Întrebarea pare ciudată. Suntem convinși că democrația este o cucerie certă a revoluției române. Dar și Europa se mândrește cu sistemul său democratic. În întreaga Europă avem aceleași instituții ale democrației: partide politice, alegeri libere, cam din 4 în 4 ani, parlament care alege guvernul, în unele țări, doar puține, și președinte ales prin vot direct. La alegeri se prezintă partidele politice cu programe de guvernare. Comunitatea evaluează oferta de programe și alege. Și în viitor, să zicem în 2025, sistemului democratic va fi la fel, dar, desigur, cu unele îmbunătățiri.
Începem însă să fim îngrijorați de unele aspecte alte sistemului politic actual. Problema critică este a reprezentării politice a voinței comunității: o democrație din 4 în 4 ani. Dar între voturile dintre cei 4 ani ? După vot, populația nu mai are niciun cuvânt ? E drept, mass-media și, informal, oamenii, pot să-și spună opinia lor: libertatea cuvântului este garantată. Dar deciziile sunt luate de sistemul politic ales cu 4 ani în urmă.
Este și problema confuziei
mandatului acordat parlamentarilor / președintelui. Ce mandat se acordă
prin vot ? Și dacă nu se îndeplinește mandatul, ce se întâmplă ? De multe ori,
cei care câștigă alegerile consideră că au obținut un mandat în alb: să facă ce cred.
Democrația înseamnă în primul rând alegeri între programele politice oferite de partide.
Să testăm această definiție: care sunt programele oferite de partidele care
încep să intre în competiția preelectorală ? Ca cetățean, alături probabil de
foarte mulți alți cetățeni, sunt confuz. Nu reușesc să identific programele
partidelor. PNL pare să aibăun program: anticomunism (care comunism, cine mai vrea comunismul și eventual
dacă e cineva care îl vrea trebuie să precizeze ce înțelege prin acesta); să
desființeze PSD (asta și Hitler și alți dictatori au desființat un partid sau
toate partidele; asta înseamnă democrație ?); o politică pro-UE (dar PSD nu
vrea ? problema nu este dacă cineva vrea sau nu UE, ci ce trebuie negociat cu
UE pentru interesele naționale). În
subtext se presupune că va face altceva decât PSD: o guvernare mai bună, față
de guvernarea PSD considerată a fi fost proastă. Adică? PSD: declarațiile
publice actuale nu mă lămuresc deloc; ceva de genul ”să fie bine, să fim
raționali”…. Bănuim că între cele două partide importante există o deosebire,
nu clar asumată de partide: PNL e de ”dreapta” și PSD de ”centru-stânga”.
Bănuiesc că dreapta înseamnă accentul pe afaceri și o atenție minimă
problemelor sociale, iar centru-stânga dă atenție și stării sociale a
populației. Dar nu găsesc nicio declarație clară în acest sens. Când intrăm în
problemele concrete, diferențele par să fie mai clare. PSD vrea să crească
pensiile și așa foarte scăzute: 40% în septembrie 2020. PNL nu îndrăznește să
declare că nu o va face; dar nici că o susțin cu toată inima: „va depinde de
starea economiei”, dar în septembrie va aplica legea. Adică, înțeleg că vor
crește pensiile cu 40% ? Indirect se manipulează. Azi aud că întreprinderile
mici și mijlocii (adică, patronatul din această zonă economică și care probabil
nu sunt înscriși în sistemul de pensii) cer ca aplicarea măririi pensiilor să
fie făcută doar pentru pensiile mici. Sunt șocat: care este treaba patronatul
mic și mijlociu în această problemă ?
Așteptăm și punctul de vedere al „patronatului mare”.
Dincolo de diferențele destul de confuze dintre programe,
competiția politică tinde să fie mai mult una dintre echipele politice.
Un glumeț ar putea defini astfel democrația electorală ca o
variantă a democrației biblice. Adam primește libertatea de a-și alege
soția: dar în fața lui este doar Eva.
Democrația actuală face un pas înainte: sunt vreo 5-6 Eve. Alegerea între
câteva partide e o condiție a democrației, dar e mult prea puțin.
Sociologia pare să producă o
adevărată revoluție în sistemul democratic
Democrația ”clasică” ia în considerare opinia cetățenilor
doar așa cum se exprimă ei prin votul electoral din 4 în 4 ani. Sociologia a
creat un instrument care oferă oamenilor simpli să aibă un cuvânt de spus și
între alegeri: să evalueze instituțiile publice, să spună ce le place și ce nu,
dacă sunt de acord sau nu cu….
Mai precis, sociologia a introdus un sistem de sondare a
opiniei publice: o metodologie de înregistrare a opiniei publice și o metodologie
elegantă de completare a votului greoi și costisitor al consultării întregii
colectivități, cu eșantioane reprezentative. Înregistrarea opiniei a milioane
de persoane în sistemul electoral este completată cu eșantioane reprezentative
cu puțin peste 1 000 de „respondenți”. Dacă eșantionul este bine făcut, el
reproduce întreaga populație la dimensiuni uimitor de mici, care fac sondajele
economic ușor realizabile.
Revoluția sondării opiniei publice are mai puțin de 100 de
ani. Primele s-au făcut prin anii 30 în SUA, dar frecvent utilizate după 1950.
Și în România sociologii au introdus sondaje în anii 1960-70,
care însă nu s-au făcut pe eșantioane strict reprezentative. După 1989, în țara
noastră sondarea opiniei publice a devenit curentă.
Sondajele de opinie au însă și un efect neașteptat. Ele
accentuează criza sistemului actual al democrației, solicitând populația să
estimeze sistematic însăși sistemul politic. Iată ce ne spune al doilea sondaj
european pe tema Calității Vieții realizat în 2007 în țările europene. Datele
oferă o imagine șocantă.
Câtă încredere au oamenii în
parlament și partidele politice. Încrederea s-a măsurat pe o scală de la 1 la
10, în care 1 este
neîncrederea totală și 10 încrederea totală. Sub 5,5 este panta negativă, neîncredere în instituțiile politice
fundamentale, în diferite grade; peste 5,5,
încredere.
* Între 2 și 3, neîncredere maximă: 2 țări,
Bulgaria și Latvia.
* Între 3 și 4, neîncredere accentuată: 9 țări, între care și România cu un
indicator de încredere/neîncredere de 3,9.
* Între 4 și 5,5, neîncredere moderată: 13 țări.
* între 5,5 și 7, încredere moderată: 7 țări.
Datele europene indică o criză profundă a sistemului politic:
populația din 24 de țări europene
exprimă neîncredere, în diferite grade, în sistemul lor politic și doar 7 țări exprimă încredere, dar și
aceasta moderată. E ca și cum sistemul politic, ales democratic, plutește
deasupra populației, pierzând contactul cu ce vrea colectivitatea. De aici
neîncrederea populației.
Populația, prin intermediul sondajelor sociologice, dă un
puternic feed-back negativ: partidele, parlamentul, președintele… Suntem
alarmați de această situație de criză ? Căutăm soluții ? Suntem încă într-o
fază predominant negativă, o nemulțumire cronică, acceptarea cu tristețe
a nemulțumirii. Am intrat chiar într-o fază de saturație cu estimări
negative, care nu sunt urmate de nimic, de nicio încercare de schimbare/
corecție.
Acceptarea cu tristețe a stării de nemulțumire
poate fi înlocuită doar cu explorarea căilor de schimbare a sistemului actual
politic care să-l facă semnificativ mai democratic. Ar trebui să ne punem ca obiectiv curajos ca, în 2025, încrederea în
instituțiile publice să intre pe panta pozitivă.