Romania Sociala logo
Menu

Fenomen fără precedent în campania electorală prezidențială din SUA

autor:   23 October 2016  

Sebastian Fitzek

Astăzi suntem martori la un paradox interesant în comunicarea mass-media cu electoratul. Asistăm oare la un fenomen de manipulare și/sau dezinformare în masă? Cine se află în spatele acestor acțiuni care zugrăvesc monocrom două lumi diferite? Este social-media o lume diferită față de imaginea prezentată de televiziuni? Un lucru este cert, social-media înseamnă like-uri și comentarii ale tuturor oamenilor, fără nicio barieră sau cost, fără prezența unor reguli sau norme în care oricine are dreptul de exprimare liberă la opinie și argument. Putem declara deja că social-media a învins astăzi definitiv media televizată și cea scrisă într-o bătălie fără precedent în istoria electorală americană. Sprijinul celor mai titrate televiziuni, ca CNN, FOX News, NBC, ABC News, BBC, etc. este evident prin scorurile uriașe pe care Hillary Clinton le-a primit în favoarea ei. Să luăm ca exemplu harta electorală DATAPoints comandată și furnizată publicului de NBC News și alte televiziuni unde Hillary conduce detașat cu scoruri de aproape 2 la 1.

Fig.1 Harta electorală a voturilor pe candidați la nivel de state:

harta-electorala-1
Sursă: NBC News Battelground MAP (http://www.nbcnews.com/politics/2016-election)

După a treia dezbatere televizată, care a avut loc pe 18 octombrie 2016, ABC News a prezentat un scor care o prezintă pe Hillary câștigătoare cu 53 de procente. Potrivit unui alt sondaj prezentat de același post de televiziune, de trei ori mai mulți americani au declarat că Hillary Clinton a câștigat dezbaterea. La fel și alte televiziuni, ca NBC sau CNN au declarat că Hillary a câștigat în mod categoric și că nu mai există dubii cu privire la bătălia finală.
În acest timp, social-media, incluzând aici cele mai mai importante și mari rețele sociale, ca twitter, facebook și instagram aduc o imagine cu totul diferită față de cea mediatizată de televiziuni. Să luăm ca exemple cele mai importante Poll-uri afișate și mediatizate pe aceste rețele, începând cu data ultimei dezbateri care a avut loc pe 18 octombrie.

Fig.2 Poll-urile afișate de social-media, imediat după dezbaterea de pe 18 octombrie

poluri-social-media
Sursă: https://www.facebook.com/DonaldTrump/photos/a.488852220724.393301.153080620724/10157935623145725/?type=3&theater

În această situație curioasă, contradictorie și chiar hilară, ne întrebăm cum este posibil așa ceva, cum se explică și unde este adevărul? Televiziunile o arată câștigătoare pe Hillary, în timp ce social-media, cu un scor mult mai mare îl înfățișează câștigător pe Trump. Dacă ar fi să alegem dintre cele două medii de comunicare este limpede de ce social-media are un mare avantaj prin dreptul oricui de a se exprima. Social-media este oglinda perfectă a democrației în care oricine capătă voce. Televiziunile rămân un garant al democrației, numai în cazul în care politicul nu se implică în dreptul la libera exprimare și opinie. Neutralitatea televiziunilor s-a arătat din nefericire a fi un deziderat, un principiu declarat, dar foarte rar aplicat. Nu e nevoie să ne întoarcem la toată istoria campaniilor electorale pentru a vedea ceea ce s-a demonstrat mereu, ci este suficient să privim cu uimire la aceste date.
Să urmărim în continuare atacul viral pe care social-media îl face cu privire la scorurile enunțate de televiziuni și să luăm ca reper cazul facebook. După ultima dezbatere de pe 18 octombrie, Donald Trump atacă imparțialitatea sondajelor prezentate pe canalele de televiziuni prin afișarea unor altor poll-uri prezente pe internet și în ziare precum The Washington Times.
Iată un poll susținut de social-media, în care Hillary ocupă ultima poziție:
Fig. 3 Drudge report: Pe cine ai alege ca președinte?

drudge-report

Sursă: Drudge. Poll închis la data de 22 octombrie 2016
http://drudgereport.com/nosp.htm

Adunând numărul de comentarii primite și share-uri, începând cu data de 18 octombrie, contul lui Donald Trump a primit de cel puțin 4 ori mai multe like-uri față de postările afișate pe contul lui Hillary. Un alt fenomen de remarcat apare în postările scrise de Hillary, care sunt masiv negativ comentate de vizitatori, în ordinea numărului de like-uri primite. Aici, rezultatele capătă o întorsătură fără precedent. Propriile postări ale lui Hillary sunt negativ comentate și des atacate de useri. Subliniez această curiozitate, în condițiile în care un candidat prezidențial primește pe propria lui pagină, la propriile sale comentarii, un feed-back constant critic și toxic. În calitate de candidat aflat pe ultima sută de metri, Hillary ar trebui să-și pună cea mai grea întrebare a carierei sale: este reală imaginea reflectată și difuzată de televiziuni sau este o mare iluzie spre un drum cu final catastrofal? Cunoaștem legea sociologică în care se spune că marile așteptări duc spre mari dezamăgiri, la fel cum imaginile artificiale capătă o latură tragi-comică în fața realității de la firul ierbii. A învins social-media omnipotența televiziunilor cu care ne-am obișnuit? Vom vedea răspunsul în rezultatele inevitabile de pe 8 noiembrie.

Surse online:

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election

http://drudgereport.com/nosp.htm
https://www.facebook.com/hillaryclinton/?fref=ts
https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts



Facebook

Chiar vrem o societate a cunoașterii?

Am fost impresionat când, nu demult, Președintele țarii a declarat că România este o societate a cunoașterii. Foarte frumos. Ce spune cea mai importantă personalitate politică nu este o simplă „vorbă” care „zboară” fără niciun efect. ”Vorba” Președintelui României poate avea trei semnificații. 1. O estimare, în cunoștință de cauză, ...

Apariție editorială: Sebastian Fitzek (2020) Sacrul și puterea politică – abordări psihociale ale imaginarului colectiv

Semnalăm apariția în luna septembrie 2020 a volumului Sacrul și puterea politică – abordări psihociale ale imaginarului colectiv în colecția de științe psiho-sociale a Editurii ProUniversitaria. Referenții științific sunt: Prof. Univ. Dr. Nicolae Frigioiu și Prof. Univ. Dr. Constantin Schifirneț. După o scurtă introducere în lumea imaginarului colectiv, cele 11 ...

Un ”experiment editorial”: 23 Gânditori în autoprezentări subiective (Marin Diaconu, coord.)

Coordonatorul acestei culegeri, Marin Diaconu, este la al doilea „experiment editorial”  ” 23 Gânditori în autoprezentări subiective” ( Ed. Fundația Națională pentru Știință și Artă, București, 2020). Primul volum cumulează biografiile a „17 gânditori în autoprezentări subiective”(Editura Aius, 2008). Cei care au răspuns pozitiv invitației lui în acest nou proiect, ...

Apariție editorială: Hatos, Adrian. (2020). Resursele culturale și consumul cultural în județul Bihor. Analiza situației la sfârșitul anului 2019.

Hatos, Adrian (2020) Resursele culturale și consumul cultural în județul Bihor. Analiza situației la sfărșitul anului 2019, Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, ISBN 978-606-37-0721-6, 109 pagini, Profesor Universitar Doctor Abilitat în cadrul Departamentului de Sociologie-Asistență Socială, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea și director al Școlii Doctorale de Sociologie, Universitatea din ...

Apariție editorială: Oana Lup, Elena Cristina Mitrea „Învățământul universitar din România în contextul pandemiei COVID-19: experiențele studenților”

Semnalăm apariția raportului de cercetare „Învățământul universitar din România în contextul pandemiei COVID-19: experiențele studenților”, realizat de Oana Lup și Elena Cristina Mitrea, Editura Institutului de Cercetare Făgăraș (2020). Autoarele sunt cadre didactice în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității Lucian Blaga, Sibiu. Raportul surprinde reacțiile studenților vis-a-vis de trecerea ...

Datoria guvernamentală şi deficitele de cont curent au scăpat de sub control

Conform celei mai recente prognoze publicate de Fondul Monetar Internaţional (FMI), datoria publică a României va înregistra în 2024 un nivel de 62,2% din produsul intern brut (PIB). Cu alte cuvinte, experţii FMI ne avertizează că, foarte probabil, nivelul de îndatorare al statului român va depăşi în acel an pragul ...

Educație: un nou raport privind echitatea în educația școlară în Europa

Rețeaua Eurydice a Comisiei Europene a publicat un raport privind echitatea în educația școlară în Europa. Contribuția sistemelor de educație echitabile la dezvoltarea de societăți europene mai echitabile și mai favorabile incluziunii este una majoră. Raportul analizează 42 de sisteme de educație europene din 37 de țări europene și identifică politicile și structurile ...

In memoriam Ion Glodeanu (1941-2020)

Aduceri aminte... Fiecare generație marchează veacul printr-un duh al ei și prin oamenii lor de vrednică pomenire. Ion Glodeanu este între aceștia. Absolvent al Facultății de Sociologie, unde i-a avut profesori pe H H Stahl, co-fondator cu Dimitrie Gusti a Școlii Sociologice de la București, pe Gheorghe Focşa, fost student ...