Romania Sociala logo
Menu

Controverse…. China, polul de creativitate istorică al secolului al XXI-lea?

autor:   9 March 2021  



Multimilenara Chină, (admirată de la depărtare pentru misterele sale  și pentru produsele sale exotice, după seismele istorice ale colonialismului, ale ”secolului de umilință” și ale războaielor mondiale care i-au testat potențialul de creativitate istorică, s-a trezit la viață istorică, tocmai în momentul în care trăia efectele excomunicării din grupul țărilor care ”construiau socialismul de tip sovietic, dar și a efectelor blocadei țărilor capitaliste dezvoltate), se află, în prezent, într-o ascensiune care nu mai poate fi oprită.

Majoritatea analiștilor din întreaga lume, care s-au pronunțat asupra acestui fenomen, au luat ca punct de plecare anul 1978 și personalitatea lui Deng Xiaoping, după revenirea în cadrul autorităților statului și Partidului de guvernământ,  dar au oferit o narativă diferită sub aspect hermeneutic.

Astfel, apologeții capitalismului, în proverbiala lor aroganță au etichetat superficial situația: în China s-a trecut la ”construirea capitalismului de stat!”, o sintagnă cel puțin bizară, ca formulare, dar imposibilă sub raportul ontologiei sociale. Și iată de ce :

Deci, ”capitalismul de stat” este o incalificabilă contradicție în termeni, deoarece în nici un stat capitalist dezvoltat statul nu face programe de dezvoltare, și nu intervine în  contractele firmelor private, cu excepția domeniilor strategice ale guvernelor în exercițiu.

  1. din punct de vedere istoric, după cum se știe, capitalismul a început cu glorificarea pieței ca singura instanță legitimă în generarea și asigurarea echilibrelor macro și microsociale; statul are alte status-roluri, iar intervenția statului în economie este o eroare deoarece încalcă dreptul la libera inițiativă! Pe aceste coordonate, ”statul minimal” ar avea numai rolul de a garanta drepturi și libertăți indivizilor în interiorul granițelor naționale, iar în afara acestora, statul cumulează obligația de a garanta suveranitatea în raport cu alte state care îndeplinesc condițiile de a fi subiecte de drept internațional;
  2. așa-zisul ”Stat minimal”, diseminat propagandistic, pe ipoteza lui Adam Smith (1905), conform căreia ”statul este un prost administrator”, deși este reluată în recuzita ”progresiștilor” de astăzi, globaliști care se pronunță pentru reducerea rolului statului în procesele de dezvoltare, a suferit o categorică infirmare prin  experimentul chinezesc de proiectare și gestionare a dezvoltării intereselor naționale și internaționale ale Chinei Populare, în formula guvernamentală de astăzi.

În replică, dacă experimentul socialist de tip sovietic, pe care l-am cunoscut și noi până în 1989, se focaliza pe dreptul exclusiv al Statului de a proiecta și gestiona ritmurile și proporțiile dezvoltării nu doar sub aspectele strategice ale Statulul, ci și prin conducerea centralizată a tuturor activităților, inclusiv al stabilirii centralizate a prețurilor, și-a arătat limitele, inclusiv în perioada de start al reformelor post imperiale din China, acest tip de proiect, deci, a eșuat în practica tuturor celor care l-au urmat, chinezii au încercat corijarea derapajelor, cu specificul lor generat de mentalul lor colectiv.

Sesizând această eroare de programare a unui sistem social  eminamente umanist, dar mai puțin eficient, echipa de guvernare a lui Deng Xiaoping, a renunțat la principiul terțiului exclus ( ori socialism, ori capitalism, altă alternativă nu există!) și  a deschis calea unui experiment istoric original: sistemele sociale își pot reconstrui structuri funcționale prin combinarea elementelor validate istoric din cele două sisteme care și-au exprimat potențialul la scară istorică: de la capitalism formarea prețurilor în funcție de cerere și ofertă, iar de la socialism, garantarea dreptului la educație, sănătate, la un loc de muncă, șomajul fiind o încălcare a dreptului la  muncă,ș.a.m.d. ”O societate pentru toți, cu participarea fiecăruia!” a promis Deng Xiaoping și aste este în curs în China Populară; deci nu profitul cu orice preț, ci profitul pentru asigurarea unui nou standard de viață și civilizație tuturor cetățenilor care împărtășesc aceleași valori în arealul geopolitic al aceluiași stat! Pe aceste coordonate polarizarea socială, ca boală endemică a capitalismului țărilor dezvoltate, în China a elimitat tradiționalele ”pungi de sărăcie” studiate de occidentali teoretic, dar fără soluții practice,  a stimulat îmbogățirea doar din munca cinstită depusă fie în firmele private, fie în firmele de stat, statul dovedindu-se singurul actor credibil în relațiile inernaționale, unde nu există, deocamdată, relații absolut inocente sub raportul afacerilor.

Pe plan internațional, acest nou principiu, a făcut posibilă apariția unor  multinaționale cu capital chinezesc, iar pe plan internațional multinaționalele chinezești au cucerit toate continentele nu prin forța armelor ci prin renunțatea la condițiile impuse de firmele occidentale, cu ”pușcașii marini” ai prețurilor.

Indiferent de mărimea acestora, firmele occidentale au impus condiții politice severe la acordarea de credite pentru dezvoltare. China polulară, plecând de la principul ”neamestecului în treburile interne ale statelor”, au acordat și acordă credite de dezvoltare, inclusiv pentru proiectarea și dezvoltarea de mari obiective social-economice, de multe ori sub prețul pieței! Iată din ce cauză firmele chineze sunt mai populare, în ciuda propagandei defăimătoare, în multe cazuri…

Acest model de dezvoltare se poate numi ”economie socialistă de piață”, un model original care provoacă alergie apologeților capitalismului, dar Partidul Comunist Chinez, are ca program construirea ”socialismului cu specific chinezesc”, nu a ”capitalismului de stat!?”, deși folosește multe din instrumentele  structurilor capitaliste în funcțiune care și-au dovedit valabilitatea în noile structuri ale noului Stat socialist chinezesc.

Aceleași coordonate productive, din punct de vadere istoric, au fost reiterate și de Excelența Sa XI Jinping în recentele întâlniri la cel mai înalt nivel la scară internațională: indiferent de diversitatea opțiunilor valorice ale criticilor, China își va urma drumul său oferindu-și potențialul de cooperare pentru realizarea unui viitor prosper și liber al tuturor națiunilor lumii: neamestecul întreburi interne, nu se negociază!

În prezent, China, ca stat socialist care deține cea mai mare rezervă de valută din lume, rezultată din munca onestă, loială și consistentă a chinezilor, a dovedit că economia socialiată de piață merită atenția (model original de dezvoltare!), în ciuda detractorilor tarați care  nu mai pot oferi decât un penibil spectacol al lozincilor  căzute în desuetudine istorică!

Occidentalii, deși sunt pradă invaziei de produse chinezești, se află în situația ridicolă, de a pune  performanțele experimentului chinezesc pe seama unei ”rebranduiri a capitalismului”: susținând ridicola contradicție în termeni  – ”capitalismul de stat”.

Este foarte greu să ne imaginăm că mulțimea de apologeți ai modelului capitalist care durează de peste 500 de ani nu înțeleg realitatea; ei nu suferă de cecitate epistemologică, ci de talibanism ideologic! Se află în situația în care bietul oltean care pentru prima dată a văzut o girafă a exclamat uluit: ”Așa ceva nu există!”, dar situația nu s-a schimbat, girafa există și va mai exista în ciuda tuturor aprecierilor de factură impresionistă…

Sociologic, noi nu facem altceva decât să semnalăm un experiment social aflat în desfășurare sub numele de ”Program de reformă și deschindere”, reiterat și la recentul lor Congres al 19-lea,  care merită a fi studiat cu instrumentele științelor sociale și cu globală  comprehensiune.

Etichetarea, obișnuită, a superficialilor, face parte din recuzita manipulării și nu servește pe nimeni: China Populară are ca program pentru viitorul imediat, ”construirea socialismului cu specific chinezesc” , nu trecerea la capitalismul de tip occidental!

Mult comentata ”resetare” propusă la Davos, rămâne, în proiect cel puțin controversat…

Ștefan   Buzărnescu



Facebook

DEZBATERE DE CARTE – Cătălin ZAMFIR, România în criză, București, Editura Academiei Române, București, 2023.

DEZBATERE DE CARTE Cătălin ZAMFIR, România în criză, București, Editura Academiei Române, București, 2023. Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice Departamentul de Sociologie, Asistență Socială și Resurse Umane 31 octombrie 2024 Dezbatere România în crizăDownload

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Nostalgia, o emoție dulce-amăruie

Nostalgia consolidează relațiile sociale. Tim Wildschut Ne este dor de cineva drag ce nu mai este printre noi, ne este dor de părinții care s-au stins, de prietenii care nu mai sunt, de iubita sau iubitul care ne-a părăsit, sau de anii tinereții, de un eveniment fericit din trecut. Psihologii numesc o ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...

Alegeri haotice : noiembrie 2024. Nevroze și anomalii colective

Între normalitate și patologie  Și dacă am încerca să brodăm o serie de lecturi posibile despre turul întâi din campania electorală/noiembrie 2024 ? Ne-am gândit la o lectură comunicațională, în care să interpelăm interacțiuni și iritante în comunicare, în contextul de campanie electorală.  Și începem cu contextul. El a fost taxat de analiști ...

PE MARGINEA UNUI COMENTARIU DIN 1973 DESPRE „SOCIOLOGUL DE ÎNTREPRINDERE”. O DISCUȚIE CU ADRIAN DINU RACHIERU.

D-le Rachieru, probabil că puțini dintre cei care vă urmăresc preocupările din prezent știu că în urmă cu 50 de ani erați „sociolog de întreprindere”. Cum v-ați simțit în această postură, ca primă experiență profesională după terminarea studiilor? - Da, trecut-au cinci decenii și mai bine! Da fapt, din 1971, când, ...

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

Trump, campion în comunicare

Trump. Scurtă lectură psihologică: O profeție auto-împlinită  Donald Trump este o celebritate. El stârnește senzație și când se însoară și când divorțează. El stârnește atenție și când face o mare afacere, și când face un mare faliment. S-a născut într-o familie bogată; tatăl său a fost  milionar, Dar el fiul a ...