1. A prelua controlul
Pandemia cu coronavirus a
declanșat o criză planetară.
În situații de criză, ne putem
imagina orice. Cum alte virusuri gripale nu au produs așa o panică globală, ne
putem imagina într-un film cu marțieni sau cu un război biologic și așteptăm
sfîrșitul filmului ca să aflăm că s-a terminat cu bine. Ceea ce se vede este că
școlile și teatrele se închid, industria turismului este în bernă,
aeroporturile servesc de frontiere pentru stoparea epidemiei. Bursa a pierdut
20% din valoarea acțiunilor. Mall-urile au devenit locuri pustii. Personalul
medical și specialiști în comunicare sunt chemați să explice cum se răspîndește
virusul și panica colectivă.
Din perspectiva „răspîndirii
virale a știrilor ” reținem două imagini mediatice. Prima imagine stîrnește
teamă; este vorba de izoleta,
transportată de 4 persoane îmbrăcate în costum de marțieni sau de deminare
nucleară, în care este încărcat, transportat sau descărcat, nefericitul
infectat. A doua imagine care circulă pe facebook este impresionantă
prin umanitatea ei: italieni care au ieșit în balcoanele apartamentelor și improvizează
împreună imnul Italiei sau cîntă Lasate mi cantare. Patria și
solidaritatea apar salvatoare ca fior colectiv.
Pe plan politic, cea mai semnnificativă
intervenție ni se pare cea a Președintelui Franței, Emanuel Macron, un
neoliberal convins. În discursul către națiune din 12 martie 2020, el declara
că, în urma acestei crize sanitare mondiale, mondializarea și suveranitatea
națională vor trebui regîndite. Verbul cheie din discursul prezidențial este,
fără îndoială, a prelua controlul.
Statul trebuie să preia controlul cînd e vorba de unele bunuri (alimente,
medicamente) și servicii (sănătatea, securitatea la frontiere). Acestea
trebuiesc (re)plasate în afara legilor pieții libere.A spus-o !
Sociologic vorbind, asta
înseamnă că modul de funcționare al economiei mondiale și a politicilor
naționale vor trebui puse sub semnul întrebării. În acest sens, orice criză este
un revelator al derivelor și limitelor modelului social de dezvoltare; ea pune
în evidență caracterul conflictual al relațiilor sociale.
Ne întrebăm atunci:
Delocalizările sunt ele fără urmări? Aflăm că între 60 % și 80 % din
medicamente se fabrică în China. În farmaciile din București lipsesc o serie de
medicamente, iar farmaciștii spun că este o problemă de producție, sau poate de
distribuție. Nimeni nu știe cînd se vor primi medicamente. Așteptăm. Dar ce
așteptăm? Așteptăm relocalizări ale industriei farmaceutice? Așteptăm să treacă
panica? Această pandemie arată necesitatea gestionării sănătății nației pe plan
național. Ea arată că în stare de urgență sanitară, doar spitalele publice se
pot organiza la scară națională. Privatizarea serviciilor de sănătate nu este o
soluție pentru a asigura sănătatea nației.
Ne facem sau nu provizii cu
alimente? Ustoroiul din China și merele Granny Smith din Africa de Sud mai
ajung la marea distribuție? Unde sunt producătorii noștrii ? Cum facem cu
băncile ? Au băncile (private) provizii suficiente să umple bancomatele? Cine
ne poate răspunde la întrebare? Nu funcționarul de la bancă. Pentru că el nu
știe nimic. Nici directorul de la etajul superior nu știe. Și nici băncile
naționale nu știu, pentru că ele nu mai controlează politicile monetare din
țară. Poate Banca centrală europeeană să știe. Dar cine răspunde la telefon la
această bancă ?
Ce ne spune
această criză planetară despre sistemul neoliberal ? Care îi sunt derivele și limitele?
2. Ce
înseamnă ordinea neoliberală ?
Să amintim că neoliberalismul a
început în anii 1979, cu alegerea guvernului Thatcher în Anglia și Reagan în SUA. A fost victoria ideilor lui
Milton Friedman, partizanul concurenței, al privatizărilor, a supresiunii
frontierelor, în fața teoriilor lui Keynes, care milita pentru reglementarea
economică din partea statului, care trebuie să susțină economia și moneda
națională. Cam în acești ani încep și marile reforme în China lui Deng Xiao
Ping. De altfel, China s-a dezvoltat într-o manieră protecționistă a economiei profitînd
de liberul schimb mondial. După 1989, sistemul neoliberal s-a extins și în
fostele țări comuniste. Au urmat privatizări și s-au impus multinaționalele și
capitalismul speculativ. Să ne amintim de capitalismul clasic, care era bazat
pe surplusul de producție. Spiritul capitalismului, despre car vorbea Max Weber, era munca, acumularea de
capital și reinvestirea lui în producție, pentru crearea de bogăție.
Capitalismul speculativ de azi nu produce, el speculează la bursă.
Neoliberalismul se declină cu
logica de piață, multinaționale și economism.
2.1. Cît de liberă este
piața liberă ?
Piața, spunea Milton Friedman,
este singura instituție care își permite să reunească milioane de oameni fără că aceștia să fie obligați să se
iubească, nici măcăr să își vorbească. Și spunea asta înainte chiar să apară
vînzarea on line, care elimină orice comunicare directă. Amazon
este astăzi multinaționala distribuției, iar patronul său, Jeff Bezos, este
printre cei mai bogați oameni din lume. Comanda on line este ca și cum
ai comunica cu prieteni pe facebook. Text, clic și gata. O conexiune
generalizată, dar și o separare generalizată.
Acum câțiva ani, un camion plin cu roșii a părăsit Olanda
pentru a livra roșii în Spania. În același timp, un alt camion plin cu roșii
pleca din Spania ca să livreze roșii în Olanda. Cele două camioane s‑au ciocnit
pe o autostradă franceză. Imaginea spune mai mult decât o sută de cuvinte. Iar
bunul simț ne spune că roșia crescută în Olanda ar trebui să fie mai ieftină decât
cea importată din Spania, și roșia produsă în Spania, mai ieftină decât cea
importată din Olanda.
Logica de piață nu are frontiere, nu are patrie, nu are
limbă. Pentru logica de piață totul se poate vinde, totul se poate cumpăra,
totul este o chestiune de război al prețurilor și al profitului.
Dar să mergem mai departe cu exemplul roșiei. Peste tot
în lume, se consumă cel puțin 5 kg pe an pe persoană, ceea ce reprezintă o
piață de 10 miliarde de dolari. Mondializarea roșiei este absurdă, pentru că
foarte multe țări pot produce necesarul pentru consumul local. Dar regulile de
comerț internațional sunt făcute astfel încât agricultura locală să fie
diminuată și industriile legate de ea să fie scoase din joc de către marile
companii. Cum arată acest comerț ?
În eseul Imperiul aurului roșu, eseistul francez
Jean‑Baptiste Malet ne dezvăluie culisele industriei roșiei. Cel mai mare
exportator de concentrat de roșii nu este Italia, ci China, care transportă
acest concentrat în baril, precum petrolul. Deplasarea concentratului de roșii
se face prin vapor.Ajuns în Italia, acest concentrat este transformat în suc de
roșii și apoi ambalat cu o identitate de împrumut. Steagul Italiei lipit pe
etichetă arată consumatorului că ar fi vorba de un produs italian; de fapt,
este un produs chinez, ambalat în Italia. Agronomii numesc această industrie, roșia
de luptă, care este un fruct artificial creat de geneticieni și adaptat la
transformările industriale. Această roșie industrială este ovală, mai grea și
mai densă ca o roșie proaspătă. Pe scurt, conserva cu suc de rosii pe care
scrie Made în Italy, nu este produsă în Italia. Dar consumatorul nu
poate retrasa parcursul unui produs de la producție la distribuție până în
farfuria lui.
2.2 Multinaționalele
Toata lumea cunoaște restaurantele Mc’Donalds, prezente în peste 120
de țări. În 2016, un restaurant Mc’Donalds și‑a deschis
porțile la doi pași de Vatican, chiar lângă intrarea în Piața Sfântul Petre.
Agricultura a devenit agro‑industrie, farmacia este industrie farmaceutică.
Fotbalul, tradițional emblemă sportivă națională, a devenit comerț mondial cu
jucători mercenari. Fotbaliștii celebri, se vând între cluburi în funcție de
valoarea lor pe piață; unii au devenit milionari.
Turismul se înscrie progresiv într‑o cultură a
mondializării; majoritatea hotelelor oferă o bucătărie internațională pe
formula bufet, cocktailuri și spectacole metisate, toate livrate într‑un format
și o limbă internaționalizată. Rețeaua
de turism Club Med a fost cumpărată în parte de acționari chinezi. Au
apărut și multinaționalele croazierelor, proprietare ale acestor ambarcațiuni
uriașe în care călătoresc uneori și 5000 de turiști. Astfel de vase intră și pe
Marele Canal la Veneția, uzând tenace fundațiile palatelor.
De altfel, în februarie 2020, pe un vas de croazieră al
Companiei Princess Cruises, 3700
de pasageri turiști au intrat în carantină, după ce s-a constatat că unul
dintre ei, care a debarcat la Hong Kong, era infectat cu Coronavirus. Fragilitatea
sistemului devine evidentă.
Multinaționalele delocalizează fabrici de textile,
fabrici de jucării, industria de piese pentru informatică, industria
automobilului și industria aeronautică. Dacă China este „uzina lumii”, India a
devenit „biroul lumii”, iar Marocul „centru de appel”. Manufactura, industria,
serviciile de contabilitate, asigurările și telemarketingul delocalizează acolo
unde salariile sunt mai mici și profitul este mai mare. În timp ce țările
occidentale delocalizează industria textilă în China, iar China o delocalizează
în țări africane.
Acționarii multinaționalelor sunt noii bogați ai lumii.
Ei fac parte din elita financiară mondializată. Ei locuiesc în orașele‑lumii.
Ei nu se simt solidari nici cu societatea, nici cu națiunea, nici cu patria. Ei
au propriul lor paradis, Paradisul fiscal.
Ce ar trebuie să știm despre multinaționale? În Noii
stăpâni ai lumii, elvețianul Jean Zigler definește mondializarea ca
libertate pentru grupul meu să investească unde vrea, cît timp vrea, să producă
cît vrea, să se aprovizioneze de unde vrea, să vîndă unde vrea, fără constrîngeri
legate de drepturile omului, fără constrîngeri sociale. Iar eseistul francez
Alain Deneault, identifică în cartea Ecosocietate, 12 verbe care descriu puterea multinaționalelor: a complota, a coloniza, a colabora,
a corupe, a cuceri, a delocaliza, a presa, a polua, a vasaliza, a nega, a
aservi și a domina.
2.3.
Economismul ca buletin meteo
În anii 1960‑1980 administra și redistribuia bogăția în
virtutea unei filozofii politice inspirată de teoriile lui John Keynes. Pentru
Keynes, intervenționismul statului este cheia unei economii controlate;
economia trebuie plasată sub scaunul din spate al mașinii, nu la volan. Statul
veghează la echilibrul economic și social prin redistribuirea bogăției între
înstăriți și săraci, între regiunile bogate și cele mai puțin dezvoltate. Clasa
medie era beneficiara creșterii economice și garanția echilibrului și a păcii
sociale. Neoliberalismul, care se inspiră din teoriile lui David Ricardo, dar
mai ales ale lui Milton Friedman, presupune concurența și jocul liber al
pieții.
Economistul francez Bernard Maris ne spune că economismul
a devenit ideologie dominantă. Economia ne este livrată zilnic ca un adevărat
buletin meteorologic, ca o fatalitate naturală. Cotele bursei scad sau cresc.
Știrile economice de la radio, din ziare și televiziune iau forma de cifre,
curbe și tendințe. Zilnic avem dreptul la știri despre creștere și scădere
economică, despre vînzări, falimente și fuzionări. Economiștii sunt noii
apostoli ai epocii. Știrile economice prezintă mecanica economică neoliberală
ca pe un fenomen natural.
Această logică implacabilă și indescifrabilă pentru omul
de rând a devenit dogma de la care, aparent, nimeni nu se poate extrage, ne
spune Bernard Mais. Dar asta nu înseamnă că
iepurii și lupul pot trăi în bună
pace și în bună înțelegere, doar pentru că locuiesc în aceeași pădure !
3. Libertate
sau protecționism ?
În fața unor crize sociale de
ordin național, în fața unor crize sanitare de ordin planetar, cetățenii revendică
protecție.
Pentru o societate liberală piața
liberă reglează mecanismul economic. Libertatea este o valoare fundamentală; individul
este proprietarul privat a lui însuși, spunea filozoful englez Locke. După formulă magică a „mâinii
invizibile” a lui Adam Smith, cînd fiecare individ se bate să reușească,
reușitele individuale însumate duc la o economie de bunăstare colectivă. Tranzacțiile
fiind contractuale, orice afacere e bună cîtă vreme părțile contractante
consimt să încheie un contract. Prostituția, ca un comerț lucrativ, este un
contract. Și astfel, reperele comune ale moralei dispar în fața dorinței și
libertății individuale. Cînd morala devine un șir de tranzactii contractuale,
consecința este segmentarea socială, atomizarea și desocializarea.
Pentru neoliberalism, lumea nu
are frontiere. Nu există culturi, religii; există doar indivizi. Este
interesant că liberalismul cultural și moral este astăzi ideologia partidelor
de stînga, ne spune sociologul Jean-Claude Michea. Mișcările de stînga s-au
îndepărtat de la proiectul socialist al liberării de opresiune a clasei
muncitoare față de capitaliști, au renunțat la ”lupta de clasă” pentru a se
ocupa de diversitatea minorităților și a revendicărilor acestora. Dacă
ideologia de dreapta este liberalism economic (logica de piață), ideologia de
stînga este libertară. Ideologia libertară se bazează pe lobbyingul asociativ,
și pe interese minoritate. (În România, USR, Uniunea salvați România, este
probabil cel mai aproape de acest lobbying asociativ). Liberalismul economic și
morala libertară sunt cele două fațete ale aceluiași sistem. În acest sens,
dreapta și stîngă fac împreună patul neoliberalismului.
La întrebarea libertate sau
protecție, putem găsi un răspuns în teoria ciclurilor economice pe care ne-o
propune economistul francez François Lenglet. Orice ciclu economic are două
faze distincte, marcate fiecare de o criză. Prima fază este dorința de
libertate, a doua fază este nevoia de protecție. Ciclurile economice de azi sunt
mai scurte ca în secolele dinainte. Ciclul economic de astăzi acoperă 60-80 de
ani. El a început în anii 1968, cu revendicarea de libertate. În fața creșterii
inegalităților sociale, criza socială declanșată de mișcarea Vestelor galbene
în Franța (noiembrie 2018- mai 2019) a pus în evidență revendicarea de
protecție socială (salarii și locuri de muncă garantate) și revendicarea de
democrație directă (și nu reprezentativă) pentru a marca ruptura dintre guvernanți
și guvernați.
Criza sanitară recentă a marcat
revendicarea intervenției protecționiste a Statului. Nevoia de protecționism
apare așadar ca o consecință a crizei și nu ca o cauză a ei.
În România, în plină criză
sanitară în martie 2020, s-a instalat confuzia generalizată, datorită crizei de
guvernare. Dacă PNL, partidul liberal numit la putere, a acuzat guvernele
“pesediste” de post-comunism, el s-a dovedit incapabil să gereze
rapid situația de criză sanitară; puțin înaintea declarării crizei
sanitare, PNL a făcut propunerea de
extindere a privatizării sistemului de sănătate. Ori, așa cum s-a constatat, în
starea de criză, doar sistemul sanitar public a reușit să mobilizeze resursele necesare.
În loc de
concluzii
Criză sanitară declanșată de
pandemia cu Coronavirus a funcționat ca un revelator de tensiuni sociale
manifeste și latente. Ea a pus în evidența necesitatea unui stat protecționist,
care să asigure securitatea nației. În Anglia se anunță dealtfel o serie de măsuri de
naționalizare a unor servicii cheie. În
fața unui pericol comun, solidaritatea redevine morala de bun simț. Oamenii își
vorbesc și reapar formule miracol : toți
împreună vom trece peste asta !
Rămîne de văzut dacă, în urma
unor lecții învățate din criză, Statul va putea relua controlul securității și
suveranității naționale. Rămîne de văzut dacă în fața consecințelor
dezindustrializării și a delocalizărilor, Statul va putea prelua controlul
asupra unor bunuri și servicii de ordin național.