Romania Sociala logo
Menu

PUNCTUL CRITIC. Trimestrial de diagnoză socială, politică și cultură, nr. 2 (28), 2019, București, Editor: Fundația Culturală „Ideea Europeană”

autor:   26 September 2019  

Septimiu Chelcea

Analiza situației social-politice din România, a evenimentelor istorice și culturale din țara noastră în context european constituie o constantă a revistei trimestriale „Punctul Critic”. Numărul 28/2019 al revistei cheamă la reflecție: „Uniunea Europeană – o ecuație cu multe necunoscute”. Editorialul, semnat de Mihai Milca, directorul revistei, rezumă starea comunității europene: „La trei decenii de la implozia comunismului și instaurarea iluziei euforizante că Europa este în măsură să depășească nu doar diviziunea provocată la scara bătrânului continent de ceea ce în perioada postbelică s-a numit Războiul Rece, ci și celelalte posibile contradicții și clivaje în interiorul chiar al construcției euro-comunitare, spectrele unui trecut ce părea a fi fost lăsat în urmă pentru totdeauna își fac din nou loc în mentalul colectiv al europenilor, cu întreg cortegiul lor de anxietăți și neliniști, amenințări și idiosincrazii” (p. 5). 

Dacă aceasta este starea UE, mi se par firești întrebările „Lumea încotro? Europa încotro? România încotro?”, la care reușește să de răspuns bine argumentat Gheorghe Schwartz: „Predicții sunt multe: de la Statele Unite ale Europei, eventual după modelul Statelor Unite ale Americii, până la disolulția UE. Până la urmă, doar aplanarea orgoliilor naționale, realizarea unui consens real și respectarea unui cod etic adevărat va arăta dacă Europa va deveni într-adevăr o putere suficient de mare pentru a se putea apăra și pentru a învinge provăcările. România, care se complace în a naviga în siajul celor din jur, ar deveni parte a acestui bloc prosper” (p. 100). 

Cu greu cred că s-ar putea găsi contraargumente pentru a respinge acest răspuns, după cum cred că „Pilonii integrității în actuala conjunctură politico-economică din România” ar fi alții decât cei patru: integritate, responsabilitate, transparență, legalitate, identificați de Iuliana Pană (pp. 153-166). 

Înanite de a reproduce sumarul, ca îndemn la lectura acestui foarte bine structurat număr al revistei „Punctul Critic”,  semnalez și eseul „`Ideea Europeană` la Centenar” al prof. univ. dr. Vasile Păsăilă. Aflăm astfel că „în 25 iunie 1919 a apărut la București, întâi săptămânal, revista Ideea Europeană. Critică, artistică și socială, sub conducerea lui Constantin Rădulescu-Motru” (p. 149). Astăzi, Fundația Culturală „Ideea Eeuropeană”, sub a cărei egidă apare revista „Punctul Critic”, are pe drept cuvânt rădăcini centenare. 

SUMAR

EDITORIAL

♦ 2019 – Scurtă analiză spectrală a Europei (Mihai Milca)… /… 5

UNIUNEA EUROPEANĂ – O ECUAȚIE CU MULTE NECUNOSCUTE

♦ Eseu despre Uniunea Europeană azi (Petre Roman) …/… 15

♦ Populism-suveranismul în Europa secolului al XXI-lea și „The Movement” (Mihai-Bogdan Marian ) …/… 28

♦ Uniunea Europeană, între Fränkisch Europa și Europa eurasianistă (Cristi Pantelimon) …/… 46

♦ Alegerile europene 2019: spre o cale liberal-centristă? (Sebastian Simion)…/… 56

♦ Europa Centrală, între polisemie conceptuală și pluralism instituțional (Adrian Pop) …/… 66

♦ Lumea încotro? Europa încotro? România încotro? (Gheorghe Schwartz) …/… 87

♦ Radiografia alegerilor europarlamentare – mai 2019 (Dacian Vasincu) …/… 101

♦ Referendumul de la 26 mai 2019, opinia publică și politica (Septimiu Chelcea)…/… 118

♦ Noul defetism și „România educată” (George Apostoiu)…/… 126

ÎN APĂRAREA ROMÂNIEI MARI

♦ Alegerile parlamentare din 1919 – legitimarea democratică a Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 (Gabriel Dolinschi)…/… 131 

♦  „Ideea Europeană” la Centenar (Vasile Păsăilă)…/… 148 

FONDUL ȘI FORMA

♦ Pilonii integrității în actuala conjunctură politico-economică din România (Iulian Pană)…/… 153

PERMANENTA ACTUALITATE A CLASICILOR

♦ Doi titani ai filosofiei și spiritualității răsăritene: Pavel Florenski și Vladimir Soloviov (Gheorghe Lecan Stoica)…/… 167

RECURSUL LA MEMORIE

♦ 1966. Reinstituționalizarea învățământului sociologic în România (Iancu Filipescu în dialog cu Septimiu Chelcea )…/…177

LUMEA CĂRȚILOR

Migrants, asylum seekers an refugees in a globalised world (Irina Moroianu Zlătescu, Alexandra Bucur-Ioan, Petru Emanuel Zlătescu, Editura Universul Academic, Editura Universitară, București, 2019 (Andreea Nicolae)…/… 215

EVENIMENT

 ♦ Dimensiunea parlamentară a Președinției române a Consiliului UE. Conferința interparlamentară privind viitorul Uniunii Europene (1-2 aprilie 2019) (Alina Grigorescu)…/… 221

♦ Conferința Internațională Eficiența normelor legale – ediția a 8-a „Globalizarea și legea”, 23-25 mai 2019, Cluj-Napoca, România (Alexandra Bucur-Ioan)…/… 230




Facebook

Este nevoie de revederea și îmbunătățirea procedurii de evaluarea a cercetării sociologice?

Am în față procedura Ministerului educației și cercetării de evaluare a cercetătorilor științifici români. Evident, evaluarea cercetătorilor individuali implică și o viziune a ce ar trebui să fie sociologia românească. Realizez că este momentul să reflectăm puțin pe ”procedura” evaluării ca act administrativ.    Trei principii ale dinamicii oricărei proceduri: Nu există proceduri perfecte. ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (IV)

Dezgheţul ideologic: a fost... şi nu prea  La Facultatea de Filozofie a Universităţii din Bucureşti, în cadrul căreia era și Secția de sociologie, dezgheţul ideologic a fost bine controlat de către organele de partid. Unii dintre profesori se obişnuiseră cu şuba. Alţii – Tudor Bugnariu, Gheorghe Vlăduţescu, Gheorghe Cazan, Cătălin Zamfir, ...

Unde începe și unde se termină fericirea la actori IV – Exemple concrete culese din viețile actorilor

 Îmi aduc aminte de o povestire în care actorii principali erau regretabilii și inegalabilii Mișu Fotino și Radu Beligan . Este o întâmplare povestită în teatru chiar de ei.  Prin ani imemorabili, aflați în lungile și interminabile turnee pentru satisfacerea bunăstării publicului (și, desigur, a bunăstării personale prin a-și manifesta bucuria ...

Premiul de Excelenţă al Asociaţiei Române de Sociologie a fost acordat prim-viceguvernatorului BNR, Florin Georgescu

Astăzi, 21 aprilie 2021, Asociaţia Română de Sociologie (ARS) a acordat Premiul de Excelenţă domnului prof. univ. dr. Florin Georgescu, prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a României, pentru lucrarea Capitalul în România postcomunistă (Editura Academiei Române, 2018).  Premiul de Excelenţă al ARS este acordat pentru contribuţia ştiinţifică de mare valoare, înalt originală, ...

Sociologia clinică a muncii. O nouă perspectivă de abordare a riscurilor sociopsihice în organizații

Societatea hipermodernă acompaniată de transformările majore care se înregistrează în contextul pandemiei în domeniul social, economic și politic, efectele psihologice cauzate de distanțarea socială, care a condus la modificarea relațiilor de muncă și mediului familial, disponibilizările de personal, ca urmare a restructurărilor la nivelul organizaților, au adus în atenția specialiștilor ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (III)

Un profesor „enciclopedie” și asistenta domniei sale „revoluționară înflăcărată”  Prin anii 1970, pentru o scurtă perioadă, Catedra de istoria sociologiei din Facultatea de Filozofie a Universității din București a fost inclusă în Catedra de sociologie. Șeful Catedrei de istoria sociologiei era profesorul Constantin Nicuţă. Asistena univ. L. D. – nu îi ...

Interviu cu Bottond-Zsolt Bottyán, autor al cărții „Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”

„Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”, 2020, Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană, 277 pagini. Volumul este disponibil online în secțiunea cărți a Bibliotecii Virtuale de Sociologie.    Dorim să începem acest interviu prin a vă felicita pentru publicarea cărții! 1. Vă rugăm să ne spuneți cum a luat naștere ideea acestui volum? Încă ...

Apariție editorială: Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale

Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale, București, Editura Pro Universitaria, 2021 (302 p. 44,20 lei) Motto-ul cărții: „Publicitatea este știință, tehnică, artă și conștiință”. Ne face o deosebită plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea. Structura cărții cuprinde două părți: I) ABC-ul publicității (123 de pagini); II) Abordarea psihosociologică a publicității ...