Romania Sociala logo
Menu

Interviu Mariana Stanciu – “Recent changes in the consumption patterns from Romania in the european context”, Editura LAP Lambert Academic Publishing”  

autor:   5 December 2023  

Mariana Stanciu, Adina Mihăilescu, Cristina Humă (2023) Recent changes in the consumption patterns from Romania in the european context, Editura LAP Lambert Academic Publishing  

1.- Felicitări pentru publicarea volumului! Vă rugăm să ne spuneți care au fost premizele publicării acestui volum? 

Mulțumim! Publicarea acestui volum are în vedere atingerea unui obiectiv susținut, prin diverse publicații în România sau în afara țării, de-a lungul a peste trei decenii, aparținând  colectivului nostru de cercetare din ICCV (Standard de viață și modele de consum). Publicațiile respective urmăresc modul în care consumatorii de bunuri și servicii din țara noastră tind să-și configureze propriul comportament de consum, în condițiile economice concrete ale spațiului românesc, pe fondul tendințelor statistice existente în spațiul european.


2.- Ce aduce nou cartea dumneavoastră față de literatura existentă în domeniu?

Sunt multe evenimente demne de remarcat, adesea contraintuitive, în evoluția generală a modelului de consum statistic al populației din România, din ultimele trei decenii, dar mai ales din ultimul deceniu. De exemplu, faptul că nivelul mediu al veniturilor populației din România a rămas vreme de peste 30 de ani net inferior, comparativ cu media veniturilor statelor membre ale UE, nu a frânat decât în mica măsură tendința puternic convergentă a modelului de consum al populației din România, în raport cu trendul general al modelului de consum statistic european.

3.- Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în realizarea volumului?

Destul de dificilă a fost etapa de pregătire a volumului, respectând milimetric exigențele editoriale și de redactare a textului, dat fiind că nu suntem totuși experți în editare și mai ales în limba engleză. Cu toate acestea, în cele din urmă, am reușit să răspundem tuturor exigențelor impuse de editura germană.


4.- Ce rezultate de cercetare v-au suprins cel mai mult? 

Dat fiind că noi lucrăm de un timp apreciabil în domeniu (peste 30 de ani), este destul de greu să mai fim surprinși de ceea ce se petrece în mediul economic al consumului de bunuri și servicii din România. Cu toate acestea, reținem ca remarcabile atitudinile multor consumatori din România, care s-au dovedit destul de reticenți și chiar rezistenți față de restricțiile impuse de autorități, în vremea pandemiei din 2020, îndeosebi în sfera accesării anumitor spații comerciale din România.


5.- Cui se adresează lucrarea dumneavoastră?

Această lucrare se adresează deopotrivă mediului academic international și din România, dar stilul accesibil al redactării face din aceasta o lectură facilă și pentru publicul larg, interesat de economia/sociologia consumului de bunuri și servicii. 

6.- Ce mesaj ați dori să adresați cititorilor interesați de această carte?

Mesajul este inclus oarecum pe prima copertă a cărții. Lumea în care trăim se află într-un process de schimbare masivă și continuă. Demult nu se mai poate întoarce la disponibilul ieftin de resurse, existent în urmă cu o jumătate de secol sau un secol. Ori, acest lucru poate fi destul de destabilizator pentru masele de consumatori actuali de bunuri și servicii. Față de această situație, noi credem că a venit timpul să reflectăm cu toții, ceva mai profund, asupra stringenței trebuințelor pe care alegem să le manifestăm în piață, ca și consumatori de bunuri și servicii. 

7.- Care sunt principalele concluzii rezultate în urma realizării cercetării științifice?

În lumea actuală putem identifica destul de ușor, în frecvente locuri, existența unor îndemnuri generice la ponderarea cererii de bunuri și servicii de către consumatori, pornind în primul rând, de la rafinarea și reconsiderarea autenticității trebuințelor lor. Faptul că lumea analizei economice și sociale face tot mai dese trimiteri la raționalitate, pe marginea tematicii coșului minim de consum decent, ar trebui să semnifice în primul rând, semnalul unei schimbări radicale a timpurilor și implicit, a atitudinilor față de problema gestionării mai atente a resurselor. Atitudinile de tip consumist au devenit clar anacronice, epuizându-și ireversibil epoca, deși au marcat puternic profilul generațiilor actuale de consumatori din spațiul occidental. Cartea noastră îndeamnă explicit și implicit la reconsiderarea valorilor cele mai autentice ale vieții, dar pledează și pentru ceva mai mult umanism în sfera politicilor sociale românești, adresate celor care, pe termen lung, trăiesc în sărăcie sau excluziune socială.

Vă mulțumim pentru timpul acordat! 

Mai multe detalii privind cartea sunt disponibile la adresa: 

https://lap-publishing.com/?s=mariana+stanciu#


Facebook

Sociologia literaturii în anii `80. O discuție cu Mihai Dinu Gheorghiu.

1. În prefața la Economia bunurilor simbolice a lui Bourdieu pe care ați tradus-o și publicat-o în 1986 (la editura Meridiane)  erați deja preocupat de receptarea discursului sociologic în sfera culturii „artistice”. Era o atitudine generată de situația din cultura românească a epocii sau un ecou al scrierilor lui Bourdieu ...

Alegeri haotice : noiembrie 2024. Nevroze și anomalii colective

Între normalitate și patologie  Și dacă am încerca să brodăm o serie de lecturi posibile despre turul întâi din campania electorală/noiembrie 2024 ? Ne-am gândit la o lectură comunicațională, în care să interpelăm interacțiuni și iritante în comunicare, în contextul de campanie electorală.  Și începem cu contextul. El a fost taxat de analiști ...

O discuție cu profesor Zoltan Rostas: incursiune „optzecistă” în lumea sociologilor interbelici

1. Domnule profesor, astăzi sunteți recunoscut ca autor de succes a numeroase cărți de istorie orală. Cum a ajuns să vă preocupe, în anii ’80, acest domeniu? Am invocat deseori momentul Congresul Internațional de Științe Istorice din 1980, dar rădăcinile le găsesc în apariția neîncrederii în sociologia cantitativistă, care a ajuns ...

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

DEZBATERE DE CARTE – Cătălin ZAMFIR, România în criză, Editura Academiei Române, București, 2023.

DEZBATERE DE CARTE Cătălin ZAMFIR, România în criză, Editura Academiei Române, București, 2023. Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice Departamentul de Sociologie, Asistență Socială și Resurse Umane 31 octombrie 2024 Dezbatere România în crizăDownload

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Nostalgia, o emoție dulce-amăruie

Nostalgia consolidează relațiile sociale. Tim Wildschut Ne este dor de cineva drag ce nu mai este printre noi, ne este dor de părinții care s-au stins, de prietenii care nu mai sunt, de iubita sau iubitul care ne-a părăsit, sau de anii tinereții, de un eveniment fericit din trecut. Psihologii numesc o ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...