România,
și întreaga lume, a intrat într-o criză ale cărei consecințe încă le înțelegem
destul de puțin. Mai ales nu înțelegem cum va arăta lumea noastră după ieșirea din această criză.
După vreo două-trei luni România va depăși, sperăm, criza
medicală actuală. Dar lumea va fi la fel sau altfel decât era cu trei luni în
urmă ? Am fost tentați să credem că e doar o nouă gripă, ca cele anuale. Dar nu
este așa. Coronavirusul pare a fi schimbat întreaga lume. România începe deja
să fie altfel decât era până acum.
Criza COVID-19 generează imediat o criza economică cu efecte cel puțin pe termen mediu: pierderea locurilor de muncă, creșterea populației neocupate, scăderi ale veniturilor. Situația României va fi afectată și de valurile celor plecați în Occident pentru muncă. Occidentul, care părea a fi plin de oportunități, se închide: Italia, Spania, dar și Germania, Franșa, UK.
Începem să înțelegem și efectele
sociale ale crizei. Efectul social imediat al crizei medicale: o societate
sărăcită și mai polarizată.
Coronavirus a schimbat relația
dintre oameni.
Un efect al tranziției din ultimii 30 de ani a fost pierderea
încrederii în ceilalți: în 2010 doar
30% dintre persoane aveau încredere în ceilalți; 70% nu aveau încredere (ICCV.
Baza de indicatori Calitatea vieții).
În discuțiile cotidiene, invocarea moralei
devenise tot mai rară. O lume mai egoistă. O centrare pe interesul propriu:
fiecare pentru sine. Am începută să uităm valoarea fundamentală a moralei:
interesul pentru celălalt. Celălalt este
un posibil competitor. Relația cu ceilalți tinde să se reducă la filozofia „a
reuși dând din coate”. Solidaritatea
a fost marginalizată. Chiar invocarea interesului social a fost taxată mai
degrabă ca o reminiscență a ideologiei comuniste. Dacă vecinul tău nu are un
loc de muncă, nu te face și pe tine să pierzi locul de muncă. Sărăcia celuilalt
nu te îngrijorează: dacă vecinul tău e sărac, nu determină că și tu vei
sărăcii. S-a produs o societate nu numai competitivă, dar fundamental
indiferentă. Solidaritatea a devenit o pură demagogie.
Coronavirus schimbă atitudinea față de celălalt. Îmbolnăvirea celuilalt
mă îngrijorează: crește probabilitatea de a mă îmbolnăvi și eu. Sănătatea
noastră, deci și bunăstarea noastră, începe să depindă de ceilalți. Nu-i mai
putem ignora pe ceilalți. Realizăm că depindem de cei din jurul nostru. Am crezut că trăim într-o lume de
care suntem indiferenți. Nu ne interesa câți săraci sunt în România. Acum
urmărim cu îngrijorare numărul celor infectați. Criza actuală a crescut
interesul pentru ceilalți.
Îmbolnăvirea celuilalt crește riscul îmbolnăvirii tale.
Coronavirus a schimbat structura morală: dintr-o dată solidaritatea a devenit
nu o demagogie, ci o condiție a vieții tuturor. Morala solidarității tinde să
fie pusă în centrul de interes colectiv. Cineva poate să se trateze fără
probleme, dar faptul că îmbolnăvește pe celălalt și că prin aceasta o
multiplică, a devenit o vină morală, luând chiar și o formă juridică.
Bunăstarea fiecăruia depindea aproape exclusiv de efortul individual, adesea în
„război” cu ceilalți. Criza schimbă fundamental lucrurile: ce fac ceilalți mă
poate afecta direct. Deficitul de morală în comportamentul celorlalți ne
îngrijorează poate mai mult decât PIBul. Apare o temă nouă: responsabilitatea socială.
Criza medicală ne-a schimbat și viziunea politică. A dominat ideologia
mondialismului binevoitor. Ne-am îmbătat cu filozofia liniștitoare că Lumea
merge de la sine spre mai bine și odată cu ea și pentru noi va fi mai
bine. Comunitatea în care trăiești, țara,
e tot mai puțin importantă. Am avut iluzia că bunăstarea noastră
individuală nu depinde de cea a colectivității în care trăim.
Ni s-a spus obsesiv că am intrat într-o Europă fără granițe.
Ca cetățeni europeni, Europa va avea grijă de toți membrii ei. Starea României
se va alinia aproape automat la standardele europene. Acum, UE aproape a
dispărut. Responsabilitatea pentru soluționarea crizei actuale exclusiv a
revenit statelor naționale care păreau, chiar ieri, a fi în dispariție. De câteva zile observăm că fiecare țară se
centrează pe interesele ei. De fapt ne trezim dintr-o iluzie.
Statul părea a dispare tot mai mult
din viața noastră. El a fost supus unor critici continue. Și timp de 30 de ani
am crezut cu jenă că statul nostru e prea mare și trebuie urgent să-l reducem,
eventual până la dispariție. Bunăstarea
noastră nu vine de la stat, care de fapt mai mult ne încurcă. Statul e un rău
necesar. Și cât este el necesar, să-l ținem, dar la un minim. Dar nu am observat că statul nostru este deja
cel mai mic din Europa.
Criza actuală schimbă radical atitudinea față de stat: din „problemă”,
statul devine „soluție”.
Am crezut că bunăstarea noastră depinde de economia devenită
mondială, nu de ceilalți oameni cu care conviețuim, de societatea în care
trăim. Calitatea societății, nu atât
a economiei, este factor esențial al bunăstării noastre. PIBul e bun, dar nici
pe de parte suficient. Este mult mai important un nou indicator, pe care
trebuie urgent să-l construim, Calitatea
Vieții Colective: CVC. Calitatea vieții colective este substanța
prosperității noastre.
A existat și un beneficiu al actualei crize medicale. De abia în actuala criză realizăm că avem nevoie de morala dependenței reciproce, de solidaritate socială. Boala va trece. Vom uita solidaritatea obținută ? Poate că mulți o vor uita. Dar nimeni nu o poate șterge din istoria noastră.
