Exploatare
sexuală, trafic de ființe vii, rețele de prostituție,
iată o tematica socială care pune întrebări sociologilor, dar și clasei
politice, care trebuie să statueze asupra acestei practici sociale.
Sociologic vorbind, semnificativă ni se pare ideologia și mitologia, asociate acestei practici sociale. Ele sunt dealtfel legate. Două mituri alimentează polemica despre statutul prostituției: mitul prostituatei fericite, instrumentalizat de liberalizarea prostituției și mitul prostituatei exploatate, folosit de ideologia aboliționistă.
Să începem cu ideologia
Despre prostituție se spune că este un rău necesar. Gândire
paradoxală. Este un rău impus femeilor intrate în rețele de prostituție, dar și
o necesitate socială pentru acele femei care își fac o meserie din asta.
Elisabeth Badinther, în
cartea Un drum greșit, pledează
pentru libertatea sexuală a femeilor, pentru dreptul de a dispune de corpul
lor. Françoise Héritier,în cartea Masculin/Femenin, descrie prostituția ca
o probă evidentă de exploatare a corpului femeii de către bărbați. În timp ce
Badinther pune accent pe ideea de libertatea de a alege, Héritier evocă
exploatarea și insecuritatea femeilor. Să vedem mai îndeaproape cum se
construiesc cele două idologii.
Pentru ideologia
liberalizării, prostituția este o alegere voluntară, este un loc de muncă
care permite independența financiară. Reglementarea prostituției ar implica
așadar, recunoașterea meseriei ca o activitate profesională, asociată cu impozite și avantaje sociale.
În Olanda profesionistele
sexului plătesc impozite și au acces la asigurări sociale. Raționamentul
este simplu; atîta vreme cît clientul plătește se poate vorbi de o formă de
contract social. Iată un scurt extras dintr-o relatare a lui Felicia, care
„lucrează în Olanda”; relatarea ei a fost
postata pe blogul lui Felicia și
a fost difuzată pe net, unde am descoperito și noi : „Nu ma forțat nimeni să fac munca asta;
alegerea a fost personală; am ales un job cu salariu bun. Dar oamenii nu vor să
vadă sexul ca o marfă ce o pot cumpăra, pentru că asta știrbește romantismul
sexului. Motivul pentru care multe femei esteuropene devin lucrătoare sexuale
în alte țări este, pur și simplu, diferența uriașă de salariu. Prețul cerut
clienților este standardizat: 50 de euro pentru 15 minute. Contabilitate esteb
ușor de controlat. Aici pot câștiga de 30 ori mai mult decât aș putea avea în
țară cu un job normal. Și asta e sumă minimă. Au existat momente când am
câștigat de o sută de ori mai mult decât un salariu normal în țara mea. Este un
job bun pentru că pot scoate mulți bani”.
În această mărturie, liberalizarea se traduce cu perceperea prostituției ca o economie de piață. Partea ascunsă , partea invizibilă a acestei viziuni este mecanismul economic al randamentului. Studii efectuate în Australia spun că branșa de activități sexuale reprezintă garanția unei adevărate performanțe financiare, care depășește câștigurile aduse de traficul cu droguri și arme. Întro „gestiune bună” a unei întreprinderi de sex, o singură femeie care se prostituează poate aduce investitorului cam 100.000 de dolari câștig net pe an. De curând, în Germania, unde fetele din fostele țări socialiste constituie o forță de muncă mai ieftină și mai „performantă”, cifra de afaceri a fost evaluată la 15 miliarde pe an. În mod evident, liberalizarea pieții sexului este anexată la logica cererii și ofertei.
Ideologia aboliționistă criminalizează proxeneții și clienții care exploatează femeile.
Premiza ideologică este că femeile care se prostituează fac parte dintro
categorie socială fragilă și vulnerabilă, abuzată de clienți și de patronii
proxeneți. Dacă alegerea profesiei poate apărea ca un act voluntar, ea rămâne
„determinată social”. Este o alegere indusă de marginalitate, de sărăcie și de
naivitate socială; alteori de un viol
trăit în copilărie. A aboli se traduce prin criminalizarea clienților prin
amenzi asortate în funcție de venituri.
Este modelul nordic, apărut în 1990 în Suedia, reluat în Norvegia. Québecul și Canada se inspiră din acest
model.
O
mică cartografie a reglementării prostituției în țările din Europa ne permite
să înțelegem nodul problematic al acestui comerț lucrativ. În Germania și în
Turcia, prostituția este legalizată și reglementată. În Spania, Cipru, Anglia,
Italia, Polonia și Finlanda prostituția este legală. În Franța, Norvegia,
Suedia, recursul la prostituție este ilegal și sunt penalizați clienții.
În
România, Rusia, Moldova, Serbia și Ucraina, prostituția este considerată
ilegală și sunt penalizați și clienții și prostituatele ; dar tot felul de
înțelegeri și negocieri apar posibile cu agenții de supraveghere, așa cum s-a întîmplat dealtfel în Romania în
2019, în cazul Caracal.
Mitologia prostituței.
În celebrul film a lui Buñuel,
Frumoasa zilei, o tânără burgheză se prostituează din plictiseală și dorință de a-și satisface plăcerea sexuală,
pierdută în cuplu burghezș se știe ca acest gen de cuplu nu duce lipsă de
nimic, înafara de apetit conjugal.
Întrun film recent, Tânără și
frumoasă, regizorul francez François Ozon revizitează această fantasmă. O tânără din zilele
noastre, frumoasă, educată și fără griji materiale se prostituează pentru „descoperirea
de sine”. De altfel, Ozon a lansat o întreagă controversă când a declarat că ar
exista o fantasmă a femeii, care ar visa în secret să fie violată sau să joace
întrun film pornografic, sau să fie implicată întrun gangbang, o rundă cu o echipă de fotbal. Unii jurnaliști mai
imaginativi au și evocat povestea Albă ca
zăpada și cei 7 pitici ca o fantasmă sexuală a femeii care se vede în pat
cu cei 7 pitici. Să fie oare o fantasmă feminină sau mai degrabă un simptom de
„conformitate a femeii la dorința bărbatului”?
Orizontala, cocota,
femeia de moravuri ușoare, escort girl, curva, profesionista sexului, iată doar câteva expresii care traduc reprezentările sociale
despre prostituție. Reprezentările sociale se hrănesc cu imaginile vehiculate
de realizatori de film, de jurnaliștiș evident și de imaginile vehiculate de
oamenii de rând, în viața lor cotidiană. În ultima vreme, în Romania toată
lumea vorbește de fetele din Caracal și își exprima opinia personală, celor
dispuși să îi asculte. Eu îi ascult îndeosebi pe taximetriști, pe care, în
dicționarul meu personal, i-am numit „sociologi de gradul întîi”. Ei sunt, să
spunem așa , „la volanul imaginarului
colectiv”. Reprezentările sociale hrănesc imaginarul colectiv și sunt
„construcții sociale” care evoluează. Nu
întîmplător, azi, când prostituția devine un comerț lucrativ prin
comercializarea corpului, a apărut expresia „lucrătoare a sexului”.
Vorbind de mitologia prostituției , glorificată sau mistificată prin productiile mediatice, să ne amintim de celebrul film distribuit în toată lumea, Pretty Woman, cu celebrii actorii Julia Roberts și Richard Gere. De ce? Filmul alimentează un fals imaginar al prostituției fericite.
Edward este un om de afaceri plin de bani. Vivian este o frumoasă tânără care se
prostituează pe bulevardul Hollywood, nume predestinat în Los Angeles. Cei doi
se încrucișează din întâmplare pe stradă; omul de afaceri căuta un hotel de lux
și cum Vivian „cunoște zona”, îi va propune acestuia săl conducă până la
hotel. După prima noapte în luxoasa camera de hotel, în care nu se întâmplă
nimic, Edward îi propune lui Vivian, frumoasa cu aparență naivă și proaspătă,
să îl acompanieze în lumea bună, timp de o săptămână. Edward a angajato ca escort girl. Toată săptămâna, Vivian va alerga prin magazinele de lux, pentru a
căuta haine frumoase și aș construi o alură de doamna din lumea bună. Ea va
învață repede rețetele succesului social. Va purta ținute elegante, va
afișa maniere alese, imitând lumea
bogaților. Edward este surprins de metamorfoza și farmecul fetei. Îi descoperă
chiar un fel de noblețe sufletească. Sunt tandre și naive scenele care răspund
fantasmei acestei prostituate, proiectată în ochiul frumosului și bogatului
Edward, ca o femeie sortită succesului social. Fiecare din cei doi își face bilanțul
vieții și își imaginează proiecte de viitor. Vivian crede că valorează mai mult
decât o biată prostituată de stradă; pusă în valoare cu alte haine și o altă
identitate, ea se vede ca o prințesă, admirată în lumea bună. Edward descoperă
că îi place să joace rolul de Pygmalion și că banii nu înseamnă chiar tot. Cele
două personaje vor să fie ce nu sunt, adică doi îndrăgostiți naivi și inocenți.
De fapt, fiecare joacă jocul succesului.
Pretty Woman este un fel de revizitare a mitului cenușăresei, transpusă în
somptuoasele cartiere din Beverly Hills,
pentru celebrarea mitologicului Hollywood.
Și ce altceva sunt miturile decât povești
frumoase, pe care toată lumea vrea să le creadă, nu pentru adevărul lor, ci
pentru forța lor simbolică. Un Prinț seducător și o frumoasă prostituată, metamorfozați în personaje ale
burgheziei luxoase și indiferente. Filmul reconfortează visul după care o
prostituată ar putea descoperi întro zi un milionar, sau un om bogat care să o
scape de mizeria socială. Bogăția are o
extraordinară capacitate de a imacula personajele.
Dacă
în mituri, prințul șarmant transformă prostituata sau cenusăreasa în prințesă,
în realitate, Organizația
internațională de muncă plasează constant prostituția pe locul trei în
categoria de comerț lucrativ al crimei organizate, după comerțul cu arme și
comerțul cu droguri. În contextul pieței libere, prostituția face obiectul unui
trafic de ființe umane. Așa cum există trafic de drog, trafic de arme, există
și trafic de fete destinate prostituției. Și dacă o armă, un drog sunt vândute
o singură dată, o femeie care se prostituează poate fi vândută și rentabilizată
de nenumărate ori.