Romania Sociala logo
Menu

Afganistanul și „Occidentul de noapte”

autor:   23 August 2021  

            Un paradox frecvent întâlnit, mai ales la talibanii democrației de import, arătă că incertitudinile cresc în spațiul public, odată cu impunerea unui singur punct de vedere. Pe timp de noapte rațiunea este doar un sfetnic al Cugetului, nu și unica lumină. Faptele descrise în presă vin, însă, cu alte intenții, demonstrând că rațiunea omului civilizator se află într-o uriașă pană existențială. Relocând fenomenul ca atare la dimensiunile gigantice ale unei culturi civilizatoare, Oswald Spengler anunța „moartea Privighetorii”, încă din 1918 prin cartea sa „Der Untergang des Abendlandes” (Apusul Occidentului). După „Apus” a venit noaptea ochiului, bezna minții și somnul gândurilor.

Miezul problemelor nocturne

            Cu arma în mână, „omul civilizator” și-a închipuit că Afganistanul are nevoie de o infuzie serioasă de occidentalitate. După 20 de ani de cheltuieli absurde și lupte între armele extraterestre și pușcoacele stafiilor din munți, cea mai puternică armată din lume și-a realizat non-sensul. Nu este doar o reîntoarcerea la punctul zero, ci un uriaș regres. Drama mediatizată în aceste zile arată dezastrul lăsat în urmă de fiul rătăcitor american, care vine fugind spre casă, mâncând pământul. Se pare că Afganistanul este o legendă, un tărâm al unei specii de oameni animați doar de credință, un loc blestemat unde banul și principiile occidentale nu pot prinde rădăcini. Credința carcaselor din deșert, a unor ființe ieșite din peșteri a bătut tehnologia de ultimă oră, dar mai ales prostia organizată la nivel mondial. Ce război să câștigi împotriva unor oameni care se detonează pentru a ucide, ce război să câștigi împotriva unor oameni animați de un singur crez: Allah! Ce se poate câștiga, în condițiile în care niciun occidental nu vrea să moară de bunăvoie pentru crezul său? Pe acest teren, orice bătălie este deja pierdută. Nimeni nu vrea să moară pentru democrație, nici cei care au luptat acolo, nici cei care au luptat prin presă. Miza este nulă, iar lupta noastră este doar un joc de glezne. În termenii realpolitik: talibanul a învins tehnologia, iar occidentalul își îneacă noblețea iluziilor sale în incapacitatea de a recunoaște că există forțe superioare armelor.

Noaptea și zorii zilei de mâine

Din întuneric vine lumina. Omul este o ființă cugetătoare,  după cum frumos spune René Descartes în „Meditationes de prima philosophia”. Șansa de a cugeta vine învățându-se din propriile greșeli, uneori din umilință și suferință. Cugetarea este actul divin care ne apropie de adevăr prin recunoașterea deciziilor greșite. Eroarea de a nu recunoaște greșeala este tributul orgoliului plătit egoului. Concluziile scrise în presă cu „mânie proletară” în spațiul public românesc arată un diagnostic trist. Pe firul lor eronat de gândire s-au omis două lucruri fundamentale:

1. Primii zori ai democrației au apărut în secolele VI și V î.Hr. într-un polis animat de pace și o înflorire culturală fără precedent. Democrația nu a fost impusă prin violență și nimeni nu a dictat superioritatea unor valori prin distrugerea altora. Grecii au inventat democrația urmând calea pașilor mărunți, acceptând mai multe serii de reforme pregătite de Solon, Clistene și Pericle, iar corpul cetățenesc a reacționat pozitiv. Progresul civilizațional are nevoie de acel moment critic oferit în liniște de o conștientizare unanimă prin care suma reformelor și al așeptărilor din partea maselor se aliniază perfect.

2. Orice forță distruge și cea mai nobilă dorință. De unde această eroare a talibanilor democrației de a arăta prin forță altora că ei sunt superior? Naziștii și comuniștii au făcut la fel, dorindu-și o impunere cu forța la nivel planetar. Nu este forța un mijloc greșit prin care se pun bazele unei alte forme de totalitarism exemplar, încălcându-se regula fundamentală a democrației: consensul!?

Dragi cititori vă invit să respingeți rațiunea eronată a orgoliului, să îndepărtați tentațiile funebre de a ne crede superiori altor culturi și civilizații pe care nu le înțelegem. Nu-i putem dezaprecia pe alții prin măsura „Patului lui Procust”, iar dacă o facem înseamnă că acceptăm condiția sine-qua-non a erorii. Riscăm să ne vedem drepți într-o oglindă deformată. Democrația nu poate fi un model impus cu arma în mână, iar banii arunați pe arme ne arată chipul hidos al urii. Dacă cineva este perfect cu sine însuși, atunci să iasă în față și să-l recunoaștem ca model. Timpul și pacea sunt singurele condiții care pot maturiza fructele altor grădini. Refuz să cred că violența păstrează pacea și nu cred în democrația forțată. Afganistanul a suferit, în primul rând, din cauza noastră.

Lumina zilei de mâine are nevoie de tăcere. Cine spune că lanțul nenorocirilor din Afganistan sunt datorate religiei și nu violenței lăsate în urmă înseamnă că nu a înțeles nimic. Orice lucru clădit să reziste în lumea noastră are la bază două principii complementare: dragostea și pacea. În rest, ceea ce ne irită ochiul la vederea suferinței, al oamenilor uitați și abandonați în iadul durerii arată chipul nostru nevăzut. Se știe că vulcanul aprins nu-l stingi cu apă. Este bine că americanii fug. Dar ce fac europenii, în special cei din social-media care pun gaz pe foc, învinuind islamul? Acești talibani ai democrației trebuie să înțeleagă că ura naște ură, iar violența naște violență în orice colț al lumii. Petrecem cu rușine împreună o noapte a umanității în care cei mai periculoși sunt și rămân talibanii democrației, cei care nu acceptă și alte opinii, care te anihilează la dreptul de a avea păreri diferite, clasându-te rapid pe lista neagră. Adevărata democrație nu este de import, nu aruncă cu pietre și nici nu prinde sol pe terenul urii așa cum nicio floare nu iese din lavă.

Scurte similitudini și concluzii

Am regăsit în articolul domnului Academician Cătălin Zamfir „Afganistanul a zguduit imaginea noastră despre cum va fi lumea”  rândurile celei mai decente concluzii din ultimul timp. Dezastrul din Afganistam „este eșecul politcii de extindere forțată a unui model social care promovează interesele marilor puteri capitaliste occidentale și care nu a lăsat dezvoltarea oriunde a pătruns”. (https://www.romaniasociala.ro/afganistanul-a-zguduit-imaginea-nostra-despre-cum-va-fi-lumea/) În aceste condiții, viitorul apropiat este cea mai mare incertitudine, iar cel îndepărtat este imposibil de imaginat. Modelul occidental mai are, totuși, o altfel de armă: stilul de viață (promovat mai ales prin dezvoltarea tehnologică, mai puțin prin valorile culturale) pe care ceilalți și-l doresc foarte mult. Occidentul înseamnă lux, consumerism, o anumită eleganță sau atitudine a omului occidental care atrage, în sensul libertății, iar toate acestea reprezintă un punct de interes și un deziderat pentru restul omenirii. Oamenii din Afganistan fug cu disperare, în primul rând față de sărăcie. Totuși, acel aer de superioritate al occidentalilor nu poate câștiga vreo bătălie serioasă cu zone ale lumii, cum este Afganistanul, țară în care religia a ieșit mai întărită ca niciodată, iar Occidentul de noapte nu poate bate religia.

Cred că ar trebui să încetăm cu politica democrației importate prin arme și să lăsăm loc, în mod natural, păcii ca drum firesc spre un viitor istoric mai bun. Fiecare să trăiască în liniște la el acasă. Altfel, repetăm erorile „Occidentului de noapte”, riscând o altă ieșire prin ușa din dos în alaiul șuturilor nepoliticoase. Să fim deci occidentali în patul nostru, după chipul și asemănarea noastră!

Sebastian Fitzek

Surse bibliografice:

https://www.romaniasociala.ro/afganistanul-a-zguduit-imaginea-nostra-despre-cum-va-fi-lumea/









Facebook

O discuție cu prof. univ.  Livia Popescu (Dordea) pe marginea unui articol publicat în 1981

Livia, ai publicat în 1981 un articol  despre preferințele de lectură ale adolescenților dintr-un centru de reeducare. Ce te-a făcut ca în anii când în România se edifica de zor „societatea socialistă multilateral dezvoltată”  să te apleci ca cercetător asupra unui grup social marginal ? După primul an și jumătate de ...

Interviu cu prof. univ. dr. Nicu GAVRILUȚĂ despre ,,Secularizarea și camuflările sacrului”, Iași, Editura Polirom, 2025

Centrul COACH-USV, Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător din Regiunea de N-E a României, deschis la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava propune un nou interviu realizat cu unul dintre cei mai prolifici sociologi contemporani ieșeni. Continuăm tradiția de a publica articole de promovare a rezultatelor ...

Destin și o viață de om – Constantin Schifirneț

România Socială vă prezintă volumul "Destin și o viață de om" al profesorului și cercetătorului Constantin Schifirneț, apărut la Editura Universității de Vest din Timișoara, în 2024. Acest volum este o incursiune autobiografică ce îmbină experiențele personale ale autorului cu analiza contextelor culturale, sociale și politice ale epocilor pe care le-a ...

Drum de lumină, bunule prieten!

A plecat încă unul dintre stâlpii generației de aur ai epocii marelui dezgheț care-a urmat celebrei Declarații din aprilie 1964. Facultatea de filosofie și proaspăt reînființata secție de sociologie au devenit atunci locurile „frumoșilor nebuni ai marilor orașe”. Șerban Cionoff era studentul eminent, strălucitor, cu lecturi impresionante în filosofia greacă, preferatul ...

Învățământul profesional și economia în România. De ce sistemul dual este o soluție limitată?

Introducere: într-un sistem de învățământ cu pierderi foarte mari, formarea inițială profesională poate fi soluția. Conform statisticilor disponibile și deja bine cunoscute, România suferă de eșecuri și pierderi cronice ale sistemului de învățământ, pierderi care se repercutează asupra multor dimensiuni ale vieții noastre economice, sociale și politice, inclusiv asupra stabilității democratice. ...

Sociologia literaturii în anii `80. O discuție cu Mihai Dinu Gheorghiu.

1. În prefața la Economia bunurilor simbolice a lui Bourdieu pe care ați tradus-o și publicat-o în 1986 (la editura Meridiane)  erați deja preocupat de receptarea discursului sociologic în sfera culturii „artistice”. Era o atitudine generată de situația din cultura românească a epocii sau un ecou al scrierilor lui Bourdieu ...

Religie, actori religioși şi practici religioase în rândul romilor din România

După 1989 numeroase apariții editoriale academice au vizat și problematica unuia dintre celei mai numeroase grupuri etnice minoritare din România – populația romă.  Chiar dacă cercetările despre romi au fost abordate din perspective trans- și interdisciplinare, încă sunt subiecte care atrag cititori, atât cei specialiști, cât și publicul profan. Volumul ...

O discuție cu profesor Zoltan Rostas: incursiune „optzecistă” în lumea sociologilor interbelici

1. Domnule profesor, astăzi sunteți recunoscut ca autor de succes a numeroase cărți de istorie orală. Cum a ajuns să vă preocupe, în anii ’80, acest domeniu? Am invocat deseori momentul Congresul Internațional de Științe Istorice din 1980, dar rădăcinile le găsesc în apariția neîncrederii în sociologia cantitativistă, care a ajuns ...