Romania Sociala logo
Menu

Fenomen fără precedent în campania electorală prezidențială din SUA

autor:   23 October 2016  

Sebastian Fitzek

Astăzi suntem martori la un paradox interesant în comunicarea mass-media cu electoratul. Asistăm oare la un fenomen de manipulare și/sau dezinformare în masă? Cine se află în spatele acestor acțiuni care zugrăvesc monocrom două lumi diferite? Este social-media o lume diferită față de imaginea prezentată de televiziuni? Un lucru este cert, social-media înseamnă like-uri și comentarii ale tuturor oamenilor, fără nicio barieră sau cost, fără prezența unor reguli sau norme în care oricine are dreptul de exprimare liberă la opinie și argument. Putem declara deja că social-media a învins astăzi definitiv media televizată și cea scrisă într-o bătălie fără precedent în istoria electorală americană. Sprijinul celor mai titrate televiziuni, ca CNN, FOX News, NBC, ABC News, BBC, etc. este evident prin scorurile uriașe pe care Hillary Clinton le-a primit în favoarea ei. Să luăm ca exemplu harta electorală DATAPoints comandată și furnizată publicului de NBC News și alte televiziuni unde Hillary conduce detașat cu scoruri de aproape 2 la 1.

Fig.1 Harta electorală a voturilor pe candidați la nivel de state:

harta-electorala-1
Sursă: NBC News Battelground MAP (http://www.nbcnews.com/politics/2016-election)

După a treia dezbatere televizată, care a avut loc pe 18 octombrie 2016, ABC News a prezentat un scor care o prezintă pe Hillary câștigătoare cu 53 de procente. Potrivit unui alt sondaj prezentat de același post de televiziune, de trei ori mai mulți americani au declarat că Hillary Clinton a câștigat dezbaterea. La fel și alte televiziuni, ca NBC sau CNN au declarat că Hillary a câștigat în mod categoric și că nu mai există dubii cu privire la bătălia finală.
În acest timp, social-media, incluzând aici cele mai mai importante și mari rețele sociale, ca twitter, facebook și instagram aduc o imagine cu totul diferită față de cea mediatizată de televiziuni. Să luăm ca exemple cele mai importante Poll-uri afișate și mediatizate pe aceste rețele, începând cu data ultimei dezbateri care a avut loc pe 18 octombrie.

Fig.2 Poll-urile afișate de social-media, imediat după dezbaterea de pe 18 octombrie

poluri-social-media
Sursă: https://www.facebook.com/DonaldTrump/photos/a.488852220724.393301.153080620724/10157935623145725/?type=3&theater

În această situație curioasă, contradictorie și chiar hilară, ne întrebăm cum este posibil așa ceva, cum se explică și unde este adevărul? Televiziunile o arată câștigătoare pe Hillary, în timp ce social-media, cu un scor mult mai mare îl înfățișează câștigător pe Trump. Dacă ar fi să alegem dintre cele două medii de comunicare este limpede de ce social-media are un mare avantaj prin dreptul oricui de a se exprima. Social-media este oglinda perfectă a democrației în care oricine capătă voce. Televiziunile rămân un garant al democrației, numai în cazul în care politicul nu se implică în dreptul la libera exprimare și opinie. Neutralitatea televiziunilor s-a arătat din nefericire a fi un deziderat, un principiu declarat, dar foarte rar aplicat. Nu e nevoie să ne întoarcem la toată istoria campaniilor electorale pentru a vedea ceea ce s-a demonstrat mereu, ci este suficient să privim cu uimire la aceste date.
Să urmărim în continuare atacul viral pe care social-media îl face cu privire la scorurile enunțate de televiziuni și să luăm ca reper cazul facebook. După ultima dezbatere de pe 18 octombrie, Donald Trump atacă imparțialitatea sondajelor prezentate pe canalele de televiziuni prin afișarea unor altor poll-uri prezente pe internet și în ziare precum The Washington Times.
Iată un poll susținut de social-media, în care Hillary ocupă ultima poziție:
Fig. 3 Drudge report: Pe cine ai alege ca președinte?

drudge-report

Sursă: Drudge. Poll închis la data de 22 octombrie 2016
http://drudgereport.com/nosp.htm

Adunând numărul de comentarii primite și share-uri, începând cu data de 18 octombrie, contul lui Donald Trump a primit de cel puțin 4 ori mai multe like-uri față de postările afișate pe contul lui Hillary. Un alt fenomen de remarcat apare în postările scrise de Hillary, care sunt masiv negativ comentate de vizitatori, în ordinea numărului de like-uri primite. Aici, rezultatele capătă o întorsătură fără precedent. Propriile postări ale lui Hillary sunt negativ comentate și des atacate de useri. Subliniez această curiozitate, în condițiile în care un candidat prezidențial primește pe propria lui pagină, la propriile sale comentarii, un feed-back constant critic și toxic. În calitate de candidat aflat pe ultima sută de metri, Hillary ar trebui să-și pună cea mai grea întrebare a carierei sale: este reală imaginea reflectată și difuzată de televiziuni sau este o mare iluzie spre un drum cu final catastrofal? Cunoaștem legea sociologică în care se spune că marile așteptări duc spre mari dezamăgiri, la fel cum imaginile artificiale capătă o latură tragi-comică în fața realității de la firul ierbii. A învins social-media omnipotența televiziunilor cu care ne-am obișnuit? Vom vedea răspunsul în rezultatele inevitabile de pe 8 noiembrie.

Surse online:

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election

http://drudgereport.com/nosp.htm
https://www.facebook.com/hillaryclinton/?fref=ts
https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts



Facebook

De ce se simte vinovat apărătorul lui Ceaușescu?

Acum câteva zile am văzut la televizor o emisiune interesantă. Două ore s-a discutat o problemă de etică. Mi-am amintit cu nostalgie de primii mei doi ani după terminarea facultății: eram preparator la Universitatea București la etică. Am schimbat domeniul cu sociologia, dar interesul pentru etică mi-a rămas. Am fost ...

Transhumanța, altfel….

Un om, căruia îi cam  plăcea să umble în lung și în lat pentru a se convinge dacă astronomii și fizicienii au avut/sau nu, dreptate atunci când au lansat , în circuitul științific, ideea că pământul ar fi rotund (!?), pre numele său Nea Alecu, a poposit  de vreo cinci ani  în zona Cotroceniului, ...

Conferința despre mediere în contextul programului de master probațiune

În data de 3 decembrie 2019 a avut loc o prelegere despre cum pot fi rezolvate conflictele prin ajungerea la căi amiabile din ambele părți. Vorbind într-un sens mai particular, întrebarea cheie este: Cum pot fi tratate aceste neînțelegeri privind interacțiunile dintre oameni? Conferința a fost desfășurată de către Demaille Bruno, fiind unul dintre ...

O falsă avertizare și minunații ei propagandiști

După cum este cunoscut, România a înregistrat în perioada 2010 – 2018 o creștere economică în termeni reali de 35,1%. Nota bene, aceast nivel al creșterii produsului intern brut (PIB) a fost depășit în UE 28 doar de Irlanda (68%) și de Malta (58%). (1) În acest context, în presa din România și din străinătate ...

O poveste de succes sau un pod prea îndepărtat?

Fără îndoială, decizia  de majorare a deficitului public cu 15,5 miliarde lei (1,5% din PIB) în perioada care a mai rămas până la sfârșitul acestui an reprezintă cea mai mediatizată decizie a noului executiv. Evident, majorarea deficitului bugetului public de la 28,8 miliarde lei (2,8% din PIB), acest nivel fiind atins la sfârșitul lunii ...

Un test pentru viziunea politică a celor doi candidaţi pentru preşedinţie

Peste 10 zile vor fi alegerile prezidenţiale. Alegătorii se aşteaptă ca cei doi candidaţi din turul doi să-şi clarifice viziunile politice pe care vor să le promoveze. Constituţia cere ca preşedintele să nu aibă angajare politică, dar e normal să aibă o viziune politică. Noi, alegătorii, suntem îndreptăţiţi să ştim ce viziuni politice au ...

România deleuziană. Fragmentul XXXIV, despre „Despre democrație în America” ( Tocqueville) într-o citire postmodernă. Lecturi posibile (V)

Tocqueville, autorul: Miza demersului nostru constă în intenția de a-l redescoperi pe Tocqueville, prin „redescoperire” înțelegând ceea ce Foucault enunță ca fiind efortul de a scoate la lumină „efectele analogiei sau de izomorfism care, pornind de la formele actuale ale cunoaşterii,  fac perceptibilă o figură care a devenit neclară sau ...

Publicistică sociologică la Târgul de Carte Gaudeamus

Târgul de Carte Gaudeamus Ediția a XXVI-a se va desfășura în Pavilionul B2 Romexpo, București, în perioada 20-24 noiembrie 2019. Organizatori sunt Radio România și Reading Program. Dl. Oltea Şerban-Pârâu se ocupă de Management Consultant din partea Radio Romania Media Cultural Centre, iar dl. Vladimir Epstein este Honorary Director. Printre evenimentele ...