
York University Press.
Lang, Gladys E., Lang, Kurt (1983). The Battle for Public Opinion:The President,
the Press and the Polls during Watergate. New York, Columbia University
Press.
Leviţchi, Leon (ed.)
(1974). Dicţionar englez-român.
Bucureşti, Editura Academiei R.S.R.
Matthes, Jörg (2005). „The need for orientation towards news
media: Revising and validating a classic concept”, International Journal of Public Opinion Research, 18, 4, pp.
422-444.
Moy, Patricia, Bosch, Brandon
(2013). „Theories of public opinion”, în
P. Cobley, P. J. Schultz (eds.). Handbook
of Communication Science. Vol. 1: Theories and Models of Communication (pp.
289-308). Berlin, De Gruyter Mouton.
Pfetsch, Barbara, Miltner, Peter,
Maier, Daniel (2016). „Old nad new dynamics of agenda Building in a hybrid
media system”, în G. Vowe, P. Henn (eds.). The
Evolution Political Communication in the Online World. Theoretical Approaches
and Research Designs (pp. 45-58). New York, Routledge.
Singer, Jane B. (2005).
„The political j-blogger. Normalizing a new media form to fit old norms and
practices”, Journalism, 6, 2, pp.
173-198.
Trenaman, Joseph, McQuail, Denis.
(1961). Television and the Political
Image. Londra, Methuen.
Wanta, Wayne, Alkazemi, Mariam F. (2017). „Agenda-setting:
History and research tradition”, în P. Rössler (ed.). The International Encyclopedia of Media Effects. New York, John
Wiley & Sons.
Weaver, David
H., McCombs, Maxwell E. (1980). „Journalism and social science. A new
relationship”, Public Opinon Quarterly,
44, 4, pp. 477-494.
Weaver, David H., Zhu, Jinn-Hua,
Willnat, Lars (1992). „The bridging function of interpersonal communication in
agenda-setting”, Journalism Quarterly,
69, 4, pp. 856-867.
Weimann, Gabriel, Brosus, Hans-Bernd
(2016). „A new agenda for agenda-setting research in the digital era”, în G.
Vowe, P. Henn (eds.). The Evolution
Political Communication in the Online World. Theoretical Approaches and
Research Designs (pp. 26-44). New York, Routledge.
Wright, Charles R. [1959] (1986). Mass Communication: A Sociological
Perspective (ediţia a III-a). New York, Random House.
Zucker, Harold G. (1978). „The
variable nature of news media influence”, în B. D. Ruben (ed.). Communication Yearbook (vol. 2). New
Brunswick, NJ, Transaction Book.
______________________________________________________________________________
Din volumul
„Opinia publică. Persuasiune şi manipulare”, în curs de apariţie la Alexandria
Publishing House.