Întrebarea și tematica sunt legitime, în măsura
în care Canada se plasează constant pe primele locuri din lume la indicele de
fericire și la indicele de calitate a vieții. Cum trăiesc de aproape 40 de ani
în Canada, mă întreb cum aș putea povesti „fericirea din Canada”? Desigur nu
voi putea evita unghiul privilegiat al perspectivei interculturale.
Și am să încep cu un mic exercițiu de
imaginație, pentru că fericirea nu prea este un concept. Sau dacă îl considerăm
concept, ar trebui să îl punem la treaba
(cum ne sfătuia Hegel, cel cu dialectica).
1. Să ne imaginăm…
Dacă Canada ar fi un animal, emblema psihismului
canadian ar fi castorul, animal harnic și solidar care construiește și repară
în grup. Dacă ne-am imagina Canada ca pe o imensă pădure, ar fi desigur o
pădure de arțari argintii care produc un
sirop de zahăr, apreciat ca produs național exportat și prilej de sarbătoare
colectivă, cabane à sucre, organizată
iarna în pădure. Dealtfel, frunza de arțar este un simbol plasat în centrul
steagului Canadei. Termenul englez este utilizat adesea de echipe sportive, ca
de exemplu de vestita echipă de hockey pe gheața, Maple Leafs de Toronto. Dacă ne-am imagina Canada
ca anotimp, ne-am gândi imediat la vara indienilor din luna octombrie, cînd
pădurile se îmbracă în pasteluri impresioniste, care încîntă în albumele și
documentarele turistice.
Ca întindere, trebuie să ne imaginăm Canada ca o
țara coast to coast între Atlantic și
Pacific. Este a doua țară din lume ca suprafață. Acest imens teritoriu se
întinde de fapt între trei oceane: Pacific, Atlantic și Arcticul. Am resimțit
și eu acest sentiment de grandoare geografică a țării, mai ales prin linia de
tren Canadian Pacific, care traverseaza
țara pe linia orizontală Est-Vest.
Să ne imaginăm acest imens teritoriu, locuit de
peste o sută douzeci de etnii diferite, vizibile prin locurile de cult și
diversitatea de restaurante etnice. De fapt, în afară de amerindieni (primele
națiuni), care constituie astăzi doar 4% din populația Canadei, toți canadieni
sunt imigranți, de mai multă sau mai puțină vreme. Ei au venit din Europa,
apoi, după anii 1960 din Haiti, tările
Maghrebului, Asia și Africa. Fiecare în parte s-a bătut pentru aș găsi un loc
în societate. Întrebarea de bază în această compoziție demografică multietnică,
nu este de unde vii, ci mai degrabă ce faci ca să trăiești bine într-o astfel
de țară? Românii au venit, în mică proporție ca refugiați politici (mai ales în
epoca lui Ceaușescu). Cei mai mulți români au venit după anii 1990 ca imigranți
economici, avînd mai ales profesiunea de ingineri.
Să ne imaginăm deasemeni Canada ca o uniune
între Canada francofonă și Canada anglofonă. Un cuplu nu totdeauna fericit. Un
cuplu solid, dar care traiește mai degrabă într-o uniune liberă, decît într-o
căsnicie. Cele două Canade se comportă ca un cuplu în care partenerii se ceartă
mereu, își fac reproșuri și declară periodic și public că se vor separa. Dar nu
se separă. De ce nu o fac ? Pentru că ROC (Rest of Canada) nu poate exista făra
Quebec și nici Quebecul nu poate exista fără ROC, Canada anglofonă. John
Ralston Saul, în cartea sa Reflecțiile
unui frate geamăn, spune că identitatea națională canadiană ar fi fondată
mai degrabă pe o realitate triangulară, pentru că dialogul și căsătoriile mixte
între canadieni francofoni și anglofoni cu amerindienii (primele națiuni) au
creat descendenți metiși.
Cuplu, frați gemeni, triunghi, iată trei imagini
sugestive despre uniunea constituțională dintre Canada franceză și Canada
engleză.
Să ne imaginăm deasemeni că Montreal și Paris se
privesc în oglindă inversată, încă de pe vremea întemeierii Canadei franceze în
1535 și a abandonării ei de către patria-mamă în 1763. Cu o mamă care își
abandonează progenitura (Franța) și un tată autoritar (Anglia), Noua Franța, devenită după 1960provincia Quebec, are justificări freudiene care deprimă, dar o deprimare
care afișează în mod paradoxal mândria de a fi o insulă francofonă într-o mare
anglofonă.
Pierre Elliot Trudeau, Prim Ministru al Canadei,
personalitate politică și intelectuală strălucită în anii 1980 cînd am ajuns în
Canada, cristalizează perfect această mixitate între două popoare fondatoare,
două limbi și două culturi diferite. Născut într-o familie în care mama făcea
parte din burghezia engleză și tata era de origină franceză, el a pledat ca
prim ministru, pentru unitatea canadiană.
Ecuația acestei unități canadiene ar fi:
bilingvism + multietnicitate +multiculturalism. Apreciat pentru piruetele sale
retorice și mînuirea perfectă a limbii franceze și engleze, el spunea despre
Canada că ar fi o confederație de centre comerciale și o țară care s-a
construit contra oricărui sens geografic, istoric și cultural. Avocat cu o
inteligență constituțională exuberantă, el considera că Statul nu are ce căuta
în patul națiunii și din această logică a realizat legalizarea avortului,
divorțului și a homosexualității. Aeroportul internațional din Montreal îi
poartă astăzi numele, iar fiul său, Justin Trudeau, actualul Prim Ministru al
Canadei, face parte dintr-o dinastie politică percepută ca legitimă, prin
modernitatea ei.
2. Ce spun sondajele
despre fericirea canadienilor ?
După acest mic exercițiu de imaginație, trebuie
să vedem ce spun sondajele și indicatorii care măsoară percepția fercirii în
Canada. Chiar dacă măsurarea fercirii pare o ambiție ciudată în științele sociale…
Raportul Mondial al fericirii (ONU) este
publicat din 2012, în fiecare an. Există
un indice mondial al fericirii (IBM),
care integrează patru factori: 1. pacea și securitatea; 2. libertate,
democrație și drepturile persoanei umane; 3. calitatea vieții; 4. inteligența
tehnologică, comunicarea și cultura.
Ce putem spune (în cifre, dar și în comentarii
culturale) despre aceste patru dimensiuni ale IBM-ului în referință la Canada ?
(1) Pacea
și securitatea. Canadieni sunt mîndrii de rolul pacificator al Canadei, pe
plan mondial. Se spune despre
Canada că ar fi o „țară monstruos de
pașnică”, un fel de Elveție din America.
Alexandru Soljenitin considera Canada ca o țară somnolentă. Dar în
ultimii ani, canadienii se regăsesc pe multe fronturi de conflicte
internaționale, fiind angajată alături de NATO.
Țară riguroasă cînd e vorba de instituții,
Canada funcționează cu trei corpuri de poliție – federală, provincială și
municipală, – care încadrează normalitatea canadiană. Polițiștii
sunt înarmați chiar cînd își fac rondul într-un mic cartier. Asta
impresionează. Cetățeanul de rând percepe pe polițist ca pe un Superman care, la nevoie, te apără de răi, de hoți, dar mai ales de
vecini gălăgioși. Dar, atenție! Nu strecori o sută polițistului, ca să scapi de
o amendă, pentru că riști să fii acuzat de intimidare în exercitarea funcției
publice. Și nici nu invoci o stare personală ca să-l îmbunezi pe polițistul
canadian care te amendează că nu ai respectat viteza legală de 30 km la oră,
într-un cartier liniștit.
(2) Carta
drepturilor și libertăților individuale este un reper fundamental, care se
negociază mereu. Individul a obținut treptat dreptul să consume legal
marihuană; maternitatea pentru altul, căsătoria între persoane de același sex
ca și moartea asistată, sunt deja considerate drepturi individuale. Șeful
politic nu este o statuie. El este o permanentă țintă pentru opoziție,
mass-media și alegători. Funcționarul nu suferă de autoritarism. Suferă (ar
zice românul) de exces de zel; dacă ceva nu se poate, inutil să insiști, pentru că îți va arăta repede regulamentele.
Canadianul apreciază această rigoare, care impune bariere clare. Cu un
funcționar nu negociezi. Mă gîndesc desigur și la funcționarul român, pentru
care azi nu e nimic de făcut, dar e foarte posibil ca mîine să se rezolve
cererea ta.
(3) Canada obține mereu un scor aproape perfect
la indicele de calitatea vieții, care
include stabilitate economică (costul vieții și puterea de cumpărare),
stabilitate politică (democrație stabilă și transparentă) și calitatea
serviciilor de sănătate și educație. Clasamentul magazinului american U.S.
News & World Report plasează Canada după Elveția, printre cele mai bune
țări din lume, la categoria trai bun și securitar. In acest clasament, Canada a
obținut și nota de 9.7 din 10, în timp ce Franța se clasa pe poziția 16.
Această percepție despre buna calitate a vieții este bine integrată în mentalul
colectiv canadian. Mentalitatea colectivă este că în Canada se trăiește
bine.
(4)
Inteligența tehnologică, comunicare și cultură. În ultimii ani Canada a
obținut o notă perfectă și pentru sistemul său de educație. Montrealul ar fi
orașul cu cea mai viguroasă viață universitară, după unele clasamente
construite în termeni de indici măsurabili de către un cabinet specializat Quacquarelli Symonds. Montrealul a
declasat Parisul ca performanță pe scena vieții universitare. Palmaresul QS Best Student Cities – care include și
indicatori legați de percepția studenților în legătură cu nivelul academic,
echipamentele adecvate și atractivitatea orașului – plasează Montrealul pe
primul loc.
Institutul de sondage
Leger din Montreal propune și
un IBL (indice de fericire Leger),
pentru a evalua gradul de fericire individuală. Întrebările sunt grupate pe
următoarele categorii: percepția societății în general, percepția relațiilor de
muncă, a cîștigurilor, a sănătații, optimismul față de viitor, valorile de
prietenie și familie. O paletă de griji și framântări legate de sănătate,
bătrânețe și moarte, completează tabloul. Media națională de satisfacție de 80
%, reprezintă o medie foarte ridicată când e vorba de a evalua percepții
subiective.
3. Fericirea canadiană
în percepția de „străin”
O a treia postură pentru a vorbi despre
fericirea din Canada ar putea fi cea de străin, în sensul lui Alfred Shutz,
străin fiind cel care se regăsește între două țări și două culturi (cea de
origină și cea de adopție). Avantajele străinului față de sendentar (care
trăiește în țara lui de origine) sunt multiple. Străinul asumă în mod natural
mai multă distanță critică și obiectivitate față de ambele țări și culturi.
Străinul va fi mai sensibil la incoerența și paradoxurile fiecăruia din cele
două modele. Din această postură de străin, de imigrant, aș spune că poți să te
simți perfect adaptat în țara de adopție, dar vei funcționa cu propriul tău
bagaj mental cînd e vorba de fericirea sau mulțumirea socială. Cum fac parte
din generația care măsoara fercirea în funcție de reușita profesională, aș
spune că am fost și sunt „fericită” în Canada, luînd recunoașterea socială ca
indicator principal al mulțumirii de sine.
Aș spune apoi despre Canada că este o țară
funcțională și pragmatică, în sensul în care există convingerea că se poate
găsi o soluție pentru fiecare problemă. Asta poate și pentru că există o
cultură a efortului, a respectului pentru munca pe care o faci. Poștasul este
mulțumit că face o muncă utila celorlalți. Gunoierul este mulțumit de munca
lui, pentru că ceilalți au mare nevoie
de el, și îl respectă exact pentru ce face. Nu se poate trăi fără poștași, fără
gunoieri, așa cum nu se poate trăi făra profesori, polțiști sau medici. Această
recunoaștere mutuală conferă oricărei ocupații o utilitate socială și fiecărui
individ un loc și un rol în lumea socială. Recunoașterea socială, concept
elaborat de Axel Honneth, este fundamentală în construirea unei stări de
mulțumire colectivă. Cînd individul se percepe ca având o valoare socială
proprie ca membru al unei comunități sociale, el se bucură de aprecierea și
reacțiile pozitive de la cei din jur. Invers, lipsa de recunoaștere socială, dă
naștere la sentimente de dispreț, umilire, frustrări. Bonjour nemulțumire
colectivă!
Cooperarea și respectul mutual depinde desigur
de contextul social și moral în care evoluează individul. În acest sens, este
interesant să citim în cartea Lutte pour
la reconnaissance a luiHonneth, precizarea că etica politică și morală ar
trebui orientate în funcție de trei principii institutionalizate: apreciere,
egalitate și merit, care împreună construiesc conținutul unei justiții sociale.
Nu mă pot împiedica să mă gândesc la recunoașterea socială și la justiția
socială în România, cîtă vreme judecători, oameni politici și funcționari
publici sunt disprețuiți și considerați corupți. Dealtfel, toată lumea critică
pe toată lumea și în final toată lumea este nemulțumită, dar nu știe de ce.
Poate că o cercetare sociologica pe tema recunoașterii sociale și a mulțumirii
colective ar fi interesantă, dacă nu chiar importantă.
În plan politic există în Canada mentalitatea că
oamenii politici sunt și ei un fel de muncitori la locul lor de munca. Și munca
lor este evaluată și criticată, ceea ce crează o stare de mutualitate civică.
Odată luată o decizie administrativă, ea devine regulă pentru toți, indiferent
de locul cuiva pe scara ierahiei. Instituțiile sunt stabile și cultura
instituțională nu se schimba odată cu guvernele. Funcționarii publici sunt bine
plătiți și corupția și conflictele de interes sunt sistematic sancționate
public. Să nu plătești impozitele (federale și
provinciale), constituie o fraudă, pentru că mecanismul democrației
sociale funcționează pe principiul de redistribuire a veniturilor. Ca și în
alte țări nordice (Norvegia, Suedia, Danemarca), plata impozitelor este
garanția bunăstarii colective. Impozitele sunt progresive în funcție de
venituri și această normă alimentează sentimentul de justiție socială.
Politețea care face parte din cotidian,
contribuie fără îndoială la starea generală de bine. Canadianul este sociabil,
cumpătat, riguros, dar dezinhibat și relaxat.
How are you today? Comment ça va?
te întreabă el, în loc de bună ziua.
Dacă calci din nebăgare de seamă pe cineva pe picior, el va fi primul care va
spune pardon. Dacă ai un accident, cei doi șoferi se întreabă calm și politicos
dacă șocul nu a fost prea mare și apoi își schimbă polițele de asigurare și
numerele de telefon.
Sigur, marile griji individuale sunt dolarul
canadian și puterea de cumpărare. Și în Canada sunt săraci, dar ei sunt
asistați social și trăiesc din ajutorul social. Există și un venit minim
garantat care este o suma decentă. Canadianul iubește confortul și vrea să aibă
casa lui, mașina lui, contul lui în bancă. Toate astea fac parte din
normalitatea canadiană.
Ca să rezumăm. Canada are o geografie generoasă,
o istorie pașnică, o poliție care impune ordinea cu vigoare, o politică
parlamentară etapistă, o țară bogată în resurse naturale, o economie sănătoasă,
rezidențe și salarii confortabile, drepturi și libertăți care se negociază prin
consultații publice, servicii de educație și sănătate funcționale, asigurări
sociale pentru cei aflați în dificultate. Toate la un loc, dau un indice
ridicat de mulțumire colectivă și individuală. Un soi de optimism al viitorului
animă spiritele.
Aș spune așadar că bunăstarea și mulțumirea sunt
cuvinte mai potrivite decît fericirea. Cuvîntul fericire conține o doză de
patetism și canadianul nu este patetic. Dacă „starea de fericire” cristalizează
sentimentul general de a trăi într-o lume avansată tehnologic, funcțională și
pragmatică, atunci canadianul este fericit pentru că este mulțumit.
În loc de concluzie.
În Canada oamenii se împacă cu prezentul, pentru
că au sentimentul de confort și de securitate și că țara are un viitor. În
România, oamenii sunt obsedați de trecut și nu se pot împăca cu lipsa
viitorului la care au visat. Pentru mine, fericirea canadiană este șansa de a
fi trăit în două țări atât de diferite, încît am sentimentul de a fi trăit două
vieți. O viață în România, o țară care se subestimează și o alta viață în
Canada, o țară care sublimează bunăstarea în fericire.