Romania Sociala logo
Menu

Publicistica sociologică românească – istorie, perspective, evoluție

autor:   8 May 2017  

Avatar

În 2014 a fost publicat volumul Sociologia românească: 1900-2010. O istorie socială.[1] Dincolo de anvergura acestei cărți și de relevanța sa pentru sociologia românească sub aspect de profesie, acesta a constituit primul pas dintr-un demers mai larg, caracterizat de continuitate: înregistrarea publicațiilor din domeniul sociologiei, având ca referință momentul prezent. În spatele acestei publicații stă o activitate susținută, începută în 2006 ca proiect de colaborare inter-instituțională sub coordonarea ICCV, cu titlul Publicistica sociologică românească, din 1944 până în prezent.   De atunci, a fost extinsă perioada de interes de la 1944 la 1900, iar această zonă de explorare a devenit un program instituțional al ICCV la dezvoltarea căruia cercetători din cadrul institutului contribuie permanent.

Echipa curentă este formată din: CS I prof. univ. dr. Cătălin Zamfir și CS I dr. Iancu Filipescu (coordonatori), CS II dr. Simona Ilie, CS II dr. Simona Stănescu, CS III dr. Alexandra Deliu și AC drd. Maria Stănescu. Proiectul materializat prin volumul amintit este unul deschis, bazele de publicații pentru perioada 1900-2010 fiind completate cu baze de publicații pentru intervalul de timp 2011-2015.

Scopul acestui program poate fi expus în termeni clari: inventarierea publicisticii sociologice românești. Mai complexă este asumarea asociată: cartografierea zonelor/temelor de interes pentru sociologii români, referința temporală invitând la periodizări în analiza acestor publicații (cel puțin în termeni de volum și teme abordate) și a dialecticii sociologie-societate în context românesc. Metodologia de lucru cuprinde un repertoriu de activități de obținere a datelor: apeluri, cel mai adesea prin email, către sociologi români; consultarea paginilor de internet ale facultăților de profil, ale institutelor de cercetare precum și ale revistelor românești de sociologie, asistență socială și domenii conexe (științe politice, psihologie).

Având în vedere componenta de exhaustivitate presupusă de intenția de a oferi o imagine asupra unei științe sau, în alte cuvinte, asupra unor cadre generale de înțelegere/explicare/predicție a realității inter-umane, bazele de publicații sunt supuse completărilor, ori de câte ori sunt semnalate/observate posibile omisiuni. Ele stau la dispoziția utilizatorilor la adresele http://bibliotecadesociologie.ro/publicistica-romaneasca/carti/ și http://bibliotecadesociologie.ro/publicistica-romaneasca/studii/, publicarea acestora fiind invitația, adresată întregii comunități științifice, de a lua parte la acest proiect.

Elementul (ușor) retrospectiv este firesc pentru astfel de activități de arhivare: în stadiul curent, la nivelul lunii martie 2017, obiectivul ambițios este anul 2015. Din totalul de 5477 de cărți și 24018 studii aferente intervalului 1900 – 2015, o imagine sintetică a perioadei 2011-2015, în stadiul actual al culegerii de date, este:

publicistica

Cifrele pentru 2015 fac din acesta anul acel mai puțin prolific din cei 5 incluși în această a doua etapă a colectării și analizei titlurilor de publicații ale sociologilor români, însă există o serie de precizări care trebuie făcute aici, legate de metodologia colectării datelor și, asociat, de limitările intrinseci unui asemenea proces. Locurile de publicare (jurnale, pentru articole, respectiv edituri, în cazul cărților) s-au diversificat, existând numeroase articole publicate în jurnale străine și cărți publicate la edituri străine. Aceste materiale au putut fi înregistrate doar dacă s-au regăsit în CV-urile actualizate ale autorilor, sau au fost semnalate de către membrii echipei care a lucrat/lucrează în cadrul acestui program instituțional al ICCV, pe baza propriilor cunoștințe, documentări și interese de cercetare.

Constituirea și extinderea acestor baze de publicații pune la dispoziția celor interesați materia primă pentru varii analize care dau seama/pot da seama de conexiunea dintre lumea socială și spațiul sociologic în România, precum și de evoluții, schimbări, reformulări articulate în perspectivă diacronică. Consultarea bazelor de date poate fi făcută selectiv, după autor, an sau cuvinte cheie, acestea putând fi descărcate în format Excel.

Bazele de date vor fi actualizate periodic, următoarele completări fiind programate pentru iunie 2017. Reamintim faptul că pot exista omisiuni, pe care ni le asumăm ca fiind inerente acestui demers, și că, pentru remedierea acestora, ne bazăm pe sprijinul utilizatorilor.

[1] Zamfir, Cătălin și Iancu Filipescu (coord.). 2015. Sociologia românească: 1900-2010. O istorie socială. Cluj-Napoca: Eikon.



Facebook

Apariție editorială: Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale

Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale, București, Editura Pro Universitaria, 2021 (302 p. 44,20 lei) Motto-ul cărții: „Publicitatea este știință, tehnică, artă și conștiință”. Ne face o deosebită plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea. Structura cărții cuprinde două părți: I) ABC-ul publicității (123 de pagini); II) Abordarea psihosociologică a publicității ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (I)

Am participat la reinstituționalizarea învățămntului sociologic în comunism și la prefacerea lui în capitalism. Despre aceste evenimente și despre „amănuntul biografic” depun mărturie. Nu încerc să adun pietricele și fire de nisip pentru a-mi ridica un soclu. Am păcatele mele. Și nu puține. Îmi atribui, totuși, calitatea de a nu ...

Exerciții de gândire sociologică: oscilația mondial/național

Mulți se întrebă: cum s-ar putea realiza o lume mondializată ? Acum, lumea este compusă din ”țări”. Dar economia pare să devină tot mai mondializată. Cum va putea lumea să fie în aceste condiții ?  Problema este că economia, în realitate, nu e atât de mondializată cum s-a tot spus. Toate ...

Există distinct o paradigmă a sociologiei românești?

Mi-am amintit o banalitate despre poziția specială a sociologiei. Uneori însă banalitățile sunt importante de avut în minte. Sociologia este știința societății. Dar e nevoie de o precizare care explodează simplitatea definiției. În primul rând, sociologia, prin  vocația ei e ”universală”, o știință de oriunde și oricând. Există lucrări de ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (II)

Asistent universitar: nici student, nici profesor  Oricât ar fi de prozaic, mi-am cerut transferul la Universitate şi pentru că asistenţii stagiari primeau un salariu mai mare decât cercetătorii stagiari în institutele Academiei R.S.R. Prin Ordinul Nr. 1595 din 8.11.1968, semnat de Rectorul prof. dr. doc. Jean Livescu, am fost numit „în ...

Sociologii în comunism. Începuturile unei profesii fără statut*

Notă. Profesorul Septimiu Chelcea a avut bunăvoința de a-mi acorda acest interviu online pentru volumul în pregătire. Lucrarea reunește amintirile absolvenților din Promoția 1975. Sorin Mitulescu: Domnule profesor ați predat cursul de „Metode și tehnici de cercetare sociologică” la seria noastră. Cu toată stima, aș vrea să vă adresez câteva întrebări ...

Binele și infantilizarea

Libertatea de a gândi  Libertatea de a gândi a fost totdeauna un fel de boală. Iată-ne vindecați! Asta o spunea eseistul Philippe Muray în anii 1990. Zilele astea mi-am amintit de analiza psihanalitică a socialismului din România,  pe care o face Vasile Dem Vasilescu în cartea În căutarea sinelui (2014). El vorbește ...

Unde începe și unde se termină fericirea la actori – III

Experiența 5 Actorul B, creează liniștit în marile teatre din România și, mai mult decât atât, reușește să își aloce timp și pentru spectacole independente, turnee, filme, reclame ș.a.m.d. . Un actor complex, talentat, dedicat – o vedetă în adevăratul sens al cuvântului apreciat de public pentru munca și talentul său. ...