Cea de-a treia ediție a volumului, intitulat Managementul serviciilor de asistență socială, continuă în spiritul unui curs de management general al serviciilor sociale în sens larg, dar și în sens restrâns, de servicii propriu-zise de asistență socială, aprofundând abilitățile și competențele conceptuale, ale relațiilor interpersonale și cele tehnice necesare exercitării rolurilor de manager, lider și administrator în domeniul asistenței sociale la toate nivelurile ierarhice de decizie. Volumul este organizat pe linia tratării funcțiilor managementului serviciilor sociale în general și a serviciilor de asistență socială în special, consacrate în literatura internațională de specialitate.
Ediția actuală a cărții aduce completări și clarificări suplimentare față de cea precedentă (publicată în 2008) în privința specificului funcțiilor managementului serviciilor sociale, a procesului de luare a deciziilor, a meniului planificării, a organizării ca structură și proces, a strategiilor de proiectare și reproiectare a posturilor, a analizei muncii focalizată pe post și pe ocupantul acestuia, a evaluării formale și informale a performanțelor muncii asistenților sociali în procesul de supervizare, a aspectelor legate de sursele de satisfacție și insatisfacție a asistenților sociali în procesul de supervizare, a rolului supervizării în influențarea satisfacției
și motivației muncii angajaților. Se acordă o importanță sporită distincției dintre manageri și lideri și a caracteristicilor influenței la diferite niveluri de conducere/leadership.
Capitolul referitor la atragerea resurselor financiare necesare furnizării serviciilor de asistență socială este îmbogățit cu un instrument practic de evaluare a eficacității elaborării cererilor de finanțare a programelor sociale, prezentat în anexa 2 a volumului. De o înnoire consistentă beneficiază capitolul 8, referitor la evaluarea programelor sociale, atât în integralitatea sa, dar cu predilecție în secțiunea care tratează acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității. Sunt prezentate aspecte actuale în materie, atât din evoluția internațională în această arie specializată, cât și în acord cu ultimele noutăți și evoluții vizate de reglementările legale autohtone aflate în vigoare și a practicilor manageriale și administrative curente. Au fost actualizate și completate anexe noi (anexa 3 și respectiv anexa 4), care tratează diferențiat, atât acreditarea furnizorului de servicii sociale, cât și acreditarea serviciului social, în acord cu noile proceduri și practici administrative aplicate în țara noastră începând cu anul 2014.
Volumul se încheie cu un instrument practic comprehensiv de analiză și evaluare a funcționării organizațiilor și instituțiilor furnizoare de servicii sociale (anexa 5), abordând din perspectivă ecosistemică, atât relația cu mediul extern de sarcină, cât și dimensiuni relevante focalizate asupra funcționării interne. Acestea pot constitui repere relevante și utile pentru elaborarea studiilor de caz centrate pe organizații sau instituții furnizoare de servicii sociale ca sistem-client al macropracticii asistenței sociale.
CUPRINS
Prefaţă
1. Confruntarea cu provocarea managementului
Nevoia de management
Managementul:definire şi caracteristici
Funcţiile managementului
Luarea deciziilor manageriale
Niveluri de management
Abilităţi, roluri şi competenţe manageriale
2. Planificarea
Procesul general de planificare
Planificarea strategică
Managementul prin obiective
Rolul consiliului de conducere în planificare
3. Organizarea
Definirea conceptelor: organizaţie şi organizare
Teorii organizaţionale
Structură şi funcţii organizaţionale
Autoritatea organizaţională
Principiile delegării
Proiectarea posturilor
4. Coordonarea
Definire, importanţă, provocări actuale
Recrutarea
Selecţia
Orienterea şi pregătirea personalului
Promovarea
Evaluarea performanţelor în procesul de supervizare
Terminarea relaţiilor de muncă
5. Dirijarea
Conducerea
Putere şi influenţă
Motivarea
6. Supervizarea în asistenţa socială
Definire, scopuri şi principii ale supervizării
Funcţia managerială a supervizării
Funcţia educativă a procesului de supervizare
Funcţia de sprijin a supervizării
Supervizare şi evaluare
7. Strategii de obţinere de fonduri pentru organizaţiile de asistenţă socială
Întocmirea eficace a proiectului de finanțare a programelor sociale
Solicitarea directă (corespondența directă)
Sponsorizarea
Activitățile comerciale
Cotizațiile membrilor
Evenimentele speciale
Metoda donațiilor prin deduceri salariale
Mecanismul prevederii 2%
8. Evaluarea programelor sociale
Scopuri şi dimensiuni ale evaluării programelor sociale
Tipuri de evaluare a programelor sociale
Măsurarea rezultatelor programelor sociale
Eficacitatea şi eficienţa programelor sociale
Acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității
Anexa 1. Proiectarea unui program/proiect social
Anexa 2. Proiectul/Cererea de finanțare: itemi necesari și grila de evaluare a acestora
Anexa 3. Cerere de acreditare a furnizorului de servicii sociale
Anexa 4. Cerere de acreditare a serviciului social
Anexa 5. Dimensiuni de analiză a funcționării organizației/instituției furnizoare
de servicii sociale
Referințe bibliografice