Respingerea de către
Camera Comunelor a tratatului (acordului) de ieşire a Marii Britanii din
Uniunea Europeană a stârnit o mulţime de semne de întrebare şi incertitudini
legate de viitor. Cum va fi Brexit? Va mai fi un Brexit?
Populaţia pro-Brexit, Camera Comunelor anti-Brexit
O cale de a înţelege ce
se întâmplă în politica britanică porneşte de la raportul opţiunilor de ieşire
(Leave), respectiv de rămânere (Remain) în UE, în populaţie şi,
respectiv, între parlamentarii din Camera Comunelor.
Populaţia a fost şi
rămâne divizată în două părţi relativ egale. Dincolo de sondajele de opinie,
ceea ce contează este rezultatul referendumului din 2016, când 52% au optat
pentru Brexit. La nivel teritorial, majoritatea pentru ieşire a fost şi mai
solidă: din cele 650 de circumscripţii electorale, în peste 400 au fost
majorităţi pro-Brexit.
În 2017, premierul Theresa
May a dizolvat parlamentul şi a convocat alegeri generale anticipate, tocmai
pentru a rezolva contradicţia dintre majoritatea, chiar dacă la limită,
pro-Brexit din populaţie şi majoritatea anti-Brexit din parlament. Mutarea a
eşuat spectaculos. Partidul Conservator a pierdut majoritatea în Camera
Comunelor, iar dintre parlamentarii aleşi în 2017, circa trei pătrimi s-au
pronunţat public şi au votat la referendum pentru rămânerea în UE.
Respingerea
tratatului de ieşire mai arată şi că disputa privind Brexit nu a fost tranşată
de referendumul din 2016. Dimpotrivă, în ultimii doi ani şi jumătate se
desfăşoară o campanie puternică pentru întoarcerea rezultatului referendumului
din 2016 şi rămânerea Marii Britanii în UE. În spatele acestei campanii se află
o parte importantă a pierzătorilor de la referendum, care nu au acceptat
rezultatul procesului democratic. Ne referim aici mai puţin la votanţi, ci mai
ales la unii politicieni, înalţi funcţionari publici, cercuri de oameni de
afaceri care au de pierdut din Brexit, formatori de opinie, jurnalişti,
trusturi media, „experţi” etc. Cea mai mare parte dintre aceste personaje fac
parte din The Establisment – elitele,
cercurile de putere şi influenţă. Tabăra anti-Brexit propune convocarea unui al
doilea referendum, denumit People’s Vote,
care să întoarcă rezultatul primului referendum. Denumirea este demagogică şi
cinică, deoarece aceleaşi personaje, care acum sunt vocale în favoarea unui al
doilea referendum, înainte de 2015 erau ostile organizării primului referendum.
Toate aceste forţe anti-Brexit
din Marea Britanie şi-au găsit un partener extern în Uniunea Europeană şi
birocraţia acesteia, care au tot interesul de a descuraja ieşirea altor state
membre. O demonstraţie de forţă, care să arate cât de anevoioasă, chiar
distructivă, poate fi ieşirea din UE, pare a fi soluţia ideală pentru
descurajare.
Pus în faţa unei
majorităţi parlamentare transpartinice anti-Brexit, guvernul de la Londra – în
care primul-ministru şi ministrul de finanţe au votat împotriva Brexit la
referendum – a încercat să promoveze o soluţie de compromis prin tratatul de
ieşire, aşa cum a rezultat din negocierile cu UE. Rezultatul votului din 15
ianuarie a fost unul de respingere categorică (432 împotrivă, 202 pentru). Calea
de mijloc a eşuat. Începe Bătălia (politică) pentru Brexit.
Guvernul conservator
a supravieţuit moţiunii de cenzură introdusă de opoziţia laburistă. Prin
aceasta, varianta alegerilor anticipate iese din calcul. Ce va urma? În cele ce urmează, vom explora posibilele variante de
ieşire din criză.
Ieşirea fără tratat (No deal/WTO Brexit)
După ce a luat act de
rezultatul referendumului, parlamentul britanic a votat două legi, în care este
prevăzut termenul de 29 martie 2019 ca ieşire din UE. Element-cheie, fără o nouă lege, care să modifice
legislaţia existentă, Marea Britanie va ieşi din Uniunea Europeană pe 29
martie, cu sau fără tratat de ieşire.
Este ceea ce se cheamă ieşire fără tratat (no-deal) sau, mai corect, ieşire pe
baza regulilor Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC, engleză WTO Brexit),
deoarece relaţiile comerciale între Marea Britanie şi UE vor avea la bază
regulile generale ale OMC de comerţ între state. În fapt şi în drept,
parlamentarii britanici au votat deja în favoarea unei ieşiri fără tratat
(no-deal Brexit), ce-i drept ca varianta de rezervă în situaţia eşecului
negocierilor cu UE asupra tratatului de ieşire. Câteva dintre consecinţele
practice ale ieşirii fără tratat: Marea Britanie nu va mai plăti contribuţia la
bugetul UE, negociată la circa 39 de miliarde de lire şi va ieşi complet din
piaţa comună şi de sub jurisdicţia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Ieşirea fără tratat
reprezintă rezultatul cel mai probabil, din motive constituţionale şi
politico-electorale.
În sistemul britanic
nu există echivalentul ordonanţelor de urgenţă sau al asumării răspunderii din
România. Legile sunt adoptate de parlament numai în urma unei dezbateri relativ
îndelungate, iar guvernul deţine un monopol virtual asupra iniţiativelor
legislative. Indiferent că vorbim de legislaţie care să anuleze, să amâne Brexit
sau să convoace un nou referendum, iniţiativa legislativă aparţine numai
guvernului conservator. Al doilea considerent: perioada de timp rămasă până la
29 martie este prea redusă pentru adoptarea unei legi. Cei peste 100 de
parlamentari conservatori fervenţi pro-Brexit pot tergiversa relativ uşor procesul
legislativ dincolo de 29 martie.
Motivele
politico-electorale derivă din faptul că o largă majoritate a votanţilor
conservatori este pro-Brexit. În Camera Comunelor, majoritatea parlamentarilor
conservatori care nu ocupă diverse funcţii ministeriale (backbenchers) sunt, de
asemenea, pro-Brexit. Dacă premierul conservator ar încerca să amâne sau să întoarcă
Brexit-ul, aceasta ar conduce la dezbinarea grupului parlamentar şi la o criză
de proporţii în partidul de guvernământ. În plus, ar însemna şi o ruptură profundă
cu electoratul Partidului Conservator, în marea sa majoritate pro-Brexit. Altfel
spus, abandonarea de jure sau de facto a Brexit riscă o implozie a Partidului
Conservator.
Al doilea referendum
Este varianta
preferată de către establishmentul
britanic, precum şi de către liderii şi birocraţia UE. De asemenea, este
puternic susţinută mediatic. Din acest motiv, sondajele de opinie recente
indică un uşor avans al opţiunilor anti-Brexit. În plus, este probabil ca în
Camera Comunelor să existe o majoritate, chiar dacă foarte fragilă, în favoarea
unui al doilea referendum, în care opţiunea de rămânere în UE să fie pe
buletinul de vot. Din acest motiv, al doilea referendum este etichetat de
oponenţii săi drept „referendumul pierzătorilor” (Loser’s Vote) de la primul referendum. Riscurile asociate unui al
doilea referendum includ adâncirea dezbinării din societatea britanică şi slăbirea
încrederii în procesul democratic. La acestea s-ar adăuga pierderea
prestigiului internaţional: oare o ţară de prima mână îşi întoarce marile
decizii în condiţii de presiune, de adversitate?
Pentru ca un al
doilea referendum să aibă loc, este necesar ca guvernul să propună un proiect
de lege. În acest punct reapar considerentele de mai sus. Mai întâi, este prea
puţin timp la dispoziţie pentru a trece prin parlament proiectul de lege pentru
referendum. Mai important, Partidul Conservator, atât la nivel de parlamentari,
cât şi la nivel de electorat, este împotriva unui al doilea referendum.
Amânarea datei de ieşire
Această soluţie a început
să fie vehiculată pe surse media înainte de votul din parlament asupra
tratatului de ieşire, precum şi prin mesaje la nivelul UE cum că blocul este
deschis la o amânare. Aceasta este improbabil să fie realizată, din mai multe
motive. Dincolo de cele de calendar, expuse mai sus, mai sunt şi altele de
ordin practic.
Amânarea ieşirii ar
însemna ca Marea Britanie să continue ca stat membru cu drepturi depline al UE
şi, pe care de consecinţă, să participe la alegerile europene din mai 2019. O
asemenea eventualitate stârneşte o mulţime de incertitudini legale: ce se va
întâmpla cu realocarea mandatelor britanicilor din Parlamentul European (PE),
deja stabilită la nivel de UE, ce se va întâmpla cu eurodeputaţii britanici,
care vor avea drept de vot în cazul unei eventuale ratificări în PE a
tratatului de ieşire şi pentru instalarea unei noi Comisii Europene etc. Nu în
ultimul rând, guvernul britanic a anunţat că exclude amânarea termenului. Prin
urmare, o eventuală amânare nu poate fi decât pentru o perioadă scurtă de timp,
de ordinul săptămânilor sau a câtorva luni, cel mult până în iunie-iulie 2019,
când noul parlament european ar trebui întrunit.
Un nou tratat de ieşire
Posibilitatea unui
nou tratat (acord) de ieşire a fost invocată în declaraţia premierului Theresa May,
de după rezultatul votului din 15 ianuarie. May a anunţat că va iniţia o rundă
de consultări cu partidele politice pentru a identifica o bază comună pentru
negocieri viitoare cu UE.
În calea acestei
soluţii apar două categorii diferite de obstacole. Pe de o parte, ar necesita
concesii majore în negocieri din parte UE. Iar în acest punct apare
incertitudinea: va continua UE cu postura inflexibilă cu care a încheiat
negocierile sau va reveni la practica înţelegerilor şi compromisurilor de ultimă
oră dinaintea marilor decizii?
Pe de altă parte, distanţa
între partidele politice britanice este foarte mare. Laburiştii au anunţat că
sunt gata să negocieze pornind de la varianta lor de tratat de ieşire: uniune
vamală permanentă şi o relaţie strânsă cu piaţa comună. Or, asemenea propuneri
sunt anatemă pentru majoritatea parlamentarilor şi votanţilor conservatori. O
bază de comună de negocieri pentru un al doilea tratat de ieşire ar presupune
constituirea unei majorităţi ad-hoc din partidele de opoziţie şi o parte
minoritară a partidului conservator, în timp ce majoritatea parlamentarilor
conservatori, fervenţi pro-Brexit, precum şi unioniştii nord-irlandezi, fără de
care guvernul Theresei May nu poate supravieţui, ar fi aruncaţi peste bord. Rezultatul
ar fi o altă criză politică.
Trăgând linie, dintre
alternativele la ieşirea fără tratat (no-deal Brexit), o combinaţie între un
nou tratat şi amânarea datei de ieşire apare totuşi drept ceva mai probabilă
decât un al doilea referendum. În zilele şi săptămânile următoare, este de
aşteptat o creştere a presiunii asupra premierului May pentru amânarea datei de
ieşire şi renunţarea la alternativa ieşirii fără tratat.
