Romania Sociala logo
Menu

Prezentare carte: ”MANAGEMENTUL SERVICIILOR DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ, Ediția a III-a, revizuită și adăugită”. Nicoleta NEAMȚU (autor), Cluj-Napoca: Editura Accent, 2015

autor:   14 July 2016  

Cea de-a treia ediție a volumului, intitulat Managementul serviciilor de asistență socială, continuă în spiritul unui curs de management general al serviciilor sociale în sens larg, dar și în sens restrâns, de servicii propriu-zise de asistență socială, aprofundând abilitățile și competențele conceptuale, ale relațiilor interpersonale și cele tehnice necesare exercitării rolurilor de manager, lider și administrator în domeniul asistenței sociale la toate nivelurile ierarhice de decizie. Volumul este organizat pe linia tratării funcțiilor managementului serviciilor sociale în general și a serviciilor de asistență socială în special, consacrate în literatura internațională de specialitate.

Ediția actuală a cărții aduce completări și clarificări suplimentare față de cea precedentă (publicată în 2008) în privința specificului funcțiilor managementului serviciilor sociale, a procesului de luare a deciziilor, a meniului planificării, a organizării ca structură și proces, a strategiilor de proiectare și reproiectare a posturilor, a analizei muncii focalizată pe post și pe ocupantul acestuia, a evaluării formale și informale a performanțelor muncii asistenților sociali în procesul de supervizare, a aspectelor legate de sursele de satisfacție și insatisfacție a asistenților sociali în procesul de supervizare, a rolului supervizării în influențarea satisfacției

și motivației muncii angajaților. Se acordă o importanță sporită distincției dintre manageri și lideri și a caracteristicilor influenței la diferite niveluri de conducere/leadership.

Capitolul referitor la atragerea resurselor financiare necesare furnizării serviciilor de asistență socială este îmbogățit cu un instrument practic de evaluare a eficacității elaborării cererilor de finanțare a programelor sociale, prezentat în anexa 2 a volumului. De o înnoire consistentă beneficiază capitolul 8, referitor la evaluarea programelor sociale, atât în integralitatea sa, dar cu predilecție în secțiunea care tratează acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității. Sunt prezentate aspecte actuale în materie, atât din evoluția internațională în această arie specializată, cât și în acord cu ultimele noutăți și evoluții vizate de reglementările legale autohtone aflate în vigoare și a practicilor manageriale și administrative curente. Au fost actualizate și completate anexe noi (anexa 3 și respectiv anexa 4), care tratează diferențiat, atât acreditarea furnizorului de servicii sociale, cât și acreditarea serviciului social, în acord cu noile proceduri și practici administrative aplicate în țara noastră începând cu anul 2014.

Volumul se încheie cu un instrument practic comprehensiv de analiză și evaluare a funcționării organizațiilor și instituțiilor furnizoare de servicii sociale (anexa 5), abordând din perspectivă ecosistemică, atât relația cu mediul extern de sarcină, cât și dimensiuni relevante focalizate asupra funcționării interne. Acestea pot constitui repere relevante și utile pentru elaborarea studiilor de caz centrate pe organizații sau instituții furnizoare de servicii sociale ca sistem-client al macropracticii asistenței sociale.

CUPRINS

Prefaţă

1. Confruntarea cu provocarea managementului

Nevoia de management

Managementul:definire şi caracteristici

Funcţiile managementului

Luarea deciziilor manageriale

Niveluri de management

Abilităţi, roluri şi competenţe manageriale

2. Planificarea

Procesul general de planificare

Planificarea strategică

Managementul prin obiective

Rolul consiliului de conducere în planificare

3. Organizarea

Definirea conceptelor: organizaţie şi organizare

Teorii organizaţionale

Structură şi funcţii organizaţionale

Autoritatea organizaţională

Principiile delegării

Proiectarea posturilor

4. Coordonarea

Definire, importanţă, provocări actuale

Recrutarea

Selecţia

Orienterea şi pregătirea personalului

Promovarea

Evaluarea performanţelor în procesul de supervizare

Terminarea relaţiilor de muncă

5. Dirijarea

Conducerea

Putere şi influenţă

Motivarea

6. Supervizarea în asistenţa socială

Definire, scopuri şi principii ale supervizării

Funcţia managerială a supervizării

Funcţia educativă a procesului de supervizare

Funcţia de sprijin a supervizării

Supervizare şi evaluare

7. Strategii de obţinere de fonduri pentru organizaţiile de asistenţă socială

Întocmirea eficace a proiectului de finanțare a programelor sociale

Solicitarea directă (corespondența directă)

Sponsorizarea

Activitățile comerciale

Cotizațiile membrilor

Evenimentele speciale

Metoda donațiilor prin deduceri salariale

Mecanismul prevederii 2%

8. Evaluarea programelor sociale

Scopuri şi dimensiuni ale evaluării programelor sociale

Tipuri de evaluare a programelor sociale

Măsurarea rezultatelor programelor sociale

Eficacitatea şi eficienţa programelor sociale

Acreditarea serviciilor sociale în contextul asigurării și managementului calității

Anexa 1. Proiectarea unui program/proiect social

Anexa 2. Proiectul/Cererea de finanțare: itemi necesari și grila de evaluare a acestora

Anexa 3. Cerere de acreditare a furnizorului de servicii sociale

Anexa 4. Cerere de acreditare a serviciului social

Anexa 5. Dimensiuni de analiză a funcționării organizației/instituției furnizoare

de servicii sociale

Referințe bibliografice



Facebook

DEZBATERE DE CARTE – Cătălin ZAMFIR, România în criză, București, Editura Academiei Române, București, 2023.

DEZBATERE DE CARTE Cătălin ZAMFIR, România în criză, București, Editura Academiei Române, București, 2023. Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice Departamentul de Sociologie, Asistență Socială și Resurse Umane 31 octombrie 2024 Dezbatere România în crizăDownload

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Nostalgia, o emoție dulce-amăruie

Nostalgia consolidează relațiile sociale. Tim Wildschut Ne este dor de cineva drag ce nu mai este printre noi, ne este dor de părinții care s-au stins, de prietenii care nu mai sunt, de iubita sau iubitul care ne-a părăsit, sau de anii tinereții, de un eveniment fericit din trecut. Psihologii numesc o ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...

Alegeri haotice : noiembrie 2024. Nevroze și anomalii colective

Între normalitate și patologie  Și dacă am încerca să brodăm o serie de lecturi posibile despre turul întâi din campania electorală/noiembrie 2024 ? Ne-am gândit la o lectură comunicațională, în care să interpelăm interacțiuni și iritante în comunicare, în contextul de campanie electorală.  Și începem cu contextul. El a fost taxat de analiști ...

PE MARGINEA UNUI COMENTARIU DIN 1973 DESPRE „SOCIOLOGUL DE ÎNTREPRINDERE”. O DISCUȚIE CU ADRIAN DINU RACHIERU.

D-le Rachieru, probabil că puțini dintre cei care vă urmăresc preocupările din prezent știu că în urmă cu 50 de ani erați „sociolog de întreprindere”. Cum v-ați simțit în această postură, ca primă experiență profesională după terminarea studiilor? - Da, trecut-au cinci decenii și mai bine! Da fapt, din 1971, când, ...

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

Trump, campion în comunicare

Trump. Scurtă lectură psihologică: O profeție auto-împlinită  Donald Trump este o celebritate. El stârnește senzație și când se însoară și când divorțează. El stârnește atenție și când face o mare afacere, și când face un mare faliment. S-a născut într-o familie bogată; tatăl său a fost  milionar, Dar el fiul a ...