În anul 1970, eu şi Maria Voinea am fost repartizaţi la Laborator; comisia de repartiţii l-a avut ca preşedinte pe H. H. Stahl. Tot cu noi, în 1970, a venit la această unitate de cercetare, Ion Mihail Popescu, licenţiat în drept şi în filosofie, fost deţinut politic. El ne povestea, câte odată, despre patimile lui din detenţie, despre torturile suferite. Un rol important în finalizarea studiilor şi angajarea lui la laborator l-au avut: Tudor Bugnariu, Gheorghe Cazan şi Alexandru Cazangiu. Era un specialist de seamă în sociologia religiilor şi istoria filosofiei româneşti.
Două biblioteci valoroase
Aici, la etajul I al clădirii se aflau două biblioteci, una
a Laboratorului şi alta în biroul prof. Stahl. În prima bibliotecă erau cărţi
de filosofie, de exemplu, cursul de metafizică ale lui Nae Ionescu, cărţile lui Mircea Eliade, ale lui Gusti,
Rădulescu-Motru, volumele celor mai importanţi sociologi străini, precum Max
Weber, Emil Durkheim, Talcott Parsons, Alvin Gouldner, The Coming Crisis of
Western Sociology (1970), Rene König (coord.), Hanbuch der Empirischen Sozialforschung, 3 vol. 1967-1973,
dar şi cărţi ale lui Leon Troţki precum: La Révolution défigurée (1929)
şi Histoire de la révolution
russe (1930). Aveam la dispoziţie şi
„Arhiva pentru Știinţa şi Reforma Socială, şi „Sociologie Românească”. În permanenţă
veneau cărţi noi reviste de sociologie
din afară, precum: : „Revue internationale de sociologie” „Kölner Zeitschrift für Soziologie und
Sozialpsychologie, der Zeitschrift für Soziologie und der Sozialen Welt”,
„British Journal of Sociology” ş.a. La acestea se adăugau volume de
antropologie socială, psihosociologie, geografie umană.
A doua bibliotecă valoroasă era cea din biroul profesorului
Stahl şi care ne era pusă la dispoziţie. Mi-aduc aminte de o carte a lui Traian
Herseni, cu dedicaţia : „lui Ricu Stahl pentru că este H.H. Stahl” sau un volum din
„Trilogia culturii” a lui lui Lucian Blaga, cu dedicaţia: „lui Lucian Blaga pentru Mircea Vulcănescu”.
Mi-aduc aminte ce supărat a fost prof. Stahl când colegul nostru Ion Mihail
Popescu a zărit un volum de-al lui A.C. Cuza, pus în ultimul raft, şi l-a
împrumutat. Aici am găsit şi cursurile de sociologie litografiate ale lui
Dimitrie Gusti. Am putut astfel să
compar cursurile acestuia cu cele ale Petre Andrei şi să văd asemănările.
Ambele evidenţiau o concepţie integralistă. Dacă ai studenţi motivaţi dominant intrinsec şi
profesori capabili să-i înveţe să gândească, o parte din mult clamata criză a
învăţământului este rezolvată. Cum
spunea Max Weber profesorul se aseamănă cu o „precupeaţă”, şi el şi ea trebuie
să vândă „marfă proaspătă” În cazul
profesorului este vorba de cunoştinţe „proaspete” pe care să le transmită
studenţilor. Sigur, pentru etapa licenţei „contabilitatea socială” este necesară
pentru formarea funcţionarului, dar pentru a forma un sociolog profesionist
este nevoie şi de însuşirea unei culturi sociologice mai profunde. Deci, nu
aveam restricţii la lectură, nu eram
cenzuraţi.
Un „stat” în „stat”
Ne aflam sub aripa ocrotitoare a lui Miron Constantinescu.
Laboratorul era un „stat” în „stat”. Formarea şi dezvoltarea noastră se baza pe
trei piloni: sociologia românească interbelică, mai ales Şcoala monografiei
sociologice de la Bucureşti, sociologia occidentală şi cercetarea pe teren.
Asemănător filosofiei, sociologia este şi istoria sociologiei. Cunoaşterea
istoriei acestei discipline ştiinţifice ne permite să surprindem atât
continuităţile cât şi discontinuităţile, în funcţie de contextul
social-istoric. Să realizăm comparaţii, să vedem problemele abordate în
dinamica lor şi contextul lor social.
Profesorul Stahl
Pentru a discuta cu profesorul Stahl trebuia să te duci la
el cu o problemă de studiu şi cu o bibliografie minimală. Pentru Stahl,
sociologul trebuie să se specializeze, asemenea medicului. Eram în bibliotecă
cu profesorul, când a venit la el Sergiu Verona, care i-a spus că ar vrea să se
înscrie la dânsul la doctorat, cu o temă de sociologia păcii şi a războiului.
Profesorul i-a precizat că el este specialist numai în sociologia satului şi
istorie socială, şi ca atare ar trebui să se ducă la Ovidiu Trăsnea, care
conducea doctorate în politologie. Tot Stahl ne spunea că problema care l-a
preocupat tot timpul a fost cea a „satelor devălmaşe”. El ne zicea că putem
să-l deranjăm şi la miezul nopţii pentru a discuta despre satele devălmaşe şi o
face cu multă plăcere şi pasiune. Tot în legătură cu contribuţiile la satele
devălmaşe arhaice, profesorul ne spunea că există o piaţă mondială a
„mărfurilor” ştiinţifice şi că el a urmărit să pătrundă pe această piaţă cu o
„marfă” care să aibă căutare. Indiscutabil cu cărţi, precum, „Les Anciennes
Communautés Villageoises Roumaines. Asservissement et Pénétration Capitaliste”,
Paris, édition de l’aube, 2005 sau „Traditional Romanian Village Communities :
The Transition from the Communal to the Capitalist Mode of Production in the
Danube Region”, Cambridge University Press, 2008 sunt recunoscute şi citate în
literatura internaţională, deci cerute şi acum
de piaţa ştiinţifică internaţională, sunt „mărfuri” vandabile.
Cele două porunci pentru sociologi
Şi acum după atâta timp îmi răsună în urechi cele două
porunci: „nu plagiaţi” şi „nu vă împrăştiaţi”. Sociologul nu trebuie să fie bun
la toate, el trebuie să se concentreze pe o problemă socială importantă, pe
care să o abordeze multidisciplinar. El trebuie să aibă cunoştinţe de geografie
umană, ca să poată coopera cu geograful pe teren, cunoştinţe economice ca să se
înţeleagă economistul, de cunoştinţe antropologice ca să coopereze cu antropologul
ş.a.m.d. Deci schema gustistă a cadrelor şi manifestărilor operează nu numai în
cercetarea pe teren, ci şi în procesul de învăţare.
În Laboratorul de sociologie
În Laborator,
personalul tehnic avea obligaţia de a sta opt ore la serviciu, cercetătorii nu. Aproape zilnic veneam la
biblioteca de aici pentru a ne alege cărţile de citit. Noi aveam obligaţia să ne documentăm, să citim în funcţie de specializările alese. Dan Banciu în
sociologia rurală şi cea
juridică, Maria Voinea în sociologia familiei, iar subsemnatul în sociologie
rurală şi urbană. În fiecare săptămână, după amiaza,
participam la dezbaterile laboratorului. Problemele sociale erau abordate
multidisciplinar, iar comunicările erau publicate în revista de referate şi recenzii a Laboratorului, iar cele mai
reuşite în revista „Viitorul
social”.
Şedinţele Catedrei de Sociologie
Ședinţele erau conduse de Miron Constantinescu şi Ioan Drăgan. Dacă cercetarea membrilor
Catedrei de Sociologie era inclusă în Cadrul Laboratorului, noi, cercetătorii
participam la şedinţele catedrei, ţineam seminarii şi îndrumam practica sociologică a studenţilor pe teren.
Îmi aduc bine
aminte că am participat, imediat după repartizare, la şedinţa secţiei sindicale a
catedrei, care-l avea ca şef
pe H.H. Stahl. Ședinţa a
durat câteva minute. Profesorul a spus la punctul unu că nu s-a făcut nimic,
iar la punctul doi a precizat că nu mai doreşte să fie şef. O altă şedinţă de catedră desfăşurată într-un cadru mai restrâns, la sfârşitul anului universitar 1972/1973, a fost
cea la care a participat Miron Constantinescu, pe atunci preşedintele Academiei de Știinţe Sociale şi politice şi care, în această calitate avea în subordine Centrul de Sociologie, Ștefan
Georgescu, decanul Facultăţii
de Filosofie şi Aculin Cazacu,
secretar PCR pe facultate. Acesta din
urmă s-a opus opririi lui Nicolaie Gheorghe ca asistent la catedră, deşi era şef de promoţie, motivând că acesta, în timp ce era elev la Școala de ofiţeri, a împuşcat din greşeală un coleg şi că nu ştiu ce mai făcuse tatăl său şi că este de preferat ca această funcţie să fie ocupată de cel de-al doilea
absolvent, care are dosarul curat. Atunci, Miron Constantinescu a intervenit şi a spus că îl va angaja pe Nicolaie
Gheorghe la Centrul de Sociologie. Amândoi au fost sociologi de valoare, dar
nedreptatea a fost făcută.
Dezbateri ştiinţifice în Casa Istrate Micescu, Zalomit nr. 12
Aşa cum spuneam, Laboratorul organiza săptămânal dezbateri ştiinţifice, cu caracter multidisciplinar. Ele au avut loc la „Zalomit”, în casa celebrului jurist, profesor de drept şi om politic din perioada interbelică, Istrate Micescu, casă în care pe atunci funcţiona Biblioteca Pedagogică şi în sala de conferinţe a viitorului Muzeu de Istorie Naţională al României. Aici intram pe baza unui liste aprobate de sistemul de pază al imobilului.
Dintre cei care au ţinut expuneri şi au participat la
dezbateri, îi amintesc pe: H.H. Stahl, Mircea Manolescu, Virgil Bărbat,
Vladimir Krasnasevschi, Leon Țopa, Ion Drăgan, Natalia Damian, Dumitru ,
Nicolae S, Andrei Stănoiu, Valeriu Bulgaru, Mircea Bulgaru, Stănculescu, Petre,
Octavian Berlogea, Ioan I. Matei, Constantin Ionescu, Ion Mărginean, Ștefan Costea, Ovidiu Bădina, Constantin
Schifirneţ, Dorel Abraham, Septimiu Chelcea, Vladimir Trebici şi alţii.
Repere ale activităţii ştiinţifice
Distrugerea Caietelor Laboratorului şi a altor cărţi apărute
înainte de ’89, face dificilă reconstituirea activităţii ştiinţifice a
Laboratorului. Totuşi pe baza articolelor publicate şi a memoriei voi
reconstitui câteva titluri: Mircea Manolescu, membru al Școlii monografice, „O
metodă logico-matematică pentru diagnoza sociologică” (1970); „După cinci ani
de cercetare sociologică prospectivă” (1970). De reţinut că ilustrul profesor
de sociologie juridică şi avocat celebru, în ultima parte a vieţii se ocupa şi
de logica simbolică. Era şi un mare avocat. Profesorul Stahl ne spunea că
Mircea Manolescu avea o gură mult mai „spurcată” decât a lui Istrate Micescu.
Stătea în apropierea casei lui Gheorghe
Vlădescu-Răcoasa şi a fiului acestuia,
Iustin Vlădescu-Răcoasa, de profesie arhitect. Stahl a avut cu bună
colaborare cu acesta în cercetări de teren, precum cele de la Bragadiru-Ilfov.
Ovidiu Bădina, „Sociologia educaţiei. „Obiect şi problematică”, expunerea a
fost făcută prin ’72, când s-a extins predarea sociologiei educaţiei în toate
facultăţile universităţii. Acest proiect a eşuat şi din cauza lipsei
profesorilor specializaţi în această ramură a sociologiei; Vaida Dragoş,
profesor de matematică şi informatică, ,,Informatica şi ştiinţele sociale”
(1972); H.H. Stahl, „Teoria şi practica
cercetării zonale” (1974). Tot în legătură cu acest subiect, Alexandru Bărbat a
prezentat comunicarea: „Conceptul sociologic de zonă” (1971); Nicolae S.
Dumitru: „Cercetarea complexă a zonei montane Vrancea – realităţi, perspective şi
optimizarea proceselor sociale (simpozion, Focşani, 13-14 martie 1972. Teze ale
raportului grupului sociologic” (1972). În anul 1973, un colectiv de
cercetători de la catedră şi Laborator format din Septimiu Chelcea, Virgil
Constantinescu, Iancu Filipescu şi Andrei Stănoiu şi-au prezentat, într-o şedinţă
rezultatele cercetărilor din zona Piteşti-Argeş ş.a.
Leon Țopa şi Vladimir Krasnasevschi
Noi, sociologii mai tineri puteam să intervenim la dezbateri pe baza comunicărilor prezentate în şedinţele săptămânale, fără nici o oprelişte, chiar eram încurajaţi. La şedinţele săptămânale mai veneau Leon Țopa şi Vladimir Krasnasevschi, pe atunci cercetători la Institutul de Pedagogie.
Krasnasevschi, Vladimir (1924-1991). Sociolog. Secretarul lui Constantin Titel-Petrescu. A fost condamnat la 25 de ani închisoare şi încarcerat la penitenciarele Jilava, Craiova, Galaţi, Botoşani, Aiud şi Gherla, fiind eliberat în anul 1964. Cercetător ştiinţific la Institutul de Ştiinţe Pedagogice, specialitatea sociologia educaţiei. După ce a reuşit să plece din ţară, a activat în cadrul postului de radio Europa Liberă. Lucrări: „Orientări în ştiinţele muncii”, 1971; „Alexandru Claudian şi sociologia erorii”, 1972; „ Ştiinţă, tehnică, umanism”, 1975; „Evaluarea sistemelor si a proceselor educaţionale” (ed.), 1976; „Stânga în România 1932 – 1948” (ed.), 1991.
În legătură cu Krasnasevschi, merită să relatez următoarea
întâmplare: În 1974 se pregăteau cărţile ce urmau să fie traduse în limba
franceză şi engleză, pentru Congresul Mondial de Sociologie de la Toronto
(1974), printre ele figura şi „Orientări sociologice româneşti contemporane”,
volum realizat de Ovidiu Bădina, Miron Constantinescu şi Ernő Gáll (1974). La indexul
autorilor lipsea data morţii unor autori
comunişti şi modul care aceştia
au sfârşit precum Alexandru Dobrogeanu-Gherea, Elena Filipovici, Cristian
Racovski. I-am dat telefon şi l-am întrebat care a fost soarta acestora.
Răspunsul acestuia a fost sec: împuşcaţi, împuşcaţi, împuşcaţi în Uniunea
Sovietică, din ordinul lui Stalin!
Stahl, coordonator de doctorat
Un mare noroc a fost prezenţa în cadrul Laboratorului a lui
H.H. Stahl, care avea un birou învecinat cu al nostru. Cel mai adesea acesta
venea la birou dis-de-dimineaţă pentru a-şi dactilografia studiile. După
această activitate stătea de vorbă cu noi, se interesa de preocupările noastre.
Ca să stai de vorbă cu profesorul, noi ştiam că trebuie să ne formulăm
problemele noastre de studiu, că sociologul, ca şi medicul, trebuia să se
specializeze într-un anumit domeniu. Un alt sfat dat de profesor a fost acela
că la primul seminar sau curs trebuie să-i atenţionăm pe studenţi că nu le ştim
pe toate, că dacă nu putem să răspundem la o întrebare, ne vom documenta la
bibliotecă şi la următorul seminar sau curs le vom da răspunsul cuvenit.
Într-o zi, profesorul ne-a întrebat dacă vrem să ne înscriem
la doctorat, el primise dreptul de a conduce doctoratul. Ne-a dat bibliografia
necesară examenului. Și nu mică ne-a fost mirarea când ne-am prezentat în faţa
comisiei din care făcea parte profesorul, la care se adăuga Costache Nicuţă şi
Ion Drăgan. Spre surprinderea noastră, H.H. Stahl le-a spus celorlalţi membri
ai comisiei, că el singur decide cine să-i fie doctoranzi, că nu poate lucra cu
oameni pe care nu-i cunoaşte. Dintre cei care au fost admişi la doctorat, îi
amintesc pe colegii mei, Dorel Abraham, Dan Banciu, Maria Voinea, Ion
Mihăilescu ş.a.
„Trebuie să uităm totul”
La prima întâlnire, profesorul ne-a spus că trebuie să uităm
totul, să o luăm de la capăt, să începem, cu ajutorul acestuia să gândim
sociologic. În acest scop, ne-a pus la dispoziţie cărţile reprezentative din
domeniul geografiei, demografiei, psihologiei, istoriei sociale, antropologiei
culturale etc., după schema de gândire a lui Dimitrie Gusti. Un capitol
important l-a reprezentat studierea istoriei româneşti şi universale. Împreună
cu Dan Banciu, am tradus şi conspectat cartea
sociologului american de origine rusă, Pitirim Sorokin: „Contemporary
Sociological Theories” (1956); am conspectat cărţile lui Alex. Inkeles
(1920-1910), „What Is Sociology?: An Introduction to the Discipline and
Profession” (1964); Talcott Parsons, „The Structure of Social Action”, 2 vol.,
1968 ş. a.
Ștahl nu numai că-şi cunoştea foarte bine doctoranzii, dar
le urmărea îndeaproape şi modul în care aceştia îşi redactau lucrarea, punând
în discuţie fiecare capitol în faţa profesorilor şi a doctoranzilor cu care
lucra. Pregătirea pentru doctorat a fost pentru mine o a doua facultate. Am
fost formaţi ca sociologi care puteau să realizeze cercetări singuri sau în
echipe multidisciplinare şi la curent cu tot ce se publică semnificativ în
literatura de specialitate naţională şi internaţională. Nu agream ideea că
sociologul era bun la toate, se pricepe la toate şi nici că sociologia este
deasupra celorlalte ştiinţe sociale. Pe
un confrate l-am întrebat: Ce profil de
pregătire vor avea studenţii la sociologie, pe care-i pregătea? El mi-a răspuns
că ei trebuie să fie „buni la toate”. Asistăm la trecerea de la un învăţământ
„elitist” la unul de „masă”. Sociologul a ajuns dependent de piaţa forţei de
muncă.
Proiecte de cercetare în Laboratorul de sociologie
Dintre proiectele de cercetare realizate de membrii
Laboratorului şi ai catedrei, mai amintesc: „Metode şi tehnici ale sociologiei” (1970), „Factorii sociali ai
zonării producţiei agricole” (1974). Eu am realizat cercetările de teren
împreună cu studenţi de la sociologie în satele Dângeni şi Coţuşca din judeţul
Botoşani. A fost o cercetare de mare amploare la care au participat toţi studenţii
de la secţia de sociologie. „Procesul de urbanizare din România” (1970); „Efectele
sociale ale industrializării în satele situate în apropierea unei platforme
industriale” (1974) ş.a. Reluarea cercetărilor sociologice realizate de catedră
şi laborator da stârnit interesul multor sociologie de prestigiu din
străinătate. A contat şi faptul că Miron Constantinescu era sociologul cu cele
mai înalte funcţii în stat.
Vizite din străinătate
Dintre primii sociologi care au vizitat Laboratorul a fost
Jean Szczepanski, a cărui carte „Noţiuni
elementare de sociologie” (trad. în l. română în 1972) a jucat un rol important
în formarea noastră profesională. Reuben Hill, preşedintele Asociaţiei internaţionale
de Sociologie (1970-1974). Acesta a venit însoţit de Mihail Cernea şi a susţinut
prelegerea „Teoria sistemelor şi familia”. Filosoful american Patrick Suppes a
participat la colocviul „Modelarea matematică în sociologie” (1971), organizat
de Laboratorul de sociologie; Jiri Kolaja de la Universitatea din Virginia de Vest
venit şi el în România, fiind interesat de noua stare a sociologiei de la
noi. Studiul său „Notes On Romanian
Sociology”, apărut în „Acta Sociologica”, no.1, 1974 este util pentru specialiştii
în istoria sociologiei româneşti; John Mogey a fost profesor de sociologie,
specialitatea sociologia familiei la Universitatea din Boston.
În vara anului 1972, John Mogey a participat, cu sprijinul
Catedrei de Sociologie a Universităţii din Bucureşti, la o cercetare de teren
privind aspecte ale vieţii familiei româneşti. Ca urmare a acestor investigaţii,
John Mogey, împreună cu Harvey Black şi George Gitter au realizat studiul, „Tipologia familiei. Deciziile şi
trebuinţele personalităţii”, publicat în revista „Viitorul social”, an IV, nr.
2, p. 292-301, Bucureşti, 1972. Cu profesorul John Mogey am avut o discuţie în
care acesta mi-a spus că a venit în România să vadă cum lucrează pe teren
sociologii marxişti, dar a constatat că aceştia respectă întru totul regulile
cercetării sociologice de pretutindeni. Eu i-am precizat că pot apărea diferenţe
în privinţa interpretării rezultatelor investigaţiilor. Un alt moment important
l-a reprezentat colocviul de sociologie româno-francez, care a avut loc între
24-26 mai 1971 la Bucureşti. Rezultatele acestui colocviu pot fi găsite în
articolul „Le Colloque franco-roumain de sociologie. Bucarest, 24-26 mai 1971”,
semnat de Claude Karnoouh şi Guy Barbichon, apărut în „Revue française de sociologie”,
1971, 12-3, pp. 435-439. Am făcut această digresiune pentru că unii dintre sociologii mai tineri ne oferă o imagine
simplificatoare a acestei perioade, cu toate relele ei.
Amintiri despre Vasile V. Caramelea
Una dintre personalităţile pe care le-am cunoscut atunci a
fost Vasile V. Caramelea. Era un om foarte cumsecade, bun blând, modest. A
făcut parte dintre ultimii membrii ai Școlii monografiei sociologice care şi-au
dat doctoratul cu Dimitrie Gusti. Și-a desfăşurat activitatea de pregătire şi
cercetare cu H.H. Stahl şi Traian Herseni. În legătură cu teza sa de doctorat
ne-a mărturisit că Gusti i-a înapoiat-o de nouă ori pentru a o reface, pentru a
o îmbunătăţi şi apoi, în cele din urmă,
i-a acceptat-o pentru susţinerea publică. Doctoratul era o problemă
foarte serioasă, nu o simplă formalitate şi în care conducătorul tezei este
foarte afectat dacă ai un punct de vedere critic. Doctoratul trebuie să fie un
adevărat ritual de trecere. Caramelea este considerat, pe bună dreptate,
întemeietorul antropologiei sociale şi culturale de la
noi, dar şi un mare specialist în istorie socială. Alături de Paul Stahl şi
Daniel Chirot, el poate fi considerat ca un urmaş al lui H.H. Stahl. Dacă nu eşti
un specialist în sociologia istoriei şi istorie socială nu te poţi considera un
adevărat discipol al acestuia.
Orânduirea tributală (asiatică) şi sfârşitul Laboratorului (1974)
Unele dintre conceptele care au suscitat un mare interes în
abordarea istoriei sociale româneşti au
fost cele de mod de producţie şi de orânduire tributală. Ele au ca echivalent conceptele de mod de
producţie asiatic şi de despoţie orientală. Unii dintre sociologii ruşi au
caracterizat imperiul ţarist ca fiind o
despoţie orientală, iar Karl August Wittfogel (1896-1988) în cartea „Oriental
Despotism: A Comparative Study of Total Power” (1957) considera imperiul
sovietic şi cel chinez-comunist ca fiind despoţii orientale.
Aceste trăsături se puteau regăsi şi în celelalte ţări
socialiste. Miron Constantinescu a ţinut trei conferinţe pe acest subiect, în
care evidenţia prezenţa orânduirii asiatice şi în alte regiuni din afara Asiei şi
ca atare a utilizat conceptul de orânduire tributală, pentru spaţiul
extra-asiatic, la noi întâlnind-o în perioada marilor migraţii. Conferinţele ţinute
pe acest subiect: au fost reunite într-un volum, cu titlul „Despre formaţiunea
social economică tributală”, tipărit la Editura Universităţii din Bucureşti, în
anul 1974. Acest volum a fost considerat ca subversiv şi incompatibil cu
statutul unui membru al conducerii partidului şi prin urmare a fost dat la
topit, în prezenţa lui Corneliu Burtică, secretar cu propaganda al CC al PCR.
Declinul şi moartea lui Miron Constantinescu
Carierea lui Miron Constantinescu era într-un declin evident
dacă luăm în considerare că prin numirea sa în funcţia de preşedinte al Marii
Adunări Naţionale (1973-1974), el a căpătat o poziţie marginală în conducerea
partidului. Acest declin s-a repercutat şi asupra activităţii laboratorului şi
a catedrei. Astfel, într-o vineri din primăvara anului 1974, când Miron
Constantinescu încă mai trăia, la laborator s-a prezentat o persoană, care s-a
recomandat ca fiind colonelul Dorobanţu şi care ne-a spus că trebuie să părăsim
clădirea, aceasta având o nouă destinaţie. Noi l-am anunţat pe Miron
Constantinescu şi rezultatul a fost că a doua zi s-au prezentat la mine vreo
opt ofiţeri de securitate, care mi-au prezentat un grupaj de fotografii pentru
a-l identifica pe acel colonel.
Eram în practică cu studenţii de la sociologie la
Râmnicu-Vâlcea (1974) şi aici am aflat despre moartea subită şi suspectă a lui
Miron Constantinescu. Ne-am întors rapid la Bucureşti şi am dorit să participăm
la funeralii, dar ni s-a refuzat, precizându-ne că nu suntem trecuţi pe listă.
Ceremonia era condusă de Manea Mănescu, duşmanul de moarte al celui decedat. La
puţin timp a venit şi ordinul de evacuare din clădire, nu înainte ca nişte ofiţeri
de securitate să caute şi să confişte orice document aparţinând lui Miron
Constantinescu. Într-un camion au fost încărcate claie peste grămadă cărţile
din cele două biblioteci şi aruncate într-o singură cameră ce aparţinea
Institutului Pedagogic din Panduri. Se repeta scenariul evacuării Institutului
Social Român din clădirea ASE-ului. Cu aceste evenimente s-a încheiat „boema”
noastră.