Romania Sociala logo
Menu

De ce acum România Socială ?

autor:   5 April 2016  

Avatar

În întreaga istorie a tranziției românești, ni se părea evident în ce direcție mergem.  Acum, la finalizarea tranziției, realizăm că ceea ce credeam că este clar și plin de speranțe, a devenit confuz.

Strategia de schimbare profundă a societății românești s-a axat pe câteva direcții prioritare: restructurarea economiei prin privatizare și promovarea economiei de piață, reforma instituțională a statului și a fundamentului său, sistemul juridic. S-a considerat că rezultatul oarecum automat, neproiectat este o nouă societate românească care va fi, normal, mult mai bună.

Începem să realizăm că societatea rezultată al procesului schimbărilor sociale din ultimii 26 ani nu este ceea ce ne așteptam: un nivel scăzut al bunăstării colective, dublat de o sărăcie care amenință să cuprindă aproape jumătate din populație, o economie subdezvoltată  care oferă mult prea puține locuri de muncă, o valoare scăzută a munci, inegalitate socială excesivă, o birocrație în creștere amenințând alunecarea spre un nou tip de dictatură, corupția care a scăpat oricărui control, delincvență în creștere, un sistem educațional reformat de fiecare nou guvern, dar în stare de confuzie și, mai grav, în degradare,  o colectivitate demoralizată împinsă până la disperare.

Sunt multe probleme în legătură cu modul în care am conceput schimbarea României. Dar cel mai șocant este ignorarea a însăși societatea românească cu nevoile sale. A dominat o mondializare goală în care România cu interesele sale nu a contat. Constatăm că logica globală a societății românești și nici interesele colectivități nu au fost prezente în proiectarea schimbărilor economice și instituționale, și nici în evaluarea rezultatelor.

Unul dintre efectele vizibile: marginalizarea științelor sociale românești, orientate spre probleme minore, cu priorități fixate exterior, nu de nevoile reale ale societății românești.

Este momentul de a repune socialul în centrul preocupărilor politicii. Oamenii politici încep să fie preocupați de formularea unui proiect de țară. Dar în centru acestui proiect de țară nu mai poate fi reforme sectoriale și nici integrarea euro-atlantică cum s-a exprimat un politician, ci construirea unei societăți pe care o dorim. Pentru aceasta e  nevoie de o nouă concepție strategică globală, evident care să conțină relansarea economiei, reformele instituționale publice, dar cu socialul ca viziune integratoare.

Oricum, strategiile de schimbare socială care au dominat tranziția și-au epuizat resursele. Este momentul să medităm asupra a ce s-a întâmplat și mai ales ce viitor am vrea să-l construim. Avem nevoie de o nouă strategie care să răspundă la noile probleme acumulate și la noile oportunități. Un nou proiect de țară.

Deci, încotro România ?

Platforma România socială este concepută ca un spațiu de colaborare a tuturor specialiștilor pentru a cristaliza împreună o viziune a României viitoare.



Facebook

Este nevoie de revederea și îmbunătățirea procedurii de evaluarea a cercetării sociologice?

Am în față procedura Ministerului educației și cercetării de evaluare a cercetătorilor științifici români. Evident, evaluarea cercetătorilor individuali implică și o viziune a ce ar trebui să fie sociologia românească. Realizez că este momentul să reflectăm puțin pe ”procedura” evaluării ca act administrativ.    Trei principii ale dinamicii oricărei proceduri: Nu există proceduri perfecte. ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (IV)

Dezgheţul ideologic: a fost... şi nu prea  La Facultatea de Filozofie a Universităţii din Bucureşti, în cadrul căreia era și Secția de sociologie, dezgheţul ideologic a fost bine controlat de către organele de partid. Unii dintre profesori se obişnuiseră cu şuba. Alţii – Tudor Bugnariu, Gheorghe Vlăduţescu, Gheorghe Cazan, Cătălin Zamfir, ...

Unde începe și unde se termină fericirea la actori IV – Exemple concrete culese din viețile actorilor

 Îmi aduc aminte de o povestire în care actorii principali erau regretabilii și inegalabilii Mișu Fotino și Radu Beligan . Este o întâmplare povestită în teatru chiar de ei.  Prin ani imemorabili, aflați în lungile și interminabile turnee pentru satisfacerea bunăstării publicului (și, desigur, a bunăstării personale prin a-și manifesta bucuria ...

Premiul de Excelenţă al Asociaţiei Române de Sociologie a fost acordat prim-viceguvernatorului BNR, Florin Georgescu

Astăzi, 21 aprilie 2021, Asociaţia Română de Sociologie (ARS) a acordat Premiul de Excelenţă domnului prof. univ. dr. Florin Georgescu, prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a României, pentru lucrarea Capitalul în România postcomunistă (Editura Academiei Române, 2018).  Premiul de Excelenţă al ARS este acordat pentru contribuţia ştiinţifică de mare valoare, înalt originală, ...

Sociologia clinică a muncii. O nouă perspectivă de abordare a riscurilor sociopsihice în organizații

Societatea hipermodernă acompaniată de transformările majore care se înregistrează în contextul pandemiei în domeniul social, economic și politic, efectele psihologice cauzate de distanțarea socială, care a condus la modificarea relațiilor de muncă și mediului familial, disponibilizările de personal, ca urmare a restructurărilor la nivelul organizaților, au adus în atenția specialiștilor ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (III)

Un profesor „enciclopedie” și asistenta domniei sale „revoluționară înflăcărată”  Prin anii 1970, pentru o scurtă perioadă, Catedra de istoria sociologiei din Facultatea de Filozofie a Universității din București a fost inclusă în Catedra de sociologie. Șeful Catedrei de istoria sociologiei era profesorul Constantin Nicuţă. Asistena univ. L. D. – nu îi ...

Interviu cu Bottond-Zsolt Bottyán, autor al cărții „Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”

„Spre o paradigmă sociologică a ideologiei”, 2020, Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană, 277 pagini. Volumul este disponibil online în secțiunea cărți a Bibliotecii Virtuale de Sociologie.    Dorim să începem acest interviu prin a vă felicita pentru publicarea cărții! 1. Vă rugăm să ne spuneți cum a luat naștere ideea acestui volum? Încă ...

Apariție editorială: Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale

Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale, București, Editura Pro Universitaria, 2021 (302 p. 44,20 lei) Motto-ul cărții: „Publicitatea este știință, tehnică, artă și conștiință”. Ne face o deosebită plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea. Structura cărții cuprinde două părți: I) ABC-ul publicității (123 de pagini); II) Abordarea psihosociologică a publicității ...