Motto:
,,Nu există două inimi, una pentru om
și alta pentru animal”
(Lamartine)
xxx
Animalul
și împărăția mesianică.Problema apare în ,,Isaia”, în două locuri. Prima dată în capitolul II, 6: ,,Atunci lupul va locui laolaltă cu mielul şi leopardul se va culca lângă
căprioară; şi viţelul şi puiul de leu vor mânca împreună şi un copil îi va paste.”
A doua oară, în capitolul 25, 65: ,, Lupul
va paşte la un loc cu mielul, leul va mânca paie ca boul şi şarpele cu ţărână
se va hrăni. Nimic rău şi vătămător nu va fi în muntele Meu cel sfânt”,
zice Domnul.”.
Cele două texte leagă împărăția
mesianică de schimbarea naturii animalului, carnivorul devenind ierbivor. Prin această schimbare, nici un animal
nu se va mai simți amenințat. În împărăția mesianică lupta pentru supraviețuire
prin distrugerea celuilalt ca hrană nu va mai fi necesară, toate animalele
beneficiind de resurse nelimitate, de ordin vegetal.
xxx
Animalul, ca natură secretă a omului: ,, În gândirea Evului mediu, legiunile de animale, numite odată pentru totdeauna de Adam, purtau în mod simbolic valorile umanităţii. Dar la începuturile Renaşterii, raporturile cu animalitatea sunt răsturnate; bestia se eliberează; scapă din lumea legendei şi a ilustrării morale pentru a dobândi un fantastic care îi este propriu. Şi, printr-o surprinzătoare răsturnare, animalul este acum cel care va pândi acum omul, va pune stăpânire pe el şi îi va revela propriul său adevăr. Animalele imposibile, ieşite dintr-o imaginaţie dementă, au devenit natura secretă a omului.”. (Michel Foucault)
xxx
Despre
cum trebuie înțeleasă libertatea.Ajungând în
America, în 1830, Tocqueville crede că a descoperit matricea spirituală a
americanilor, o rezolvare la ceea ce Mântuitorul considera ca fiind un conflict
valoric ireductibil, ,, Nu puteți să slujiți
și lui Dumnezeu și Mamona.”( Matei, 6: 24), adică Banului. Este vorba de credința americanului, cum spune
Tocqueville ,, de a dobândi bogățiile
materiale și desfătările morale, raiul pe lumea cealaltă, bunăstarea și
libertatea în lumea aceasta.” . Așa ajunge gânditorul francez să citească
în Mather’s Magnalia Christi Americana, un discurs al lui John Whinthrop, un
avocat puritan englez, guvernator al Massachusetts Bay Colony,între 1630-1634:,,
Există, într-adevăr, un fel de libertate
coruptă, a cărei practică este comună atât animalelor cât şi oamenilor şi care
constă să faci ceea ce doreşti. Această libertate este duşmana oricărei
autorităţi; suportă cu iritare orice fel de reguli; cu ea, devenim inferiori
nouă înşine; este inamica adevărului şi a păcii, şi Dumnezeu a socotit că
trebuie să se ridice împotriva ei. Există însă o libertate civilă şi morală
care îşi află tăria în unire şi pe care puterea însăşi are datoria să o
ocrotească: este libertatea de a făptui fără teamă tot ceea ce este drept şi bun.”.
xxx
În 1863, episcopul Calinic ( cel care
ulterior a fost considerat Sfântul Calinic de la Cernica) a construit în cadrul mănăstirii Frăsinei (
care fusese ridicată în 1763 și apoi abandonată) o biserică nouă, o clopotniță
și noi chilii. La Frăsinei episcopul
Calinic a introdus rânduiala atonită și ,,blestemul” asupra hotarelor
mânăstirești, ,,prin care se interzicea
intrarea oricărei părți femeiești (femei, păsări sau animale domestice).”.
xxx
Calul
și civilizația industrială.Citesc în Jean Gimpel
cum că ,,promovarea calului în calitate
de forță mortice a fost unul dintre motivele puternice care au permis
expansiunea economiei, nu numai în domeniul transportului materialelor grele.
În secolul al XIII-lea, un atelaj cu animale de tracțiune putea să deplaseze o
încărcătură la fel de grea ca aceea a unui atelaj de la începutul secolului al
XX-lea.”.
Acest lucru pare surprinzător dacă ținem
cont de faptul că în antichitate, calul nu putea duce o încărcătură mai mare de
500 kg.În Evul Mediu o pereche de cai poate trage 6 tone. Faptul s-a datorat
folosirii hamului, tehnologie utilizată pentru cămile, în stepele ce separă
China de pădurea siberiană și care apare în Europa în jurul anului 800. Până
atunci calul era înjugat precum se făcea cu boii, fapt care făcea ca, atunci
când ,,caii porneau curelele care presau
vâna jugulară și traheea-aortă forțau animalele să arunce violent capul înapoi
pentru a evita strangularea, așa cum le redă mișcarea imortalizată în
sculpturile Partenonului.”.
Randamentul calului se îmbunătățește odată
cu inventarea potcoavelor fixate cu caiele. Romanii i-au construit calului
sandale din piele și funii care însă se uzau rapid. În locul lor, s-au folosit
sandale din fier fixate cu sârmă care prezentau dezavantajul că se pierdeau la
primul galop. Interesant este faptul ca sandalele devin simbol de status. Nero
își potcovea catârii cu argint, iar Popeea cu plăci de aur. Ideea cuielor de
fier fixată de copită pare să fi provenit de la cavalerii nomazi din regiunea
Ienisei, din Siberia.
A treia mare descoperire legată de cal
și care se produce în Evul Mediu este aceea a înhămării cailor unii în spatele
altora. Creșterea forței de tracțiune permite realizarea unor sarcini complexe.
Una din consecințele generoase, dar
neanticipate, ale înlocuirii boului prin cal, a fost necesitatea introducerii
ovăzului în agricultură. Faptul se suprapune cu o descoperire tot a Evului
Mediu, anume asolamentul trienal, ce nu era cunoscut romanilor.
Prin introducerea ovăzului ,,s-a realizat ameliorarea însemnată a
pregătirii pământului, deci a fertilității acestuia, precum și reducerea
timpului de pârloagă și creșterea beneficiului. Se marchează înscăunarea unui
sistem agrar mult mai productiv.”.Acest lucru va avea legătură cu
chestiunea modificării alimentației și cu problema corelativă, cea demografică,
dar va conduce totodată la necesitatea unui personal cu o calificare înaltă în
agronomie, în drept și în contabilitate, personal recrutat din centre precum
Oxford, unde existau deja ,, școli de comerț, în care se învăța arta
corespondenței de afaceri, precum și redactarea actelor judiciare, a
contractelor și socotelilor”.
xxx
Calul, marele erou
uitat al primului război mondial.14 milioane de cai
au fost implicați în conflict. Au murit 10 milioane. După război un număr
neștiut au fost eutanasiați din cauza rănilor, vârstei, a inutilității. În
Australia, din cei 13000 de cai care au fost înregimentați, 15 la sută au fost
omorâți pentru că au fost considerați inutili. În Franța au fost înregimentați
1 milion de cai. 35 la sută dintre ei au fost omorâți din multiple motive, unul
dintre ele fiind nevoia de carne ca hrană pentru soldați.
Calul a trăit pe front în aceleași condiții ca și omul, la
care s-au adăugat unele proprii: stresul când a fost rechiziționat, modul în
care a fost trimis pe front, sunetele detonărilor, luminile generate de tunuri,
priveliștea cailor morți pe câmp, loviturile primite de la obuze, gazele
toxice. Pe scurt putem vorbi de calvarul pe care omul i l-a pregătit calului.Nu
în puține ocazii, calul a servit drept ,,pilula” antidepresie pentru cei aflați
în tranșee.
Cu aceste cifre în minte altfel vezi (melo)dramaticul film al lui Spielberg ,,Cal de război” (2011), în care
antropomorfizarea calului scoate în evidență bestializarea omului, o
formă de omagiere a sacrificiilor făcute de acest superb animal în Războiul
Mondial, dar și pentru a i se reaminti
omului că și-a pierdut umanitatea. Împușcarea, ca dezertori, a celor doi adolescenți fugiți de pe front pe cai este sfâșietoare.
xxx
În
timpul celui de-al doilea război mondial, academicianul Radu Grigorovici era
comandant de pluton. Mărturisește:,,
Ne-am dus la primărie, pe primar nu l-am găsit, era beat. L-am scos şi s-o
supărat că l-am sculat din somn, aşa… şi i-am zis: „Uite ce e, noi avem
căruţe, avem cai, avem unelte, avem oameni care n-au ce face, noi vă curăţăm
tot noroiul ăsta. Îl aruncăm în Bahlui şi să aveţi şi voi un drum ca lumea!”.
„Apoi domnule, noi nu vă dăm voie…” . „De
ce?”. „Dacă aţi fi nemţi, v-am da!”. În sat, evident, pentru pietoni acelaşi
noroi… nu exista… în centru, la preotu’ la care eu am stat şi care fusese
prizonier în primul război, a spus: „Vedeţi aicea conacul boieresc,
biserica noastră, care a tăiat o bucată din turci şi a rămas ciob, aşa, tăiat,
şi pe urmă vedeţi ce vine, cârciuma… au ţinut slujba şi s-au îmbătat oamenii şi
fac artă populară, pe urmă jos, vine şcoala şi asta e, asta este panta, şi mai
avem o şcoală, ei sunt la cules de coceni sau aşa ceva…”. Şi pe urmă, din când în când auzeam că este
de vânzare miere.
Unde? La presbitera. Asta era văduva fostului preot. Cum de are ea? „Păi,
ea şi-a pus stupi!”.„Dar de ce ei nu au pus? Casa ei e îngrijită, vopsită,
trotuar de lemn, făcut frumos, din scânduri, era curat când intrai la ea în
curte. Era curat”. „Lapte aveţi?”.„N-avem, că e iarnă.”„Şi ce dacă e
iarnă?”„Păi şi unde să stea vita? E frig.”.
„Şi atunci ce faceţi?”.„Păi nu dă lapte!”. „Păi ce face?”. „Păi face, lasă
blana.”. Pe cuvântul meu, vacă cu blană
am văzut în satul Erbiceni în anul 1942. Ce să povestesc, o carte de poveşti,
din astea [râde, n.n.]şi oamenii nu inconştient, este o combinaţie
foarte ciudată şi ce se întâmplă… Moldova acum este o reflecţie a acestui tip
de om care nu e în stare, chiar dacă ştie că e de rău, de nu ştiu ce, e …” .
xxx
Cazul
,,Penka”. Penka este numele unei vaci din Bulgaria
care a trecut fraudulos, fără să-și dea seama, granița UE și a intrat în
Serbia. Găsită de un fermier sârb, vaca a fost returnată proprietarului bulgar.
Din acest moment, pentru Penka au început neplăcerile. Potrivit reglementărilor
UE, importul de animale vii trebuie însoțit de certificat de sănătate.Cum vaca
nu avea acest document, autorităților au propus sacrificarea animalului.Vaca a
fost testată, iar analizele i-au ieșit bune.Îndurerat și speriat de această
decizie, proprietarul a făcut un apel public pentru salvarea vacii sale. În
favoarea ei au semnat peste 25.000 de persoane, printre care și Paul McCartney, fost Beatles.
xxx
O țară nu stă doar pe academicieni, pe
oameni de știință, pe universitari. O țară stă și pe profesorii de la țară, pe
cel de limba română, de matematică, de
biologie..etcAcelora dintre ei care își fac datoria, în condițiile de viață din
satul românesc, le port un respect deosebit.
Am cunoscut un astfel de profesor, se numește
Victor Iosif. A predat toată viața limba și literatura română într-o comună cunoscută în Bucovina, Vicovu de Jos. Când l-am întâlnit prima dată
m-am gândit că ar fi putut fi jucător de baschet. Mi-a înmânat o carte de 500
de pagini, format mare, o monografie a comunei. Două lucruri m-au frapat când
am început să o răsfoiesc.
Primul, numeroasele trimiteri la autori
germani. Mi-a mărturisit că mama a fost nemțoaică, dovada din familie a
multilingvismului și multiculturalismului bucovinean. Cunoașterea limbii
germane i-a permis accesul la arhivele austriece. Treabă serioasă, mi-am zis.
Al doilea, titlul cărții: ,,Vicovu de
Jos din povestirile sătenilor”. Adică o carte de istorie orală. În sociologie
ceea ce a făcut Victor Iosif se numeste etnometodologie. Intuiție excepțională:
oare s-ar putea face monografii fără să pomenești de oamenii care au trăit,
care au dat viață comunității? Îmi închipui bucuria urmașilor în viitor, când
vor regăsi în paginile cărții numele părinților, bunicilor, străbunicilor. Dar
și senzația de viu, de faptul că povestitorii trăiesc ce mărturisesc. Că acolo
este suflet, acolo este adevăr. O carte minunată.
Nicolae Spânu al lui Militon, din
Țurhană, fost oier, își aduce aminte de o întâmplare petrecută cu 64 de ani
înainte: ,, În 1936, eram la Docina. Și îmi zice unu’ Costan Breabăn de pe Remezău,
care păzea vitele la Petrea lui Ieroftei: ,,Mă, uite, aici sunt doi puiuți
de lup într-o cavernă rămasă din primul război mondial.”. Așa era, cum ai face o groapă de barabule: tranșeu săpat, pus lemne și
dat pământ deasupra. ,,Cum îs, mă? întreb eu. Mă, zice, arată ca niște
cățăi, numa-n vârfu cozii îs albi și cu alb în frunte.”Cum mama huciului să ne băgăm acolo, să nu dăm de lupoaică?
Ne-mbărbătăm noi și de unu’ și de altu’ și intrăm. ,,Mă, este ceva, da’ nu
poți pune mâna, că te rupe dihania de asta.”,,Dă-te mai aproape, zic, și unde
vezi că mișcă, zvârle sumanu’ pe dânsul”- atunci
cu suman nou ieșeam de-acasă și, când plecam toamna, îl lăsam pe gard la ocol,
că era putred. Și prinde un drac de cățel de lup. Știi că pentru puiul acela
a sărit noaptea-n ocol și ne-a rupt vreo
cincisprezece oi, lupoaica!Pân-atunci n-a fost luat. Noaptea, pe la ora unu,
pe-oploaie și pe-o negură, pe-o nevoie. Și aveam câini! Da’ erau feriți,
săracii, la adăpost, de zloată și de urât…Aveam câini ciobănești, crescuți de mici
între oi, care îți da de înțeles că vine lupul.Altu’ făcea piu-piu din nări.
Altul, care era câine adevărat, începea să latre și să umble roată pe lângă
ocol.Dupa aceea sărea înăuntru, semn că-i aproape lupul. Te mai deșteptau și
clopotele de oi.Ieșeam afară și răcneam.Luam surcele lungi, le legam strâns
pe-o botă, puneam pe dânsele rășină.Acelea se numea făcii. Le aprindeam și
umblam după ocol: nu se apropia lupul. Da’ sunt câini că moartea lui e oaia.
Și, dacă se sperie o oaie de dânsul, el pleacă capul în jos, ca și când s-ar
rușina…Iar lupul cel mic l-am dat pe degeaba la un paznic de vânătoare și l-a
dus la Câmpulung.”.
xxx
Omorârea
unui musulman.Siraj
Khan, în vârstă de 45 de ani a fost omorât de o
mulțime, după ce în locuința lui a fost găsită carcasa unei vaci.Musulman, el a
fost bănuit că ar fi ucis o vacă. Faptele s-au petrecut în Satna, district al statului Madhya
Pradesh, India, țară în care 80 la sută din populație
este alcătuită din hinduși pentru care vaca este un animal sfânt. În unele
state din India omorârea vacii este interzisă și se poate lăsa cu închisoare pe
viață. Pe de altă parte, în India trăiesc milioane de musulmani și de creștini
ce consumă carne de vacă care, de altfel, este greu de procurat. În anii
trecuți mai mulți musulmani au fost omorâți în incidente similare, pe același
motiv.
xxx
Sacrificarea
bovinelor. Anul trecut, de Crăciun, Brigitte Bardot, celebra actriță franceză,
acum în vârstă de 84 de ani, i-a scris
președintelui Macron o scrisoare în care îi atrăgea atenția că 3 milioane de animale sunt sacrificate zilnic,
solicitându-i introducerea videosupravegherii în abatoare. Și i-a mai cerut să intervină în chestiunea
vânătorii care a transformat Franța în
,,Centre de loisir pentru exterminarea animalelor”. ,, Dacă este dificil, uneori chiar imposibil, de a ameliora condiția
umană, ar fi facil, cu puțină atenție, de compasiune, de voință, de a ameliora
condiția animalului, ale cărui suferințe mute reprezintă o rușine pentru Franța.”
a mai scris actrița .
Lucrurile nu sunt chiar nelegate între
ele. Consumul cărnii de vacă estedăunător sănătății omului. Iar pe de altă
parte, fermele de vaci afectează încălzirea globală în acceași proporție în
care o fac automobilele. Cu alte cuvinte, suferința provocată în abatoare are o
strânsă legătură cu pericolul ce planează asupra vieții omului și asupra
mediului.
xxx
Atitudinea față
de animal este o problemă de coerență etică. Afirmația
aparține lui Matthieu Ricard. Biolog de profesie, Matthieu Ricard a trecut la
budism și trăiește la o mănăstire în Shechen, în Nepal. În 2014 a
publicat ,, Pledoarie pentru animale.
Spre o bunăvoință pentru toți”. Într-un interviu acordat pentru ,,Le Nouvel
Observateur”, Matthieu Ricard vorbește despre altruism și bunăvoință, despre
inițiativa reușită la care au luat parte 23 de intelectuali de prim rang ai
Franței de a include în Codul civil francez considerarea animalelor ca ,,ființe
vii dotate cu sensibilitate”, dar fiind faptul demonstrat
științific, că animalele, ca și omul, suferă și resimt suferința. ,,Trăim într-o schizofrenie morală. În toți
acești ani, 60 de miliarde de animale terestre și 1000 de miliarde de animale
maritime sunt omorâte pentru consumul nostru. Este o nebunie totală, care este
nefastă pentru foamea în lume, preduciind climatul și chiar sănătatea omului. Și,
în ritmul actual, stilul nostru de viață va cauza dispariția a 30 la sută din
toate speciile planetei până în 2050” afirmă gânditorul.
Superioritatea intelectuală a omului
nu-i dă dreptul de a ucide. Dacă am accepta acest lucru, asta ar însemna, spune
Matthieu Ricard, ca cei mai inteligenți oameni să-i facă pe cei mai puțin
inteligenți sclavi. ,, Acum trei sute de
ani, oamenii erau torturați în piețe publice. În trei sute de ani, am ajuns la
ideea respectării drepturilor omului, ale femeii, ale copilului, abolirea
sclaviei și a torturii. Etapa următoare naturală în progresul civilizației va
fi respectul acordat animalelor. Și aceasta începe prin acordarea de compasiune.”.
xxx
Saveta Fusa avea 20 de ani, când armatele sovietice
au pătruns în Toporăuți, Bucovina de Nord. Așa se face că pe 29 iunie 1944 s-a
refugiat la sud de râul Suceava. ,, În
evacuare, cum ne-am dus, ne-o dus de aici, că o durat vreo trei săptămâni până
ce-am ajuns acolo. Iar o împuşcat un rus după mine, c-o vrut să ieie calul. Io
m-am ridicat, n-am lăsat calu’ şi nu mi l-o luat. Ş-am ajuns în Dorohoi. În Ghilea, într-un sat unde ne-am
stabilit… acolo. Şi acolo… de-acolo ne-am dus în alt sat, în… Şendriceni. Din
ce cauză? Nu era de lucru, era de lucru puţin, de exemplu… căutam pământ bun şi
Vicovu n-are aşa… Ş-atunci io
umblam, din… de aicea, la lucru. Ş-atunci ne-am mutat: „Hai să mergem
acolo!”..şi ne-am dus, ne-am mutat
dincolo, ca să fie, ca să am unde merge la lucru.
Eram gravidă şi o venit nişte
ruşi.Doi.Iară. O venit, da’ oamenii din sat care era mai bătrâni, care… aşa, o
ascuns calu’, o făcut într-un deal aşa… nu io, oamenii, şi femeile care erau
mai aşa… nu gravide ca mine, un… (…)O ascuns calu’, şi merjèm în pădure,
ş-aducè oamenii lemne pentru mine şi pentru dânşii şi când n-aveam mâncare la
cal… (..)Da, cu calu’.
Şi cineva o pârât, că lumea îi
rea.Şi când o venit, o venit iară să ieie calu’. Calu’ era foarte rău… nu s-a
apropiat de cal, aşa, nimeni. Şi o scos calu’ de acolo, aşé… o scos calu’… la
vale era… o scos calu’ şi să ni-l ieie. Io când am văzut că ne ié calu, io
m-am prins tot, el era atunci cu mine, m-am prins de cal aşa, ştiţi, cu mâinile
aşé, de cal. Şi el, când m-am prins eu de cal… M-o prins de sân… ştiţi…
aşè m-o strâns. Nu mai mi-o trebuit nici cal, nici nimica… Cât e aice împrejur,
tăt am rupt iarba aşa… Sora mè şi lumea care era… că lumea sta pe-afară…
că n-avea unde dormi, că doar era evacuare, aşa, nu înţelegeau de ce, calu’ nu
l-o luat şi de ce io racnesc şi strâg… rupeam iarba de durere, că nu mi-o
trebuit cal… nimica. Unul s-o dus ş-o-mpuşcat cânele… mai ţin minte asta.Şi
gata… şi o-mpuşcat cânele, calul nu l-o luat ş-o plecat…Nu l-o luat calu’!
Nu că n-o reuşit! Când s-o ‘ntâmplat chestia asta şi io mi-am dat drumul jos şi
mă tăvăleam şi unu’ era bat şi unu’ nu. Ş-atunci el o lăsat calu’ ş-o coborât
la vale şi s-o dus… ş-o rămas. Eu m-am cam… gândiţi-vă… m-am speriat…”..
xxx
,,Să le spun eu? Un cal, o vacă, o vițică, două oi cu trei miei. Avem și doi purcei, și găini, și rațe dar pe astea nu le-am numărat. Sunt și doi căței și două pisici, dar ele mai pleacă prin vecini.(…).Păi mă trezesc la ora 5, 5 si ceva. Practic mă trezesc mai devreme dar dau drumul la radio și mai stau aici în pat. Ies afară, dau de mâncare la animale, la vaci. Le dau și apă, mănânc și eu de dimineață. Apoi facem curat, dăm gunoiul afară, nevasta mulge vaca, pune laptele la închegat. Ce să facem, asta-i viața la țară.”
xxx
Walt Whitman:
,,Cred că m-aș întoarce să trăiesc cu animalele,
Sunt atât de placide și sigure de sine,
Stau și mă uit îndelung.
Ele nu-și ies din fire și nu se plâng de soarta lor,
Nu cunosc nopțile albe de veghe și lacrimi pentru păcatele lor,
Nu-mi fac greață discutând despre datoria lor față de Dumnezeu,
Nici unul nu-i nemulțumit, nici unul nu-i apucat de patima proprietății,
Nici unul nu îngenunchează înaintea celuilalt,
Nici înaintea vreunui strămoș care a trăit cu mii de ani în urmă,
Nici unul pe fața pământului nu este respectabil sau mizerabil.”
(,,Animalele”)