Romania Sociala logo
Menu

Interviu Mariana Stanciu – “Recent changes in the consumption patterns from Romania in the european context”, Editura LAP Lambert Academic Publishing”  

autor:   5 December 2023  

Mariana Stanciu, Adina Mihăilescu, Cristina Humă (2023) Recent changes in the consumption patterns from Romania in the european context, Editura LAP Lambert Academic Publishing  

1.- Felicitări pentru publicarea volumului! Vă rugăm să ne spuneți care au fost premizele publicării acestui volum? 

Mulțumim! Publicarea acestui volum are în vedere atingerea unui obiectiv susținut, prin diverse publicații în România sau în afara țării, de-a lungul a peste trei decenii, aparținând  colectivului nostru de cercetare din ICCV (Standard de viață și modele de consum). Publicațiile respective urmăresc modul în care consumatorii de bunuri și servicii din țara noastră tind să-și configureze propriul comportament de consum, în condițiile economice concrete ale spațiului românesc, pe fondul tendințelor statistice existente în spațiul european.


2.- Ce aduce nou cartea dumneavoastră față de literatura existentă în domeniu?

Sunt multe evenimente demne de remarcat, adesea contraintuitive, în evoluția generală a modelului de consum statistic al populației din România, din ultimele trei decenii, dar mai ales din ultimul deceniu. De exemplu, faptul că nivelul mediu al veniturilor populației din România a rămas vreme de peste 30 de ani net inferior, comparativ cu media veniturilor statelor membre ale UE, nu a frânat decât în mica măsură tendința puternic convergentă a modelului de consum al populației din România, în raport cu trendul general al modelului de consum statistic european.

3.- Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în realizarea volumului?

Destul de dificilă a fost etapa de pregătire a volumului, respectând milimetric exigențele editoriale și de redactare a textului, dat fiind că nu suntem totuși experți în editare și mai ales în limba engleză. Cu toate acestea, în cele din urmă, am reușit să răspundem tuturor exigențelor impuse de editura germană.


4.- Ce rezultate de cercetare v-au suprins cel mai mult? 

Dat fiind că noi lucrăm de un timp apreciabil în domeniu (peste 30 de ani), este destul de greu să mai fim surprinși de ceea ce se petrece în mediul economic al consumului de bunuri și servicii din România. Cu toate acestea, reținem ca remarcabile atitudinile multor consumatori din România, care s-au dovedit destul de reticenți și chiar rezistenți față de restricțiile impuse de autorități, în vremea pandemiei din 2020, îndeosebi în sfera accesării anumitor spații comerciale din România.


5.- Cui se adresează lucrarea dumneavoastră?

Această lucrare se adresează deopotrivă mediului academic international și din România, dar stilul accesibil al redactării face din aceasta o lectură facilă și pentru publicul larg, interesat de economia/sociologia consumului de bunuri și servicii. 

6.- Ce mesaj ați dori să adresați cititorilor interesați de această carte?

Mesajul este inclus oarecum pe prima copertă a cărții. Lumea în care trăim se află într-un process de schimbare masivă și continuă. Demult nu se mai poate întoarce la disponibilul ieftin de resurse, existent în urmă cu o jumătate de secol sau un secol. Ori, acest lucru poate fi destul de destabilizator pentru masele de consumatori actuali de bunuri și servicii. Față de această situație, noi credem că a venit timpul să reflectăm cu toții, ceva mai profund, asupra stringenței trebuințelor pe care alegem să le manifestăm în piață, ca și consumatori de bunuri și servicii. 

7.- Care sunt principalele concluzii rezultate în urma realizării cercetării științifice?

În lumea actuală putem identifica destul de ușor, în frecvente locuri, existența unor îndemnuri generice la ponderarea cererii de bunuri și servicii de către consumatori, pornind în primul rând, de la rafinarea și reconsiderarea autenticității trebuințelor lor. Faptul că lumea analizei economice și sociale face tot mai dese trimiteri la raționalitate, pe marginea tematicii coșului minim de consum decent, ar trebui să semnifice în primul rând, semnalul unei schimbări radicale a timpurilor și implicit, a atitudinilor față de problema gestionării mai atente a resurselor. Atitudinile de tip consumist au devenit clar anacronice, epuizându-și ireversibil epoca, deși au marcat puternic profilul generațiilor actuale de consumatori din spațiul occidental. Cartea noastră îndeamnă explicit și implicit la reconsiderarea valorilor cele mai autentice ale vieții, dar pledează și pentru ceva mai mult umanism în sfera politicilor sociale românești, adresate celor care, pe termen lung, trăiesc în sărăcie sau excluziune socială.

Vă mulțumim pentru timpul acordat! 

Mai multe detalii privind cartea sunt disponibile la adresa: 

https://lap-publishing.com/?s=mariana+stanciu#


Facebook

Sociologie vizuală – Expoziție în aer liber pe esplanada din Parcul „Titulescu” – Brașov, 1.10.2024 -15.10. 2024

De ceva timp deschiderea anului universitar la Facultatea de Sociologie și Comunicare din cadrul Universității „Transilvania” din Brașov este onorată printr-o expoziție de sociologie vizuală  având drept curatori pe universitarii dr.Cristian Bălăcescu și dr.Ștefan Ungurean și care a fost concepută în  cadrul cercului științific „Anton Golopenția” al studenților din anul ...

Interviu cu Daniela Lupu, asistent social: „Ceea ce mă motivează e să fiu inspirație pentru alții”

Vă aducem în față unul dintre cei mai buni profesioniști dintr-un domeniu despre care rar se scrie în România și anume domeniul Asistenței Sociale. Nu mulți oameni știu cu ce se ocupă asistenții sociali și astăzi, în România încă mai există confuzia când vine vorba de rolul și importanța asistenților ...

Ochelarii și efectele lor psihosociologice

Ochelarii au fost inventați în secolul al XIII-lea în Italia. „Capacitatea sticlei curbate de a mări sau de a distorsiona obiectele era cunoscută încă din Antichitate. Atât vechii asirieni, cât și egiptenii au făcut lentile din cristale lustruite, iar grecii și romanii au folosit sfere de sticlă pline cu apă ...

DE CE SCRIEM?

Scrisul dacă nu e liber este fără-de-lege Ne întrebăm, adesea, de ce oamenii nu mai prea citesc. Uităm însă că acest obiect cultural numit carte a fost denaturat. Se scrie și se publică orice. Mai ales în întâmpinarea celor mai vulgare și insignifiante preferințe. Cărțile adevărate sunt rarisime și sunt căutate ...

Acum e momentul să ne întrebăm: Chiar avem nevoie de un președinte ?

Material republicat: acest material a fost ;ublicat initial la data de 27 December 2023   Sfârțilul lui 2023. Foarte bine că românii sunt preoupați de sărbători. După un an vor fi noi alegeri. Și acestea vor veni ca toate celelate. E prea devreme să tot facem predicții. Devine un exercițiu obositor prin ...

Aversul și reversul loialității

Loialitatea ne obligă să luăm decizii  care să ne definească cine suntem. Eric Felten  La nivelul simțului comun, prin cuvântul „loialitate” se înțelege fidelitatea sau devotamentul pentru o persoană (un membru al familiei, un prieten, un lider etc.), un grup (familia, echipa de muncă, echipa sportivă, organizația, comunitatea, națiunea) sau un ideal (libertate, ...

Sociologia locuirii în `89. O discuție cu Mircea Kivu

Mircea, aș vrea să purtăm o discuție pe marginea unui articol pe care l-ai publicat în revista Viitorul Social în 1989. Îți mai amintești ce te preocupa ca sociolog în anii `80 ? De fapt, articolul a apărut în 1990. Îl predasem redacției în 1989 dar, ca orice revistă care „se ...

China’s In-Depth Reform and Its Impact on Romania-China Cooperation

On September 10, 2024, I had the opportunity to attend the seminar "Comprehensively Deepening Reform and Promoting Cooperation between China and Romania", organized by the Embassy of the People's Republic of China in Romania and the Chinese Academy of Social Sciences (CASS). This event provided a valuable platform to explore ...