Romania Sociala logo
Menu

Prezentare carte: ”MANAGEMENTUL SERVICIILOR DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ, Ediția a III-a, revizuită și adăugită”. Nicoleta NEAMȚU (autor), Cluj-Napoca: Editura Accent, 2015

autor:   14 July 2016  

Nicoleta Neamțu

Cea de-a treia ediție a volumului, intitulat Managementul serviciilor de asistență socială, continuă în spiritul unui curs de management general al serviciilor sociale în sens larg, dar și în sens restrâns, de servicii propriu-zise de asistență socială, aprofundând abilitățile și competențele conceptuale, ale relațiilor interpersonale și cele tehnice necesare exercitării rolurilor de manager, lider și administrator în domeniul asistenței sociale la toate nivelurile ierarhice de decizie. Volumul este organizat pe linia tratării funcțiilor managementului serviciilor sociale în general și a serviciilor de asistență socială în special, consacrate în literatura internațională de specialitate.

Ediția actuală a cărții aduce completări și clarificări suplimentare față de cea precedentă (publicată în 2008) în privința specificului funcțiilor managementului serviciilor sociale, a procesului de luare a deciziilor, a meniului planificării, a organizării ca structură și proces, a strategiilor de proiectare și reproiectare a posturilor, a analizei muncii focalizată pe post și pe ocupantul acestuia, a evaluării formale și informale a performanțelor muncii asistenților sociali în procesul de supervizare, a aspectelor legate de sursele de satisfacție și insatisfacție a asistenților sociali în procesul de supervizare, a rolului supervizării în influențarea satisfacției

și motivației muncii angajaților. Se acordă o importanță sporită distincției dintre manageri și lideri și a caracteristicilor influenței la diferite niveluri de conducere/leadership.

Capitolul referitor la atragerea resurselor financiare necesare furnizării serviciilor de asistență socială este îmbogățit cu un instrument practic de evaluare a eficacității elaborării cererilor de finanțare a programelor sociale, prezentat în anexa 2 a volumului. De o înnoire consistentă beneficiază capitolul 8, referitor la evaluarea programelor sociale, atât în integralitatea sa, dar cu predilecție în secțiunea care tratează acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității. Sunt prezentate aspecte actuale în materie, atât din evoluția internațională în această arie specializată, cât și în acord cu ultimele noutăți și evoluții vizate de reglementările legale autohtone aflate în vigoare și a practicilor manageriale și administrative curente. Au fost actualizate și completate anexe noi (anexa 3 și respectiv anexa 4), care tratează diferențiat, atât acreditarea furnizorului de servicii sociale, cât și acreditarea serviciului social, în acord cu noile proceduri și practici administrative aplicate în țara noastră începând cu anul 2014.

Volumul se încheie cu un instrument practic comprehensiv de analiză și evaluare a funcționării organizațiilor și instituțiilor furnizoare de servicii sociale (anexa 5), abordând din perspectivă ecosistemică, atât relația cu mediul extern de sarcină, cât și dimensiuni relevante focalizate asupra funcționării interne. Acestea pot constitui repere relevante și utile pentru elaborarea studiilor de caz centrate pe organizații sau instituții furnizoare de servicii sociale ca sistem-client al macropracticii asistenței sociale.

CUPRINS

Prefaţă

1. Confruntarea cu provocarea managementului

Nevoia de management

Managementul:definire şi caracteristici

Funcţiile managementului

Luarea deciziilor manageriale

Niveluri de management

Abilităţi, roluri şi competenţe manageriale

2. Planificarea

Procesul general de planificare

Planificarea strategică

Managementul prin obiective

Rolul consiliului de conducere în planificare

3. Organizarea

Definirea conceptelor: organizaţie şi organizare

Teorii organizaţionale

Structură şi funcţii organizaţionale

Autoritatea organizaţională

Principiile delegării

Proiectarea posturilor

4. Coordonarea

Definire, importanţă, provocări actuale

Recrutarea

Selecţia

Orienterea şi pregătirea personalului

Promovarea

Evaluarea performanţelor în procesul de supervizare

Terminarea relaţiilor de muncă

5. Dirijarea

Conducerea

Putere şi influenţă

Motivarea

6. Supervizarea în asistenţa socială

Definire, scopuri şi principii ale supervizării

Funcţia managerială a supervizării

Funcţia educativă a procesului de supervizare

Funcţia de sprijin a supervizării

Supervizare şi evaluare

7. Strategii de obţinere de fonduri pentru organizaţiile de asistenţă socială

Întocmirea eficace a proiectului de finanțare a programelor sociale

Solicitarea directă (corespondența directă)

Sponsorizarea

Activitățile comerciale

Cotizațiile membrilor

Evenimentele speciale

Metoda donațiilor prin deduceri salariale

Mecanismul prevederii 2%

8. Evaluarea programelor sociale

Scopuri şi dimensiuni ale evaluării programelor sociale

Tipuri de evaluare a programelor sociale

Măsurarea rezultatelor programelor sociale

Eficacitatea şi eficienţa programelor sociale

Acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității

Anexa 1. Proiectarea unui program/proiect social

Anexa 2. Proiectul/Cererea de finanțare: itemi necesari și grila de evaluare a acestora

Anexa 3. Cerere de acreditare a furnizorului de servicii sociale

Anexa 4. Cerere de acreditare a serviciului social

Anexa 5. Dimensiuni de analiză a funcționării organizației/instituției furnizoare

de servicii sociale

Referințe bibliografice



Facebook

Pandemia: să fim foarte îngrijorați pentru următoarele săptămâni?

Îngrijorările noastre sunt accentuate și de deficitul de cunoștințe. Dar dacă privim la statistica existentă vom avea o imagine mai clară. Poate vom fi mai liniștiți, dar vom avea și mari surprize. * Câți dintre noi ne vom îmbolnăvi până în final ? M-am speriat când mai mulți experți ne-au prezentat un calcul, ...

Revista Sociologie Românească nr. 2/2019

Vă semnalăm publicarea Revistei Sociologie Românească, vol. 17 Nr. 2 (2019). Din cuprinsul acesteia: Studii Politici sociale postmoderne în România: Între nevoie și schimbările așteptate ale sistemului de furnizare a bunăstării, Bogdan Voicu, pp. 9-36. Planificarea și evaluarea politicilor publice în domeniul asistenței sociale, Daniel Arpinte, pp. 37-59. Evoluția sistemului de protecție a copilului ...

Dilema Cataramă. Protestatar sau infractor?

În timpul crizei sanitare din primăvara 2020,  în România au apărut mai multe întrebări de ordin moral. Problema cu personalul medical trimis în rândul întîi, fără armele necesare (măști, mănuși, ventilatoare). Problema cu «morți acceptabile» (bătrînii și bolnavii). Problema cu trierea celor care au avut acces la reanimare. Problema cu ...

Sunt partidele politice pregătite să prezinte proiecte de dezvoltare social-economică a României?

România a intrat de mult într-o Criză, nu numai economică, dar și socială și politică. Pandemia Covid-19 a accentuat criza. Problema actuală a României nu este doar de a face față unui nou virus, ci de schimbări profunde economice și sociale. Ieșirea din criză se completează cu proiectarea dezvoltării social-economice ...

O societate fără vârstnici?! Un răspuns în cifre

Conform statisticilor, România ar fi țara cu cele mai multe familii de tip patriarhal, adică case în care locuiesc trei generații. De asemenea, în procent de 16,8% din tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani și  5.7% din segmentul 25 - 29 de ani nu ocupă un loc de muncă. Potrivit ...

Raport social al ICCV – Stare de urgență pentru consumul populației

Un grup de sociologi de la Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii (ICCV) al Academiei Române a realizat un raport social privind efectele pandemiei de coronavirus (Covid-19) asupra consumului populaţiei. Raportul ICCV include analize şi propuneri de politici sociale, unele imediate, altele pe termen mediu şi lung. Autori: Mariana Stanciu, Adina Mihăilescu, ...

Raport social al ICCV – Pandemia COVID19 din perspectivă demografică

Un grup de sociologi de la Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii (ICCV) al Academiei Române a realizat un raport social în care surprind din perspectivă demografică efectele pandemiei de coronavirus (Covid-19) asupra populaţiei. Raportul ICCV include analize şi propuneri de politici sociale, unele imediate, altele pe termen mediu şi lung. Autori: ...

Când va fi vârful pandemiei în România? O veste bună: a fost deja în 29 aprilie

Cu toții suntem obsedați de întrebarea: când va fi „vârful” pandemiei din care începe declinul ?  În România Socială (30 aprilie) am avansat ipoteza că 29 aprilie este vârful epidemiei, 30 aprilie fiind prima zi de descreștere a îmbolnăvirii. O ipoteză surprinzătoare, deși era bazată pe un calcul utilizând seriile oficiale de date. Azi, 10 mai, ...