Practica de cercetarea
sociologică a studenţilor
I. F. În buna tradiţie a Școlii monografiei sociologice, după sesiunea de examene din vară, se organizau, timp de o lună, practicile de teren, în care studenţii învăţau, sub îndrumarea profesorilor, să lucreze pe teren. Existau două tipuri de investigaţii sociologice: cele cu caracter pedagogic, în care studenţii din primii ani veneau în legătură cu terenul, învăţau „să înoate”, şi cercetarea ştiinţifică realizată de studenţii din ani mari sau de doctoranzi. Cred că practica de acest gen a fost abandonată.
S. C. Să nu vorbim
cu păcat. Studenţii de la specializarea sociologie şi antropologie din
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială (Universitatea din Bucureşti) fac
practică de cercetare la teren sub îndrumarea profesorilor. Este adevărat, în
grupuri mai mici (10-12 studenţi) şi pe teme stabilite ad hoc, nu pe o temă comună, cum se făcea pe vremea studenţiei
tale. Cu siguranţă, şi studenţii la sociologie din alte centre universitare
fac, într-o formă sau alta, practică de cercetare.
I. F. Cercetarea de
teren avea o mare importanţă pentru progresul cunoaşterii unităţilor sociale,
ca şi experimentul pentru psihologie. Pregătirea cercetării se făcea în special
la seminarii. Cursul şi mai ales seminariile aveau şi acest rost. Modul de
abordare era multidisciplinar. În acest scop, se pregătea studierea unei aşezări
din punct de vedere economic, geografic, demografic, istoric, psihologic, al
antropologiei culturale etc. Tema aleasă de conducerea catedrei, de către Miron
Constantinescu, a fost „Procesul de urbanizare. Zona Slatina-Olt”. Raţiunea ştiinţifică
a fost de a studia un oraş aflat în „zona mediană” a procesului de urbanizare,
dar mai importantă – cred eu – era raţiunea politică: construirea Combinatului
de Aluminiu. Alegerea Slatinei pentru cercetarea sociologică era legată de
numele lui Nicolae Ceauşescu, care indicase locul de amplasare a combinatului
în apropierea satului său natal, Scorniceşti. Indiscutabil, oraşul şi zona cunoşteau
un proces accelerat de industrializare şi urbanizare. Cercetarea sociologică se
justifica.
Nu
am luat în considerare substratul politic. Noi ne vedeam de pregătirea noastră
ca viitori sociologi. De la început, aflaţi pe Dealul „Cetăţuia”, profesorul
Stahl împreună cu un profesor din partea locului ne-au prezentat oraşul,
pornind de la monografia lui George Poboran (1868-1925) privind istoria oraşului
Slatina. Lângă oraşul Slatina, profesorul Stahl ne-a făcut o demonstraţie
despre modul în care se realizează un interviu. A întâlnit un moşneag pe uliţa
principală şi între ei s-a înfiripat o discuţie de parcă se cunoşteau din
copilărie.
S. C. Într-un seminar, cred că prin 1972-1973, tu nu mai erai student, profesorul Henri H. Stahl a povestit că la cea de-a cincea campanie monografică la care au participat 89 de cercetători, cea din 1929, de la Drăguş (Judeţul Făgăraş), coechipierii au făcut un concurs: „Cine reuşeşte cel mai repede să identifice o femeie bocitoare”. Nu era prea greu să înregistrezi o doină, dar îţi trebuia pricepere şi noroc să găseşti o „femeie bocitoare” care să accepte să improvizeze pe o melodie lamentată versuri, strigăte de durere, vaete, deplângând moartea cuiva, pentru a fi înregistrată.
De înregistrarea cu ajutorul fonografului a cântecelor, doinelor, bocetelor din localitatea cercetată se ocupa etnomuzicologul, compozitorul şi sociologul Constantin Brăiloiu, considerat pe plan internaţional întemeietorul etnomuzicologiei.
Ca mărturie, mi se pare interesant de reţinut că, odată cu înregistrarea liniei melodice, un lingvist transcria fonetic textele cântecelor, silabă cu silabă sub notele muzicale, iar un fotograf fixa pe peliculă întreaga scenă a imprimării folclorului muzical. Au fost cazuri – relatează Constantin Brăiloiu – când interpretarea unui bocet s-a repetat de nouă ori. Se alcătuia şi o amănunţită „fişe de informator”. (Foto 1)
I. F. Constantin
Brăiloiu, descendent al marelui ban Cornea Brăiloiu, din timpul lui Constantin
Brâncoveanu, a fost şi un maestru al convorbirilor sociologice: purta
convorbiri absolut fireşti şi cu sătenii, şi în saloanele aristocraţiei.
S. C. Tehnica înregistrărilor pe cilindrul de ceară al fonografului, ca şi teoria folclorului muzical popular sunt prezentate de Constantin Brăiloiu în „Plan pentru cercetarea vieţii muzicale”, studiu inclus în volumul coordonat de Dimitrie Gusti şi Traian Herseni „Îndrumări pentru monografiile sociologice” (pp. 311-323. Bucureşti. Universitate din Bucureşti, 1940/2003), de publicarea căruia ne-am îngrijit amândoi. Aş vrea să ofer spre lectură tinerilor cercetători care se specializează în sociologie rurală un fragment dintr-o „fişe de informator”.
S. C. Ne-am luat cu
vorba… În ce a constat prima ta practică de cercetare sociologică?
I. F. Am realizat
în două sate mărginaşe ale Slatinei de atunci, Pârliţi şi Clocociov, interviuri
bazate pe chestionarul conceput de membrii Catedrei. Primul sat, Pârliţi – ce
nume edificator?! – era pe vremuri un sat de megieşi (de ţărani liberi), iar al
doilea, Clocociov, era sat în proprietatea Mănăstirii Clocociov, zidită în secolul
al XVII-lea. Ceea ce ne interesa pe noi era impactul dezvoltării industriale
asupra ocupaţiilor; ţăranii se angajau pe şantierul viitorului combinat,
devenind succesiv ţărani-muncitori şi apoi muncitori-ţărani.
Până
la venirea mea la Facultate, nu am cunoscut satele şi târgurile din vechiul
Regat: mi-am petrecut vacanţele în sate din Transilvania şi Banat. Prin anii
1967-1968, când am mers în practică, exista între satele din Ardeal şi cele din
Regat o discrepanţă uriaşă. Săliştea Sibiului – un sat din apropierea Sibiului,
despre care istoricul şi filologul Petre P. Panaitescu spunea că este „satul
fetelor frumoase şi al ţăranilor cu biblioteci” – avea mai multe atribute
urbane decât oraşul Slatina de atunci.
S. C. Să trecem
peste patriotismul local…
I. F. Încă din
primele zile de practică am avut parte de o întâmplare, care m-a marcat
definitiv. Intrând în gospodăria unui sătean, acesta mi-a spus că în mod normal
trebuia să mă dea afară, motivându-mi că atunci când se afla la Stalingrad, în
plin război, au venit nişte tineri ca mine şi au început să ne chestioneze dacă
vrem pământ, ce suprafaţă, ce calitate… Noi am întors armele şi le-am spus să
plece repede că altfel îi împuşcăm. Pe noi ne aştepta moartea şi ei ne întrebau
cât pământ vrem. Până la urmă, a acceptat să discute cu mine, spunând că o face
fiindcă sunt foarte tânăr.
S. C. Aud pentru
prima dată să se fi făcut astfel de anchete în preziua celei mai sângeroase
bătălii din al Doilea Război Mondial (de la Staligrad, azi Volvograd), unde
Armata a 3-a Română şi Armata a 4-a Română au fost spulberate în numai două
zile (19 şi 20 noiembrie 1942). Cred că interlocutorul tău, informator de bună
credinţă, spunea ce auzise, nu ce trăise. Dar lecţia servită de el a fost
binevenită şi este de actualitate şi azi pentru cei care fac anchete şi sondaje
de opinie, punând în discuţie teme care nu sunt probleme sociale la ordinea
zilei.
Iată,
spre exemplu: o firmă de sondaje din Capitală – prefer să nu îi dau numele –
comunica în mass-media, la 21 ianuarie a.c., rezultatele unui sondaj pe un eşantion
de 1 099 de persoane din 120 de localităţi rurale şi urbane, reprezentativ la
nivel naţional – ne-a asigurat –, în
care respondenţilor (cu vârsta de 18 şi peste 18 ani), în care li se cerea să
evalueze, pe o scală de la 0 (între 0-19 puncte – idioţenie!) la 140 de puncte
(între 120-140 de puncte – inteligenţă foarte ridicată), coeficientul de
inteligenţă al unor „lideri politici internaţionali” şi al posibililor candidaţi
români la alegerile europarlamentare (din 26 mai a. c.). Îmi imaginez – nu-i aşa?!
– că pe uliţele satelor (botezate „străzi”) şi în pieţele din Bucureşti, în
metrou, lumea discută cu înflăcărare despre coeficientul de inteligenţă al
acestora. Rezultatele acestui (pseudo)sondaj de opinie publică au arătat că, în
percepţia electoratului din România, Peşedintele SUA (Donald Trump – 95,4
puncte) este mai inteligent decât Preşedintele Franţei (Emmanuel Macron – 90,7
puncte), care, la rândul lui, este mai inteligent decât Preşedinele Turciei
(Recept Tayyip Erdogan – 80,3 puncte). Pe Recept Tayyip Erdogan îl întrece însă
în inteligenţă şi fostul preşedinte al României, Traian Băsescu (88,6 puncte).
Am mai aflat din datele (pseudo)sondajului de opinie publică cum că Angela
Merkel (98,3 puncte), cancelarul Germaniei, este – conform evaluării celor
intervievaţi – mai inteligentă decât prim-ministrul Marii Britanii, Theresa May
(92,1 puncte), şi decât prim-ministrul al României (Viorica Vasilica Dăncilă –
56,7 puncte). Despre doamna prim-ministru Dăncilă, 28,5% din respondenţi cred
că are deficienţe grave de gândire (idioţenie), iar 11,5% afirmă că are
inteligenţă foarte ridicată. În schimb, fostul prim-ministru Dacian Cioloş este
apreciat de către 21,8% din totalul eşantionului că are inteligenţă foarte
ridicată şi de către 10,0% că are deficienţe grave de gândire (idioţenie). Îmi
pare rău să o spun: cred că şi cei care au proiectat acest (pseudo)sondaj nu au
un coeficient de inteligenţă prea ridicat. Concluzia: să nu ne jucăm cu
cifrele, petinzînd că măsurăm fenomene sociale, când, în fapt, facem propagandă
politică.
I. F. Cuantofrenie
la nivel înalt! Încă la jumătatea secolului trecut, sociologul american de
origine rusă Pitirim A. Sorokin (1889-1968) a denunţat moda utilizării
măsurătorilor în cercetarea sociologică.
S. C. În „Mode şi puncte slabe în sociologia modernă şi ştinţele
conexe” (Fads and Foibles in Modern Sociology and Related Sciences,
1956), Pitirim A. Sorokin a consacrat două
capitole cuatofreniei: nu s-a revoltat împotriva măsurării per se, ci împotriva abuzului, a modei de transformare a realităţii
sociale în cifre. Să ne ferim, aşadar, să măsurăm ceva ce nu există; opinia
publică nu apare ca un porumbel din jobenul scamatorului. Construirea opiniei
publice este un proces complex, stadial, de durată, presupune informare,
dezbateri publice, discuţii în mass-media, formarea atitudinilor şi, după caz,
schimbarea lor. Înainte de toate, ca să putem vorbi despre opinie publică
trebuie să existe o problemă socială, care să fie percepută ca atare de către
indivizi.
Să ne gândim la anunţatul referendumul din 26 mai a.c., în care toţi cetăţenii sunt chemaţi să se
pronunţe pe temele corupţiei şi ordonanţelor de urgenţă. (La astă dată – 8
aprilie – încă nu s-au formulat întrebările). Nu cred că electoratul din
România percepe că acestea sunt problemele sociale actuale. Și nu cred că
populaţia, în ansamblul ei, are suficiente cunoştinţe despre efectele ordonanţelor
de urgenţă privind justiţia. Îţi mărturisesc: şi eu, ca marea majoritate a cetăţenilor,
nu am decât o idee vagă despre legile justiţiei şi despre insistenţa guvernării
PSD pentru schimbarea lor. Partidele de opoziţie declară că schimbarea legilor
justiţiei (codul de procedură penală) este dorită pentru a scăpa de închisoare
penalii; PSD-ul susţine că schimbarea trebuie făcută pentru a se pune de acord
anumite articole din Constituţie – aşa cum a cerut Curtea Constituţională – şi
pentru a nu se mai repeta abuzurile din justiţie. Eu ce să cred?!
Dar,
iar ne-am pierdut în actualitate… Ce lecţii ai mai primit în practica de
cercetare sociologică de la Slatina?
I. F. Tot
în Slatina, într-o bună zi, m-am dus să beau o bere într-o cârciumă, căreia îi
spuneau „restaurant”. La o masă, lângă mine, se afla un cetăţean. Ca unul care ştiam
că berea dezleagă limbile, l-am întrebat cu ce se ocupă. Mi-a răspuns că este
cioban. Eu i-am spus că nu arată a cioban. Mi-a replicat: când două persoane se
întâlnesc pentru prima oară se măsoară între ele şi fiecare vrea să-şi
dovedească superioritatea, aşa că el spune că este cioban ca să scape de
această corvoadă. În realitate, era şeful unui service din Turcia, avea cetăţenie
turcă şi venise acasă în concediu.
S. C. Și care este
învăţătura pe care ai tras-o?
I. F. Că atunci când sociologul abordează o persoană, trebuie, în primul rând, să se prezinte: să spună cine este, de ce se află în localitatea respectivă, ce treabă are de făcut şi să trateze persoanele intervievate cu mult respect. Aveam 19 ani şi eram student la sociologie în primul an! Dar să continui. În echipa de practică sociologică au mai făcut parte: Florian Ciotea, Nina Petre, Dinu Rachieru, Sorin M. Rădulescu şi Corneliu Vadim Tutor. Stăteam la Internatul Școlii „Ionaşcu”. După amiaza mai mergeam la plajă, pe malul Oltului. Într-o zi, trecând cu maşina oficială prin Slatina, Miron Constantinescu a văzut mulţimea de tineri la plajă. Când s-a întâlnit cu profesorii care ne îndrumau în practică, i-a întrebat dacă erau la plajă şi studenţii de la Sociologie. Răspunsul a fost un nu hotărât, studenţii sunt pe teren! Unul dintre profesori s-a plâns că studenţii vin la cămin deseori foarte târziu. „Și noi, când eram tineri, pe teren, mai săream pârleazul” – a spus Miron Constantinescu.
S. C. Nu ştiu cum s-au petrecut lucrurile în prima practică de cercetare la care ai participat, dar când, din 1970, am ajuns să îndrum şi eu practica unor grupe de studenţi (la Beiuş, Câmpulung Muscel, Piteşti, Iaşi), am fost avertizaţi toţi de către profesorul Miron Constantinescu să avem foarte mare grijă de studenţi (niciun student nu avea voie să părăsească localitatea unde eram cazaţi, fără a fi învoit de conducătorul practicii) şi să păstrăm o „disciplină paramilitară”: scularea la ora 7, masa până la ora 8, de la ora 8 la ora 13 documentare şi cercetare de teren, masa de prânz la ora 14, între 14 şi 18 timp la dispoziţia fiecăruia, la ora 18 şedinţa de bilanţ a zilei, la ora 19 masa de seară, apoi timp liber până la ora 22, când se dădea stingerea. În mare, orarul stabilit era respectat. Şi noi, şi studenţii ne mai abăteam de la „disciplina paramilitară”. Unii profesori îndrumători ai practicii – am aflat şi eu de la studenţi – au exagerat: verificau dacă la 22, 01 studenţii şi studentele erau în dormitoare. În ce mă priveşte, ca asistent universitar, am căutat să fiu mai aproape de studenţi decât de profesori. (fig. 2)
S. C. Le-am cerut studenţilor ca pe rând să scrie într-un caiet impresiile de peste zi. Profesorul Henri H. Stahl îmi spusese că în prima campanie, cea din 1925, de la Goicea Mare (Judeţul Tîrgu Jiu), monografiştii scoteau la gestetner o foaie de ziar cu evenimentele zilei. Eu nu aveam posibilitatea să multiplic o foaie de ziar, dar le-am cerut şi studenţilor ca, pe rând, să scrie într-un caiet impresiile de peste zi. Păstrez şi azi acest caiet „jurnal de bord”.
S. C. „Jurnalul
de bord” era transmis spre completare de la un student la altul, care îşi semna
sau nu însemnările. Eu am primit caietul în ultima zi de practică, după ce
le-am comunicat notele acordate pentru activitatea lor: cele mai multe note de
10 (zece) şi câteva note de 9 (nouă).
I. F. În practicile
de cercetare sociologică, am cunoscut viaţa satelor, dar mai multă sociologie
rurală am învăţat în satele Pietroşani (judeţul Teleorman), Crivăţ (judeţul
Călăraşi) şi Vidra (judeţul Ilfov), unde soţia, Aurelia Filipescu, a fost
profesoară de limba română. Aici, abordarea diferitelor probleme sociale ale
locuitorilor se desfăşura mult mai nestingherit, eram soţul unei profesoare şi
nu un cercetător venit de la Bucureşti, în treacăt prin satul lor. Disimularea
sătenilor funcţiona mult mai puţin. Desigur, nici în aceste condiţii nu
discutam probleme politice.