Aurelian Muntean și Andreea Stancea (2022) Date cantitative și calitative. Introducere în metode și tehnici de analiză a datelor, cu aplicații în R, Stata, Excel și NVIVO, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca
Interviu cu Aurelian Muntean.
- Felicitări pentru publicarea volumului! Vă rugăm să ne spuneți care au fost premizele publicării acestui volum?
Mulțumim! Am scris și publicat acest manual ca urmare a unei experiențe de peste 15 ani în care am predat cursuri de metode de cercetare cantitativă și calitativă la nivel de licență sau masterat. Majoritatea studenților de la științe politice, sociologie, antropologie, sau relații internaționale, sunt absolvenți de liceu, care manifestă mai degrabă o aversiune la demonstrațiile matematice și sunt mult mai receptivi la explicațiile oferite într-un limbaj simplu pentru a înțelege metodele și tehnicile de analiză statistică. Am folosit, deci, un feedback constant oferit de studenți de-a lungul anilor, care m-a încurajat în a pune într-un volum prezentările, exemplele, discuțiile avute în clasă. Deși am folosit pentru cursurile mele diverse manuale și studii menite să îi ajute pe studenți să înțeleagă știința prelucrării datelor cantitative și calitative, în mod constant studenții s-au lovit de lipsa unor materiale actualizate scrise în limba română, în primul rând din punct de vedere al utilizării unor programe statistice, în al doilea rând din punct de vedere al corelării acestor tehnici și metode generale cu unele particulare, care au fost din ce în ce mai des folosite în științele sociale în ultimi ani (de exemplu experimentele). De aceea am publicat acest volum.
2.Ce aduce nou cartea dumneavoastră față de literatura existentă în domeniu?
Am încercat în această carte să integrăm perspectivele teoretice cu cele practice și să îi ajutăm pe cititori să răspundă la întrebarea pe care orice student și-o pune în mod curent: cum punem în practică o metodă de analiză pe care am învățat-o din perspectivă teoretică? Prin urmare, am clarificat, sper, probleme importante cum ar fi designul unei cercetări, integrare în acest design a unor tehnici relativ noi în științele sociale (cum ar fi experimentele). Am adus deci, nou, tocmai această actualizare a implementării unor tehnici și metode de analiză cu ajutorul unor programe statistice și, nu în ultimul rând, explicații simple cu exemple clare, pe baze de date reale, culese în cadrul unor cercetări comparative multinaționale. Așadar, cartea sper că reușește să ofere cititorilor un ajutor în a învăța cum să folosească datele cantitative și calitative în orice studiu, raport sau prezentare pe ar trebui să le pregătească pentru cursuri sau pentru locul de muncă.
3. Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în realizarea volumului?
Am urmărit să păstrăm în explicațiile tehnice un limbaj care să fie pe înțelesul cititorilor care nu sunt neapărat foarte buni la matematică. De aceea am încercat să configurăm explicațiile și exemplele în așa fel încât să fie atractive pentru utilizatorii instrumentelor de analiză a datelor care au nevoie de aceste competențe transversale și să îi convingă că instrumentele matematice și statistice nu sunt inaccesibile celor care nu au participat la olimpiada de matematică.
- Cui se adresează lucrarea dumneavoastră?
Cartea se adresează studenților la sociologie, științe politice, relații internaționale, comunicare, dar, în aceeași măsură, și cititorilor care sunt deja integrați pe piața muncii și care au nevoie la locul de muncă de instrumente de analiză a datelor cantitative sau calitative, de cunoștințe cu ajutorul cărora să poată să își planifice activitatea analitică.
- Ce mesaj ați dori să adresați cititorilor interesați de această carte?
Competențele de analiză a datelor statistice și calitative sunt utile indiferent de locul de muncă, de sectorul de activitate sau de traiectoria profesională actuală. Aceste aptitudini de a lucra, de a culege, de a analiza și interpreta informații numerice sau non-numerice oferă un avantaj competitiv oricărei persoane care este interesată să rezolve probleme cu ajutorul unor instrumente științifice solide. Educația și formarea continuă sunt fundamentale pentru o economie competitivă, iar competențele și cunoștințele de analiză a datelor, fie ele cantitative sau calitative, sunt esențiale pentru această formare continuă a adulților.
Vă mulțumim pentru timpul acordat!
Mai multe detalii privind cartea sunt disponibile la adresa : www.editura.ubbcluj.ro/