Romania Sociala logo
Menu

Publicistica sociologică românească – istorie, perspective, evoluție

autor:   8 May 2017  

Avatar

În 2014 a fost publicat volumul Sociologia românească: 1900-2010. O istorie socială.[1] Dincolo de anvergura acestei cărți și de relevanța sa pentru sociologia românească sub aspect de profesie, acesta a constituit primul pas dintr-un demers mai larg, caracterizat de continuitate: înregistrarea publicațiilor din domeniul sociologiei, având ca referință momentul prezent. În spatele acestei publicații stă o activitate susținută, începută în 2006 ca proiect de colaborare inter-instituțională sub coordonarea ICCV, cu titlul Publicistica sociologică românească, din 1944 până în prezent.   De atunci, a fost extinsă perioada de interes de la 1944 la 1900, iar această zonă de explorare a devenit un program instituțional al ICCV la dezvoltarea căruia cercetători din cadrul institutului contribuie permanent.

Echipa curentă este formată din: CS I prof. univ. dr. Cătălin Zamfir și CS I dr. Iancu Filipescu (coordonatori), CS II dr. Simona Ilie, CS II dr. Simona Stănescu, CS III dr. Alexandra Deliu și AC drd. Maria Stănescu. Proiectul materializat prin volumul amintit este unul deschis, bazele de publicații pentru perioada 1900-2010 fiind completate cu baze de publicații pentru intervalul de timp 2011-2015.

Scopul acestui program poate fi expus în termeni clari: inventarierea publicisticii sociologice românești. Mai complexă este asumarea asociată: cartografierea zonelor/temelor de interes pentru sociologii români, referința temporală invitând la periodizări în analiza acestor publicații (cel puțin în termeni de volum și teme abordate) și a dialecticii sociologie-societate în context românesc. Metodologia de lucru cuprinde un repertoriu de activități de obținere a datelor: apeluri, cel mai adesea prin email, către sociologi români; consultarea paginilor de internet ale facultăților de profil, ale institutelor de cercetare precum și ale revistelor românești de sociologie, asistență socială și domenii conexe (științe politice, psihologie).

Având în vedere componenta de exhaustivitate presupusă de intenția de a oferi o imagine asupra unei științe sau, în alte cuvinte, asupra unor cadre generale de înțelegere/explicare/predicție a realității inter-umane, bazele de publicații sunt supuse completărilor, ori de câte ori sunt semnalate/observate posibile omisiuni. Ele stau la dispoziția utilizatorilor la adresele http://bibliotecadesociologie.ro/publicistica-romaneasca/carti/ și http://bibliotecadesociologie.ro/publicistica-romaneasca/studii/, publicarea acestora fiind invitația, adresată întregii comunități științifice, de a lua parte la acest proiect.

Elementul (ușor) retrospectiv este firesc pentru astfel de activități de arhivare: în stadiul curent, la nivelul lunii martie 2017, obiectivul ambițios este anul 2015. Din totalul de 5477 de cărți și 24018 studii aferente intervalului 1900 – 2015, o imagine sintetică a perioadei 2011-2015, în stadiul actual al culegerii de date, este:

publicistica

Cifrele pentru 2015 fac din acesta anul acel mai puțin prolific din cei 5 incluși în această a doua etapă a colectării și analizei titlurilor de publicații ale sociologilor români, însă există o serie de precizări care trebuie făcute aici, legate de metodologia colectării datelor și, asociat, de limitările intrinseci unui asemenea proces. Locurile de publicare (jurnale, pentru articole, respectiv edituri, în cazul cărților) s-au diversificat, existând numeroase articole publicate în jurnale străine și cărți publicate la edituri străine. Aceste materiale au putut fi înregistrate doar dacă s-au regăsit în CV-urile actualizate ale autorilor, sau au fost semnalate de către membrii echipei care a lucrat/lucrează în cadrul acestui program instituțional al ICCV, pe baza propriilor cunoștințe, documentări și interese de cercetare.

Constituirea și extinderea acestor baze de publicații pune la dispoziția celor interesați materia primă pentru varii analize care dau seama/pot da seama de conexiunea dintre lumea socială și spațiul sociologic în România, precum și de evoluții, schimbări, reformulări articulate în perspectivă diacronică. Consultarea bazelor de date poate fi făcută selectiv, după autor, an sau cuvinte cheie, acestea putând fi descărcate în format Excel.

Bazele de date vor fi actualizate periodic, următoarele completări fiind programate pentru iunie 2017. Reamintim faptul că pot exista omisiuni, pe care ni le asumăm ca fiind inerente acestui demers, și că, pentru remedierea acestora, ne bazăm pe sprijinul utilizatorilor.

[1] Zamfir, Cătălin și Iancu Filipescu (coord.). 2015. Sociologia românească: 1900-2010. O istorie socială. Cluj-Napoca: Eikon.



Facebook

Influențează participarea în rețelele de socializare orientarea opiniei publice spre dreapta?

Când recurgem la rețelele de socializare ca să comunicăm, suntem la cheremul celor care controlează platformele respective. Jamie Susskinds (2018/2019, p. 172)   Trăim într-o lume a comunicării digitale. În prezent, există mai multe telefoane mobile în lume decât totalul locuitorilor Terrei (peste 7,7 miliarde). Conform Society Raport Measuring the Information Society Report 2018 (vol. 1, ...

Immanuel Wallerstein (1930-2019)

A încetat din viaţă marele sociolog american Immanuel Wallerstein. Personalitate de prim rang a sociologiei mondiale, critic al capitalismului global, participant la Forumul Social Mondial, Wallerstein a fost unul dintre cei mai influenţi intelectuali din a doua a parte a secolului al XX-lea şi începutul secolului al XXI-lea. În lunga sa carieră de profesor şi ...

Exploatarea sexuală criminală: o problemă globală a României (1)

Sunt două posibilități ca o problemă socială gravă să rămână netratată: să fie ignorată sau natura ei să fie definită greșit.  În ultima lună a izbucnit în atenția publică problema traficului de ființe vii. La început, a apărut ca o problemă punctuală într-o comunitate: două fete adolescente au dispărut. Pe baza ...

Septimiu Chelcea, Adina Chelcea, De Gustibus. Eseuri psihosociologice

Cu deosebire începând cu Iluminismul, filosofii, cărturarii în general au fost preocupaţi de popularizarea cunoştinţelor ştiinţifice, de răspândirea lor în rândul maselor, printr-un limbaj accesibil şi prin exemple concrete. Scopul nu era doar culturalizarea, ci și oferirea de sfaturi practice pentru munca şi viaţa de zi cu zi. Odată cu dezvoltarea ştiinţelor socioumane, şi mai ...

Neadevăruri despre Centrul de Cercetări pentru Problemele Tineretului

Regret sincer eroarea conținută în cartea mea cu privire la poziția instituțională a Centrului de Cercetări pentru Problemele Tineretului. Te rog sa fii convins că s-a datorat informației eronate. Imi asum integral responsabilitatea pentru ca nu am verificat. Cu sincere păreri de rău, Cătălin Zamfir ______________________________________________________________________________ Așa cum am spus în articolul Treizeci de ani ...

Exerciții de sociologie: cum cercetăm realitatea socială?

Stimați colegi sociologi vă invit să facem împreună câteva exerciții de analiză care duc la o înțelegere mai bună a cum facem noi sociologie. O analiză sociologică[1] are două nivele: primul nivel, descriptiv, descrierea realității sociale. Această operație produce fapte sociale/ sociologice, rezultatul înregistrării realității sociale cu instrumentele cercetătorului. Al doilea nivel, explicația. ...

Invitație la dezbatere: Proiectul de țară al României

Schimbările structurale ale Românie, care au constituit conținutul ”tranziției”, s-au finalizat. După 30 de ani, România este o țară schimbată, dar încă, din multe puncte de vedere,o țară subdezvoltată. Ne confruntăm cu dificultăți economice, dar și cu complexe probleme sociale. Este normal să ne întrebăm dacă în viitorii 10-20 de ani România ...

Umorul în comunicarea persuasivă

La premiera uneia dintre piesele sale, George Bernard Shaw i-a trimis lui Winston Churchill o invitaţie însoţită de câteva rânduri: „Vă trimit o invitaţie pentru dumneavoastră şi prietenul dumneavoastră – dacă aveţi vreunul”. Churchill i-a trimis înapoi invitaţia, împreună cu următorul mesaj: Nu pot participa la premieră, dar mi-ar plăcea ...