Romania Sociala logo
Menu

Fake news-urile: cocktailuri cu minciuni

autor:   14 March 2019  

Septimiu Chelcea

După evenimentele din Decembrie ’89, limba română s-a îmbogățit cu multe neologisme. Între acestea, expresia „fake news” a prins teren nu numai în limbajul specialiștilor în comunicare, ci și în vorbirea de zi cu zi. În limba engleză, sintagma „fake news” a apărut în urmă cu 130 de ani, în Cincinnati Commercial Tribune din 7 iunie 1890 (Merriam-Webster, 13 octombrie 2017). Traducerea „știri false” este oarecum înșelătoare. Fake news – pe scurt – înseamnă știri false, informații fabricate, fără fapte doveditoare, fără surse sau citate verificabile, lansate de persoane sau organizații a căror identitate este uneori necunoscută sau greu de aflat. Mai pe larg spus, fake news-urile sunt „Informații fabricate, distorsionate sau trunchiate, disemninate în presa tradițională și cea alternativă, precum și în rețelele sociale de către un stat sau o organizație, având un buget, o structură și o ideologie, cu scopul de a adânci tensiunile sociale existente și a crea confuzie” (Voicu, 2018, p. 12).

Profesoara Alina Bârgăoanu de la SNSPA a identificat nu mai puțin de 30 de nuanțe ale fake news-urilor: informații „false, perfect false, verosimile, semi-false, semi-adevărate, aproape adevărate, cu iz de adevăr, informații certate cu contextul, scoase din context, hiper-partizane, hiper-personalizate, trunchiate, facile, simplificate, simplificatoare, irelevante, știri automatizate, turbo-știri, mono-știri, interpretări extravagante, panici morale, cruciade, linșaje, indignări selective, inflamări secvențiale, intoxicări, isterii colective, diversiuni, omisiuni, amplificări” (Bârgăoanu, 2018, p. 155). Brute sau nuanțate, fake news-urile au efecte reale, nu de puține ori devastatoare.

Știrile false au înnegrit paginile istoriei omenirii. Din toate timpurile s-au pus în circulație știri false. Răspândirea lor a luat amploare odată cu inventarea tiparului și apariția primelor ziare. Minciunile au stat și stau pe masa redactorilor gata să-și ia zborul.  La jumătatea scolului al XIX-lea, poetul, memorialistul și omul politic american de origine britanică William James Linton (1812 – 1897) deplângea absența adevărului din cel mai influent ziar al timpului:                         

O pagină din The Times diavolul citi
Și imediat ziarul cât colo-l azvârli.
– Oi fi eu cel mai mare mincinos, se văicări,
Dar ăștia chiar m-au întrecut în a minți.
(după Barnes, 1994/1998, p. 275)                                

În regimurile totalitare, cum a fost și cel din România în perioada de dinainte de Decembrie 1989, presa nu putea să fie altfel decât împănată cu fake news-uri (termenul ca atare, se înțelege, nu era folosit). Este de mirare că și astăzi, după 30 de ani de la părbușirea comunismului, se face propagandă bazată pe știri false.

În 2019, s-a înființat funcția de Procuror-șef al Uniunii Europene. Și-au depus candidatura mai mulți procurori din țările UE, între care și doamna Laura Codruța Kovesi, fost procuror general al României (2006-2012) și fost procuror-șef DNA (2013-2018). În urma unei prime selecții, Laura Codruța Kovesi urma să fie examinată în Comisia pentru libertăți civile (LIBE) din Parlamentul European la data de 26 februarie. Înainte de această dată, timp de o săptămână, un canal TV ostil guvernului (Realitatea TV) anunța că ceilalți doi candidați selecționați, francezul Jean-Francois Bohnert și germanul Andres Ritter au renunțat la candidatură în favoarea doamnei Laura Codruța Kovesi. Adevărul a ieșit la iveală la data fixată pentru examinarea candidaților, când s-au prezentat și domnul Jean-François Bohnert, și domnul Andres Ritter.

Trist este că și liderii politici ai țării fac declarații oficiale pe care cetățenii cu greu le pot cataloga adevărate sau false.

La data de 11.03.2019, Președintele României, domnul Klaus Werner Iohannis, a anunțat la Televiziunea publică faptul că din Bugetul Asigurărilor de Stat lipsesc 1,4 milioane de lei și că pensionarii nu vor mai putea primi pensiile până la sfârșitul anului. A acuzat PSD-ul că a furat acești bani și a cerut Guvernului Dăncilă să plece. În replică, a doua zi, la ședința de guvern din data de 12.03.2019, doamna prim-ministru Viorica Vasilica Dăncilă a anunțat că Bugetul Asigurărilor de Stat are un excedent de 1,7 milioane de lei, că există bani și pentru pensii, și pentru mărirea lor. În aceeași ședință de guvern l-a acuzat pe Președintele României că îi dezinformează pe români și că face declarații iresponsabile.

Pensionarii care vor trăi, dacă vor avea din ce, până la 1 ianuarie 2020 vor afla de partea cui a fost adevărul; ceilalți pensionari nu. Totuși, acum pe cine să credem? Cum să identificăm fake news-urile? S-au făcut pași importanți în direcția blocării știrilor false pe Internet. Măsurile de acest tip nu sunt însă suficiente. Internetul nu are monopolul fake news-urilor. Cred, împreună cu specialiștii în domeniu, că formarea și dezvoltarea spiritului critic al populației, în special al adolescenților și tinerilor, reprezintă cea mai eficientă modalitate de protejare față de minciuna care se lățește înfricoșător în viața publică din România, ca și pe plan mondial.

Lina Mai, editor la TIME for Kids, expert în educația copiilor, recomandă ca la aflarea unei știri să ne punem următoarele întrebări:

1) De unde provine informația?

2) Ce surse utilizează cel care difuzează informația pentru a-și susține părerile? Sursele sunt anonime, vagi, greu de identificat?

3) Care este intenția celui care transmite informația? Există vreun indiciu semnificativ care să arate că mesajul este menit să-i influențeze pe cei ce-l receptează să gândească într-un anumit mod?

4) Mesajul are potențialul de a declanșa la cei ce-l receptează o reacție emoțională puternică? Cu cât informația este mai emoțională, cu atât mai sceptic ar trebui să fie cel ce o primește.

5) Ce spun alte surse despre același subiect? Știrile sunt convergente? Dacă nu, prin ce diferă de sursa inițială?

Consider că recomandările expertei în educația copiilor Lina Mai merită să fie larg difuzate, ca și cerința ca profesorii să-i învețe pe elevi cum să identifice știrile autentice.

Mai mult decât atât, consider că, pentru formarea spiritului critic, în liceele de toate tipurile, în programa disciplinelor filozofie, psihologie sau sociologie ar trebui să fie introduse teme despre comunicarea politică, prioritară fiind necesitatea identificării și neutralizării fake new-urilor. În facultățile cu profil socio-umanist și în institutele de psihologie, sociologie, științe politice sau filozofie ale Academiei Române preocuparea pentru astfel de teme ar trebui să devină prioritară.  

Bibliografie

Barnes, John A. [1998] (2015). Sociologia minciunii. București, Editura Institutul European.

Bârgăoanu, Alina (1918). Fakenews. Noua cursă a înarmărilor. București, Editura Evrika.

Mai, Lina (2018). „When is fake news propaganda?” (http://facingtoday.facinghistory.org/when-is-fake-news-propaganda-).

Voicu, Marian (2018). Matrioșka mincinoșilor. Fake news, manipulare, populism. București, Editura Humanitas.



Facebook

Un ”experiment editorial”: 23 Gânditori în autoprezentări subiective (Marin Diaconu, coord.)

Coordonatorul acestei culegeri, Marin Diaconu, este la al doilea „experiment editorial”  ” 23 Gânditori în autoprezentări subiective” ( Ed. Fundația Națională pentru Știință și Artă, București, 2020). Primul volum cumulează biografiile a „17 gânditori în autoprezentări subiective”(Editura Aius, 2008). Cei care au răspuns pozitiv invitației lui în acest nou proiect, ...

Apariție editorială: Hatos, Adrian. (2020). Resursele culturale și consumul cultural în județul Bihor. Analiza situației la sfârșitul anului 2019.

Hatos, Adrian (2020) Resursele culturale și consumul cultural în județul Bihor. Analiza situației la sfărșitul anului 2019, Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, ISBN 978-606-37-0721-6, 109 pagini, Profesor Universitar Doctor Abilitat în cadrul Departamentului de Sociologie-Asistență Socială, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea și director al Școlii Doctorale de Sociologie, Universitatea din ...

Apariție editorială: Oana Lup, Elena Cristina Mitrea „Învățământul universitar din România în contextul pandemiei COVID-19: experiențele studenților”

Semnalăm apariția raportului de cercetare „Învățământul universitar din România în contextul pandemiei COVID-19: experiențele studenților”, realizat de Oana Lup și Elena Cristina Mitrea, Editura Institutului de Cercetare Făgăraș (2020). Autoarele sunt cadre didactice în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității Lucian Blaga, Sibiu. Raportul surprinde reacțiile studenților vis-a-vis de trecerea ...

Datoria guvernamentală şi deficitele de cont curent au scăpat de sub control

Conform celei mai recente prognoze publicate de Fondul Monetar Internaţional (FMI), datoria publică a României va înregistra în 2024 un nivel de 62,2% din produsul intern brut (PIB). Cu alte cuvinte, experţii FMI ne avertizează că, foarte probabil, nivelul de îndatorare al statului român va depăşi în acel an pragul ...

Educație: un nou raport privind echitatea în educația școlară în Europa

Rețeaua Eurydice a Comisiei Europene a publicat un raport privind echitatea în educația școlară în Europa. Contribuția sistemelor de educație echitabile la dezvoltarea de societăți europene mai echitabile și mai favorabile incluziunii este una majoră. Raportul analizează 42 de sisteme de educație europene din 37 de țări europene și identifică politicile și structurile ...

In memoriam Ion Glodeanu (1941-2020)

Aduceri aminte... Fiecare generație marchează veacul printr-un duh al ei și prin oamenii lor de vrednică pomenire. Ion Glodeanu este între aceștia. Absolvent al Facultății de Sociologie, unde i-a avut profesori pe H H Stahl, co-fondator cu Dimitrie Gusti a Școlii Sociologice de la București, pe Gheorghe Focşa, fost student ...

Apariție editorială: Sebastian Fitzek (2020) Sacrul și puterea politică – abordări psihociale ale imaginarului colectiv

Semnalăm apariția în luna septembrie 2020 a volumului Sacrul și puterea politică – abordări psihociale ale imaginarului colectiv în colecția de științe psiho-sociale a Editurii ProUniversitaria. Referenții științific sunt: Prof. Univ. Dr. Nicolae Frigioiu și Prof. Univ. Dr. Constantin Schifirneț. După o scurtă introducere în lumea imaginarului colectiv, cele 11 ...

Ce suntem dragi prieteni, activiști sau persoane independente; suntem noi înșine?

În ultimul timp am început să mă întreb: chiar trăiesc într-un mediu democratic ? Cutez să spun că întreaga mea viață s-a desfășurat într-un mediu cotidian democratic. Cum, în societatea comunistă, pot spune că am trăit într-un mediu democrat ? În lumea mea și a celor din jurul meu, lumea cotidiană, m-am ...