1. Întrebarea
Cînd mergi pe jos în București, este ușor de
remarcat explozia numărului de farmacii. Farmaciile au devenit un fel de restaurante
rapide, unde consumi medicamente. Suntem cu toții bolnavi
? Suntem mai bolnavi decît bunicii noștri și de asta consumau mai multe
medicamente?
Fără îndoială, progresul
ştiinţelor medicale a permis asistență la naştere, vaccinarea, depistarea
precoce de boli, tratarea şi vindecarea altora, perfecţionarea tehnicilor de
anestezie şi chirurgie, tratarea durerilor şi îngrijirile paliative. Progresele din medicina preventivă și terapeutică
sunt apreciabile. Dar multiplicarea de farmacii nu este sinonimă cu mai multă
sănătate, ci mai degrabă cu un proces de medicalizare a cotidianului.
O amică, aflată în vizită la mama ei la Iași, a
fost uimită să-i vadă farmacia ambulantă.
Mama avea o rezervă de medicamente, demnă de o farmacie. Cum reușise ?
Cu ajutorul publicităților de la televizor. Mama era liniștită pentru că avea
un stoc impresionnat de pilule, pentru
orice problemă de sănătate care ar fi apărut. Dar, precum se știe, publicitatea
la televizor este un incitativ puternic, insidios de consum de medicamente,
pentru profitul industriei farmaceutice. Filozoful francez Michel Foucault
vorbea de bio-putere :medicina se impune astăzi individului,
bolnav sau nu, ca un act de autoritate. Suntem bolnavi pentru că societatea ne
spune că suntem bolnavi. Am spune așadar că recursul la tot felul de pilule a
intrat în normalitatea cotidiană.
Recentele propuneri de privatizare efectivă a
sănătății în România au stîrnit îngrijorare. S-a vorbit din nou mult despre
sănătate, spitale, doctori și medicamente. Reforma propusă seamănă, în
realitate, cu o supă managerială, în care ingredientul principal pare să fie
modernizarea sectorului de sănătate. Din problemă colectivă, îngrijirea
sănătații tinde să devină, în noile condiții, o problemă de competență
individuală. Privatizarea progresivă a sectorului de sănătate (farmaceuticul
este de mult privatizat) va antrena și
mai mult diminuarea sistemului public de sănătate în folosul rentabilizării
clinicilor private.
Care sunt logicile sociale care induc și
alimentează medicalizarea cotidianului și individualizarea comportamentului
terapeutic?
2. Societate
individualistă, societate de consum
Dimitrie Gusti avea dreptate să spună ca
sociologia este o știința a nației; nu
se putea reforma o societate rurală fără cunoașterea satelor și a nevoilor
populației de la acea vreme. Dacă
sociologia are o menire civică,
comunitară de a informa societatea asupra mersului lumii, vom spune că,
în lumea în care trăim, experimentăm versiuni locale ale unor probleme globale.
Prin urmare, analiza sociologică trebuie să țină cont atît de contextul larg,
cît și de contextul apropiat.
Trăim într-o societate care valorizează
individualismul, adică autonomia, responsabilitatea și performanța individuală.
Trăim într-o societate de schimbări rapide, care cere individului flexibilitate
și adaptare. Dar schimbările rapide produc disfuncționalități de adaptare, care
iau forma de deprimă, stres și nervozitate. Marcelo Otero (Nervosité d’ina-daptation: une folie sociale nécessaire?) consideră că starea de deprimă s-a
generalizat. Dacă înainte sufeream de nevroze colective, astăzi suferim de
stări anxiodepresive, care traduc tensiunile sociale resimțite de individ.
Exigența de autonomie, auto-responsabilizare și adaptare permanentă la
schimbări, impune recursul la terapii imediate. Ori, consumul de pilule este o
terapie imediată. A devenit o evidență statistică : consumul de medicamente
psychotrope s-a generalizat iar medicii generaliști au devenit specialiști în
noua nervositate.
Societatea în care trăim ne incită la consum. Și
consumăm. Consumăm obiecte, consumăm evenimente. consumăm telefoane mobile și
platforme numerice. Consumăm mall-uri,
modă şi mărci. Consumăm reţete de bucătărie, de slăbire, de reuşită în viaţă,
de relaxare şi de energizare. Consumăm
medicamente, multe medicamente. Consumul excesiv de pilule a devenit a
treia cauză de mortalitate în lume, după bolile de inimă și cancer. Auto-medicația și consumul de pilule
anxiolitice și anti-depresive a explodat. Simbolic ele sunt numite « pilulele fericirii » .
Cultura terapeutică individualizată și cultura
consumeristă susțin procesul de medicalizare a cotidianului. Iar medicalizarea
și sanitarizarea societății sunt un revelator al deplasării unor problematici
sociale pe terenul medical
individual.
3. Medicalizarea cotidianului
Medicalizarea cotidianului ca mentalitatea colectivă, redefinește
starea de bine, fericirea și nenorocirea în termeni medicali. Medicalizăm
socialul. Putem evoca cel puțin patru practici de medicalizare a socialului.
Medicamentația ca supraconsum de pilule. Supradiagnosticarea.
Supratratamentele. Medicalizarea unor stări psihice. Aceste practici se impun
în raporturile de putere între medici și pacienți, între companii farmaceutice
și medici, între producători/distribuitori de medicamente și consumatori, între
publicitate de medicamente și consumatori.
Medicamentația excesivă.
Recursul la medicament a
devenit elementul major al medicalizării. I se atribuie medicamentului trei
funcții: de reparare, de normalizare a stării de sănătate și de extensie a
capacităților fizice și psihice. Dacă recursul la medicament apare ca un act
ales și consimțit, el se înscrie de fapt
în mai multe logici care interferează :
logica individuală de a se simți bine, logica medicală de tratament, dar
mai ales logica productivistă și comercială a rentabilizării industriei
farmaceutice.
Pentru a înțelege mai bine supra-consumul de
pilule, trebuie să luăm în considerare și efectul
Placebo, bine implantat în psihologia pacientului. Simpla idee că pilula ne
va face bine, ne induce o stare de bine. Exemplul cel mai evident este
tratamentul cu antidepresive; în proporție de 80%, acestea nu au decât un efect
de percepție, de credință în mai bine. Efectul este rapid. Luăm un medicament
exact cum fumătorul ia o țigară; un act reflex care devine adicție.
Supra-consumul de „pilulele fericirii” se generalizează la toate categoriile de
vîrstă. Dacă ritalinul este pilula adolescenților, prozacul este pilula
adulților. Pe adolescenți îi tratăm de prea multă energie, pe adulți de
oboseală.
Supra-diagnosticarea. Se discută mult despre starea de sănatate pentru că se
tablează pe frica de boală. Sigur, fiecare individ are episoade de boală, dar
asta nu înseamnă că trebuie să facem mereu teste, pentru a ne descoperi boli ascunse. În mod
paradoxal, cînd facem teste de sănătate ne
simțim amenințați de diagnostice grave
care ne pot azvîrli pe coridoarele spitalelor. Suferim de sindromul Mathusalem. «Murim de frică» în așteptarea rezultatelor. Dosarul medical ne obsedează. De
fapt, putem vorbi de o conformitate la noua normalitate socială. Suntem bolnavi
pentru că societatea ne spune că suntem bolnavi. Facem teste repetate pentru că
societatea ne spune că trebuie să ne asumăm un comportament terapeutic
individual. Și astfel sanitarizarea societății transforma starea de sănătate
colectivă în frica de boală individuală.
Nevoia de diagnostice se manifestă atît de
partea medicală, cît și de partea pacientului. Medicina de azi mizează mai mult
pe progresul tehnologiilor decât pe spusele pacientului și pe cunoașterea
traseului său medical. Te doare burta, ți se recomandă o ecografie de abdomen.
Femeilor li se recomandă mamografia repetată la 2 ani și evident că sunt mereu
stresate de diagnostice grave. Adesea li se depistează leziuni care nu vor
evolua niciodată sau vor regresa spontan; este ceea ce se numește cancerul de
interval. Și cum se vor regăsi într-o permanentă alertă, cercul vicios cu diagnostice repetate și
antidepresive se pornește.
Se acordă puțină atenție efectului Nocebo, legat
de efectele secundare negative ale unor tratamente. De exemplu, testele de
colesterol sunt relative, pentru că sub presiunea industriei farmaceutice
pragul de normalitate a scăzut mereu. Iar pilulele pentru scăderea
colesterolului produc diabet. A devenit de asemenea un fapt, oncologii încep să
evite să recomande chimioterapia în faza în care ea nu mai salvează bolnavul
dar produce otrăvirea corpului și a stării de spirit.
Medicalizarea unor stări
psihice. Se recomandă
tratamente pentru noi categorii de
patologie psihică, dintre care multe sunt legate de situații de viață normale
și pasagere. Este cazul agitației la copii, suferinței resimțite în cazul unui
divorț sau a unui doliu. Este cazul anxietății declanșate de pierderea
serviciului, de șomaj, de contracte de
muncă care se opresc brusc. O serie de comportamente legate de consumerism (tabagismul, jocul compulsiv,
cyberdependența, cumpărături compulsive) încep să fie incluse în Manualul DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental
Disorders). Ori pentru devianțe se recomandă diagnostice și tratamente
medicale și psihice.
4. Actorii sociali
implicați în medicalizarea societății
Înainte de toate noi, pacienți și consumatori de
pilule, suntem involuntar implicați în lanțul medicalizării. Percepem
medicamentele ca o promisiune de vindecare. Suntem stresați, extenuați,
insomniaci, recurgem la pilule care ne calmează, energizează și anesteziază.
Captivi ai mentalității după care orice problemă poate fi tratată,
consumăm medicamente, diagnostice,
tratamente.
Cui prodest ? Publicitatea pentru medicamente face apel la
emoţii pentru a implanta frici și anxietăți, care incită la consumul excesiv de
pilule. De altfel, multe anchete
sociologice pun în evidență legăturile periculoase între medicină și
industria farmaceutică, în termeni de remedii mortale și crimă organizată. După
sociologul american Peter Conrad ( Sociology
of Health and Illness), procesul de medicalizare este legat de complexul farmaco-industrial și include
producția de medicamente, distribuția de medicamente, companiile de asigurare
și grupuri de pacienți. Existărelaționiști
de lobby farmaceutic, care intervin pe lângă universitarii din facultățile de
medicină și farmacie. Există și meseria de șef de produs; firma de medicamente
deleagă un specialist în spionaj industrial și comercial, pentru a urmări
performanța comercială a unui medicament al firmei, în raport cu produsele
concurente.
Au devenit farmaciștii noii comercianți din
templu ?
O serie de anchete ne spun că ținta principală a
industriei farmaceutice este de a extinde clientela și a maximiza profiturile.
Modul ei de funcționare seamănă cu un business
medical (aflăm asta, printre altele și din cărțile lui Nortin Hadler).
Multinaționalele farmaceutice
reglementează distribuția de medicamente, dar și direcțiile de orientare a
cercetării medicale.
A apărut și meseria de „vizitator medical”, ca
influențator de conștiință, relaționist pregătit să vândă convingeri. Angajat
al unor firme farmaceutice, el se deplasează în cabinetele doctorilor pentru ai
convinge să recomande medicamentele firmei care-l plătește. El este școlit cu
tehnici de convingere și înzestrat cu sume de bani pentru a incita doctori și clinci,
să testeze o serie de medicamente pentru laboratoarele farmaceutice. Acest vizitator medical cunoaște profilele de
doctori, în funcție de care își ajustează tacticile de convingere. El știe că
„medicul științific” are un contact distant cu pacientul și mizează pe teste și
rețete; pe acesta îl va convinge cu argumente tehnice. „Medicul de gardă” și
„medicul care înlocuiește pe un alt medic” sunt grăbiți în actul lor
medical; ei pot fi convinși cu argumente
de urgență. „Doctorul amical” este cel mai ușor de convins, pentru că el va
propune pacientului testarea unui medicament pe tonul cel mai prietenos: Am un
medicament nou, îl încerci și mai vorbim. Mai greu de convins rămâne „doctorul
de familie” și „medicul umanist” care tratează pacientul și nu boala. Acest
evantai de profile servește în evaluarea gradului de elasticitate al
medicilor în gestul lor de a recomanda sau nu
medicamentele sugerate.
În loc de concluzii
După ultimele știri din lume, în fața temerii de
pandemie cu Coronavirus 19, o companie farmaceutică a anunțat că are vacinul și
va începe curând distribuția. Adică vînzarea.
După ultimele știri din țară, sănătatea și
educația nu ar fi priorități naționale. Ultimele știri explozive, (chestiune de
rating) ne anunță că noul Președinte al CNAS (Casa națională de asigurări de
sănătate) este doamna X, fost director
al spitalului P, unde a lucrat și domnul Y, actual ministru al sănătații. Noul
director al spitalului în chestiune este dl Z, între altele și finul
președintelui. Etc. Exemplele de
nepotism și cumetrie sunt prezente în multe instituții de stat și fac rating în
presă.
Să spunem că modernismul în Romania combină
într-un dozaj autohton neo-liberalismul
economic (piața liberă, dar nu foarte liberă, dacă ne gîndim la dominația
multinaționalelor din industria farmaceutică) cu neo-nepotismul balcanic (dimensiunea culturală a problemei
sănătații). Acest veritabil nod de vipere este revelator pentru imbricarea
între local și global, între dimensiunea culturală a nepotismului și
dimensiunea economică a neo-liberalismului. Există și o teorie a receptării
active a modernității, care ne spune că dimensiunea culturală este rezistentă
la schimbarea politică și socială. Titu Maiorescu a sesizat demult, prin teoria
formelor fără fond, mecanismul modernizării în România.
Altfel spus, așa cum am avut un socialism
românesc, de ce nu am avea și un neoliberalism
autohton ?