Deplasarea de la satisfăcător la optimalitate
De la începutul său, OMUL a fost o ființă activă. El nu doar a viețuit, a trăit, ci a acționat.
Acționând a reușit să trăiască mai bine. Între nevoi și posibilitățile de a le
satisface s-a înscris căutarea de soluții.
Paradigma soluției unice a dominat aproape întreaga
istorie a omului. Herbert Simon a
formulat o estimare a comportamentului standard al omului: oamenii se opresc de regulă la prima soluție satisfăcătoare pe care
reușesc să o identifice. O acțiune poate fi or bună, or proastă. Evaluarea
opțiunii este simplă: reușești, și ești satisfăcut și nu mai cauți altceva, sau
eșuezi și doar atunci cauți o altă cale de acțiune.
Paradigma pluralității opțiunilor posibile și decizia optimă a început timidsă se contureze. O întreagă revoluție: să explorezi soluțiile posibile, alternativele; să le evaluezi; să alegi dintre alternative, toate satisfăcătoare dar în grade diferite, pe cea mai bună. A apărut un nou concept: soluția optimă. O nouă provocare. Nu să alegi o soluție doar bună, nici mai bună decât altele, ci soluția cea mai bună posibilă. S-a dezvoltat în matematică o întreagă metodologie de a identifica soluția optimă, cea mai bună posibilă.
Sociologia riscă să se mărgineze la a fi o știință a realității sociale așa cum ea există. Explorarea
alternativelor lărgește viziunea sociologiei: ea devine și o știință a posibilului. Astfel, sociologia poate fi
și un instrument al schimbării sociale, a inovației sociale. Din știință descriptiv-explicativă, sociologia se
dezvoltă și ca sociologie constructivă. Apare un alt grup demijloace analitice: explorarea
posibilului, inovația, evaluarea, eficacitate, eficiența
socială[1].
În anii 1960-70 a explodat interesul pentru noua paradigmă.
S-a sperat că lumea trece din faza satisfăcătorului
în cea a optimului. Noi tipuri de
activități au început timid să se contureze: explorarea alternativelor
și evaluarea
lor. A apărut un nou concept, vârful noii paradigme: eficiența. Conceptul de
eficiență era utilizat cu câteva secole înainte în fizică cu o semnificație
strictă. A fost asimilat și în economie. Sociologia a manifestat un interes
pentru potențialul mai general al conceptului: eficiența socială.
Calculul optimului presupune deci o procedură simplă în
aparență: să identifici toate
soluțiile posibile, să le evaluezi,
să le ierarhizezi și evident vei
alege soluția cea mai bună.
Dar optimul s-a dovedit mult mai complicat decât s-a crezut.
Cel mai adesea nu poți lista complet
toate soluțiile posibile. Poate scapi tocmai soluțiile cele mai bune.
Herbert Simon oferă două exemple convingătoare a noilor
dificultăți cu care ne putem confrunta. Problemele de șah. În principiu, orice
problemă de șah are o soluție optimă, dar pentru a o găsi trebuie să listezi toate soluțiile posibile și să
identifici soluția cea mai bună. Simplu, dar șahistul o poate face? Niciun
șahist nu poate. S-a încercat cu calculatorul care are o capacitate de clacul
mult mai mare. Nici el. Numărul de alternative care ar trebui considerate
depășește capacitățile actuale de calcul: ele pot atinge 10 la puterea 120.
Același lucru se întâmplă și în cazuri mai simple. Dacă ai 5 localități pe care
trebuie să le vizitezi. Este ușor să calculezi circuitul optim, adică cel mai
scurt. Dar dacă vrei să vizitezi 50 orașe ? Problema devine încă insolubilă.
Suntem departe de a putea lista numărul imens de posibilități de drumuri în
acest caz pentru a le ierarhiza și a găsi drumul optim.
Cum putem face față exploziei numărului imens, nedefinit, al
alternativelor posibile ? Răspunsul este inovația.
Descoperim mereu noi posibilități pe care nu le-am știut până acum. Mulțimea
soluțiilor posibile e deschisă: poți inova,
adică poți identifica noi alternative, diferite de cele pe care le știai.
Și ai în față o mulțime de alternative, dar nu știi dacă
le-ai evaluat corect și, pe această bază, să identifici soluția cea mai
bună. În cazuri simple da, știm. Dar în
situațiile complexe nu știm. Din acest motiv, conceptul foarte promițător de
optim tinde să fie mai degrabă evitat. În situații complexe, nu avem proceduri
de identificare a soluției optime.
Ceea ce la început
pare simplu, imediat devine foarte complicat. În modelele simple, se poate găsi
soluția optimă. Dar în viața socială situațiile sunt extrem de complexe,
optimul tinde să devină și el mai degrabă un vis.
Evaluarea eficienței versus evaluarea procedurală
Surpriza tranziției
românești. Tranziția
a deschis o enormă oportunitate. Paradigma
schimbării sociale proiectate promitea să devină fundamentul politicii de
schimbare socială. Conceptele acestei paradigme, alternative/ evaluare/ eficacitate/ eficiență socială, urmau să fie curente ale limbajului politic.
Surpriză. Chiar conceptul central al paradigmei schimbării proiectate, eficiența socială, foarte rar o găsești
în comunicarea cotidiană. Programele/ proiectele de schimbare socială au
devenit curente. Evaluarea acestor programe este crucială, dar evaluarea eficienței lor este o
raritate, locul central este ocupat de evaluarea
procedurală.
Un exemplu din experiența Institutului de Cercetare a
Calității Vieții (ICCV). Un consorțiu de
5 institute academice și universitare a obținut un program european de creștere
a capacității de cercetare științifică a tinerilor, mai ales a propriilor
institute. Programul consta din acordarea a 150 burse doctorale și
postdoctorale, organizarea, monitorizarea și evaluarea activității bursierilor.
Am considerat, firește, să ne
concentrăm pe evaluarea finală a eficienței programului: tinerii din programul
de 2 ani și-au îmbunătățit semnificativ capacitatea de cercetare științifică?
Am utilizat indicatori de performanță, raportați la costul programului. Deci o
estimare a eficienței programului.
Acesta a fost substanța raportului nostru final trimis instituției care
administra programele de acest tip. Am fost satisfăcuți de eficiența
programului. Indicatorii de performanță certificau un progres mai mare decât
așteptările. Dar am primit un verdict negativ și obligația de a înapoia o mare
sumă de bani din program. Vreo 80 de pagini în care nu se făcea nicio referință
la rezultatele programului, ci o mulțime de critici de procedură: că un raport
a întârziat cu 2 zile, că raportarea pe o componentă trebuia făcută altfel, că
se încalcă o normă procedurală foarte ciudat interpretată, etc, etc. Am cerut să începem discuția cu
evaluarea eficienței programului. Dialogul s-a dovedit imposibil. Gândeam în
paradigme diferite. Răspunsul: nu e competența noastră; nu e autoritatea
noastră; noi facem doar o evaluare procedurală. Dar cine face evaluarea
eficienței programului ? Nu e treaba noastră, nu facem o evaluare a
conținutului. Dar cine o face ? Am înțeles că nimeni. Atunci am realizat care
era problema. Programul conținea o mulțime șocantă de reguli de procedură. A
fost vreuna nerespectată ? Frecvent ne ciocneam nu de o regulă procedurală, ci
de interpretarea acesteia făcută de evaluator. Încerci să explici de ce o
procedură sau alta nu e adecvată programului tău sau că o regulă procedurală
trebuie interpretată altfel. Nu ai cu cine discuta.
Suntem într-un proces nu pentru că ar fi fost utilizate
abuziv fondurile sau că rezultatul nu ar fi fost bun, ci eventual nerespectarea
unor presupuse norme procedurale și ele interpretate ciudat.
Am realizat că se utiliza un sistem procedural extrem de
stufos care te sufocă. Să fii atent la mulțimea de proceduri, în loc să te
concentrezi pe conținutul activității. Să faci o mulțime de rapoarte
intermediare și finale, evident doar procedurale. În acest program, Institutul
a trebuit să producă o cantitate imensă de hârtii. Și toate în cel puți trei
exemplare. Mai periculos: birocrația pe lângă faptul că nu e o formă eficace de
control, ci mai mult ea oferă un spațiu extrem de favorabil abuzurilor de toate
felurile, inclusiv raportarea falsă.
Nu aș fi pus în discuție acest caz care ar putea fi o
excepție. Dar nu e. Multe institute ale Academiei se confruntă cu aceeași
problemă. Mai mult. În jur sunt o mulțime de programe finanțate substanțial cu
realizări disproporționat de mici. Starea actuală este caracterizată printr-un
deficit sever de evaluare a eficienței, dar de un exces birocratic. Situația actuală este îngrijorătoare.
Îmi este teamă că în întreaga administrație ne apropiem de un vârf al birocratizării. Soluția: este vital lansarea unui program de curățire a sistemului birocratic și a-l face eficient, responsabil și mult mai ieftin.
Dincolo de o limită rezonabilă și normală, obsesia
birocratică produce o reglementare procedurală excesivă, o supra reglementare
care distruge abordarea creativă și responsabilă. Sistemul a generat o explozie
a birocrației care a devenit o patologie paralizantă.
[1] O expunere sistematică a
conceptelor acestei noi paradigme a sociologiei
constructive poate fi găsită încă în 1977 în Cătălin Zamfir, Strategii ale dezvoltării sociale, p.
102-124 și în Structurile gândirii
sociologice (1987, 1999, capitolele 9, 10 și 11). Noile concepte ale
acestei paradigme sunt asimilate în dicționarele și enciclopediile sociologiei:
Dicționarul de sociologie (1993,
1998), Dicționarul de politicii sociale
(2002), Enciclopedia dezvoltării sociale
(2007).