Romania Sociala logo
Menu

ROMÂNIA TREZEȘTE-TE! (un mesaj de dincolo)

autor:   23 May 2016  foto web

Fitzek Viktor Augustin

Sub presiunea momentului, îndrăznesc să fac un apel de urgenţă la trezire naţională.

Mă adresez în special acelor personalităţi de bună credinţă cu vocaţia răspunderii pentru destinele neamului.

Mesajul pentru națiune, “ROMÂNIA TREZEŞTE-TE!” este strigătul mobilizator al românilor ajunşi la limita suportabilului.

Ca urmare a pauperizării accentuate a populaţiei am ajuns să asistăm cu indiferenţă la exodul tinerilor valoroşi şi să concurăm pe piaţa muncii externe cu cea mai sănătoasă şi mai ieftină mână de lucru din Europa. Oare ce explicaţie meșteșugită ne-ar mai putea oferi clasa politică de astăzi? La acest bilanţ nu s-ar fi ajuns dacă Revoluţia ar fi operat schimbări structurale de esenţă. Conducătorii îşi mai aduc aminte, ca pe vremea cincinalelor, să-şi reînnoiască promisiunile din 4 în 4 ani şi, cu mici atenţii, “de râsul curcilor” au curajul de a pretinde să fie realeşi. Fieful lor electoral se îndreaptă treptat spre zone tot mai mărginaşe, unde mulţimea mută, ţinută într-o stare continuă de anestezie, departe de civilizaţie continuă să fie dezinformată de o clică locală, coruptă şi obedientă centrului. Trista experienţă a eternei tranziții ne obligă să nu ne mai lăsăm amăgiţi de nici o propagandă politică. Singura lor doctrină este să ascundă adevărul și să-și satisfacă doar interesele personale sau de grup. Secretomania a devenit cea mai gravă boala a societății românești. Ea nu se poate vindeca decât prin educație, decizii politice și juridice corecte cu regim obligatoriu. Secretul este cortina în spatele căreia s-au comis lucruri necurate. Calitatea vieţii noastre de mâine va fi consecinţa sincerității în care vom recunoaște sau nu acest defect ca sport național.

Apelurile repetate la sinceritate, cinste şi moralitate s-au dovedit mereu ineficiente. Şi totuşi ar exista o soluţie: toate aceste apeluri să se contureze într-un program al “Trasparenței Totale”.  Scopul său va fi desecretizarea tuturor activităţilor economice și politice. prin publicarea lor on-line. Calitatea guvernării va fi apreciată după lărgirea şi aprofundarea puterii informaţionale implementate. Astfel, se va putea insitui un raport periodic obligatoriu privind activitățile guvernului. Prin extinderea transparenţei totale ca principiu moral obligatoriu vor apărea grafice lunare privind calitatea guvernării prin performanţe economice şi standarde de viaţă a populaţiei pe regiuni și localităţi. De asemenea, va exista o evidenţă transparentă a oportunităţilor de afaceri, a locurilor de muncă cât şi a salariilor oferite. Toate se vor afișa la lumina zilei.

În activităţile statului, conducătorii vor fi direct responsabili în cazul unor defecţiuni sau a unor performanţe slabe şi vor fi penalizaţi corespunzător. Prin însăşi menirea sa, programul va urmări implementarea transparenței în toate sectoarele statului inclusiv în cele private. Pentru evitarea unor erori în justiţie, alimentație, educație şi sănătate se va ţine seama în primul rînd de orice decizie afișată online.

Dacă am ajuns să abordăm valorile democraţiei în mod diferenţiat în ceea ce priveşte drepturile omului, a libertăţii de exprimare în funcţie de interese de grup rezultă indubitabil că principiile create de oameni sunt circumstanţiale şi vremelnice. Toate aceste principii sfârșesc prin a deveni un simulacru al dreptății în comparaţie cu principiul transparenţei totale care ne obligă să rămânem în lumina unei conștiințe publice. A ne cantona doar în concepte democratice şi a subestima transparenţa ne-au condus la erori grave.

Familia este celula societăţii. Dacă în sânul familiei au apărut secrete, membrii săi vor avea de suferit. Fericirea, siguranţa şi încrederea vor fi definitv compromise. Saltul peste etape poate aduce prejudicii sociale grave. Mă refer mai cu seamă la tineret care constituie un aluat extrem de sensibil, asupra căruia trebuie să veghem pentru a nu suferi mai târziu derapaje greu controlabile.

Există impresia că nimeni nu răspunde de nimic începând cu preşedintele ţării, ceea ce este cel mai grav. Parlamentarii pretind că legile sunt bune dar nu sunt respectate şi controlate pe teren. Eroare! Nu este nevoie de o armată de controlori, supracontrolori şi inspectori care să sporească birocrația și numărul corupţilor oricât de bine remuneraţi ar fi. Avem nevoie de legi clare, precise, aplicate şi urmărite de sus în jos pe compartimente cu răspunderi personalizate pentru orice funcţionar. În toate şi peste tot trebuie să existe răspundere, precum și în piaţa concurenţială unde greşeala se plăteşte cu falimentul. Parlamentarii sunt primii care trebuie să dea exemplu cu drept public la interpelare pentru legile neclare şi defectuase. În realitate, aleșii noștri se complac într-o demagogie colectivă, beneficiind de onoruri şi privilegii. Chiar şi preşedintele ţării trebuie să aibe răspunderi clare, corespunzătoare poziţiei sale supreme privind prestigiul şi interesele națiunii în plan extern. În plan intern, președintele girează și mediază cu înţelepciune în afara oricărui parti pris.

Dacă în convenţiile internaţionale privind drepturile omului din cadrul ONU au fost condamate energic discriminările de orice fel, până la a permite homosexualilor libertatea de exprimare şi demonstraţii, cum de s-au putut omite discriminările dintre oameni şi naţiuni instaurate prin domnia secretomaniei în lume? Luând în calcul şi faptul că secretomania este o străveche practică subterană ca izvor al tuturor relelor şi inechităţilor pe acest pământ. Tendinţa de dominaţie a fost şi va fi oricând prezentă indiferent de spaţiu şi culoare atâta timp cât va exista politica secretomaniei. Acumularea în timp a secretelor va conduce hotărât la dezastre. Lupta hotărâtă pentru transparenţa totală a devenit vitală şi de neevitat pentru întreaga omenire. De ce ţara noastra n-ar avea meritul să fie prima în lume care să fie condusă de un Program al Transparenţei Totale? Cred că am fi cei mai motivaţi.

Este revoltător şi ruşinos de a fi apreciaţi ca ultimii din Europa pe treapta evoluţiei sociale la fel cum este imoral şi nedrept să cultivi secrete în scopul stăpânirii şi dominării omului de către om. Nu suntem de acord să fim consideraţi mereu ruda săracă a Europei. Comunitatea Uniunii Europene este singurul organism care ne poate întinde, la nevoie, o mână de ajutor frăţească și dezinteresată. Pentru noi, prezenţa în Uniune este legitimă şi trebuie să coexiste în cuget şi simţire. Nu întâmplător Europa încărcată cu experienţa trecutului său istoric în toate domeniile bazate pe concepte moral-creştine este percepută a fi leagănul civilizaţiei moderne. A nu se confunda cu modernismul propovăduit de peste ocean care tinde să inunde Europa. Sperăm că această uniune pe care o visăm cu toţii, cei din spaţiul cultural european, să nu fie redusă în final doar la o uniune economică pentru afaceri, golită de esenţa ei spirituală. Europa nu trebuie lăsată la bunul plac al unora să ajungă iarmaroc sau un babilon.

În Casa Uniunii Europene nu poate hotărâ decât familia Uniunii Europene. Cine nu se regăseşte în această familie este liber să-şi aleagă alta. În Europa va domni doar spiritul creştin şi transparent prin respectarea aspiraţiilor şi comorilor sale civilizatoare.

Aşa să ne ajute Dumnezeu!

Contribuiţi şi dumneavoastră pentru ca fiecare om să ia cunoştiinţă de acest adevăr.



Facebook

Apariție editorială: Septimiu Chelcea – OPINIA publică. Persuasiune, propagandă, manipulare

Ne face plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea OPINIA publică. Persuasiune, propagandă, manipulare, apărută la Editura Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion C. Brătianu” (București, 2020, 424 de pagini). Cartea include două părți. În prima parte este analizată opinia publică. Cele cinci capitole (Opinia publică: o perspectivă ...

Semnalăm apariția volumului 18, Nr. 2, 2020 al revistei Sociologie Românească

Semnalăm apariția volumului 18, Nr. 2, 2020 al revistei Sociologie Românească, Asociația Română de Sociologie, Expert Projects, Iași. Revista a fost înfiinţată în 1936 de reputatul sociolog român Dimitrie Gusti, membru al Academiei Române din anul 1919 și președinte al Academiei Române (1944-1946). Revista a fost desfiinţată în 1946 de regimul comunist ...

Sociologia românească și sociologia occidentală

România s-a gândit mereu pe sine ca o parte a societății occidentale. România, o societate occidentală, dar în curs de dezvoltare, de lichidare a decalajul față de modelul occidental. Această viziune se regăsește, însă doar parțial, și în relația sociologiei românești cu sociologia occidentală. Cu un decalaj doar de câteva decenii, ...

O boală veche : filoxenia

În urmă cu peste un secol și jumătate, gazetarul Mihai Eminescu, umilit peste măsură de temenelele autorităților românești din Acel timp, față de un Occident care suferea de complexe de superioritate (glazurate de megalomanie egolatră) cu nimic diferite de cele de astăzi, făcând un succint examen al etiologiei lipsei de ...

Interviu cu Iuliana Precupețu, coordonatoarea proiectului AMASE finanțat de Norway Grants și UEFISCDI

Iuliana Precupețu, cercetător științific I în cadrul Institutului de Cercetare a Calității Vieții, Academia Română, este coordonatoarea proiectului  AMASE A multidimensional approach to social exclusion in later life – health consequences for ageing populations finanțat de Norway Grants și UEFISCDI pentru perioada 1.09.2020–31.08.2023. Buna ziua si felicitări pentru câștigarea proiectului! Cum ...

Opțiuni politice în fața alegerilor din decembrie

Urmează, posibil, alegerile. Cum se prezintă partidele, ce propun ele electoratului ? La ce ne așteptăm noi, alegătorii ? România e de mult timp în criză. Sistemul nostru politic se confruntă acum, înainte de alegeri, cu o criză medicală care pare a sintetiza fondul profund al crizei României din ultima perioadă. ...

Starea socială a României: tranziție și post-tranziție

Am fost solicitat să particip la Volumul IX al Istoriei României al Academiei Române cu două capitole: Starea socială a României în perioada socialistă și Starea socială a României în tranziție și post-tranziție. Despre perioada de după 1989 s-a scris mult, dar analize globale sunt foarte rare. E o perioadă foarte ...

Cozile de azi și cozile de ieri

Coada ca microsocietate Coada sau rândul sunt forme concentrate de microsocietate, a căror menire este ordonarea și raționalizarea spațiului și a timpului de așteptare. Ele sunt forme de relaționare socială, dar și de control social; ele funcționează după reguli impuse, controlate, sau sunt autoreglate de cei care își așteaptă rândul. Nerespectarea ...