Romania Sociala logo
Menu

Postfaţă la cartea despre mine

autor:   9 February 2021  

Am fost impresionat când am aflat de iniţiativa unor colegi de a aduna gândurile lor despre mine într-o carte.

Acum am cartea în faţă. Este foarte frumoasă. Mărturisesc însă că prima reacţie a fost să pun cartea deoparte. Apreciam gestul, dar mă aşteptam la vorbe frumoase, multe dintre ele convenţionale. Am avut un sentiment de singurătate. Laudele convenţionale accentuează singurătatea şi starea de izolare. E frumos ce se spune în asemenea împrejurări, dar nu simt că eu sunt acela. 

Am deschis cartea să o răsfoiesc din politeţe, dar şi cu o oarecare jenă. Am citit-o însă cu o plăcere imensă. Și mult interes. Cartea este cu totul altceva decât mă aşteptam. Desigur, în asemenea împrejurări se spun şi vorbe mai frumoase decât aş merita. Dar, citind cartea, nu m-am mai simţit singur. Cei care au scris au spus lucruri pe care eu nu le ştiam. Am început să înţeleg cum relaţia dintre mine şi ei a fost o parte a vieţii lor, dar şi a mea. 

Istoria mea nu mai era cea a unui om singuratic, care riscă să vorbească fără să ştie dacă sunt şi oameni care să-l audă. Această carte este o istorie a noastră împreună: cum am fost eu ca o parte a vieţii lor şi ei parte a vieţii mele. 

Doi colegi şi prieteni, unul apropiat de vârsta mea şi altul, la mai puţin de jumătate a vârstei mele, au formulat, în moduri diferite, aceeaşi concluzie la o întrebare gravă: am reuşit eu, ca sociolog, să realizez obiectivul întregului meu efort ? 

Primul, Vladimir Pasti, un prieten de o viaţă, face o paralelă între mine şi Ianus, zeul antic al timpului. Ianus are două feţe: una spre trecut şi alta spre viitor. Viitorul nu doar îl „vede”, dar îl şi „face”: Ianus a salvat Roma de invazie. În ceea ce priveşte ce am făcut eu pentru viitor, Pasti face o estimare dură: „nu am reuşit să salvez România de la subdezvoltare”. Îmi acordă şi o scuză: nu sunt zeu, ci om. Dar mai adaugă un lucru mult mai important: spre deosebire de Ianus, eu am şi cea de a treia faţă, cea mai importantă, cea de sociolog. Nu am reuşit să schimb lumea, dar ca sociolog…

Iulian Stănescu, un prieten pe care îl preţuiesc din toată inima,  formulează, independent de Pasti, aceeaşi dură estimare a şanselor proiectului meu de viaţă. El utilizează chiar estimarea formulată de mine, pe care şi-o însuşeşte. Faust a încercat şi el să schimbe lumea. Miza pariului cu Mefisto era enormă: în joc era chiar sufletul său. În final, Faust crede că a reuşit să realizeze măreţul său proiect de a construi o altă lumea. În realitate însă, Faust, orb, se află într-o groapă mizeră pe care el însuşi a făcut-o. Întrebarea crucială formulată de Goethe: Mefisto a câştigat pariul cu Faust? NU. Dumnezeu îl mântuieşte pe Faust pentru că „neîncetat s-a străduit”. Faust moare fericit, şi Mefisto nu-i poate lua sufletul. Sociologul actual este Fastul lui Goethe.

La sfârşitul acestei cărţi despre mine, nu pot să nu mă întreb: voi, colegii mei, Dumnezeul colectiv al sociologiei, îmi acordaţi „mântuirea de sociolog”? 



Facebook

Alegeri haotice : noiembrie 2024. Nevroze și anomalii colective

Între normalitate și patologie  Și dacă am încerca să brodăm o serie de lecturi posibile despre turul întâi din campania electorală/noiembrie 2024 ? Ne-am gândit la o lectură comunicațională, în care să interpelăm interacțiuni și iritante în comunicare, în contextul de campanie electorală.  Și începem cu contextul. El a fost taxat de analiști ...

PE MARGINEA UNUI COMENTARIU DIN 1973 DESPRE „SOCIOLOGUL DE ÎNTREPRINDERE”. O DISCUȚIE CU ADRIAN DINU RACHIERU.

D-le Rachieru, probabil că puțini dintre cei care vă urmăresc preocupările din prezent știu că în urmă cu 50 de ani erați „sociolog de întreprindere”. Cum v-ați simțit în această postură, ca primă experiență profesională după terminarea studiilor? - Da, trecut-au cinci decenii și mai bine! Da fapt, din 1971, când, ...

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

Trump, campion în comunicare

Trump. Scurtă lectură psihologică: O profeție auto-împlinită  Donald Trump este o celebritate. El stârnește senzație și când se însoară și când divorțează. El stârnește atenție și când face o mare afacere, și când face un mare faliment. S-a născut într-o familie bogată; tatăl său a fost  milionar, Dar el fiul a ...

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Ne cerem scuze: de ce?

Cine se scuză se acuză.Proverb românesc Întradevăr, cine se scuză își recunoaște vinovăția pentru ofensarea (jignirea, insultarea, înjosirea, defăimarea) intenționată sau neintenționată a unei persoane sau a unei colectivități, faptă sancționabilă moral și/sau judiciar. Tot atât de adevărat este că vinovăția recunoscută se soldează, de cele mai multe ori, cu iertarea ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...

Politețea în comunicarea interpersonală verbală

Vorba dulce mult aduce! Proverb românesc Este politicos să îți alegi cu grijă cuvintele și să le rostești cu tonul potrivit situației și statutului tău social. Politețea se învață la fel ca operațiile matematice: mai întâi cele de bază (adunarea, scăderea, înmulțirea și împărțirea), apoi cele mai complicate (extragerea rădăcinii pătrate, ridicarea ...