După cum este cunoscut, România a înregistrat la sfârșitul anului 2019 un deficit al bugetului general consolidat (bugetul de stat, bugetele autotităților locale, bugetele pentru asigurări sociale și bugetele altor instituții de stat) de 4,6% din produsul intern brut (PIB), un nivel cu mult mai mare comparativ cu anul precedent (3% din PIB). Acestă creștere se datorează faptului că veniturile acestui buget au crescut în 2019 cu 8,8% comparativ cu anul precedent (321,1 vs 295,1 miliarde lei), în timp ce cheltuielile aferente au crescut cu 14.6% (369,4 vs 322,4 miliarde lei). În aceste circumstanțe, nivelul datoriei sectorului public a crescut de la 35% din PIB la sfîrșitul anului 2018 la 37.1% din PIB la sfârșitul lunii noiembrie 2019 (330,5 vs 366,4 miliarde lei). [1]

Sursa: http://www.mfinante.gov.ro/pagina.html. CB – capitole bugetare; VG
– veniturile bugetului general consolidat; CG
– cheltuielile bugetului general consolidat; DB – deficitul bugetului general consolidat; CS – cheltuieli salariale; BS
– cheltuieli pentru bunuri și servicii; AS
– cheltuieli pentru asistență socială; INV
– cheltuieli pentru investiții; RNC
– rate nominale de creștere (%).
Dacă analizăm dinamica veniturilor și a cheltuielilor aferente bugetului general consolidat din ultimile două luni ale anului 2019, vom constata că schimbarea de guvern din 4 noiembrie a determinat o creștere explozivă a deficitului bugetar, acest indicator crescând cu 67,7% (48,3 miliarde lei la sfârșitul anului vs 28,8 miliarde lei la începutul lunii noiembrie), deși în aceeași perioadă a anului precedent nivelul acestui indicator a crescut cu doar 30,6% (27,3 vs 20,9 miliarde lei).

Sursa: Ibidem. Mlei – miliarde
lei.
În opinia mea, principala cauză a creșterii explozive a deficitului bugetului general consolidat o constituie gestionarea dezastruosă a veniturilor și a cheltuielilor bugetului de stat. Astfel, deficitul bugetului de stat era în 2018 de 30,7 miliarde lei (144 miliarde lei venituri și 174,7 miliarde lei cheltuieli). Pe de altă parte, acest deficit (3% din PIB) a crescut „spectaculos” în 2019 atingând un nivel nominal fără precedent: 48,1 miliarde lei (152,5 miliarde lei venituri și 200,6 miliarde lei cheltuieli), ceea ce reprezintă aproape 4,6% din PIB!
În acest context, dacă coroborăm aceast nivel de avarie al deficitului bugetului general consolidat, care depășește cu mult pragul critic de 3% din PIB regelementat de Comisia Europeană, cu efectele recesive ale încetinirii creșterii economice nu doar în Uniunea Europeană, ci și la nivel global, vom constata că România este grav afectată în acest moment de un risc extrem: deficitul bugetar din sectorul public a devenit nesustenabil.[2]
Surse:
1. http://www.mfinante.gov.ro/pagina.html
2. https://www.imf.org/external/index.htm
