Romania Sociala logo
Menu

Interviu cu Aurelian Muntean – Date cantitative și calitative. Introducere în metode și tehnici de analiză a datelor, cu aplicații în R, Stata, Excel și NVIVO

autor:   8 February 2024  

Aurelian Muntean și Andreea Stancea (2022) Date cantitative și calitative. Introducere în metode și tehnici de analiză a datelor, cu aplicații în R, Stata, Excel și NVIVO, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca

Interviu cu Aurelian Muntean.

  1. Felicitări pentru publicarea volumului! Vă rugăm să ne spuneți care au fost premizele publicării acestui volum?

Mulțumim! Am scris și publicat acest manual ca urmare a unei experiențe de peste 15 ani în care am predat cursuri de metode de cercetare cantitativă și calitativă la nivel de licență sau masterat. Majoritatea studenților de la științe politice, sociologie, antropologie, sau relații internaționale, sunt absolvenți de liceu, care manifestă mai degrabă o aversiune la demonstrațiile matematice și sunt mult mai receptivi la explicațiile oferite într-un limbaj simplu pentru a înțelege metodele și tehnicile de analiză statistică. Am folosit, deci, un feedback constant oferit de studenți de-a lungul anilor, care m-a încurajat în a pune într-un volum prezentările, exemplele, discuțiile avute în clasă. Deși am folosit pentru cursurile mele diverse manuale și studii menite să îi ajute pe studenți să înțeleagă știința prelucrării datelor cantitative și calitative, în mod constant studenții s-au lovit de lipsa unor materiale actualizate scrise în limba română, în primul rând din punct de vedere al utilizării unor programe statistice, în al doilea rând din punct de vedere al corelării acestor tehnici și metode generale cu unele particulare, care au fost din ce în ce mai des folosite în științele sociale în ultimi ani (de exemplu experimentele). De aceea am publicat acest volum.

2.Ce aduce nou cartea dumneavoastră față de literatura existentă în domeniu?

Am încercat în această carte să integrăm perspectivele teoretice cu cele practice și să îi ajutăm pe cititori să răspundă la întrebarea pe care orice student și-o pune în mod curent: cum punem în practică o metodă de analiză pe care am învățat-o din perspectivă teoretică? Prin urmare, am clarificat, sper, probleme importante cum ar fi designul unei cercetări, integrare în acest design a unor tehnici relativ noi în științele sociale (cum ar fi experimentele). Am adus deci, nou, tocmai această actualizare a implementării unor tehnici și metode de analiză cu ajutorul unor programe statistice și, nu în ultimul rând, explicații simple cu exemple clare, pe baze de date reale, culese în cadrul unor cercetări comparative multinaționale. Așadar, cartea sper că reușește să ofere cititorilor un ajutor în a învăța cum să folosească datele cantitative și calitative în orice studiu, raport sau prezentare pe ar trebui să le pregătească pentru cursuri sau pentru locul de muncă.

3. Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în realizarea volumului?

Am urmărit să păstrăm în explicațiile tehnice un limbaj care să fie pe înțelesul cititorilor care nu sunt neapărat foarte buni la matematică. De aceea am încercat să configurăm explicațiile și exemplele în așa fel încât să fie atractive pentru utilizatorii instrumentelor de analiză a datelor care au nevoie de aceste competențe transversale și să îi convingă că instrumentele matematice și statistice nu sunt inaccesibile celor care nu au participat la olimpiada de matematică.

  1. Cui se adresează lucrarea dumneavoastră?

Cartea se adresează studenților la sociologie, științe politice, relații internaționale, comunicare, dar, în aceeași măsură, și cititorilor care sunt deja integrați pe piața muncii și care au nevoie la locul de muncă de instrumente de analiză a datelor cantitative sau calitative, de cunoștințe cu ajutorul cărora să poată să își planifice activitatea analitică.

  1. Ce mesaj ați dori să adresați cititorilor interesați de această carte?

Competențele de analiză a datelor statistice și calitative sunt utile indiferent de locul de muncă, de sectorul de activitate sau de traiectoria profesională actuală. Aceste aptitudini de a lucra, de a culege, de a analiza și interpreta informații numerice sau non-numerice oferă un avantaj competitiv oricărei persoane care este interesată să rezolve probleme cu ajutorul unor instrumente științifice solide. Educația și formarea continuă sunt fundamentale pentru o economie competitivă, iar competențele și cunoștințele de analiză a datelor, fie ele cantitative sau calitative, sunt esențiale pentru această formare continuă a adulților.

Vă mulțumim pentru timpul acordat!

Mai multe detalii privind cartea sunt disponibile la adresa : www.editura.ubbcluj.ro/



Facebook

O discuție cu prof. univ.  Livia Popescu (Dordea) pe marginea unui articol publicat în 1981

Livia, ai publicat în 1981 un articol  despre preferințele de lectură ale adolescenților dintr-un centru de reeducare. Ce te-a făcut ca în anii când în România se edifica de zor „societatea socialistă multilateral dezvoltată”  să te apleci ca cercetător asupra unui grup social marginal ? După primul an și jumătate de ...

Interviu cu prof. univ. dr. Nicu GAVRILUȚĂ despre ,,Secularizarea și camuflările sacrului”, Iași, Editura Polirom, 2025

Centrul COACH-USV, Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător din Regiunea de N-E a României, deschis la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava propune un nou interviu realizat cu unul dintre cei mai prolifici sociologi contemporani ieșeni. Continuăm tradiția de a publica articole de promovare a rezultatelor ...

Destin și o viață de om – Constantin Schifirneț

România Socială vă prezintă volumul "Destin și o viață de om" al profesorului și cercetătorului Constantin Schifirneț, apărut la Editura Universității de Vest din Timișoara, în 2024. Acest volum este o incursiune autobiografică ce îmbină experiențele personale ale autorului cu analiza contextelor culturale, sociale și politice ale epocilor pe care le-a ...

Drum de lumină, bunule prieten!

A plecat încă unul dintre stâlpii generației de aur ai epocii marelui dezgheț care-a urmat celebrei Declarații din aprilie 1964. Facultatea de filosofie și proaspăt reînființata secție de sociologie au devenit atunci locurile „frumoșilor nebuni ai marilor orașe”. Șerban Cionoff era studentul eminent, strălucitor, cu lecturi impresionante în filosofia greacă, preferatul ...

Învățământul profesional și economia în România. De ce sistemul dual este o soluție limitată?

Introducere: într-un sistem de învățământ cu pierderi foarte mari, formarea inițială profesională poate fi soluția. Conform statisticilor disponibile și deja bine cunoscute, România suferă de eșecuri și pierderi cronice ale sistemului de învățământ, pierderi care se repercutează asupra multor dimensiuni ale vieții noastre economice, sociale și politice, inclusiv asupra stabilității democratice. ...

Sociologia literaturii în anii `80. O discuție cu Mihai Dinu Gheorghiu.

1. În prefața la Economia bunurilor simbolice a lui Bourdieu pe care ați tradus-o și publicat-o în 1986 (la editura Meridiane)  erați deja preocupat de receptarea discursului sociologic în sfera culturii „artistice”. Era o atitudine generată de situația din cultura românească a epocii sau un ecou al scrierilor lui Bourdieu ...

Religie, actori religioși şi practici religioase în rândul romilor din România

După 1989 numeroase apariții editoriale academice au vizat și problematica unuia dintre celei mai numeroase grupuri etnice minoritare din România – populația romă.  Chiar dacă cercetările despre romi au fost abordate din perspective trans- și interdisciplinare, încă sunt subiecte care atrag cititori, atât cei specialiști, cât și publicul profan. Volumul ...

O discuție cu profesor Zoltan Rostas: incursiune „optzecistă” în lumea sociologilor interbelici

1. Domnule profesor, astăzi sunteți recunoscut ca autor de succes a numeroase cărți de istorie orală. Cum a ajuns să vă preocupe, în anii ’80, acest domeniu? Am invocat deseori momentul Congresul Internațional de Științe Istorice din 1980, dar rădăcinile le găsesc în apariția neîncrederii în sociologia cantitativistă, care a ajuns ...