Începând
cu anii 2017 am asistat cu toții pe rețelele sociale la un val de denunțuri de
agresiune sexuală. Evenimentul care a declanșat interesul pentru această temă
socială a fost contextul scandalului Weinstein, marele producător de la
Hollywood, acuzat de abuz de putere, agresiune și hărțuire sexuală, de mai mult
de 100 de femei. Wienstein face obiectul unei anchete judiciare. Imperiul său
pare ca se clatină. Oare? Statele Unite este paradisul avocaților.
Afacerea
Wienstein a marcat o cotitura în mișcările feministe. Ea a declanșat o revolta
colectivă, care s-a extins în întreaga
lume. Metoo, a devenit simbolul
acestei revolte a femeilor. Se pare ca fiecare femeie poate găsi în amintire o
situație în care s-a simțit agresata de un bărbat. De fapt, este pus în discuție sistemul de subordonare a femeii
fața de bărbatul care se află în poziție de putere; iar puterea poate fi nu
doar fizica, dar mai ales financiara și profesională. Această mișcare care a
traversat nu numai planeta numerică dar și planeta geografică, indică o
schimbare importantă în revendicările feminsite. Pe scurt, rușinea, în cazul
unei agresiuni sexuale, se mută dinspre tabara femeilor în tabara
bărbaților.
Să
ne amintim că etimologia cuvîntului feminism,
ne trimite la sfîrșitul secolului 19, cînd intrarea lui în vocabular era
însoțită de o semnificație medicală.
Cuvîntul desemna o boală care poate stopa creșterea unor pacienți
masculini, bolnavi de tuberculoză. Metafora emasculării pare a fi sensul ascuns
al cuvîntului, sens care traversează epocile și mentalitățile.
Dar
ce înseamnă agresiune sexuală ?
Astăzi
agresiune sexuală înseamna violarea
integrității fizice a persoanei, dar și violarea spațiului intim, umilirea
persoanei. Persoana agresata este deposedată de ceva intim și personalș ea se
simte murdărită fizic, afectiv și moral, și acest sentiment marchează pe viață
construcția sa socială.
Desigur
trebuie să distingem între agresiunea verbală și agresiunea sexuală; dacă în
cazul unei agresiuni verbale, derapajul poate fi imputat doar agresorului, în
cazul unui viol sau agresiuni sexuale, vina se extinde și la victimă. Victima
resimte un sentiment de culpabilitate. Așa a apărut un concept nou, cam opac
dealtfel, zona gri a consimțămîntului. Ce
vrea să spună această categorie de analiza ?
Femeile
spun că este vorba de o jenă de a protesta în fața asaltului masculin, de un
soi de cedare la presiunea bărbaților, o cedare care nu este sinonimă de
consimtămînt. Este mai degrabă un soi de paralizie, o stare de siderație, de parcă
voci urlă în cap, dar corpul, neputincios și inert, nu se apără în fața
asaltului masculin. Bărbații spun ca ar
fi vorba de o tactică de seducție practicată de fete, pentru a incendia dorința masculului.
Derutat, el crede că ezitarea nu este un nu, ci o formă moale de acceptare,
poate chiar de încurajare. O ezitare de etapă. Femeile în schimb, vorbesc de o
relație sexuală nedorită.
Într-un
documentar despre zona gri a
consimțământului, realizat de
Dephine Dhilly și Blondine Grosjean,
pentru France 2 și difuzat în
martie 2018, multe femei se confesează.
Unele
evocă primul act sexual, care nu a fost dorit
și consimțit, dar în care ele s-au lăsat antrenate: De ce au cedat ? Au
cedat pentru că partenerul le soma că a venit vremea de a trece la act. Au
cedat de teama de a nu pierde partenerul. Au cedat din credința că trebuie să
înceapă cumva să intre în viața de femeie. Când fata are 15 ani și este în
prezența unui partener grăbit, care nu ține cont nici de naivitatea fetei și
nici de virginitatea ei, ea poate avea
gesturi incerte, considerate ca
acceptare. Cu atât mai mult cu cât băiatul este centrat pe elanul său egoist.
Alte
femei evocă nu violul, ci o neînțelegeri
de comunicare cu parteneri, care nu erau neapărat violenți, dar erau axați pe
starea lor de urgență. Într-o stare de asalt, băieților nu le trece prin cap să
ceară consimțământul. Ei forțează cedarea din partea partenerei, considerând că
așa arată un comportament masculin normal.
De
multe ori agresiunile sexuale survin în contextul unor petreceri, în care se
bea mult și partenerii se afla într-o stare de inconștiență. Și se trezesc
deodată într-un pat, beți și abandonați
unei stări confuze de dorință sau doar de plăcere. Cine nu a trăit derivele
unei petreceri ?
Femeile
care se confesează în acest documentar evocă un moment de fragilitate, de
incertitudine. O stare în care corpul, inima și capul trimit mesaje confuze,
contradictorii. Respingerea nu este evidentă sau poate că partenerul nu mai
este în starea de a auzi. De unde și sentimentul de culpabilitate de a se
regăsi într-o astfel de agresiune sexuală.
Constatăm
că zona gri a consimțământului indică
de fapt o serie de circumstanțe atenuante, asociate la un act sexul
neconsimțit. Un fel de nu a fost chiar un viol, pentru că am cedat și eu. Și
cedarea vine fie din starea de beție, fie din datorie conjugală (pentru ca și
în cuplu trebuie cerut consimțământul), fie din sentimentul de conformitate la
dorința bărbatului, mentalitate destul de integrată în imaginarul colectiv. Alteori,
mai ales în situații de putere impusă, cedarea este un fel de mecanism de
protecție, din teamă de represalii. Un viol este un act sexual impus, dar și un
act sexual în care victima este
paralizată de emoții, de teamă, sau pur ți simplu de excesul de consum de
alcool sau drog.
Uneori,
femeile se simt obligate să cedeze, să ofere favoruri sexuale unor bărbați
importanți care pot decide de cariera lor. Alteori ele se simt obligate să
cedeze în fața unor persoane puternice și celebre, intimidate fiind de atenția
de care se bucură modesta lor persoană. De altfel unii psihologi vorbesc de sindromul de disociere traumatică, în
care creierul, pentru a se proteja, se
deconectează; în afara unor comenzi
dirijate, corpul pare absent, străin.
A
vorbi de zona gri a consimțământului ne
obligă să vorbim și de cultura violului .
Multe femei se simt vinovate de agresiunile sexuale trăite, de parca au
căuta-o cu lumânarea. Prin modul în care erau îmbrăcate, prin comportamentul
lor permisiv, prin jocul confuz al seducției, care a stârnit dorința grabnică a
masculului. Un fel de asentiment la dorința bărbatului. O cedare. Un mecanism
de protecție ambivalent.
Cultura
violului indică de fapt o relație ambiguă între predator și pradă. Victima se
simte vinovată, complice în actul de agresiune. Reprezentările colective
conform cărora femeia este pasivă lucrează în subconștientul colectiv. Rămâne
de văzut în ce măsură consimțământul sexual va trebui exprimat printr-un DA de
acceptare sau printr-un NU categoric de respingere. Sau printr-o negociere la fiecare etapă.
Prostituția
și rețelele ei, fac parte dintr-o altă problematica socială. În cazul
prostituției este vorba de sindromul de
decorporalizare.