Romania Sociala logo
Menu

Fenomen fără precedent în campania electorală prezidențială din SUA

autor:   23 October 2016  

Sebastian Fitzek

Astăzi suntem martori la un paradox interesant în comunicarea mass-media cu electoratul. Asistăm oare la un fenomen de manipulare și/sau dezinformare în masă? Cine se află în spatele acestor acțiuni care zugrăvesc monocrom două lumi diferite? Este social-media o lume diferită față de imaginea prezentată de televiziuni? Un lucru este cert, social-media înseamnă like-uri și comentarii ale tuturor oamenilor, fără nicio barieră sau cost, fără prezența unor reguli sau norme în care oricine are dreptul de exprimare liberă la opinie și argument. Putem declara deja că social-media a învins astăzi definitiv media televizată și cea scrisă într-o bătălie fără precedent în istoria electorală americană. Sprijinul celor mai titrate televiziuni, ca CNN, FOX News, NBC, ABC News, BBC, etc. este evident prin scorurile uriașe pe care Hillary Clinton le-a primit în favoarea ei. Să luăm ca exemplu harta electorală DATAPoints comandată și furnizată publicului de NBC News și alte televiziuni unde Hillary conduce detașat cu scoruri de aproape 2 la 1.

Fig.1 Harta electorală a voturilor pe candidați la nivel de state:

harta-electorala-1
Sursă: NBC News Battelground MAP (http://www.nbcnews.com/politics/2016-election)

După a treia dezbatere televizată, care a avut loc pe 18 octombrie 2016, ABC News a prezentat un scor care o prezintă pe Hillary câștigătoare cu 53 de procente. Potrivit unui alt sondaj prezentat de același post de televiziune, de trei ori mai mulți americani au declarat că Hillary Clinton a câștigat dezbaterea. La fel și alte televiziuni, ca NBC sau CNN au declarat că Hillary a câștigat în mod categoric și că nu mai există dubii cu privire la bătălia finală.
În acest timp, social-media, incluzând aici cele mai mai importante și mari rețele sociale, ca twitter, facebook și instagram aduc o imagine cu totul diferită față de cea mediatizată de televiziuni. Să luăm ca exemple cele mai importante Poll-uri afișate și mediatizate pe aceste rețele, începând cu data ultimei dezbateri care a avut loc pe 18 octombrie.

Fig.2 Poll-urile afișate de social-media, imediat după dezbaterea de pe 18 octombrie

poluri-social-media
Sursă: https://www.facebook.com/DonaldTrump/photos/a.488852220724.393301.153080620724/10157935623145725/?type=3&theater

În această situație curioasă, contradictorie și chiar hilară, ne întrebăm cum este posibil așa ceva, cum se explică și unde este adevărul? Televiziunile o arată câștigătoare pe Hillary, în timp ce social-media, cu un scor mult mai mare îl înfățișează câștigător pe Trump. Dacă ar fi să alegem dintre cele două medii de comunicare este limpede de ce social-media are un mare avantaj prin dreptul oricui de a se exprima. Social-media este oglinda perfectă a democrației în care oricine capătă voce. Televiziunile rămân un garant al democrației, numai în cazul în care politicul nu se implică în dreptul la libera exprimare și opinie. Neutralitatea televiziunilor s-a arătat din nefericire a fi un deziderat, un principiu declarat, dar foarte rar aplicat. Nu e nevoie să ne întoarcem la toată istoria campaniilor electorale pentru a vedea ceea ce s-a demonstrat mereu, ci este suficient să privim cu uimire la aceste date.
Să urmărim în continuare atacul viral pe care social-media îl face cu privire la scorurile enunțate de televiziuni și să luăm ca reper cazul facebook. După ultima dezbatere de pe 18 octombrie, Donald Trump atacă imparțialitatea sondajelor prezentate pe canalele de televiziuni prin afișarea unor altor poll-uri prezente pe internet și în ziare precum The Washington Times.
Iată un poll susținut de social-media, în care Hillary ocupă ultima poziție:
Fig. 3 Drudge report: Pe cine ai alege ca președinte?

drudge-report

Sursă: Drudge. Poll închis la data de 22 octombrie 2016
http://drudgereport.com/nosp.htm

Adunând numărul de comentarii primite și share-uri, începând cu data de 18 octombrie, contul lui Donald Trump a primit de cel puțin 4 ori mai multe like-uri față de postările afișate pe contul lui Hillary. Un alt fenomen de remarcat apare în postările scrise de Hillary, care sunt masiv negativ comentate de vizitatori, în ordinea numărului de like-uri primite. Aici, rezultatele capătă o întorsătură fără precedent. Propriile postări ale lui Hillary sunt negativ comentate și des atacate de useri. Subliniez această curiozitate, în condițiile în care un candidat prezidențial primește pe propria lui pagină, la propriile sale comentarii, un feed-back constant critic și toxic. În calitate de candidat aflat pe ultima sută de metri, Hillary ar trebui să-și pună cea mai grea întrebare a carierei sale: este reală imaginea reflectată și difuzată de televiziuni sau este o mare iluzie spre un drum cu final catastrofal? Cunoaștem legea sociologică în care se spune că marile așteptări duc spre mari dezamăgiri, la fel cum imaginile artificiale capătă o latură tragi-comică în fața realității de la firul ierbii. A învins social-media omnipotența televiziunilor cu care ne-am obișnuit? Vom vedea răspunsul în rezultatele inevitabile de pe 8 noiembrie.

Surse online:

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election

http://drudgereport.com/nosp.htm
https://www.facebook.com/hillaryclinton/?fref=ts
https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts



Facebook

Centenar Tiberiu Bogdan

La 21 martie se împlinesc 100 de ani de la nașterea celui care a fost Profesorul Tiberiu Bogdan (m. 1995). A fost nu numai un excelent profesor pentru studenți, ci și un model de profesor pentru profesori. Om de o amplă cultură și de desăvârșită probitate științifică, Tiberiu Bogdan a ținut primele cursuri de ...

Fake news-urile: cocktailuri cu minciuni

După evenimentele din Decembrie ’89, limba română s-a îmbogățit cu multe neologisme. Între acestea, expresia „fake news” a prins teren nu numai în limbajul specialiștilor în comunicare, ci și în vorbirea de zi cu zi. În limba engleză, sintagma „fake news” a apărut în urmă cu 130 de ani, în ...

Economia României după Marea Unire, volumul II

În luna decembrie 2018 a apărut lucrarea Economia României după Marea Unire, vol. II Economia sectorială, coordonator principal academician Aurel Iancu. Apărut în condiţii grafice deosebite la prestigioasa Editură a Academiei Române, Volumul continuă seria Civilizaţia românească, coordonator Victor Spinei, din care fac parte, între altele, Istoria socială a României, autor Cătălin Zamfir şi Demografia ...

Am văzut și eu în-juriștii la… grevă!

Curiozitatea, această singură boală feminină de care suferă toți bărbații, mi-a pricinuit recent un îngrijorător simptom de cronicizare... Ca simplu cetățean cu varii probleme prin capitală n-am putut părăsi urb-ea, etalon al țării fără a trece și prin fața unei clădiri (pe treptele căreia își făcea o poznă de grup justiția  ...

România deleuziană. Fragmentul XXIX despre copilărie. Amintiri din secolul XX (II)

Proiectele de sociologie vizuală ale studenților Facultății de Sociologie și Comunicare, Universitatea „Transilvania” din Brașov” au demarat în 2006. Din 2008, ele s-au focalizat pe vârstnicii din lumea satului, pe considerentul că există  șanse mai mari ca adevărul să precumpănească în raport cu imaginea de sine. Lucrurile chiar așa stau și ele confirmă  indirect,  o ...

Demografia României – coordonator profesorul Vasile Ghețău

Sfârșitul anului centenar a adus o nouă apariție editorială în colecția „Civilizația Românească”, publicată sub egida Academiei Române: Demografia României, coordonată de profesorul Vasile Ghețău. Lucrarea este un volum colectiv la care contribuie specialiști în demografie și statistică. Pe lângă coordonatorul cărții, semnează studii prof. Traian Rotariu, prof. Dumitru Sandu și prof. Tudorel Andrei. Autorii ...

Prioritate absolută în sociologia românească

În sincronie cu toate instituțiile purtătoare de ethos românesc, ICCV a luat inițiativa de a redacta istoria socială a dinamicii spațiului social românesc în secolul care a marcat Marea Unire a tuturor românilor, opus finalizat recent și lansat în circuitul științific de profil. Cu un nivel de expertiză de tip academic, textul prezintă efortul de ...

Dimensiuni teritoriale ale depopulării României

Cu notabile excepții,  gravele probleme ale depopulării țării  sunt tratate în presă dar și în firava literatură  de specialitate cu predilecție  la nivel național.  Există suficiente  argumente pentru a privilegia această abordare, datele vehiculate de presă  punând accent înfricoșător pe  declinul populației țării provenit din scădere naturală a populației și, ...