În urmă cu ceva timp Înaltele
Instanțe Financiare ale Planetei, au lansat în public numele țării care va
ocupa, începând cu 2019, lideranța mondială a dezvoltării economice: acesta se
numeste Republica Populară China! Care
să fie cauza acestei spectaculoase evoluții de la statutul de țară săracă în
deceniul 6 al secolului trecut, la locul unu mondial la dezvoltare economică,
în prezent?
Pentru propagandiști, partizani ca întotdeauna, explicația este simplă: China
a renunțat la socialism și a trecut la capitalism!
„Atunci, ce rol mai are Partidul
Comunist în această ecuație?!” – au început să devină vocali și cei care, până
acum, formulau numai dubitații carteziene.
În acestă adevărată aporie
epistemologică, au intervenit și „greii” capitalismului doctrinar: Imanuel
Walerstein, John Naisbitt și Francis Fukuyama, ca să-i nomializăm doar pe unii
dintre „corifei”. Aceștia au tranșat disputa, în felul lor: în China
contemporană s-a instaurat un „capitalism de stat!” Iată o etichetă care-i
satisface, probabil, pe cei lipsiți de o cultură socială sistematic asimilată
care cochetau cu sintagma „o țară, două sisteme”; altă etichetă simplist
formulată după încetarea „protectoratului” englez asupra Taiwanului.
Ca profesor care toată cariera sa
a studiat geneza și dinamica sistemelor sociale, mă disociez categoric de
diagnosticul propus de doctrinarii capitalismului, invocați mai sus. Și iată de ce:
- La recentul Congres al Partidului Comunist Chinez (cel de al 19-lea) a fost promovat obiectivul strategic: până în anul 2050 China va fi o țară socialistă dezvoltată, prin continuarea actualului model de dezvoltare.
- Dacă am accepta sintagma „capitalism de stat”, cum va putea acest capitalism de stat, să construiască socialismul cu specific chinezesc?, iată o aporie peste care nu se poate trece.
- În plus, formula „capitalism de stat” nu se poate susține nici doctrinar, deoarece capitalismul este focalizat de puterea și legitimitatea exclusivă a piețelor în generarea echlibrelor sectoriale și intersectoriale („cât mai puțin stat” clamează și capitaliștii neoliberali de astăzi), în timp ce socialismul (de tip sovietic) se centrează pe legitimitatea și puterea statului de a proiecta ritmul și proporțiile dezvoltării prin planuri (trimestriale, semestriale, anuale și cincinale), prin controlarea costurilor de producție, precum și prin stabilirea prețurilor la bunurile și serviciilor necesare la nivel comunitar; piața are un rol subsidiar, adică numai acela al desfacerii produselor și bunurilor la prețuri fixe, mercurializate. Iată inconsistența semantică a unei ciudățenii conceptuale tocmai bună pentru toate tipurile de manipulare.
În realitate,
lucrurile stau în felul următor: pe toată perioada „războiului rece” s-a
acreditat ideea că spațiile sociale pot fi or capitaliste, or socialiste ; terțium non datur! Aceasta este poziția
lui Alvin Toffler, apreciat ca fiind „cel
mai mare viitorolog” și unul dintre întemeietorii fururologiei ca ramură de
știință; a promovat teoria divergenței la infinit a sistemelor (socialist și
capitalist).
Din 1978, însă, când
la conducerea Partidului Comunist Chinez a ajuns un tânăr mai rebel, Deng
Xiaoping, maniheismul a încetat, iar
ideologia a trecut pe planul doi : „vom include în proiectele noastre tot ceea
ce produce dezvoltare, fără deosebire de sistemele sociale din care provin
respectivele abordări. Deviza „Prosperitate pentru toți, cu participarea fiecăruia”!, a generat nu doar popularitate
tânărului lider, ci și o coeziune socială în care fiecare cetățean a devenit un
vector de compunere pozitivă în programul de generare a prosperității
comunitare și de refacere a prestigiului multimilenar al mentalului colectiv al
Chinei. În aria acestei devize, a devenit posibilă și eliminarea șomajului, iar
asistența socială activă, prin care autoritățile investesc în crearea locurilor
de muncă, nu în ajutoare sociale, a promovat o nouă pedagogie a muncii: prin
munca onestă poți cîștiga nelimitat cu condiția să nu acționezi împotriva
intereselor naționale! Milionarii și miliardarii chinezi sunt o realitate, la
ora actuală, iar contribuția (și) acestora la lichidarea pungilor de sărăcie
este o dovadă de nouă filosofie a dezvoltării care merită a fi studiată sine ira.
Pe aceste
coordonate a început o creștere economică de peste patru decenii, fără
întrerupere, până în cel mai imediat prezent; sociologic aceasta este o
relitate care merită a fi exploatată sociologic, nu politicianist, până la
aflarea cauzelor care au generat-o.
Din preluarea,
selectivă, a componentelor care s-au dovedit viabile în socialism și a
componentelor sistemului capitalist, care s-au dovedit compatibie cu mentalul
colectiv chinezesc, s-a născut un nou model de dezvoltare care a și fost
denumit „economie socialistă de piață”. Acest mix managerial a complementarizat elemente care păreau mutual exclusive
și care au produs și produc dezvoltare; este cu totul altceva decât Daniel Bell
înțelegea, la jumătatea secolului trecut prin teoria „convergenței sistemelor”.
Pe aceste intinerarii procedurale, remarcăm că experimentul social reușit al
chinezilor este, în același timp, și o sursă de creativitate managerială: partidul a păstrat autoritatea, dar a
liberalizat proprietatea.
De la socialism
s-au reținut: planificarea ca garanție pentru continuitatea programelor,
dreptul, garantat de stat, la muncă, garantarea obținerii veniturilor numai din
munca depusă, dreptul la educație, obligația de a valorifica tradițiile,
inclusiv ale minorităților etc, iar de la capitalism s-a reținut importanța
piețelor în motivarea producătorilor de a stabili prețurile în funcție de
cerere și ofertă.
Acest experiment social reușit, dincolo de performanțele strict economice, a clarificat și diferențele dintre dezvoltarea durabilă și dezvoltarea sustenabilă după cum urmează :
- Dezvoltarea durabilă este posibilă (și) prin infuzia de resurse externe în procesul intern de dezvoltare, chiar dacă participarea resurselor endogene este modică, respectiv din credite externe se poate menține creșterea economică, dar dependențele de factorii exogeni nu pot asigura o siguranță a continuării procesului pe termen lung;
- Dezvoltarea sustenabilă presupune generarea resurselor de susținere a proiectelor de către factorii endogeni ai creșterii economice, respectiv din exporturile proprii, fără a angaja împrumuturi care pot greva ritmurile și proporțiile dezvoltării sistemului social global.
Pentru a fi mai
convingători, exemplificăm cu „dictatura de dezvoltare” din perioada guvernări
comuniste de la noi: pe toată perioada, de peste două decenii de „dezvoltare multilaterală” România a avut o creștere
durabilă, dar cu aportul majoritar
al contractării și rulării investițiilor
facute din datoria externă a țării. Când împrumuturile externe au încetat,
proiecte de dezvoltare s-au prăbușit, deoarece resursele, naționale, din
propriile exporturi nu au mai putut
susține dezvoltarea!
Faptul că
dicționarele anglofone și francofone apreciază
cele două concepte ca sinonime, nu este o dovadă care să poată infirma
această discriminare semantică, probată de efectele practice ale managementului
chinezesc.
Acest experiment
social reușit, a mai infirmat încă o legendă globalistă: aceea a diminuării
importanței națiunilor în procesul de globalizare. Astfel, spre deosebire de analiștii
înregimentați în cohortele apologiei globalismului, ca sens „ireversibil” al
mișcării istorice, performanțele inovării mecanismelor dezvoltării au demonstrat că națiunea nu și-a
epuizat resursele de creativitate istorică, iar statul rămâne singurul garant
al eticii în afaceri.
La aniversarea a
70 de ani de la debutul relațiilor diplomatice dintre China și România, celebrată
în incinta Universității de Vest din Timișoara pe 1o decembrie 2019, un
participant a avansat chiar un punct de vedere singular: modelul chinezesc al „economiei
socialiste de piață” este a treia cale de dezvoltare a Omenirii! Poate că
această aserțiune, oarecum euforică, nu va genera o dezbatere și vreo analiză
lucidă, mai ales din partea celor care de peste 500 de ani au susținut
capitalismul ca fiind singurl model de dezvoltare „conform cu natura umană”, „capabil
să se rebranduiască”, etc, dar experimentul social reușit al Chinei produce un
nou tip de dezvoltare care nu trebuie ignorat; este obligația comunității
cercetătorilor din științele sociale de a formula un punct de vedere
neideologic, lucid și cu o încadrare epistemologică fără complexe, față de
numele ilustre ale domeniului, care au derapat în peisajul propagandei
partizane.
Ca oameni, putem
trăi o dramă, o tragedie, sau chiar o farsă; istoria nu ne întreabă, ci doar
înregistrează. Să fim de partea Istoriei, pentru a nu rătăci!