Sunt dezbinați românii sau oamenii politici?
Circulă ideea că trăim într-o societate paranoică: nu mai putem discuta raţional şi cu o anumită detaşare; preferăm invective în locul argumentelor. Se spune tot mai insistent: noi românii suntem dezbinaţi. Aceasta e marea noastră problemă. Deci, românii sunt scindaţi în două „jumătăţi” între care nu există şanse de înţelegere.
Este suficient să ne uităm la
televizor: spaţiul este plin de discuţii pe teme importante ale vieţii noastre.
Ne aşteptăm să înţelegem mai bine ce se întâmplă în jurul nostru, să ne formăm
opiniile noastre. Participanţii nu vor însă să „discute”. Parcă e o luptă, dar
fără reguli. Nu se ascultă unul pe celălalt, invective şi răstălmăciri.
Spaţiul politic este înveninat.
Politicienii nu pot să discute şi când se întâlnesc în spaţiul public preferă
să înjure şi proferă, incredibil, dacă nu chiar minciuni, deformări ale realităţii.
Un politician de marcă a declarat chiar, şocant: „în politică minciuna este
permisă”. În relaţiile noastre cotidiene, minciuna este sancţionată. Lupta
politică se poate face cu orice mijloace?
Dar de ce doar acolo? Noi alegem pe cei care mint mai bine? Deci, asta e
politica?
La televizor se discută o problemă
importantă: un proiect al guvernului. Mă interesează argumentele unor persoane
competente pentru a-mi clarifica propria mea opinie. Se solicită şi părerea
unei persoane în judecata căruia am toată încrederea. „O măsură proastă, populism, manipulare.” Sunt şocat. Mă aşteptam să aflu părerea
unei persoane competente, o evaluare interesantă. Cum e posibil? Înţeleg.
Persoana respectivă este „în opoziţie”. Orice măsură ia guvernul, bună sau
proastă, politicianul din opoziţie reacţionează automat: o prostie, o minciună, o altă hoţie. Dar cei de la putere? Fiind la
putere, nu mai au nevoie să justifice prea accentuat şi cu atât mai mult să
înjure, sau o fac mai moderat. Politicienii suferă de o boală: poziţia în sistemul politic modifică
personalitatea. Oamenii politici devin simple automate ale partidelor din
care fac parte. Şi opiniile lor devin previzibile.
Dacă analizăm puţin lucrurile,
ajungem la o altă concluzie: dezbinarea este mai puţin a românilor, ci a
politicienilor.
Dar care este sursa dezbinării
politice? Este o luptă de programe politice sau o luptă pentru putere? În politică pare că circulă un microb:
paranoia luptei pentru putere. Riscul este ca din sfera politică microbul tinde
să se difuzeze în întreaga comunitate. Politicienii nu acţionează pentru
promovarea viziunii lor pentru binele comunităţii, ci luptă fiecare pentru a cuceri
puterea. Dacă noi, românii, suntem dezbinaţi, asta se datorează
politicului.
Istoria sau prezentul ?
Indiferent dacă noi românii
suntem dezbinaţi sau doar confuzi în legătură cu situaţia
prezentului, este important să ne întrebăm de ce.
Trecutul. Istoria este invocată curent ca o explicaţie a stării de
scindare sau confuzie care ar caracteriza starea de spirit actuală a românilor.
E un fel de
fatalism: aşa sunt românii. Citez dintr-un eseu, bine scris de altfel: „Comportamentul colectiv adolescentin al
românilor: arogant şi depresiv, agresiv şi defetist, în acelaşi timp temerar,
când este vorba de a începe şi fatalist când este vorba să termine treaba.”
Autoarea oferă şi explicaţii
justificative de tip istoric: „societatea
românească este profund conservatoare … ţăranul român şi-a gospodărit
pământul de unul singur (..). de-a lungul prea scurtului său secol de istorie
modernă să-şi ia de la capăt tranziţia înainte de a fi termina vreuna (..) aşa
se explică comportamentul adolescentin al românilor (..). Fără coloană
vertebrală şi fără cap, naţiunea română deja nevrozată, s-a rupt în grupuri
adverse (..) atitudini absolut iraţionale şi radical negative, ia forma insultei
ca unic limbaj (..)”. Ne trezim
buimaci, încărcaţi de o întreagă istorie, într-un prezent pentru care nu suntem
pregătiţi.
Formulări frumoase, care par
credibile. Dar chiar aşa sunt românii ? Mă uit în jurul meu. Mi se par oameni
normali. Prietenoşi, deschişi, cei mai mulţi de încredere. Cu o anumită înţelepciune
şi o morală în relaţiile dintre ei. Este şi multă confuzie faţă de ce se
întâmplă în jurul nostru, o confuzie care nu vine însă din istorie, nici din
„modul nostru de a fi”, ci mai mult din prezentul care ne înconjoară.
Apelul la Istorie pentru a
explica prezentul este foarte popular. Explicaţia istorică pare a fi
captivantă, probabil chiar conţine ceva adevăr, dar analizată cu atenţie are şi
multe defecte. E o scuză pentru pasivism sau dificultate de a găsi explicaţii
în prezent? Îmi trece prin minte un caz. Cum explici polarizarea actuală prin
istorie? Întotdeauna a fost aşa, turcii, corupţia etc. Dar, iată, în perioada
comunistă a fost un consens popular aproape total: împotriva lui Ceauşescu, a
sistemului comunist. Te întâlneai cu cunoscuţi. Să presupunem că îţi venea prin
minte să zici ceva pozitiv despre comunism: este o societate cu multe lucruri
bune. Reacţie: ăsta e securist sau a luat-o razna? Consensul românilor era
aproape total.
Ne putem însă întreba dacă mai
degrabă explicaţia istorică nu este atât o explicaţie a unui fapt, ci mai mult
un mod de a acredita că faptul respectiv chiar există.
Prezentul. Ca sociolog, fără să neg şi sursele istorice, prefer să
caut cauzele în prezent, în structurile actuale. Este şi mai util. Asupra
Prezentului poţi acţiona să-l schimbi, dar nu şi asupra trecutului.
Care sunt cauzele din prezent?
Întreaga noastră tranziţie nu este un caz de succes. După 30 de ani suntem o ţară
subdezvoltată, săracă, nemulţumiţi de istoria noastră recentă. Dar dacă am şterge
cu buretele istoria noastră şi am lua-o de la început, am fi complet liberi să
construim o nouă societate? Nu, dacă nu am schimba mai întâi prezentul.
Problemele cu care ne confruntăm au surse structurale în configuraţia
organizării noastre actuale.
Conflictul potenţial: Parlament vs Preşedinte
Construcţia noastră politică conţine
două surse structurale independente de putere: parlament şi guvern, pe de o parte, şi preşedinte, pe de altă parte. Parlamentul este ales de cetățeni
pentru a legifera şi pentru a forma un guvern. Acesta e mandatul dat prin
alegeri în orice democraţie. Preşedintele, ales prin vot universal în sistemul
nostru, e pus într-o situaţie ciudată: i se conferă autoritate, dar nu şi putere. Autoritatea președintelui acordată de
sistemul nostru electoral este în realitate goală, invitând la
abuz: nu are funcţii legislative şi nici
executive. Sistemul nostru politic conţine deci, structural, o sursă de
conflict.
Tensiuni au fost în toate
mandatele, dar ele au devenit critice mai ales atunci când preşedintele a avut
o altă culoare politică decât majoritatea parlamentară/ guvernul. Guvernările
de dreapta s-au dovedit cele mai vulnerabile. 1997-2000: guvernare de dreapta şi
Preşedintele Constantinescu. Spre sfârşitul mandatului său, preşedintele s-a
simţit dramatic lipsit de autoritate. El s-a declarat învins de securitate. A fost
un semnal, dar problema rolului „securităţii” în politică nu a fost clarificată
nici până în prezent. Care a fost rolul de atunci al securităţii nu a fost
foarte clar, dar a fost evident că guvernul a început să îl ignore pe Preşedinte.
Băsescu, după o anumită luptă, a câştigat, având „parlamentul său” şi „guvernul
său”. Acum, sistemul politic este rupt între Parlament / Guvern şi Preşedinte.
Preşedintele Iohannis se simte frustrat: a fost ales şi el de popor, dar nu are
Guvernul său şi nici Parlamentul său.
Ultimele luni au făcut clară
sursa profundă a problemei noastre politice: pe linia lui Băsescu, Preşedintele
Iohannis vrea întreaga putere, dar, pentru că nu a reuşit, blochează prin toate
mijloacele guvernul, generând o criză politică. Mulţi consideră că Preşedintele
încalcă constituţia. De ce nu-l sancţionăm? Suspendarea preşedintelui e
prevăzută în Constituţie, dar realizăm că e greu utilizabilă. Iar Preşedintele
se comportă ca şi cum este deasupra legii. Democraţia modernă dă puterea doar
unui corp colectiv ales, parlamentul. Preşedintele se miră că democraţia
noastră nu-i dă întreaga putere. Deci, ar vrea un regim politic, să nu zic
chiar dictatorial, dar unipersonal, condus de Preşedinte, cu „Partidul său”, cu
„Parlamentul său”, cu „Guvernul său”.
Dar poate vom avea doar Preşedinţi
înţelepţi şi responsabili? Şi dacă, iar, unul ales într-o anumită conjunctură nu
va fi înțelept și responsabil ? Încă 5 ani sau poate 10 de criză politică? Un
sistem politic sănătos nu poate miza pe calitatea unei persoane. Istoria arată
că persoanele care primesc prea multă putere, inevitabil abuzează de ea. Sunt
îngrijorat că mulţi lideri politici vor să lupte pentru a obţine poziţia
viitoare de preşedinte şi prin aceasta vor perpetua actuala problemă
structurală. Problema cheie a României este nu pe cine vom alege ca preşedinte,
ci cum să eliminăm această sursă structurală de conflict politic.
Conflictul „real” dintre partide
Nu competiţia între programe
politice, ci lupta pentru putere este problema. Tipologia „stânga”/„dreapta”
nu cred că este adecvată. Ar trebui să utilizăm o tipologie în funcţie de context. Toate partidele, în contextul
României actuale, au acelaşi obiectiv de schimbare:
la început, „tranziţia” de la comunism la capitalism, apoi ieşirea din starea
de subdezvoltare a ţării. Diferenţele sunt mai degrabă de strategie.
PSD nu este un partid de stânga,
cel puţin în sensul clasic. Inițial, el a fost un partid al „tehnocraţilor”
care ocupa sistemul administrației publice în alianţă cu noii capitalişti din
care vor să facă parte . În opoziție cu politica rupturii a opoziției, strategia politică a PSD pare a fi avut ca
principal mijloc realizarea unui anumit echilibru a sistemului social-economic;
o schimbare social-economic mai ordonate. Inevitabil, ca o condiţie a acestui
echilibru social, prezintă o anumită sensibilitate pentru „social”, dar nu ca
obiectiv prioritar. Guvernările dominate de PSD au asigurat creştere economică şi
realizarea unui important echilibru social. Funcţiile sociale ale statului
(învăţământul, sănătatea, crearea locurilor de muncă, asistenţa socială,
politica salarială) au fost însă slab susţinute chiar şi de PSD. Eu cred că
suportul electoral impresionant se datorează mult mai puțin politicii sociale,
ci asigurarea unei administrații mai coerente și echilibrate. Doar în ultimul
timp se înregistrează o schimbare importantă a politicii sociale. O nouă
politică salarială: politica salariului mic este înlocuită cu politica creşterii
treptate a salariilor, a salariului minim şi a salariilor din sistemul public;
creşterea salariilor în sfera socială, sănătate, învăţământ, dar cercetarea ştiinţifică
practic a fost ignorată. Sunt măsuri pozitive şi în sistemul de pensii, în
asistenţa socială, în susţinerea familiilor cu copii. Noua politică socială
probabil ar trebui văzută ca începutul unor măsuri inevitabile de diminuare a
decalajelor moştenite.
ALDE, un partid declarat de „dreapta”, a intrat în alianţă cu PSD
pentru că, de fapt, are aceeaşi filozofie, o societate mai echilibrată, dar
reprezintă sectorul mai pragmatic al capitalului național.
PNL/ PD s-a plasat, de aproape 30 d ani, într-o „opoziţie” critică.
Neavând o orientare pragmatică, prezintă un fel de liberalism radical, ca reacţie
împotriva partidului dominant, PSD, inventând şi un duşman, „neocomunismul”.
Această grupare politică pare a fi optat pentru un capitalism cu o orientare
accentuat mondialistă, în opoziţie cu celelalte două partide care consideră că
interesul naţional este important.
Promovarea unei poziţii radical
liberalistă şi accentuat pro-mondialistă, cu ignorarea intereselor naţionale,
împinge cronic acest grup politic în opoziţie. Îngrijorător este însă altceva.
Există o largă opinie că forţele politice occidentale au susţinut politic,
chiar dincolo de regulile democraţiei internaţionale, forţele politice liberal
radicale şi pro-mondialiste, manifestând chiar o suspiciune faţă de politicile
mai pro-naţionale şi pro-sociale. Rezultatul: partide slab susţinute de populaţie
sunt însă susţinute de Occident.
USR promovează o critică dură a sistemului politic existent,
exprimând o nemulţumire destul de confuză, fără încă un program politic.
„NGO-urile” sunt o mişcare care a explodat după 1989. Cele mai multe
au fost iniţiate de forţele politice occidentale, mai ales de Soros,
reprezentând nu o expresie a intereselor „societăţii civile”, aşa cum se
acreditează, ci interesul unor grupuri occidentale, care voiau o forţă de
siguranţă împotriva unei posibile orientări mai independente. Paradoxal,
expresia „societăţii civile” s-a referit nu la o mişcare generată de jos, de populaţie,
ci una radical liberalistă şi accentuat pro-mondialistă, ca în cazul politicii promovate
de Soros.
Ne aşteaptă noi alegeri. Nu cred
că „opoziţia” actuală, dacă va continua strategia violenţei politice, are şanse
să câştige, chiar în condiţiile unui posibil sprijin extern.
Conflict latent între un „capitalism naţional” şi un „capitalism mondializat”
Prima perioadă a tranziţiei a
fost caracterizată de o ideologie a mondializării. Lumea mondială în care ne
integram s-a presupus că ne este prietenoasă. Dacă menţionai interesul naţional exista riscul de a fi
suspectat de „naţionalism”. Eu cred că, fără a fi explicit formulat, Uniunea
Europeană a avut chiar un program de „europenizare” accelerată. Cu vreo 15 ani
în urmă a existat un program european de regionalizare
transfrontalieră. Cred că regionalizarea transfrontalieră exprima o tendinţă
de deznaţionalizare. Programul a fost aproape abandonat. De abia în ultimii ani
începe să apară tot mai insistent interesul
naţional ca o preocupare explicită în politica românească.
Importanţa acordată interesului
naţional în programele politice este, în momentul actual, un criteriu important
de diferenţiere a partidelor politice.
Ce va urma?
Suntem, fireşte, preocupaţi de
viitor. Pentru ţări ca România, confruntate cu crize cronice, se impune nu o
continuare pasivă a situației prezente, ci explorarea opțiunilor alternative. E
cazul să medităm responsabil asupra oportunităţilor oferite de prezent, dar şi
de riscuri: un viitor confuz, într-o criză continuă asupra căruia nu prea avem
controlul, sau un viitor dificil, dar pe care îl putem proiecta cum dorim, ţinând
seama de constrângerile existente, dar şi fructificând oportunităţile care
există.
Viitorul va depinde şi de soluţiile
pe care le vom găsi la aceste trei probleme ale sistemului politic românesc, pe
care le-am menţionat mai sus.
Conflictul structural parlament/preşedinte: cum soluţionăm această
problemă care ne blochează de treizeci de ani? Sunt sigur că soluţia nu va fi o
democraţie preşedinţială, ci una parlamentară. Întrebarea este: cum eliminăm
actuala poziţie de „preşedinte” din sistemul nostru politic? Nu e vorba de
actualul preşedinte, ci de structura sistemului politic. Ne vom împiedica
inevitabil de dificultatea modificării constituţiei. În alegerile din acest an
este important să optăm: vrem un preşedinte conştient că trebuie să pună umărul
la o schimbare a sistemului politic actual generator structural de conflicte
sau un preşedinte bucuros de poziţia confuză actuală, și care tinde să-şi
sporească puterea? Deci, vom vota pentru un preşedinte care va acţiona pentru
soluţionarea acestui conflict sau
pentru unul care va amplifica conflictul?
Vrem partide care luptă pentru cucerirea puterii sau partide care sunt într-o competiţie transparentă pentru
promovarea interesului ţării ? Lipsa unor programe politice clare este, în
situaţia actuală, sursa principală a degradării climatului politic spre lupta
rudimentară pentru putere. În calitate de cetăţean, vreau partide care sunt în
competiţie cu programe de dezvoltare socială şi care consideră că minciuna şi
invectivele sunt comportamentul cel mai inacceptabil şi în sfera politicului.
Aş vrea să votez anul acesta cu
„opoziţia”. Ce program aveţi? Hm… Jos guvernul!
Hoţii, neocomuniştii! Dar eu vreau să
votez un program şi o echipă credibilă, iar nu un partid care ştie să înjure.
O Europă dominată de cei puternici sau
o Europă care respectă interesele națiunilor care o compun? Vom promova o Europă fără naţiuni în care România
riscă să fie tratată ca o lume a treia sau
o Europă a naţiunilor în care ne vom
simţi noi înşine şi respectaţi? Noile ţări intrate în UE încep să realizeze că
Europa nu este o lume doar a cooperării prieteneşti şi suportive, dar şi a
competiţiei, cu riscul de a fi dominată de naţiunile puternice. Trebuie să asumăm
că există interese naţionale diferite care trebuie să fie armonizate. Cu alte
cuvinte, vom accepta o lume dominată de ideologia unui mondialism/ europenism gol, dominat din nou de interesele celor
puternici, sau o lume a naţiunilor
care se respectă şi se susţin reciproc într-o nouă democrație a națiunilor ?
Vor urma trei alegeri cruciale pentru viitorul nostru. Am propus aici trei
probleme a căror soluţionare cred că ar trebui să fie printre cele mai
importante criterii pe care să le avem în vedere când vom merge la vot.
Credeţi că, împreună, le vom putea soluţiona în interesul nostru comun al
României?