Romania Sociala logo
Menu

Interviu cu Daniel Nițoi – “Teatrul și criza lumii moderne”, Editura Pro Universitaria, București

autor:   4 December 2023  

Daniel Nițoi (2023) Teatrul și criza lumii moderne, Editura Pro Universitaria, București

  1. Felicitări pentru publicarea volumului! Vă rugăm să ne spuneți care au fost premizele
    publicării acestui volum?
    Vă mulțumesc mult pentru interviu! Sincer, eu scriu și scriu destul de mult despre
    ceea ce observ în jurul meu, despre viața celor ce mă înconjoară. Pe cele bune, pozitive
    le las să prindă viață prin articole și cărți. Pe cele mai puțin pozitive le închid în sertar în
    speranța că acolo se vor opri tristețile și nedreptățile din viața oamenilor. Astfel, după ce
    am absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”
    în București, după un masterat în regie la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca,
    după un masterat la Academia de Studii Economice și o facultate de drept absolvită în
    paralel cu munca din lumea artei, am fost motivat să mă orientez pentru un doctorat în
    sociologie. Doctorat care mi-a schimbat foarte mult perspectiva, nu doar asupra felului în
    care scriam până atunci, ci și a modului în care trebuie transmis mesajul către public. Iar
    această carte face parte din munca de cercetare pentru lucrarea finală.
    Este drept, că în ultima vreme, datorită locului de muncă din „Institutul de
    Cercetare a Calității Vieții”, Academia Română am fost mai aplecat în a scrie texte mai
    teoretice, fiind atent la distincțiile conceptuale, texte mai argumentate academic. Nu știu
    dacă am reușit în totalitate să fiu strict în această carte, dar mă străduiesc să mă
    perfecționez și să ofer oamenilor studii și gânduri care să ajute la îmbunătățirea calității
    vieții lor. Cartea a luat naștere datorită încrederii pe care mi-au oferit-o coordonatorii mei
    de doctorat încurajat în a scrie despre lucruri și fapte care pot deveni și propuneri pentru
    modele de politici sociale și care pot influența în bine calitatea vieții actorilor în
    particular și a oamenilor în general. Atunci când aceste scrieri s-au adunat sub cupola
    aceluiași gând de cercetare a calității vieții actorilor și modul în care aceștia percep și
    influențează societatea, s-a născut și ideea de a le împărtăși oamenilor (mai întâi prin
    articole, eseuri și în final prin această carte) pentru a găsi împreună explicații și soluții
    către o bunăstare individuală și colectivă.
  2. Ce aduce nou cartea dumneavoastră față de literatura existentă în domeniu?

În primul rând povești de viață, povești reale ale actorilor și modul în care percep
ei lumea/societatea, dincolo de neajunsuri și fapte generatoare de tristețe. Felul în care își
construiesc viața conștienți sau mai puțin conștienți că prin meseria lor influențează și
viața celorlalți care, de cele mai multe ori, îi consideră drept exemple. Mai mult decât
atât, am încercat să dezvolt două căi de percepție și implicare de ambele părți. Prima
parte, puțin mai teoretică, din perspectiva socială a publicului – cum influențează teatrul
și arta în general spațiul comunitar de viață și ce reprezintă acesta în structura societății.
Iar a doua parte, prin povești și exemple individuale de viață, felul în care actorii își
percep influența propriei lor activități/profesii în modelarea artistică a publicului prin
funcțiile sociale ale artei. Am încercat să subliniez implicit rolul și semnificația valorilor
artistice prin mesajele simbolice ale teatrului în modelarea și trăirile spirituale ale
publicului căruia i se adresează.

  1. Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în realizarea volumului?

Strictețea scrierii academice. Îmi place să „zburd” prin cuvinte, să las imaginația
să curgă. Însă, în acest caz (deși știu că am scăpări) a trebuit să am grijă în permanență să
fiu cât mai clar în exprimare și cât mai exact, cu argumente mai obiective care să mă
depărteze de capcana de a-mi spune propria opinie, sau de a fi subiectiv din cauza
faptului că și eu lucrez în acest domeniu plin de metafore, de simboluri dar și de
neajunsuri teoretice. Neajunsuri care pot crea frustrări personale pe care la un moment
dat ajungi să nu le mai sesizezi și să le expui. Iar publicul nu are nicio vină pentru asta și
nu trebuie încărcat cu informații care nu aduc nimic constructiv.

  1. Ce rezultate de cercetare v-au suprins cel mai mult?

Sincer, munca mea în teatru mă surprinde zi de zi. Este o meserie surprinzătoare
pentru că nimic nu este la fel de la un rol la altul, de la un spectacol la altul. Și pur și
simplu nu poți exprima ce este bine și ce rău, sau ce este bun și ce este greșit. Fiecare
abordare din teatru are scopul ei, să amendeze valorile vieții sau să le promoveze, să
expună viața și întâmplările unor oameni care au existat sau există încă în jurul nostru.
Rolul social al teatrului pentru calitatea vieții publicului este definitoriu aici. Prin teatru
publicul trăiește și retrăiește istoria lui personală. El are o funcție cathartică de descărcare
a neîmplinirilor, a frustrărilor individuale și de o echilibrare a comportamentului dorit.
Cine poate spune că este greșit ce a făcut Marina Abramovich în experimentul său? Putea
să moară datorită libertății totale pe care a oferit-o publicului. A greșit? Probabil. Însă,

dacă acest experiment nu ar fi avut loc, nu am fi știut niciodată cât de departe poate
merge publicul prin implicarea lui. Teatrul ar fi fost vitregit de varianta implicării totale a
publicului. Și astfel s-a învățat o lecție, câtă imprevizibilitate îți dorești să ai din partea
publicului implicându-l, sau cât de precaut trebuie să fii ca autor al operei în relația
directă cu publicul.

  1. Cui se adresează lucrarea dumneavoastră?

Tuturor! Indiferent de pregătire. Consider că arta prin formele ei variate de
adresabilitate este dedicată tuturor celor ce doresc să vină într-o lume a perfecționării
sensibilității umane și a cunoașterii realității din jurul nostru prin intermediul simbolurilor
. Prin artă și prin teatru oamenii tind să se perfecționeze și să-și rafineze gusturile
artistice.

  1. Ce mesaj ați dori să adresați cititorilor interesați de această carte?

Să nu privească această carte strict ca pe un studiu rigid în domeniu. Dimpotrivă,
să se bucure de poveștile actorilor și să ia ce consideră ei că e mai bun din toate. Și, cel
mai important, după ce trec prin filtrul lor personal toate gândurile expuse aici, să
realizeze ce înseamnă responsabilitatea faptelor și gândurilor lor de zi cu zi pentru
ceilalți. Să conștientizeze că în funcție de această responsabilitate asumată sau nu,
construiesc împreună cu cei din jurul lor viitorul pentru generația ce vine.

  1. Care sunt principalele concluzii rezultate în urma realizării cercetării științifice?

Este mult de spus, dar consider că trebuie să realizăm că arta în general, nu doar
teatrul, trebuie ținută departe de cuantificarea ei în materie. Arta trebuie să fie accesibilă
tuturor indiferent de statusul social. Ea trebuie nu doar să educe, ci să apară și ca un
îndemn permanent către autoperfecționare, o reflecție spirituală înaltă prin trimiteri la
valorile consolidate ale civilizației moderne. Așa ea poate să completeze satisfacția cu
viața și să reprezinte un element cheie în bunăstarea individuală și colectivă. Ea poate să
întregească gradual aspirația omului dintotdeauna spre fericire. O altă concluzie la care
am ajuns este aceea că actorii, deși în peisajul social actual sunt considerați ca
„anormalii sistemului” ( în sensul că sunt mai defavorizați din punct de vedere financiar
față de alte categorii profesionale/meserii), aceștia au o fericire aparte, o trăire interioară
născută din bucuria de a dărui celorlalți părți ale propriului suflet.

Vă mulțumim pentru timpul acordat!

Mai multe detalii privind cartea sunt disponibile la adresa:
https://www.prouniversitaria.ro/carte/teatrul-i-criza-lumii-moderne/

O recenzie a volumului este disponibilă la adresa:
https://revistasociologieromaneasca.ro/sr/article/view/1792



Facebook

O discuție cu prof. univ.  Livia Popescu (Dordea) pe marginea unui articol publicat în 1981

Livia, ai publicat în 1981 un articol  despre preferințele de lectură ale adolescenților dintr-un centru de reeducare. Ce te-a făcut ca în anii când în România se edifica de zor „societatea socialistă multilateral dezvoltată”  să te apleci ca cercetător asupra unui grup social marginal ? După primul an și jumătate de ...

Interviu cu prof. univ. dr. Nicu GAVRILUȚĂ despre ,,Secularizarea și camuflările sacrului”, Iași, Editura Polirom, 2025

Centrul COACH-USV, Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător din Regiunea de N-E a României, deschis la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava propune un nou interviu realizat cu unul dintre cei mai prolifici sociologi contemporani ieșeni. Continuăm tradiția de a publica articole de promovare a rezultatelor ...

Destin și o viață de om – Constantin Schifirneț

România Socială vă prezintă volumul "Destin și o viață de om" al profesorului și cercetătorului Constantin Schifirneț, apărut la Editura Universității de Vest din Timișoara, în 2024. Acest volum este o incursiune autobiografică ce îmbină experiențele personale ale autorului cu analiza contextelor culturale, sociale și politice ale epocilor pe care le-a ...

Drum de lumină, bunule prieten!

A plecat încă unul dintre stâlpii generației de aur ai epocii marelui dezgheț care-a urmat celebrei Declarații din aprilie 1964. Facultatea de filosofie și proaspăt reînființata secție de sociologie au devenit atunci locurile „frumoșilor nebuni ai marilor orașe”. Șerban Cionoff era studentul eminent, strălucitor, cu lecturi impresionante în filosofia greacă, preferatul ...

Învățământul profesional și economia în România. De ce sistemul dual este o soluție limitată?

Introducere: într-un sistem de învățământ cu pierderi foarte mari, formarea inițială profesională poate fi soluția. Conform statisticilor disponibile și deja bine cunoscute, România suferă de eșecuri și pierderi cronice ale sistemului de învățământ, pierderi care se repercutează asupra multor dimensiuni ale vieții noastre economice, sociale și politice, inclusiv asupra stabilității democratice. ...

Sociologia literaturii în anii `80. O discuție cu Mihai Dinu Gheorghiu.

1. În prefața la Economia bunurilor simbolice a lui Bourdieu pe care ați tradus-o și publicat-o în 1986 (la editura Meridiane)  erați deja preocupat de receptarea discursului sociologic în sfera culturii „artistice”. Era o atitudine generată de situația din cultura românească a epocii sau un ecou al scrierilor lui Bourdieu ...

Religie, actori religioși şi practici religioase în rândul romilor din România

După 1989 numeroase apariții editoriale academice au vizat și problematica unuia dintre celei mai numeroase grupuri etnice minoritare din România – populația romă.  Chiar dacă cercetările despre romi au fost abordate din perspective trans- și interdisciplinare, încă sunt subiecte care atrag cititori, atât cei specialiști, cât și publicul profan. Volumul ...

O discuție cu profesor Zoltan Rostas: incursiune „optzecistă” în lumea sociologilor interbelici

1. Domnule profesor, astăzi sunteți recunoscut ca autor de succes a numeroase cărți de istorie orală. Cum a ajuns să vă preocupe, în anii ’80, acest domeniu? Am invocat deseori momentul Congresul Internațional de Științe Istorice din 1980, dar rădăcinile le găsesc în apariția neîncrederii în sociologia cantitativistă, care a ajuns ...