Câteva gânduri despre
semnificația ”istoriei” în viața noastră
Istoria nu este doar ceva despre
trecut, ci o parte vitală a vieții prezente. Fără istorie suntem ceva foarte
abstract. Dacă vrem să știm cine suntem
nu o putem face dacă nu adăugăm istoria noastră.
Ce este România ? Deschidem o carte
cu statistici economice, demografice, geografie. Nu mă recunosc în acest text.
A, dar istoria României, acum înțeleg, asta sunt eu și înțeleg mai bine și
prezentul.
Ce sunt eu? Eu de azi? Prezentul e un gol. El mă definește doar foarte abstract. Dar prezentul meu este umplut de trecutul meu.
Eu sunt istoria mea. Eu am dreptul
exclusiv la trecutul meu, la istoria mea. Nimeni nu are dreptul să-mi
definească trecutul meu. Biografia mea, cât sunt în viață, doar eu am dreptul
să o fac. Morala interzice ferm celorlalți să-mi facă istoria mea cât sunt în
viață. Sau dacă o face, să aibă grije pentru că eu, pe drept, mă pot simți
insultat. Doar după ce viața mea s-a încheiat, trecutul meu poate fi o temă de
analiză a altor persoane.
Printre altele, eu sunt
sociolog. Istoria mea de sociolog este o
parte importantă a vieții mele. Rupt de aceasta sunt o simplă diplomă.
Pentru că eu am inițiat și coordonat
Programul Calitatea Vieții în
perioada anilor 70-80, realizat cu mai mulți colegi, simt că istoria acestui
Program este istoria mea. Și nu pot să-mi fie indiferent cum este
prezentată.
Ioan Mărginean despre istoria cercetării calității vieții în România
Recent au
apărut două cărți, ”Dicționar de calitate
a vieții” și ”Enciclopedia calității
vieții în România”. Mă așteptam că aceste cărți vor acorda atenție și
istoriei cercetărilor pe tema calității vieții, mai ales, în România.
Mărturisesc că am avut un șoc. M-am simțit personal insultat de prezentarea a
ce s-a întâmplat cu istoria calității vieții, care a fost o parte importantă a istoriei
mele.
Despre ce s-a făcut în România pe
această temă în anii 70-80, Dicționarul…
atribuie doar două propoziții. Am întrebat pe colegul coordonator: de ce nu
tratează și istoria cercetării românești pe această temă? Mi-a spus: e doar un
dicționar; se va trata pe larg în viitoarea ”Enciclopedie…”. Surpriză: în noua carte nu a apărut nimic pe această temă, ci doar
despre ce a făcut colectivul din ICCV după 1989.
Iată cum este prezentată istoria
temei Calității Vieții în Dicționar….
Un grup de cercetători
din Institute for Social Research,
Universitatea Michigan, la începutul anilor 70 a lansat o nouă tematică
centrată pe tema Calitatea Vieții din
perspectiva sociologiei. Andrews, un membru al grupului, a publicat două
articole influente pe această temă: primul în 1974 și al doilea în 1976.
În 1976 au fost publicate două cărți
sociologice pe această temă.
Ce s-a
întâmplat în Europa ? Mărginean: în Europa tema a fost rapid prezentă ”…
inclusiv la nivelul Uniunii Europene prin cercetări desfășurate sub egida The European Foundation for the Improvement
of Living and Working Conditions, cu sediul la Dublin, înființată în 1975 (seria European Quality of Life
Surveys in EU; 2003, 2007, și 2011) și la nivel mondial (Moller și colab, 2008). Apoi lucrarea lui
Michalos, 2014, în 12 volume.” Pag.
44
Dar în România
? O formulare imprecisă în raport cu cea
despre USA și Europa unde se menționează instituții, persoane și titluri de
lucrări. ”În România, interesul pentru
domeniul calității vieții …. s-a manifestat din primii ani ai deceniului opt din secolul trecut. Rezultatele unor
cercetări consistentepe această
temă au apărut încă din anul 1984.”
p. 44
Autorul cu siguranță înțelege eronat prin
deceniul opt anii 80. Formularea ”încă
din anul 1984” sugerează că lucrările despre calitatea vieții în România au
fost scrise chiar după 1984. În fapt marea majoritate a
lucrărilor despre calitatea vieții au fost scrise și publicate în anii 70. După
1984 nu s-a mai publicat decât câteva articole pe această temă. Spun toate
astea pentru că vreau să atrag atenția că nu este permis să te joci cu istoria,
o disciplină care este foarte exactă, și mai ales cu istoriile altora.
Care este impresia tânărului citind acest text
imprecis ?
- Tema foarte importantă a calităţii vieţii a fost lansată în SUA în prima parte a anilor 70.
- Și în Europa a devenit importantă încă în 1975. S-a lansat un important program la Dublin.
- Da, și în România s-a manifestat ”un interes” dar mai târziu: în primii ani ai anilor 80, dar mai ales după 1984.
- Cine anume ? Nu e important, pentru că nu s-a făcut ceva semnificativ.
Tânărul nostru înțelege corect semnificația
textului: Ca de regulă, România a
manifestat și ea un interes, dar iar la coada lumii, față de USA și față de
Europa. Și asta cu 10 ani mai târziu față de Occident, prin anii 80. Și fără
specialiști și publicații demne de citat în contextul unui Dicționar/ Enciclopedie
despre România.
Afirmația că programul Dublin a lansat tema calităţii
vieţii în Europa este falsă. The European Foundation for the Improvement
of Living and Working Conditions, cu sediul la Dublin, a fost o Agenție
politică, nu o instituție de cercetare. Obiectivul ei a fost promovarea îmbunătățirii condițiilor de viață și muncă, o temă veche, cu o
legătură doar de rudenie destul de vagă cu tema calității vieții. După câte
știu, Agenția nici nu a folosit termenul de calitatea vieţii
în acea perioadă. Ea nu a făcut cercetări, ci
a susținut cercetări sectoriale cu orientări aplicative de îmbunătățire a condițiilor de muncă și
viață. Nu cercetări pe tema
globală a calităţii vieţii. Doar după 2003 a organizat 3 sondaje
de opinie, nu cercetări empirice
în profunzime. Nu știu ca
această Agenție să fi publicat lucrări științifice semnificative pe tema
calității vieții.
Estimarea făcută de Ioan Mărginean, regret că
trebuie să o afirm în mod apăsat, este falsă
și, fără rezerve, rău intenționată:
În
anii 70 și 80, tema sociologică a Calității Vieții, pe baza unor cercetări empirice de
amploare și cu dezvoltări teoretice complexe, a fost dezvoltată doar în două
țări din lume: USA și România. Nu în Europa. Și nici în țările socialiste.
Acesta e un fapt care poate fi probat empiric.
Nu înțeleg de ce un cercetător român are o alergie atât de puternică față de
această problemă.
În Europa, tema calităţii vieţii, lansată la
mijlocul anilor 70 în SUA, surprinzător, în anii 70 și 80 nu a prezentat niciun
interes. Specialiștii occidentali, în diferite contexte, au constatat cu
oarecare surpriză că în Europa în acea perioadă nu s-a înregistrat un interes
semnificativ pentru această temă.
După lansarea
temei la mijlocul anilor 70, după câte știam, în Occident nu s-a mai făcut prea
mult în domeniul sociologiei calităţii
vieţii. Occidentul a intrat
într-o nouă fază: neoliberalismul. Economia va fi dirijată de obținerea
profitului. Secundar, neproiectat, creșterea economică va avea ca rezultat și
bunăstarea populației. Nu e nevoie de un program special orientat pe calitatea vieţii.
Datorită
izolării politice internaționale a României, contactul cu specialiștii din ISR
a devenit tot mai dificil. Cercetarea în România a trebuit să se desfășoară în
condițiile unor contacte mai degrabă sporadice cu colegii din USA. În acei ani,
dezvoltarea Programului calitatea vieţii a fost predominant independentă.
În țările socialiste nu a existat niciun interes
pentru tema calităţii vieţii. Am fost reprezentantul României la un program
comun al țărilor socialiste pe tema Modul
de viață socialist, una dintre temele preferate în programul comunist.
Programul comunist avea obiectivul creării unui mod de viață socialist, diferit
de cel burghez, dar pe care sociologii nu-l găseau în realitate. Din acest
motiv, pentru sociologi tema era marginală. În Polonia, dar și în România,
interesul s-a centrat pe modul de viață al diferitelor categorii sociale, nu pe
modelul posibil de realizat în viitor. În discuțiile anuale din diferite țări
era un prilej plăcut de întâlnire, dar toți evitau o angajare în realizarea
unui program comun de cercetare. Eu am prezentat programul nostru al calităţii
vieţii. Colegii au fost surprinși. În toate țările socialiste tema calităţii
vieţii era considerată ca o temă ”burgheză” care nu are loc în viziunea
socialistă.
Într-o țară ca România, contextul preocupărilor pentru calitatea vieţii era cu totul diferit.
Programul românesc al Calității Vieții: 1970-1989
Este o estimare denaturată că în anii 70-80 în România s-a publicat doar câte ceva pe tema calității vieții. În România în acei ani s-a dezvoltat un Program de cercetare, la care s-au angajat mulți colegi, s-au publicat cărți și studii, s-au realizat cercetări empirice importante, cu un mare impact științific și social. Tema calităţii vieţii devenise foarte populară.
Programul calitatea
vieţii s-a constituit pe fondul crizei sistemului socialist românesc care
generase și o criză a sociologiei românești.
La începutul anilor 70
începea să devină evident că sistemul socialist sovietic, inclusiv cel al
României, nu avea structural capacitatea de schimbare. Criza socialismului
ceaușist a generat o criză a misiunii sociologiei
românești. În anii 60 sociologia își asumase misiunea de a susține programul de
dezvoltare social-economică a țării. În anii 70 nu mai era nevoie de sociologie
și nici sociologii nu mai găseau oportunități de angajare socială într-un
sistem deja blocat. Participarea sociologiei la un posibil program de reformă
își pierduse sensul. Și o critică a sistemului, la limită, ar fi dus doar la
dizidență politică.
Criza misiunii sociologiei s-a adâncit
în criza instituțională.
Universitățile și instituțiile de cercetare nu au mai dezvoltat programe de
cercetare empirică după 71. Instituțiile
universitare și de cercetare sociologică, aflate încă la începutul lor de
cristalizare, au intrat deja în procesul de marginalizare. Secțiile de
sociologie universitară, active în cercetare, au fost desființate în 1977 și
misiunea lor a fost preluată de ”Ștefan Gheorghiu”, unde se preda și sociologie
pentru activiști, și nu de a forma sociologi. Noua instituție nu avea misiunea
de a face cercetări sociologice. Și nici nu a făcut. Institutul de
psihologie a fost desființat. Institutul de sociologie s-a trezit lipsit de
suport politic și a intrat într-un proces de marginalizare.
În acel context al
crizei social-politice, tema Calității Vieții a oferit sociologiei românești o
misiune legitimă: oportunitatea de angajare științifică și socială responsabilă
a sociologiei românești. S-a prefigurat
o direcție posibilă de acțiune: să difuzezi în gândirea colectivă valorile
omului, ale Calității Vieții; să forțezi sistemul să adopte ca indicatori de
performanță indicatorii de Calitate a Vieții. Tema calităţii vieţii a fost
foarte populară în România nu pentru că ar fi fost un import din America, ci
pentru că ea era o strategie de a presa sistemul comunist intrat într-o criză
cronică de a lua în considerare pe cât posibil Omul cu necesitățile sale.
Cercetări sociologice empirice au fost făcute cu entuziasm
în anii 60. Ele s-au finalizat în două cărți importante ale Institutului de
psihologie (Traian Herseni) și Universității București (H.H.Stahl și Miron
Constantinescu). După 1971 nu s-au mai făcut cercetări sociologice empirice de
către instituții (universități). Cercetări pe tineret au fost făcute, dar pe
teme mai particulare, rezultatele slab difuzate și afectate de controlul
politic.
Singurele cercetări sociologice empirice de amploare, în acea dificilă perioadă, au fost realizate doar în cadrul Programului calitatea vieţii: 3 cercetări empirice de amploare, Dezvoltarea umană a organizațiilor (7 întreprinderi,1751 subiecți), Calitatea vieții de muncă (1 000 subiecți) și Calitatea vieții (1804 subiecți).
De remarcat este
că toate aceste cercetări empirice au
fost realizate printr-o inițiativă particulară, nu de către instituții:
colegi atrași de obiectivele programului, nu într-un cadru instituțional, ci
informal; fără finanțare publică, ci doar prin voluntariat; dar au beneficiat
de un suport comunitar uimitor: resurse (multiplicarea instrumentelor, analiza
statistică a rezultatelor) susținere morală și administrativă, subiecții au
participat cu interes și responsabilitate.
Trebuie să menționez în mod special suportul acordat de Prof. Postolache. Fără intervenția sa, cartea despre Calitatea Vieții nu ar fi apărut. Editura nu voia să o publice, din temeri politice. A mers la o personalitate foarte importantă, rudă cu Ceaușescu, și a obținut pe propria răspundere semnătura acestuia.
În criza perioadei a anilor 70-80,
Programul calitatea vieţii
a fost cu siguranță cel mai important și influent program în sociologia
românească.
Programul
Calitatea Vieții, România 1974-1989: 7 proiecte
1. Dezvoltarea umană a întreprinderilor. Traian Herseni lansase încă la sfârșitul anilor 60 un
program de perfecționare a structurilor sociale ale întreprinderilor. Sursa
principală a fost programul american de reformă sociologică a organizațiilor.
În acea perioadă s-a citit foarte mult din literatura americană. Era promovat
un nou model de organizare socială valabil atât în occident, cât și în
socialism: cum construiești o organizație care să aibă două obiective
complementare, performanță economică și satisfacție a angajaților. În
literatura americană am găsit un asemenea model și l-am prezentat într-o carte:
Psihosociologia
organizării și conducerii: teorii și orientări, predată editurii înainte de a pleca în America și publicată în 1974.
Deja eram familiarizat cu literatura americană. Am considerat că întreprinderea
este o parte a reformei centrată pe calitatea vieţii. Ca un
instrument de schimbare a structurii sociale a întreprinderilor, am publicat în
1978 Un sociolog despre muncă și
satisfacție. Carte citită de mulți. Tradusă și în rusește, cu un tiraj
imens de 200 000 exemplare. Reforma socială a organizațiilor a fost primul
program al calității vieții: calitatea
vieții de muncă.
Ca bază a proiectului de dezvoltare umană a întreprinderii,
în 1975 împreună cu colegii am
realizat cercetări empirice în 7
întreprinderi:. A rezultat o carte, Dezvoltarea
umană a întreprinderii, publicată în 1980. Echipa: Septimiu Chelcea, Ioan Mărginean, Ștefan Ștefănescu,
Mielu Zlate, Cătălin Zamfir (coord.).
2. Calitatea vieții de muncă: Cătălin Zamfir și
Andrei-Ion Popescu. Realizat în a doua parte a anilor 70. Sinteza rezultatelor
s fost publicată cred în 1978.
3.
Calitatea Vieții. Tema
calităţii vieţii a fost lansată pe la mijlocul anilor 70. Contactul cu
programul american a fost prilejuit de o întâmplare. În 1973 am obținut o bursă
de un an la Institute for Social Research
(ISR) din Ann Arbor, Michigan. Din
septembrie 1973 până în august 1974. Aceste date sunt importante. Am solicitat
să lucrez cu Arnold Tannenbaum ale cărui lucrări pe tema dezvoltării sociale a
organizațiilor le cunoșteam. În același timp erau în Institut cercetători care
începuseră să cristalizeze o nouă temă mai generală: calitatea vieții, o nouă teorie și o metodologie de cercetare
sociologică, noi indicatori ai calităţii vieţii. Atunci erau în procesul de
finalizare a programului. Rezultatele au fost publicate mai târziu, după
plecarea mea din institut: cele două studii importante ale lui Andrew au fost
publicate primul în 1974 și al doilea în 1976. În 1976 sunt publicate cele două
cărți care vor fi considerate ca deschizătoare de drumuri (Andrews
și colab. și Campbell și colab.). Când am fost la Institut, Programul calitatea
vieţii era în derulare: am discutat cu colegii pe cadrul teoretic și pe
metodologia de cercetare sociologică: indicatori de calitate percepută a
vieții. Mi s-a părut foarte interesant. Am preluat ce era doar în proces atunci.
Lucrările care vor oferi rezultatele în mod sistematic încă nu erau publicate, dar am înțeles paradigma în cristalizare.
Accesul la aceste studii și cărți e o poveste întreagă. Doar parțial. Cartea
noastră a fost făcută mai ales pe materialul cu care am plecat în 1974 din USA,
instrumente de cercetare și rezultatele discuțiilor fructuoase cu colegii, dar
mai puțin cu lucrările publicate ulterior. Cele două cărți publicate în 1976 știam de ele, dar accesul la ele
era extrem de greu. Ideea însă era clară și am dezvoltat independent programul
de calitatea vieţii în România.
Întors în țară, din 1974 am
considerat că este important de dezvoltat un program de calitate a vieții în
România. A fost istoria mea ca sociolog pe acea perioadă.
Cercetare empirică (1978-1979). Echipa: Ion-Andrei Popescu, Ștefan Ștefănescu, Alin Teodorescu, Lazăr Vlăsceanu, Elena Zamfir, Cătălin Zamfir (coord.). Cartea a fost publicată după multe peripeții de abia în 1984. Între 1972 și 1980 numai eu am publicat 5 studii pe calitatea vieții în revistele de specialitate.
4. Analiza distribuției indicatorilor de
calitatea percepută a vieții (CPV), 1976-1980: 1000 indicatori din cercetări din diferite țări. Ipoteza: distribuția indicatorilor de CPV
este de tip Gauss deplasată semnificativ pe panta pozitivă.
În ce privește sistemele sociale echilibrate, distribuția indicatorilor
subiectivi de calitate a vieții are următoarea configurație (SEDA):
* O șesime (17%) pe panta negativă
* Două treimi (66%) pe panta pozitiv moderată
* O șesime (17%) pe panta accentuat pozitivă
Datele cercetărilor europene actuale
referitoare la satisfacția cu viața
confirmă această ipoteză
5.
Calitatea vieții/ Mod de viață/ Stil de viață: 3 cărți, culegeri de studii. Elena Zamfir Cultura relațiilor interpersonale
(1982), Coordonatori: Cătălin Zamfir și Ion Rebedeu: Calitatea vieții și modul de viață (1982) și Stiluri de viață. Dinamica lor în societatea contemporană
(1989)
6. Cartea Structurile gândirii sociologice (1987), un produs teoretic și
epistemologic al programului calitatea
vieţii: analiza cauzală (o
schemă a cauzalității), analiza de sistem (structurală și funcțională),
evaluarea eficienței sociale, paradigma relațiilor dintre sisteme, strategia
schimbării proiectate.
7. Elena Zamfir: Fericirea, 1989: o carte care face o sinteză a contribuțiilor din
antropologie culturală, sociologie, psihologie socială și psihologie pe tema fericirii.
Revoluția din 89 și Programul calitatea vieții
Am fost surprins că în Dicționarul de calitate a vieții și în Enciclopedia Calității Vieții în România nu se tratează contextul relansării programului calitatea vieţii în 1990. Cititorul are impresia că lui Ioan Mărginean i-a venit ideea calității vieții și a lansat un asemenea program.
Lucrurile nu au fost deloc așa. Calitatea Vieții nu a fost relansată ca program de cercetare de către un cercetător, ci ca parte a programului politic al Revoluției.
Tema Calitatea
Vieții a fost inclusă de la început în programul politic și științific de
reformă. El a fost inclus ca obiectiv prioritar în noile documente politice. În
organizarea guvernului: vicepreședinte al guvernului responsabil cu calitatea
vieții. Înființare Institutului de Cercetare a Calității Vieții a fost
rezultatul unei decizii politice, unul dintre primele noi instituții înființate
după Revoluție. Institutul a fost și, probabil ca profil și dimensiuni, a rămas
unic în lume. Cătălin Zamfir, director al Institutului de Cercetare a Calității
Vieții, a fost nominalizat ca ministru în primul guvern ales, la ministerul
muncii și protecției sociale. Comunitatea se aștepta ca ICCV să aducă o
contribuție importantă la procesul de reformă a României.
Înființarea ICCV a fost rezultatul intervenției politice a
Prof. Postolache. Actul de naștere al ICCV a fost semnat de primul ministru pe 2 ianuarie 1990. Noul institut urma să
aibă 120 salariați, și a început cu 80 posturi finanțate.
Ca director al ICCV, l-am solicitat pe Ioan Mărginean să vină
la Institut ca director adjunct și l-am întrebat dacă vrea să preia programul
Calitatea Vieții, deși înainte nu manifestase interes pentru această temă.
Noul program al ICCV a preluat în 1990 cadrul teoretic și metodologia de cercetare empirică elaborată în Programul dezvoltat în anii anteriori. Rezultatele erau expuse în cartea publicată în 1984, dar și în alte cărți și studii. Surprinzător, conectarea cu programul anterior de calitate a vieții s-a diminuat treptat până la ștergere. E un caz interesant. Mai avem nevoie de Istorie? Ignorarea istoriei e ceva inevitabil, sau mai degrabă are o rațiune practică actuală?