Romania Sociala logo
Menu

Dezordinea stimulează creativitatea

autor:   28 July 2016  

Septimiu Chelcea

Îmi amintesc și acum vorbele mamei: „Așază-ți hainele pe umeraș, nu le trânti pe scaun alandala!”, „Pune-ți în ordine caietele și cărțile în ghiozdan!”, „Fă ordine pe masa de lucru!”, „Așază sandalele la locul lor!”. În clasa școlară, pe vremea mea, în urmă cu șase decenii, cerința era ca totul să fie în ordine: băncile aliniate, buretele de șters tabla pe suportul lui, creta deasupra. Când am citit raportul de cercetare al profesorilor Kathleen D. Vohs, Joseph P. Redden, Ryan Rahinel (2013), de la Carlson School of Management, University of Minnesota, SUA, automat mi-am reamintit de toate acestea, ca și de gluma din armată: „În dulap să fie ordine și disciplină!”.

Un mit se clatină

Foto. 1. Biroul lui Albert Einstein, așa cum a rămas după moartea sa.

Foto. 1. Biroul lui Albert Einstein, așa cum a rămas după moartea sa.

În urmă cu o jumătate de secol, Mary Douglas (1921-2007), o influentă specialistă în antropologia socială din Marea Britanie, susținea că ordinea fizică este adesea linked cu moralitatea și corectitudinea, iar dezordinea cu devianța și tabuurile. Credința dominantă până de curând că ordinea e bună și dezordinea rea, că în natură și în societate, ca ideal, totul este ordonat pare a ceda în fața cercetărilor științifice recente. Oamenii de știință au avansat ideea că atât în natură, cât și în cultură ordinea și dezordinea interferează. „Ordinea și dezordinea pot fi funcționale în măsura în care activează diferite stări psihice și pot avea rezultate diferite” (Vohs et al., 2013, p. 1860). La nivelul indivizilor, s-a demonstrat că preferința pentru ordine se asociază cu valorizarea tradițiilor, convențiilor, filozofiei sociale și atitudinilor opuse schimbării. Prin contrast, acceptarea dezordinii corelează cu tolerarea ambiguității și cu valorizarea libertății de gândire și de acțiune. Se dă ca exemplu dezordinea genială în care a creat Albert Einstein (Foto 1)

Profesoara Kathleen D. Vohs și colaboratorii săi de la University of Minnesota, Carlson School of Management, și-au propus să verifice relația dintre mediul ambiental și creativitate. În acest scop, au proiectat un experiment psihosociologic. Au avansat următoarea ipoteză: dezordinea din ambientul activității intelectuale favorizează  gândirea neconvențională, sporește creativitatea și aprecierea noutății.

Creativitatea este aptitudinea de a realize ansambluri originale și eficiente plecând de la elemente preexistente (H. Jaoui, 1990, p. 70, apud M. Roco, 2001, p.17)

Un experiment psihosociologic revelator

Foto 2. Condițiile experimentale: ambient ordonat (stânga) și ambient dezordonat (dreapta)

Foto 2. Condițiile experimentale: ambient ordonat (stânga) și ambient dezordonat (dreapta)

Pentru a verifica ipoteza mai sus menționată, au cerut subiecților de experiment (48 de studenți) să rezolve testul de creativitate ”Alternative Uses Task” (elaborat în 1967 de psihologul american Joy Paul Guilford) în două condiții (ambient ordonat vs. ambient dezordonat). (Foto 2)

Foto 3. Creativitate spre bucuria găinilor

Foto 3. Creativitate spre bucuria găinilor

Testul de măsurare a creativității ”Alternative Uses Task” constă dintr-o listă de obiecte cu care suntem familiarizați (de exemplu, o cărămidă, un ziar, o minge de ping-pong), sarcina constând în imaginarea cât mai multor posibile utilizări, altele decât cele folosite în mod curent. De exemplu, poți folosi o cărămidă pe post de sugativă (o pisezi și praful rezultat îl presari peste scrisul cu cerneală). Dar o lustră dezafectată? (Foto 3)

Scorul testului se calculează luându-se în considerare trei componente: originalitatea, fluența, flexibilitatea, elaborarea. Testul se administrează colectiv, de regulă, în sala de clasă, respectiv de seminar. De cele mai multe ori, timpul pentru rezolvarea testului nu este limitat, considerându-se că răspunsurile date în grabă sunt mai puțin creative, dar în unele cercetări se cere ca rezolvarea să se facă într-un timp standard (de exemplu, în 3 minute). Cu cât scorul este mai mare, cu atât nivelul creativității este mai ridicat

Rezultatele experimentului au confirmat predicția cercetătorilor, în sensul că sutudenții testați în camerele în care era dezordine au obținut scoruri mai mari decât colegii lor care au completat testul ”Alternative Uses Task” în mediul ambiental ordonat (vezi Foto 2). Concret: în condiții de dezordine scorul mediu a fost 1,80 (abaterea standard: 0,47), iar în condiții de dezordine media a fost 1,41 (abaterea standard: 0,48). Analiza statistică a datelor experimentului a arătat clar că ordinea/dezordinea din mediul ambiental înfluențează generarea ideilor noi.

 

Concluzie

Amenajarea spațiului ambiental constituie doar unul dintre factorii care pot stimula sau inhiba creativitatea (vezi A. Chelcea, S. Chelcea, 1885, p. 184). Îți poți da seama de gradul de creativitate al unei persoane după cum își „asortează” culoarea hainelor (respectând convențiile sociale, clișeele sociale), după cum așază mobila în camera de lucru (simetric sau asimetric) sau după cărțile și hârtiile răvășite pe birou.

Discutând rezultatele experimentului, Kathleen D. Vohs, Joseph P. Redden, Ryan Rahinel (2013, p. 1863) explică scorul mai ridicat obținut în condițiile ambientului dezordonat prin aceea că studenților din experiment le-au fost contrazise așteptările, fapt ce le-a sugerat că pot fi abandonate convențiile și i-a încurajat să emită idei îndrăznețe. În concluzie: puțină dezordine în mediul ambiental în care ne ducem existența nu strică. Să lăsăm copiii de toate vârstele să respire și să gândească liber. Să nu-i obligăm militărește să păstreze odine în dulap.

Bibliografie

Chelcea, Adina, Chelcea Septimiu (1985), „Deblocarea și stimularea creativității”, în A. Chelcea, S. Chelcea, Cunoașterea de sine – condiție a înțelepciunii (pp. 185-191). București: Eë ditura Albatros.

Guilford, Joy P. (1967), The nature of human intelligence. New York, NY: McGraw-Hill.

Jaoui, Hubert (1990), La créativité, mod d’emploi. Paris: Librairies Techniques.

Roco, Mihaela (2001), Creativitate și inteligență emoțională. Iași: Editura Polirom.

Vohs, Kathleen D., Redden, Joseph P., Rahinel Ryan (2013), „Physical Order Produces Healthy Choices, Generosity, and Conventionality, Whereas Disorder Produces Creativity”, Psychological Science, 24, 9, pp. 1860–1867.

 

 

 



Facebook

„Femei în noapte”. Lumea în care am intrat

Ieri am văzut un film serial, Women in Night. De regulă filmele mă relaxează și aproape le uit. Acesta a fost o excepție. M-a tulburat cum rar mi se întâmplă. La terminarea filmului m-am simțit bolnav. Fragmente ale filmului m-au obsedat toată noaptea.  O agenție olandeză: se aranja participarea unui grup ...

Avem o problemă: ce facem cu creșterea perioadei de viață?

Crizele creează probleme noi, dar și pune în centrul atenției problemele latente.   Eram puști și mă pasionau cărțile științifico-fantastice. Am citit o carte despre conflictul mașinilor cu oamenii. Stăteam sub un pom și în minte îmi compuneam și eu o poveste pe această temă. „Povestea” mea mi-o aduc aminte. O hală imensă ...

Sensibilitatea sociologică. În timp ce…

În stare de urgență sanitară (pandemia cu coronavirus obligă), focul actualității pune la încercare sensibilitatea sociologică. Sociologul încearcă să practice gîndirea vie și să descifreze jocul de umbră și lumină a «anormalității». Sau  poate a unei «noi normalități », care ar putea fi prelungită.  Ce se simte, ce se vede ...

COVID 19 și ce va fi după: Digitalizarea

Auzim tot mai des vehiculată sintagma „după COVID 19 lumea nu va mai arăta la fel ca înainte”. Este un adevăr incontestabil, care implică schimbări în bine, dar nu numai. Crizele provocă pagube umane sau/și materiale și aduc multă suferință pe diverse paliere ale vieții. Efortul de a găsi soluții ...

Să reînvățăm alfabetul empatiei

În plină euforie a globalizării cotată, deja, ca ”mișcare istorică ireversibilă” coronavirus a trimis la coșul de gunoi al prognozelor toate așteptările globaliștilor: o anonimă epidemie a evoluat, fulgerător, către stadiul de pandemie, sfidând vremelnicele alcătuiri ale limitelor de decizie ale tuturor autorităților de pe toate continentele! După cum se știe, Globalizarea, ca proiect, și-a propus ...

Drepturi și responsabilități în contextul pandemiei COVID-19

La data de 11 martie 2020, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a semnalat faptul că infecția cu virusul COVID-19, identificat pentru prima dată în decembrie 2019 la Wuhan - China, a atins nivelul unei pandemii. În ultimul deceniu, OMS a declarat stare de pandemie în alte cinci situații de urgență pentru sănătatea publică: „gripa porcină” ...

Recenzie: Vlad Ovidiu Cioacă, Viața cotidiană în România comunistă, Ed. Beladi & Sitech, Craiova, 2019

Prof.univ.dr. Stefan Buzărnescu; Asist.univ.dr. Liliana Gabriela Ilie Schimbarea de paradigmă ideologică din Decembrie 1989, dincolo de controversele inevitabile, a generat scrieri de factură impresionistă și continuă să genereze și astăzi, după trei decenii, scrieri de profiluri foarte deosebite: de la mărturii ale participanților nemijlociți la Eveniment, la pretinse analize ”obiective” ale ...

Profesiune de credință. Să stai acasă nu e chiar așa de rău!

Restez chez vous! Stay at home! State a casa! Quedata en casa!  Trăim timpuri excepționale. Neliniște, uimire, siderație. În situația asta de criză sanitară mondială,  produsă de pandemia cu coronavirus, ni se spune în toate limbile: Stați acasă. Asta pentru că  virusul se mișcă odată cu noi, și riscăm să-l infectăm ...