În sincronie cu toate
instituțiile purtătoare de ethos românesc, ICCV a luat inițiativa de a redacta
istoria socială a dinamicii spațiului social românesc în secolul care a marcat
Marea Unire a tuturor românilor, opus finalizat recent și lansat în circuitul
științific de profil.
Cu un nivel de expertiză de tip academic, textul prezintă efortul de construcție instituțională a României atât în amonte, cât și în aval de anul Marii Uniri, aceasta fiind diferența majoră dintre istoria socială (perspectiva sociologică) și perspectiva (strict evenimențial-cronologică) a multiplelor istorii ale celorlalte componente ale spațiului social al țării noastre în secolul românesc de unitate națională.
Structurată pe patru niveluri de
istoricitate socială, exegeza ia ca punct de plecare faza de trecere de la
primele intențiide statalitate românească (zădărnicite cu brutatilate de forțe străine), până la construcția
instituțională a statalității românești și la afirmarea României ca subiect
juridic la nivel european. Fără să omită vicisitudinile proximității
geopolitice ale românilor din teritoriile locuite de români, dar și fără să le
dramatizeze, autorul relevă cu pertinență științifică și cu mare eleganță
stilistică inteligența socială a românilor care nu și-au pierdut profilul
identitar, deși au trăit în aria competiției a trei Mari Imperii: Imperiul
Otoman care stăpânea „de drept” acele trei provincii românești, Imperiul Țarist
care le stăpânea de fapt, și Imperiul
Habsburgic, care pretindea și una și alta… Evoluția sociologică a românității
nu apare personalizată la nivelul unor personalități mesianice, dar nici ca
hazard al echilibrului de putere al Puternicilor vremii „ispitiți de belșugul
locurilor”(Nicolae Iorga); recursul la mentalul nostru colectiveste nota de
profundă originalitate a lucrării carerealizează un certificat de identitate instituțională
a nașterii și modernizării României ca stat național unitar. Iată din ce cauză,
Istoria socială a României, ca operă
care se poate asimila aniversării
Centenarului, nu are nimic festiv, conjunctural. Este un model de exegeză
pentru tinerii sociologi și istorici deopotrivă, care urmează să gestioneze
managementul imaginii României în
viitorul modernizării României la cotele civilizației contemporane.In acest
context merită remarcat comportamentul tinerilor din secolul trecut care, după
finalizarea studiilor în diverse universități din străinătate, au revenit în
țară pentru a-și pune achizițiile de
competență în slujba scoaterii neamului românesc din subdezvoltare, construind
instituții cu care să putem intra în rezonanță la nivel european, chiar dacă în
acel timp, situația economică era la nivel de Eviu Mediu întârziat. Recuperarea
memoriei colective a acelui timp istoric relevă și dimensiunea pedagogică a acestei lucrări în care se vede
rafinamentul universitarului prin vocație al autorului a cărui carieră de
profesor nu s-a rezumat la rutina
diseminare de informație pentru cursuri, seminarii sau laboratoarele de profil.
O remarcă specială merită și
replica discretă, dar fermă, a celor care au inoculat ideea „formelor fără fond”
cu referire la orientarea autorităților românești către stilul occidental de
viață: atunci, nu a fost vorba de mimetism instituțional, ci contextul impunea
construcția unor instituții prin intermediul cărora să putem intra în rezonanță
cu structurile de profil din Europa, deoarece Europa geografică în care eram
parte, necesita și o europenizare a valorilor, iar în acel timp aceasta era
singura modalitate, de reducere a decalajelor, pe care au înteles-o
autoritățile cu aportul calificat al tinerilor școliți în străinătate; aceștia
au revenit în țară ca întemeietori de
instituții medicale, educative, de cercetare și chiar politice. Această
abordare oarecum polemică față de ceea ce apare in spațiulpublic de astăzi,
conferă o calitate în plus textului și îl face irefutabil. Autorul nu a
intenționat să deschidă polemici de îndoielnică utilitate, ci s-a centrat pe
plasarea evoluției firești a mentalului nostru colectiv în matricea sa
originală, fără exagerările unor analiști,chiar istorici, autohtoni sau
străini.
În ceea ce privește schimbarea de
paradigmă ideologică din 1989, prezentată
triumfalist de unii, apocaliptic de alții, acest subiect destul de
controversat, este prezentat prin evoluțiile ulterioare ale spațiului social
românesc în contextul opțiunilor de integrare general europeană fără
calificative, sau pusee partizane. Este și acesta, oricât de curios ar părea,
un act de curaj epistemologic,
deoarece rafinamentul analitic al redutabilului sociolog prin vocație, a evitat
cu eleganță argumentativă, ispita intrării în replici care exced deontologia
profesională a sociologului.
Spre deosebire de celelalte structuri organizaționale, implicate în diverse grade și forme de gesticulație publică, domnul Acad. prof.univ.dr. Cătălin Zamfir s-a focalizat pe constantele spațiului social românesc, focalizând demersul pe valorile fundmentale ale evoluției noastre comunitare dincolo de contextele, de multe ori, ostile afimării românității și românismului. Așadar, echidistant atât față de narcisismul etnocentric endogen al unor episoade istorice rămase controversabile (mișcarea legionară), cât și față de mimetismul instituțional al altor secvențe de istorie românească (socialismul de tip sovietic, din timpul guvernării comuniste), autorul a păstrat perspectiva sociologică de abordare în aria „neutralității axiologice” promovate de Max Weber. Astfel, fără nici un derapaj în peisajul ispititor al istoriei evenimențiale, unde istoricii se întrec să prezinte diverse „descoperiri”, unele astronomic depărtate de cursul istoric al evenimentelor (viața personală a liderilor, tipologia conflictelor în care au fost implicați, etc.), sociologul-cercetător a păstrat fluxul constantelor sociale care au contribuit inconfundabil la crearea profilului identitar al României ca stat unitar, partener valabil de dialog la nivel european și internațional. Pe aceste coordonate, Istoria socială a României (1918-2018), dincolo de performanța sa sociologică în sine, este, în același timp, și o replică fermă adresată celor care mai susțin că România nu este guvernabilă în formula geopolitică de astăzi (Aneli Ute Gabany). Cu o încadrare epistemologică remarcabilă, lucrarea poate avea și o astfel de utilitate pentru actorii noștri decizionali de azi, și pentru cei care vor urca în intervalul de autoritate al lideranței în viitorul indefinit al României.
Celor familiarizați cu rutinele,
clișeele și chiar poncifele unor istorici centrați pe evenimențialul
senzațional, le atragem atenția că nu vor găsi nimic din toate acestea în
prezentul studiu, deoarece descrierea
unor evenimente ține de variabilele spațiului social, și aparține sociografiei, nu sunt nici măcar
istorie! Sociologia face distincție între variabilele
spațiului social (ideologia) și constantele
spațiului social (educația, sănătatea, administrația); recenta exegeză la
care ne referim nu descrie, ci explică prin contextele și cauzele care au
generat o anumită formulă politico-administrativă menită să mențină România ca
țară demnă de respect la masa tratativelor europene și internaționale. Ca rezultat:
nimic strident, nimic pro domo și fără nici un puseu de entocentrism sau de
etnofobie. În concluzie, un studiu care merită a fi diseminat nunumai printre
actorii decizionali, ci și printre studențiiși elevii din preuniversitar. În
acest sens, sugerez inițierea unui proiect de finanțare, sub autoritatea Ministerului Învățământului, pentru
publicarea acestui studiu fie în formula actuală, fie prin realizarea sa ca digest, deci prin redactarea unui sumar al lui într-un tiraj
de masă. Dacă tirajul de masă pare prea constisitor, atunci sugerez ca acest
studiu să fie publicat ca suport de curs obligatoriu
pentru toți profesorii de istorie, asemănător suporturilor de curs și de lucrări
practice de care dispun profesorii de la
științele naturii. Am subliniat obligatoriu, deoarece cursurile
alternative, chiar și acolo unde nu este cazul -adică la istorie!-au generat
confuzii grave în percepția educabililor în legătură cu patriotismul și istoria adevarată a țării
noastre, precum și a conivețuirii minorităților naționale dealungul secolelor
în spațiul geografic al României multimilenare.
Foarte reușită ca operă de
istorie socială, această valoroasă performanță științifică marchează nu doar un
precedent în sociologia românească, dar și un model de scriitură în care
altitudinea științifică a argumentelor se-mbină cu rigorile muncii și vieții
academice. Vă invit la lectură, dar vă avertizez: nu o veți abandona până nu o
veți termina de citit; cu mult folos.Lăsați-vă pradă unei rarisime bucurii de a
rezona și cu talentul științific și literar ale autorului.
![Facebook](/wp-content/themes/rosociala/images/sharebtn.png)