Motto „ Milă voiesc iar nu jertfă” ( Matei, 9/13)
Mila față în față cu Legea: Să ne ducem la textul evanghelic pentru a înțelege problema în cauză. „Şi au adus la El fariseii şi cărturarii pe o femeie, prinsă în adulter şi, aşezând-o în mijloc, Au zis Lui: Învăţătorule, această femeie a fost prinsă asupra faptului de adulter; Iar Moise ne-a poruncit în Lege ca pe unele ca acestea să le ucidem cu pietre. Dar Tu ce zici? Şi aceasta ziceau, ispitindu-L, ca să aibă de ce să-L învinuiască. Iar Iisus, plecându-Se în jos, scria cu degetul pe pământ. Şi stăruind să-L întrebe, El S-a ridicat şi le-a zis: Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei. Iarăşi plecându-Se, scria pe pământ. Iar ei auzind aceasta şi mustraţi fiind de cuget, ieşeau unul câte unul, începând de la cei mai bătrâni şi până la cel din urmă, şi a rămas Iisus singur şi femeia, stând în mijloc. (Ioan 8, 3-9).
,,Christ and the Woman Taken in Adultery” (Gabriël Metsu, 1653), Louvre Museum,
Ar fi câteva lucruri ce merită atenție aici.
Primul este cel al
capcanei care I s-a întins Mântuitorului de către farisei și cărturari.
Atât în Levitic (,, De se va desfrâna
cineva cu femeia aproapelui său să se omoare desfrânatul și desfrânata”),
cât și în Deuteronom ( ,, De se va găsi
cineva dormind cu femeie măritată, pe amândoi să-i dați morții”) soluția
este moartea. Faptele sunt clare, nu pot fi interpretate, acum și aici nu este posibilă simularea. Va respecta
Mântuitorul Legea lui Moise? Dacă nu o va respecta, înseamnă că este un eretic.
Dacă o va respecta, atunci își va nega ceea ce propovăduiește, anume că
Dragostea este mai importantă decât respectarea Legii! Suntem în ceea ce azi am
numi joc de sumă nulă.
Al doilea lucru ce trebuie menționat
este legat de chestiunea adulterului. Citesc în Françoise Dolto: ,,Când dorința se ivește și ne copleșește cu
totul, ne simțim într-un fel „obligați”, în afară de cazul în care ne lepădăm
de forțele vii împletite în această dorință, în afară de cazul în care ne
lepădăm de noi înșine. Iată-ne obligați, constrânși, înrobiți. Cel care, în
numele legii, își revendică drepturile de proprietar nu trezește atunci decât
indiferență și lehamite. Dacă este vorba de un soț, îmbrățișările sale nu par
oare o povară, un efort epuizant? Aceste îmbrățișări nu sunt dătătoare de
plăcere, ci dau femeii impresia că se prostituează cu soțul legitim. Da,
adulterul pune probleme (…)
Această femeie a găsit plăcerea în dragostea adulteră, dar
se poate, de asemenea, să fi căzut în capcana unei nevoi sexuale, iar dorința
să-i fie în altă parte. Nu știu. Poate că s-a dus cu un bărbat, pur și simplu
pentru că în căminul ei nu avea nici un strop de tandrețe, iar bărbatul cu care
stătea, pentru a căpăta puțină afecțiune, nu căuta decât să profite de trupul
ei.
Privit din afară, ce știm noi despre adulter? Ce știm despre
întâlnirea dintre două ființe, într-o cameră închisă? ”. Se întreabă psihanalista: „Oare dragoste nu înseamnă să-i îngădui celuilalt să-și trăiască dorința?”.
În
textul evanghelic nu apare nici un semn că Mântuitorul ar îngădui adulterul. „ Du-te și să nu mai păcătuiești” îi spune
în final femeii. În termenii unui discurs weberian, al raționalității
substanțiale, Mântuitorul nu justifică
comportamentul adulterin al femeii. Ceea
ce se pune în discuție este chestiunea valorilor care întemeiază raționalitatea
instrumentală, în sfera căreia intră sancționarea femeii în cauză.
Și
cu asta ne aplecăm asupra modului în care Mântuitorul se raportează la
problemă. Françoise Dolto comentează astfel momentul: „Tăcerea
Lui, scrisul pe nisip, poziția trupului aplecat, care nu sfidează pe nimeni, mă
fac să cred că era întors spre Sine. Poate caută adevărul acestei situații, al
osândei rostite împotriva femeii. Poate întors în Sine Își amintește tatonările
Sale ca om, contradicțiile Sale. Și de abia atunci poate vorbi. Într-adevăr,
nu-l poți analiza pe celălalt dacă nu te analizezi pe tine însuți. Celălalt nu
se poate aprofunda decât dacă noi intrăm înlăuntrul nostru. Asta le spune Iisus
fariseilor: „Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra
asupra ei”. Apoi Se scufundă din nou în
tăcere”.
Astfel Mântuitorul îi obligă pe farisei și
cărturari, la „subiectivare”, tocmai
pentru că el însuși o face. În esență Mântuitorul „speculează” ceea ce,
la acea vremea, apărea drept conflict între principii, între nevoia de
respectare a Legii, care solicită un directorat de conștiință, pe de o parte și
acceptarea ideii că omul este păcătos și că trebuie să fie conștient de acest
lucru, care presupune un examen de conștiință, pe de altă parte, între atenția acordată celuilalt și
autoanaliză. Acest lucru nu s-ar putea realiza în afara unei translații, și ne
folosim aici de două concepte sociologice, dinspre supunere obținută prin
coerciția Legii înspre conformismul, ca asumare voluntară, pe care-o impune norma. Prin acceptarea sau
neacceptarea normei nu facem altceva decât să scoatem la lumină lumea noastră
interioară. La acest lucru fariseii și cărturarii nu s-au gândit, anume că „subiectivarea” obligă la un examen de
conștiință, al propriilor lor moduri de raportare la chestiunea sexualității.
Spune
Dolto: „ Doar dacă îmi pun întrebări
despre mine însumi îi îngădui celuilalt să parcurgă același drum”. Este
posibil să fii considerat cărturar în afara unui proces de subiectivare? Faptul
că doar femeia a fost adusă în fața Mântuitorului spre sancționare și nu și
bărbatul desfrânat, cum prevede Legea, arată substratul sexual al cazului.
Putea Iisus ridica problema examenului de conștiință al acuzatorilor în afara
acestui substrat?
Problema iertării iese din discuție.
Nu se poate trece cu vederea un adulter dovedit, căci s-ar încălca Legea. Iar
Legea este nemiloasă, iar fariseii și cărturarii sunt apărătorii Legii. Dacă
s-ar arăta milă, s-ar slăbi forța Legii, or tocmai fariseii și cărturarii au
obligația de a o păzi și întări. În viclenia lor, fariseii și cărturarii aduc
în discuție o problemă teologică gravă: viața se poate lua în numele justiției?
Ar trebui ca ei să accepte că există ceva mai mai important
decât Legea și acela este duhul, care duh presupune conștiință. Adică tocmai
ceea ce susține Mântuitorul. Nu întâmplător vom asista în continuare la
„dispute” ale Mântuitorului cu fariseii și cărturarii, pe același subiect, unii
poate fiind aceiași cu cei implicați în acest caz.
Și apoi să ne plasăm în situație: avem de-a face cu o
mulțime înfierbântată, violentă. Cu alte cuvinte, aici nu este loc pentru o
dezbatere, argumentare, dialog rațional.
Te întrebi: oare ce i-a determinat pe cărturari și farisei să abandoneze ce
și-au propus?
Răspunsul
stă într-o afirmație din Vechiul Testament pe care apostolul Pavel o preia în „Epistola către Romani” ( 3/10), anume că
„ după cum este scris:„ nu este niciun om neprihănit, niciunul măcar”.
Apostolul Pavel face trimitere la Vechiul Testament. Există aici referiri clare cu privire la acest
aspect, (Regi I, 8/46, Pilde 20/9
Ecleziast 7/20).Vom cita doar una, care apare în Paralipomena (Cronici) II, 6/36, momentul
jurământului lui Solomon la înălțarea
Templului: „Când vor păcătui ei înaintea Ta – căci nu este om care să nu
păcătuiască – şi Tu Te vei supăra pe ei şi-i vei da duşmanilor lor”. Prin
urmare, Mântuitorul le reamintește pârâșilor
o „axiomă” a gândirii iudaice, și tocmai acest lucru declanșează
plecarea lor, căci nimeni nu este fără de păcat încât să arunce primul piatra. Și astfel Iisus îi obligă pe farisei
și cărturari să părăsească „jocul”.
Urmând
spiritul Mântuitorului un filosof precum Kierkegaard duce lucrurile mai
departe: „Oricât de multe și justificate
ar fi mustrările de infidelitate, nestatornicie, inconstanță pe care un om le
adresează altuia, să se păzească totuși de a explica prin ele propria sa
nestatornicie, pentru că astfel se autodenunță ca avându-și legea existenței
proprii în afara sa; or, ce altceva e nestatornicia? Dacă e adevărat că timpul
schimbă tot – ce e schimbător, la fel de adevărat e că el revelează și ce nu
s-a schimbat (…).La fel cum durerea, suferința și primejdia de moarte nu sunt
întotdeauna acolo unde e strigătul, nici credința față de sine nu e întotdeauna
acolo unde se aud învinuiri în gura mare la adresa altuia. ”.
Cu
alte cuvinte, autoreflecția la care ne invită Mântuitorul ține de afirmarea
principiului autonomiei persoanei, fundamental în cadrul ideii creștine. Acest
lucru nu ar fi posibil fără o schimbare prealabilă, deplasarea dinspre Lege spre normă , adic
dinspre comunitate spre individ, spre
autonomia și libertatea persoanei.
Cazul
femeii adultere reprezintă o problemă de viață și moarte. Putem să tratăm acest lucru doar ca un
exercițiu de oratorie, adică în afara
unui angajament profund al ființei noastre? Nu ar trebui ca în cazuri limită,
ca cel de față, cuvintele să aibă valoare
de adevăr în legătură cu ființa noastră?
O întrebare: ce urmează să se întâmple cu
femeia noastră cea care a dat cu ochii de moarte nu din întâmplare, ci prin
stil de viață? Învață ea ceva, mai bine zis, dacă nici din această întâmplare
un om nu poate învăța cum trebuie trăită viața
și nu se obligă la o schimbare, la o întoarcere, atunci când?
xxx
Mila,
inamic al statului? Gordon Allport este considerat unul
din fondatorii psihologiei personalității, distingându-se de școlile de gândire
ale timpului ( anii 30-40 ai secolului trectut), e vorba de psihanaliză și de
behaviorism. Pentru Allport adaptarea
socială a persoanei mature ,,este marcată de două tipuri diferite de
căldură. Pe de o parte, în virtutea extensiunii eului, o asemenea persoană e capabilă
de o mare intimitate în capacitatea sa de a iubi –fie că atașamentul său este
pentru viața de familie sau pentru o prietenie profundă. Pe de altă parte, ea
evită o implicare fără rost, nepoftită și posesivă cu oamenii ( chiar cu
familia sa). Posedă o anumită detașare care o face să respecte și să înțeleagă
condiția umană a tuturor oamenilor. Acest tip de căldură poate fi numit
compasiune.
Atât
intimitatea, cât și compasiunea reclamă ca cineva să nu fie o povară sau o nenorocire pentru alții și nici să le
stânjenească libertatea în găsirea propriei lor identități. Nemulțumirea și
critica continuă, gelozia și sarcasmul sunt toxice în relațiile sociale. O
femeie cu o maturitate marcantă a fost întrebată care considera că este cea mai
importantă regulă a vieții. Ea a răspuns: „Să
nu otrăvești aerul pe care alți oameni trebuie să-l respire”.
Acest respect pentru persoană ca
persoană este dobândit printr-o extensiune imaginativă a experiențelor mai dure
cu viața proprie. Ajungem să știm că toți muritorii sunt în aceeași situație
umană: ei nu au cerut să vină pe lume, sunt împovărați cu un imbold de a
supraviețui și sunt înghiontiți de impulsuri și pasiuni; întâlnesc eșecul,
suferă, dar o duc cumva la capăt. Nimeni nu cunoaște sigur sensul vieții; fiecare
îmbătrânește pe măsură ce navighează spre o destinație necunoscută. Toți sunt
încolțiți între două abisuri de uitare. Nu e de mirare că poetul strigă: „Preaslăviți pe Domnul pentru fiecare picătură de milă
omenească”.
Există
un puternic filon umanist în textul psihologului Gordon Allport. Numai că el
este prea general pentru a explica anumite situații. ,,De ce sărim de pe scaun și scriem cecuri ca să ajutăm pe cineva, dar
adesea nu simțim impulsul nestăvilit de a reacționa în fața altor tragedii,
care de fapt sunt mult mai atroce și implică mult mai mulți oameni?” se întreabă un alt psiholog,
contemporan cu noi, Daniel Ariely. Și cel în cauză compară modul în care o țară
întreagă a urmărit încercarea de a o salva pe Jessica McClure, fetița care a
căzut într-un puț și indiferența față de ,,genocidul
din 1994 din Rwanda, în care 800000 de oameni –inclusiv mulți copii mici – au
fost uciși cu brutalitate într-o sută de zile”.
Există
o apatie generală a oamenilor față de marile tragedii, constată Ariely. Explicația?
„ Lipsa informației în privința
evenimentului în desfășurare, rasismul și faptul că suferințele cuiva de la
celălalt capăt al lumii nu se înregistrează cu atâta promptitudine ca acelea
ale vecinilor noștri, de pildă” .
La
aceste cauze se mai adaugă câteva. În primul rând este vorba de indiferența la
suferința grupurilor. Atunci când e vorba de o victimă, o putem personaliza,
ceea ce nu este cazul în situația în care vorbim de o mulțime. Când victima
este o persoană din apropierea noastră, există întrunite condițiile unei
relații, suntem empatici și nu manifestăm interes față de persoane cu care nu
avem relație. Ar interveni apoi, susține Ariely, efectul „picăturii în ocean”: „în fața acestor necesități uriașe și dat fiindcă nu putem rezolva personal decât
o mică parte, putem fi tentați să nu mai reacționăm în nici un fel din punct de
vedere emoțional și să spunem „La ce bun?””.
Ariely
duce lucrurile mai departe și în acest sens îl citează pe un celebru medic,
Albert-Szent-Györgi: ,, Sunt adânc mișcat
dacă văd un om suferind și mi-aș risca viața pentru el. Apoi discut cu detașare
despre posibilitatea raderii de pe fața pământului a marilor noastre orașe – o
sută de milioane de morți. Nu sunt în stare să înmulțesc suferința unui om cu o
sută de milioane” susține Albert-Szent-Györgi.
Concluzia, în cuvintele lui
Ariely, sună astfel: „S-a dovedit că e foarte greu pentru
participanți să se gândească la calcule, informații statistice și cifre, și în
același timp să încerce emoții”. Nu afirmă Steinhardt despre contabilitate
că este „treaba demonului”?
Recunoscând modul în care acționăm
Ariely propune două soluții. Una vizează contracararea efectului „picăturii în
ocean” prin credința că gestul nostru de ajutorare ar putea salva cinci
persoane: „ În loc să vă gândiți la
problema sărăciei în masă, gândiți-vă, de exemplu, la aprovizionarea cu
alimente a cinci oameni”. Cealaltă soluție ține de sfera politicilor ce ar
trebui orientate în direcția prevenirii situațiilor generatoare de drame umane,
copiind experiența medicinei preventive. Acolo unde nu există milă, e nevoie de
politici sociale. Problema este dacă nu cumva politicile sociale ajung să
înlocuiască mila!
Spune Habermas: „Societățile
contemporane complexe sunt întrucâtva indirect legate prin trei mecanisme sau
tipuri de medium.,,Banul”, ca medium, se instituționalizează, ca să
spunem așa, în termenii economiei de piață; ,,puterea”, ca medium, se instituționalizează în organizații, iar ,,solidaritatea” este generată în termeni de norme, valori
și de comunicare”.
Primele două aparțin
„lumii sistemului”, cea de-a treia „lumii vieții”. Translatând mila în sfera „lumii sistemului” slăbim
solidaritatea socială, unde ea ar trebui să viețuiască. Pericolul constă în
aceea că mila are șanse să devină
componentă a mecanismelor de normalizare pe care o guvernare le instituie în
societate, cu alte cuvinte, guvernarea apare drept instanța care definește cine
are dreptul să beneficieze de compasiune și cine nu. Din valoare ce
aparține universalului ea se transformă
într-un particular, din scop devine instrument și intrând în sfera politicului
ea este tratată în termenii generali ai politicului, adică prieten-dușman. În
această perspectivă nu întâmplător răsar dintr-o dată aprecieri potrivit cărora
cei care solicită ajutoare de boală sau sociale amenință finanțele publice și,
prin asta, statul. Mila inamic al statului? Suntem oare departe de modul în
care nazismul justifica uciderea persoanelor cu dizabilități, anume că ea ar
produce economii, iar banii ar putea fi folosiți eficienți pentru cei dotați?
xxx
Mila, salvatoarea.. Cazul s-a petrecut în 1941, într-o localitate
aflată sub control sovietic, în ceea ce numim azi Bucovina de Nord. Războiul
implică statele. Oamenii au propriile lor moduri de raportare la el. „Şi în sfârşit, la un moment dat, l-a chemat
pe tata… era un om deschis. „Şi atunci noi ne retragem!”. Un lucru… au venit… că pe ăsta îl
scăpam. Au venit în noaptea aceea de 11 spre 12 iunie, când au fost deportaţi
mulţi, mulţi. Şi de la noi din sat au fost deportaţi atuncia aproape vreo 300
de suflete şi din Tereblecea, tata a scăpat şi nu ştia de ce. Şi îl cheamă
rusul ăla după aceea, şi-i spune: „Noi ne retragem! Tu trimite o căruţă să
ieie armament din pădure, dar să nu trimiţi băiatul cu căruţa…” pe mine,
adică. „ Dacă se duce, înapoi nu-l mai vezi! Găseşti tu pe cineva să-l
trimiţi acolo!”. Şi în sfârşit, tata a
vorbit cu un cetăţean. „ Şi
totuşi, dacă va merge şi cine va merge, când va ajunge la marginea satului,
urcă drumul înspre Cernăuţi, încolo, înspre Tărăşeni, să pună hăţurile pe leucă
şi să le spună că merge pentru necesităţi. Caii vor merge în coloană. Să lase
caii.” Şi tata chiar aşa a făcut. (..).
Acuma, să vedeţi. Şi tata spune, dar el spune: „Noi ne retragem. Dar tu, să nu
mai rămâi a doua oară aici! Războiu-i război, nu se ştie cine va învinge. Dar
tu, dacă noi venim înapoi, să ştii că nu mai trăieşti! Să-ţi spun ce te-a
salvat pe tine de la seara de 11 iunie!”. Din timpul primului război mondial rămăseseră
în sat doi ruşi care s-au căsătorit cu nişte fete de acolo, care erau ţărănci
sărace. Comuna mea, spre deosebire de Tereblecea, era formată din români. Erau
câţiva… trei familii de evrei şi vreo patru
sau cinci familii de ucraineni,
care erau din satele vecine veniţi acolo, restul erau numai români. Şi în
sfârşit, prin ’30, a fost o secetă la noi. Unul din ruşii ăştia avea o casă de
copii. Nu s-a făcut nimic. Şi tata, ce i-a venit lui atuncia în cap? Dar asta
l-a salvat mai târziu. L-a întâlnit pe acesta, noi îi spuneam rusului Marcu.
Rusu’lui Marcu a rămas pentru noi. I-a spus, zice: „Măi, tu ai cu ce scoate
copiii din iarnă?”. Şi acela zice; „Nu!”. „Să vii la mine, să-ţi dau!” Şi i-a dat tata câţiva saci cu grâu şi
câţiva saci cu porumb. Acela a întrebat ce să lucreze? „Vezi-ţi de treabă,
scoate-ţi copiii din iarnă!”. Ei, când
s-au făcut listele, ăsta era primar, tata a fost pus pe liste şi ăsta s-a
ridicat în şedinţa lor, cum erau, şi a spus: „Nu trebuie să faceţi lucrul
ăsta, iată ce a făcut omul acesta pentru mine”. (fragment din interviul luat
lui Vasile PIȚUL, 81 de ani, în data de
16.04. 2004, la domiciliul său dinRădăuţi,
județul Suceava).
xxx
Invidia,
cea care omoară mila: A auzit cineva de Nicoleta Iftode?
Nicoleta Iftode a fost sunată într-o zi de o prietenă care i-a spus că s-a dus
la o familie de oameni sărmani din comuna Scoarța cu niște ajutoare și
negăsindu-i acasă a lăsat respectivele ajutoare la alți necăjiți. Mărturisește
Nicoleta Ifotde: „Mi-a spus că trebuie să
mergem şi noi, pentru că sunt nişte oameni deosebiţi. Aşa am ajuns acolo. Ne-a
impresionat foarte tare optimismul celor din familie şi curăţenia, deşi trăiau
în condiţii precare cu pământ pe jos, fără energie electrică” și că „prin tavan se vedea cerul”.
Căsuţa în care locuia soţii Moraru,
împreună cu cei doi copii, așa se numește familia în cauză, era împărţită în două camere şi un mic hol
în care era improvizată o bucătărie, în care se afla un aragaz la care funcţiona
doar un singur „ochi“. Cei patru membri ai familiei locuiau într-o singură
încăpere, de trei pe doi metri, pentru că în cealaltă nu se putea sta, deoarece
nu avea tavan, acoperişul era degradat şi prin acesta se vedea cerul. Era
folosită mai mult ca spaţiu de depozitare. Camera în care toată familia trăia
nu era nici măcar tencuiată. Soţii Moraru au doi copii: un băieţel care a
împlinit 12 ani chiar când au început lucrările de renovare a locuinţei şi o
fetiţă care a aniversat şase ani chiar când s-a mutat noua locuinţă. Cei doi
soţi nu au un loc de muncă, iar veniturile obţinute sunt ocazionale.
Nicoleta Iftode și-a propus să ajute
familia Moraru și a apelat la prieteni. Au fost implicați în total patruzeci și
șapte de voluntari și un donator. „La
început, am avut în plan să reparăm acoperişul prin care ploua. Apoi, am decis
că trebuie înlocuit, după care am luat decizia că trebuie să punem şi o
instalaţie electrică, deoarece casa nu era racordată la electricitate şi
încet-încet am reuşit să refacem toată casa“, a mărturisit Nicoleta Iftode.
Lucrările s-au desfăşurat pe parcursul unei luni.
Au început în luna august şi s-au
încheiat, în cea mai mare parte, la sfârşitul lunii septembrie. „Casa nu a avut niciun fel de structură de
rezistenţă. Am întărit temelia, s-a turnat o centură şi o placă. La lucrările
mai dificile am apelat la persoane calificate. Am fost ajutaţi de către oameni
de bine care ne-au ajutat”, a relatat Nicoleta Iftode. Cătălin Munteanu
este angajat ca gestionar şi a participat la lucrările de construcţie: „Nu poţi să rămâi indiferent la situaţii de
acest fel. Noi am reuşit să-i găsim pe acei puţini oameni care au dorit să se
implice. Eu mi-am luat şi concediu câteva zile. Am făcut orice fel de muncă a
fost nevoie, de la măturat prin casă şi până la a pune ţigla pe casă”.
Sătenii s-au revoltat, unii i-au
înjurat pe voluntari, alții s-au plâns că betoniera face zgomot și le fug
caprele prin curte, că le sunt speriate oile și nu mai au liniște. Primarul
recunoaște că a primit mai multe plângeri: „ Oamenii nu au înţeles situaţia. Credeau că primăria le-a dat bani sau a
achiziţionat materiale, pentru familia respectivă. Le-am explicat că s-au
implicat mai mulţi voluntari în această acţiune umanitară”, recunoscând că „oamenilor
le era ciudă pentru că (cei din familia Moraru n.n.) au
fost ajutați”.
Familia a dormit într-un cort.
Copiii şi părinţii lor au dormit într-un cort lângă casă, în timpul
desfăşurării lucrărilor. „Cosmina,
fetiţa, a venit la noi şi ne-a întrebat cu lacrimi în ochi de ce îi dărâmăm
casa. A fost foarte greu să-i explicăm. Toată familia şi-a amenajat un fel de
cort lângă casă în care au dormit”, a precizat Nicoleta Iftode.
Este evident că vorbim de o lume a
sărăciei, în care se pune problema supraviețuirii. Nu poți să nu constați lipsa
milei, lipsă care se asociază cu un principiu al îndreptățirii, de unde,
pesemne și întrebarea: „ De ce ar merita această familie mai mult decât noi să
primească ajutor? ”.
Întrebare: în ce paradigmă citim
faptele? Dacă le citim marxist înseamnă
că reprezentările sociale ale oamenilor au la baza justificări și logici de
ordin economic, iar dacă le citim weberian, atunci considerăm că în dincolo de
aceste reprezentări stă o concepție religioasă.
În perspectivă marxistă vom spune că
mila nu poate viețui acolo unde oamenii, simțindu-se profund nedreptățiți,
doresc să li se acorde beneficii.Nedreptatea le apare ca derivând din negarea fie a unui principiu
al egalității, fie al unui principiu al
echității, totul intrând în logica imanentului. Altfel spus, într-o cultură a
imanenței, oricând frustrarea, indiferent din ce rațiune apare, are șanse să
scoată din joc „mila”, iar faptele care s-au petrecut la Scoarța să se repete
în orice moment, în orice loc.
Din perspectivă weberiană vom spune
că acolo unde ideea transcendenței este dominantă oamenii înțeleg nevoia de
milă și o practică în spiritulul în care o cerere Hristos, în interpretarea lui
Steinhardt, adică a imposibilului: „ Să
dăm ce nu avem”. Adică să desfidem precarul!
Prin urmare, în comuna Scoarța voluntarii
au fost primiți cu ostilitate pentru că acolo ideea milei nu există, pentru că
discursul creștin al ajutorării celui de lângă tine, chiar dacă tu însuți ai
nevoie de ajutor, nu a pătruns în mentalul colectiv. Este foarte posibil ca oamenii din Scoarța să nu aibă milă unii față
de alții. Or, în asemenea situații, violul, cruzimea se pot desfășura fără
opreliști, pentru că nimeni și nimic nu li se vor opune, toți considerându-se
de la bun început victime ale unui terorist
atotputernic care este viața. Altfel spus, într-o cultură de acest tip
nu este loc pentru milă.
Ce se înțelege în acel spațiu ( care
după cum observăm nu este singular) prin „ a fi creștin” ? Poate că sociologia
românească ce se ocupă de fenomenul religios a dat răspunsurile la această
întrebare și ar fi doar o problemă de
timp și informare în a le cunoaște.
Toată această realitate nu ar fi
ieșit la iveală și nu ne-ar fi pus întrebări dacă Nicoleta Iftode și prietenii
ei nu ar fi dat dovadă de milă, sacrificând din bunăstarea lor, din timpul și
energia lor, făcând „un bine” unor necunoscuți, celor din familia Moraru. Am o
nedumerire: de unde au știut cei patruzeci și șapte de voluntari și acel
donator ca viața înseamnă o poveste pe care nu doar că o spui, ci că încerci să o și trăiești? Cine i-a învățat că
marile povești sunt acelea în care visul celuilalt devine realitate? Cum arată
părinții și bunicii acestor oameni?
xxx
Mila și dreptatea: Citesc în presă despre pedeapsa de patru ani cu
executare primită de o femeie de 72 de ani din Focșani pentru o trafic de
influență constând dintr-o găină și o mie de lei. „Bătrâna
se plimbă prin tribunale de 17 ani şi doar hepatita și cancerul au i-au
înduplecat pe procurori să amâne executarea pedepsei”. Femeia a fost, în
cele din urmă, grațiată de președintele țării.
Sărim peste comparația pe care o
face ziaristul cu inculpații dosarului Microsoft, în care cea mai „grea”
pedeapsă este de trei ani. Să ne întrebăm doar cum este posibil să condamni la
patru ani o femeie în vârstă, bolnavă de hepatită și de cancer, să pui în
mișcare un aparat, procurori, grefieri, judecători, arhivari, și timp de 17 ani
să irosești resurse semnificative, pentru un fapt, la urma urmei, minor. A
făcut cineva analiza costurilor financiare implicate în acest caz, a
timpului pierdut inutil? Nimeni! Poate
funcționa o mașină dacă ea consumă mai mult decât produce? Oare câte cazuri
similare or fi la nivel national?
Dar mai este un aspect, cel uman și
care ar trebui să fie luat în seama în formarea specialiștilor în domeniu.
Chestiunea ține de relația dintre drept(ate) și milă. Să apelăm la o piesă a lui
Shakespeare, scrisă în 1596, pentru a înțelege în ce constă această
relație.
Porția, în rolul unui
specialist în drept, „tânăr doctor din Roma”, trimis la
Veneția pentru a expertiza disputa juridică dintre Antonio și Shylock declară:
„Virtutea
milei n-o ai cu de-a-sila:
Ea
cade pe pământ din cer, ca ploaia
Cea
lină, și îl binecuvântează
Pe
cel ce dă, ca și pe cel ce ia.
Supremă-ntre
puternici, unui rege
Decât
coroana-i șade mult mai bine:
Regescul
sceptru-i simbolul puterii
Vremelnice,
al maiestății grave,
Temei
al spaimei ce-o inspiră regii;
Dar
mai presus de-a sceptrului putere
Stă
mila: tronul ei se află chiar
În
inima regilor, -e-un dar
Dumnezeiesc;
puterea pământească
Se-aseamnă
cu-a Domnului, doar când
Dreptatea
e de milă îndulcită.
Evreule,
de-aceea, chiar vorbind
În
numele dreptății, te gândește
Că
nimeni nu se mântuie prin ea,
Toți
cerem îndurare, și-i o rugă
Ce
cată să ne-nvețe-a fi miloși.”
( Shakespeare, „Neguțătorul din Veneția”)
Este adevărat că în piesa lui Shakespeare salvarea în situație nu vine din conștiința vinovăției celui care are dreptate, dar nu și milă, ci tot din logica juridicului. În cazul prezentat dacă mila ar fi fost prezentă în spiritul oamenilor legii, nu doar ca s-ar fi evitat cheltuieli fără folos și iresponsabile, ci ar fi fost scutită de umilințe și frici o persoană bolnavă și în vârstă! Absența milei a produs costuri sociale și umane care nu pot fi recuperate. Acest caz ilustrează și o altă față a milei, aceea de a fi generatoare de „măsură”, a face ca lucrurile să se potrivească cumva, să nu se depășească anumite limite.
XXX
Violența resentimentului într-o lume fără milă. Spre sfârșitul secolului al
XVIII-lea, epidemiile de ciumă revin, în Țările Române, cam la fiecare zece
ani. Stăpânirea epidemiei bolii este îngreunată de absența zidurilor, cele care ar fi permis restricționarea
intrărilor și ieșirilor, așa cum se întâmplă în orașul transilvănean și în
lumea occidentală. La aceasta ar trebui adăugat apoi slăbiciunea aparatului de
stat care nu este în stare, decât întru
târziu să supravegheze activitatea cioclilor. Ca să nu mai spunem că speriați
de epidemie deținătorii puterii dau bir cu fugiții. Dar mai există o diferență
semnificativă.
Dacă în
spațiul occidental, inclusiv în lumea de dincolo de Carpați acest control al
epidemiei se realizează de către aparatul de guvernare care are drept țel salvarea vieții, – „ în condiţiile ciumei,
apare o tentativă de a maximaliza sănătatea, viaţa, longevitatea, forţa
indivizilor. În fond, problema care se punea era să produci o populaţie
sănătoasă” arată Foucault
-,
dincoace de Carpați, de ciumă „se ocupă” cioclii, cei care scăpaseră cu
viață dintr-o epidemie anterioară și despre care se credea că sunt imuni, iar la prima vedere scopul activității
lor este îmbogățirea. De fapt, vorbim
despre o redistribuție a bogăției. Iar ca mizele acestei redistribuiri să fie mari, epidemia trebuie extinsă, nu
restrânsă. „Când treceau pe lângă o casă
bogată, nu lipseau de-a arunca zdrenţe rupte de la ciumaţi ca să răspândească
contagiunea!” arată Ion Ghica într-o
scrisoare către Vasile Alecsandri. Adică lărgirea sferei morții.
Cinismul
și abuzurile la care se dau cioclii nu pot fi înțelese dacă nu luăm în seama modul de viață anterior
evenimentului dus de marginalii societății, devreme ce, cum spune Ion Ghica „toţi beţivii, toţi destrămaţii atârnau un
şervet roşu de gât, se urcau într-un car cu boi şi porneau pe hoţie din casă în
casă, din curte în curte. Ei se introduceau ziua şi noaptea în locuinţele
oamenilor şi puneau mâna pe ce găseau, luau bani, argintării, ceasornice,
scule, şaluri ş.a., fără ca nimeni să îndrăznească a li se împotrivi. Fugea
lumea de dânşii ca de moarte, căci ei luau pe bolnavi sau pe morţi în spinare,
îi trânteau în car, claie peste grămadă, şi porneau cu carul plin spre Dudeşti
sau spre Cioplea, unde erau ordiile ciumaţilor. Se încreţea carnea pe trup
auzindu-se grozăviile şi cruzimile făcute de aceşti tâlhari bieţilor creştini
căzuţi în ghearele lor”.
Fenomenul
nu trebuie citit doar ca mecanism de redistribuție a bogăției, ci mai degrabă
ca prilej pentru ca resentimentele
sociale să se descătușeze prin răzbunare.
Resentimentul, susține Max Scheler, stă pe „impulsul răzbunării, ura, răutatea, invidia, pizma, perfidia (…). Cel mai important punct de plecare în
constituirea resentimentului este impulsul răzbunării”, care este „apanajul celor „slabi” într-o privință oarecare”.
Răzbunarea
reprezintă răspunsul la o profundă inegalitate socială și la un exces de
putere.Îl citam pe Foucault: „În cadrul
relaţiilor de putere ele ( rezistențele
n.n.) constituie celălalt termen; cel ce le stă necontenit în faţă. Aceste rezistenţe
sunt şi ele distribuite în chip neregulat: punctele, nodurile, focarele de
rezistenţă sunt răspândite mai mult sau mai puţin dens în timp şi în spaţiu,
fac uneori să ţâşnească în prim plan grupuri ori indivizi în mod definitiv,
dând incandescenţă anumitor puncte ale corpului, unor anumite tipuri de
comportament. Mari rupturi radicale, masive dezbinări binare? Uneori.”. În
cadrul relației terorist-ostatic, care este, prin definiție, una a lipsei de
milă, se schimbă rolurile jucate de
actori.
Cu
această definiție a puterii pe care o propune gânditorul francez, înțelegem nu
doar că durata resentimentului este dată de durata epidemiei, după cum durata
epidemiei ține de amploarea resentimentului care-i marchează pe acești
marginali, ci că lucrurile se cuvin a fi privite în termeni de putere, a unei bioputeri, ca mijloc de satisfacere a unor interese de
ordin material dar și a unor investiții
în dorințe.
Dezinhibarea era totală. Însușirea
frauduloasă de bunuri era asociată cu
violența sexuală: „ Unul din acești
mizerabili fusese rupt cu dinții de un tânăr care apăra cinstea soției sale,
lovită de ciumă chiar în ziua nunții, și în urma revoltei ciumaților, cari au
sărit cu parul și au omorât zece ciocli”. De altfel, scriitorul
remarcă „multe averi și case mari
s-au ridicat în București după ciuma lui Caragea din sculele și banii bieților
bolnavi”.
„Contagiunea era aşa de primejdioasă, încât
cel mai mic contact cu o casă molipsită ducea moartea într-o familie întreagă,
şi violenţa era aşa de mare, încât un om lovit de ciumă era un om mort. Spaima
intrase în toate inimile şi făcuse să dispară orice simţemânt de iubire şi
devotament. Muma îşi părăsea copiii şi bărbatul soţia pe mâinile ciocliilor,
nişte oameni fără cuget şi fără frică de Dumnezeu”, relatează Ion Ghica.
S-a
ajuns chiar ca și cei sănătoși să fie
îngropați de vii, -„ ca să nu se mai ostenească cu transportul lor la
spital”-, dacă aveau marele ghinion să nu moară de la bătăile aplicate de
ciocli: „ Mai
mult erau de jale acei aruncați vii în câmp, fără așternut și fără acoperământ,
pe pământ ud și înghețat. Cale de jumătate de ceas se auzeau țipetele și
vaietele nenorociților din câmpul Dudeștilor!”,
scrie Ghica.
„Zidul” moral care ar fi trebuit să pună stavilă oricărui resentiment și
oricărei dorințe de răzbunare fusese demult dărâmat și ne aflăm în fața începutului unui proces de disoluție a țesăturii sociale, a valorilor
morale, a ordinii sociale și a autorității publice.
Această mașinărie socială construită pe violență
și pe aranjamente economico-politice ce nu au avut în vedere mila, pusă în
evidență de o amenințare totală care este epidemia de ciumă, își găsește
expresia simbolică exprimată în raportul unui cioclu: ,,Astăzi am adunat vreo 15 morţi pe care i-am dus cu căruţa pe câmpul de
la Dudeşti, dar nu am ajuns decât cu 14, fiindcă unul a rupt-o la fugă”. A
fugi de „salvator” ca să-ți salvezi viața! Povestea pare cunoscută.