Regret sincer eroarea conținută în cartea mea cu privire la poziția instituțională a Centrului de Cercetări pentru Problemele Tineretului. Te rog sa fii convins că s-a datorat informației eronate. Imi asum integral responsabilitatea pentru ca nu am verificat.
Cu sincere păreri de rău,
Cătălin Zamfir
______________________________________________________________________________
Așa cum am spus în articolul Treizeci de ani de cercetare ştiinţifică a tineretului, Sociologie românească, nr.1, 1999, pp.137-143, înființarea Centrului de Cercetări pentru Problemele Tineretului (CCPT) în anul 1968 a fost determinată de contextul internaţional al timpului, dominat de mişcările puternice ale tineretului din diverse zone ale lumii, care au relevat existenţa unei problematici de studiu a tineretului.
CCPT a fost conceput ca o instituţie care să
întreprindă „anchete şi studii referitoare la munca şi viaţa tineretului, să
recomande forme şi metode de muncă noi, să generalizeze experienţa pozitivă”.
În anii ’60 ai secolului XX, în unele ţări s-au constituit organisme speciale
pentru tineret, care căutau prin programe adecvate să dea răspuns nevoilor
specifice tinerilor, inclusiv structuri de cercetare. În 1968 existau, în Europa, doar două institute de cercetare a tineretului: Deutschen Jugendinstitut
(RFG), înființat în 1963 și Zentralinstitut
für Jugendforschung (RDG) înființat în 1966.
De-a lungul carierei mele de cercetător, înainte de 1989 și
după 1989, m-am confruntat cu răspândirea unor știri false despre CCPT. Nu de
puține ori s-a afirmat că Centrul de Cercetări
pentru Problemele Tineretului ar fi
aparținut CC. al UTC.
Centrul de Cercetări pentru Problemele
Tineretului a funcționat sub autoritatea Ministrului Tineretului și nu a C.C.
al UTC, CCPT nu era un compartiment sau un sector al CC al UTC. CCPT avea filă
separată la buget, fiind finanțat la fel ca toate celelalte institute de
cercetare din România. Spre deosebire de Institutul de Studii Istorice și
Social-Politice care avea în titulatură afilierea la C.C. al P.C.R., CCPT nu
avea afilierea la CC al UTC.
De aici confuziile create în lumea universitară şi
ştiinţifică în legătură cu statutul celor angajaţi la acest institut, fiind
suspectaţi că ar fi avut salarii şi privilegii de activist de partid, ceea ce
evident era o eroare. Salariul pe care eu l-am avut în decembrie 1989 a fost 3.
600 lei, fiind cercetător ştiinţific gradul III, grad obţinut după multe cazne,
în 1984, deşi, conform legilor de atunci, puteam participa la concursul pe post
din 1976, iar între timp, în 1980, am susţinut teza de doctorat. După cum bine
se ştie, au fost blocate promovările în învăţământ şi cercetare, fără nici o
justificare, iar toţi cei din învăţământ şi cercetare, inclusiv de la CCPT, am
resimţit puternic efectele acelei decizii aberante. Activiştii UTC,
nemaivorbind de cei ai PCR, au avut salarii superioare față de cele ale
cercetătorilor.
In plus, s-a susținut că CCPT a fost singurul
institut finanțat de partid ,,CCPT a fost singurul institut de cercetare ale cărui
programe au fost finanţate de către conducerea de partid și în perioada
dificilă a anilor ’70 și ’80”. (Vezi
Sociologie românească: 1900-2010 O istorie socială,
Cluj-Napoca: Editura Eikon, 2015, p. 90). O minimă documentare ar fi arătat că
CCPT a avut, anual, filă separată în cadrul bugetului de stat, iar
din anii ’80 s-a autofinanțat. Se pune întrebarea: Daca eram finantați
de partid de ce trebuia să ne autofinanțăm? Eu însumi am avut contracte cu
Consiliul Culturii și Educației Socialiste, derulate cu foarte multe
dificultăți. Dacă am fi fost finantați de partid am fi avut salarii de
activiști de partid, ceea ce, evident, nu era cazul.
Mai mult, salariile cercetătorilor de la CCPT nu
atingeau nici măcar nivelul celor de la institutele Academiei Române. Primul meu salariu a fost de 950
lei. După terminarea celor trei ani de
stagiatură a fost 1100 de lei. În 1989
aveam 3 600 de lei.
Pentru că s-au vehiculat multe știri false despre CCPT redau
integral actul normativ de înființare a CCPT:
,,Consiliul de Miniştri
Hotărârea nr. 2567/1968 privind autorizarea înfiinţării
Centrului de cercetări pentru problemele tineretului
Art. 1.
Se autoriză înfiinţarea
Centrului de cercetări pentru problemele tineretului, ca instituţie de
cercetare ştiinţifică cu personalitate juridică. Ministrul pentru problemele
tineretului exercită îndrumarea şi controlul Centrului de cercetări pentru
problemele tineretului.
Art. 2.
Ministerele, celelalte
organe centrale şi oricare alte organizaţii socialiste care au sarcini legate
de munca cu tineretul vor colabora cu Centrul de cercetări pentru problemele
tineretului şi-i vor acorda sprijin în realizarea obiectivelor activităţii
sale.
Art. 3.
Centrul de cercetări
pentru problemele tineretului va putea exercita rolul de coordonator al unor
teme de cercetare referitoare la problemele tineretului, care se efectuează în
diferite instituţii, va sprijini activitatea de documentare şi informare a
instituţiilor ce lucrează cu tineretul, punîndu-le la dispoziţie materialele de
specialitate de care dispune.
Art. 4.
Centrul de cercetări
pentru problemele tineretului va putea să dezvolte legături cu instituţii
similare de peste hotare, să colaboreze cu UNESCO, precum şi cu alte organisme
internaţionale.
Art. 5.
Centrul de cercetări
pentru problemele tineretului are ca organ de conducere colectivă un consiliu
ştiinţific, care se organizează şi funcţionează potrivit normelor legale.
Conducerea operativă a
activităţii de cercetări pentru problemele tineretului şi îndeplinirea sarcinilor
stabilite de ministrul pentru problemele tineretului şi de consiliul ştiinţific
se asigură de directorul centrului.
Ministrul pentru
problemele tineretului desemnează membrii consiliului ştiinţific şi numeşte
directorul Centrului de cercetări pentru problemele tineretului.
Art. 6.
Centrul de cercetări
pentru problemele tineretului îşi începe activitatea cu un număr de 15 posturi
de cercetători, iar salarizarea personalului se va face la nivelul salarizării
stabilite pentru institutele cu caracter similar ale Academiei Republicii
Socialiste România, prevăzute în anexa I/10 grupa A la Hotărîrea Consiliului de
Miniştri nr. 1261/1965.
Art. 7.
Ministrul pentru
problemele tineretului va propune organelor în drept, anual, fondurile
corespunzătoare pentru acoperirea cheltuielilor necesare activităţii Centrului
de cercetări pentru problemele tineretului.
Art. 8.
Pentru acoperirea
cheltuielilor necesare activităţii Centrului de cercetări pentru problemele
tineretului, la propunerea ministrului pentru problemele tineretului se va
acorda anual o subvenţie de la bugetul de stat Comitetului Central al Uniunii
Tineretului Comunist.
Pentru anul 1968, în
acest scop, se acordă o subvenţie în sumă de 750.000 lei, cu acoperire din
fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului de Miniştri.
p. Preşedintele
Consiliului de Miniştri
ILIE VERDEŢ
Câteva
comentarii se impugn pe marginea acestui act normativ.
Din Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2567
din 14 noiembrie 1968, rezultă că CCPT, ca instituţie ştiinţifică, îndrumată şi
controlată de ministrul pentru problemele tineretului, era investit cu
competenţe în cercetarea tineretului şi în coordonarea unor teme în domeniu,
recunoscându-i-se astfel caracterul de instituţie naţională în investigarea
tineretului. Asociată acestui status a fost şi investirea CCPT cu dreptul de a
dezvolta relaţii cu instituţii similare din străinătate, cu UNESCO şi alte
organisme internaţionale, ceea ce reflecta interesul regimului de atunci pentru
cunoaşterea direcţiilor principale din cercetarea tineretului, ca şi prezenţa
specialiştilor români la manifestări ştiinţifice internaţionale şi la acţiuni
de cercetare internaţionale, acest din urmă aspect şi ca alternativă faţă de
presiunile exercitate de URSS și alte ţări socialiste pentru ca România să fie
implicată în acţiunile comune de cercetare din sistemul socialist.
CCPT a
funcționat ca instituţie de cercetare
ştiinţifică cu personalitate juridică sub îndrumarea şi controlul Ministrului
pentru problemele tineretului. Așadar, nu era o instituție politică, afiliată
CC al UTC, așa cum deseori se afirma în spațiu public. Actul normativ preciza
că CCPT putea exercita rolul de
coordonator al unor teme de cercetare referitoare la problemele tineretului iar
salarizarea personalului se va face la nivelul salarizării stabilite pentru institutele
cu caracter similar ale Academiei Republicii Socialiste România.
Era
o situație ciudată. Ministrul Tineretului nu dispunea de o organigramă proprie
unei structuri ministeriale şi, în consecință, problemele administrative ale
Centrului de Cercetări pentru Problemele
Tineretului erau executate de secția
financiar-contabilă a CC al UTC, fără ca aceasta să
însemne că CCPT era un compartiment sau un sector al CC al UTC. CCPT avea filă separată la buget, fiind finanțat la fel ca
toate celelalte institute de cercetare din România. În termenii de astăzi, a avut loc o
externalizare a serviciilor financiare și administrative către CC UTC în
fruntea căruia era Ministrul pentru Problemele Tineretului.
La
jumătatea anilor 70 din secolul trecut s-a încercat includerea CCPT în Academia „Ştefan
Gheorghiu”. Lui Ion Traian Ștefănescu i
se datorează continuarea funcționării CCPT sub egida Ministrului pentru
problemele tineretului, el neacceptând, în 1976, propunerea transferului CCPT
la Academia
„Ştefan Gheorghiu” pentru pregătirea cadrelor de conducere a activităţii de
partid, social-politice, economice şi a administraţiei de stat, de pe lângă
C.C. al P.C.R.
În
volumul Sociologie românească: 1900-2010
O istorie socială, Editura: Eikon, Cluj-Napoca, 2015, p. 218. se spune despre CCPT: ,,institut care a produs multe studii,
cărţi şi în special rapoarte, realizând cercetări empirice substanţiale”, dar
în aceeași lucrare se afirmă:
,,CCPTa întreprins multe cercetări
empirice pe eșantioane mai mari sau mai reduse. Datele obţinute au fost prezentate
sub forma de rapoarte, multe dintre ele cu circulaţie limitată. Fiind patronate
de instituţii politice, cercetările realizate au simţit mai mult presiunea şi
restricţiile politice şi puţine s-au finalizat în publicaţii.”, Vezi Sociologie
românească: 1900-2010 O istorie socială,
Editura: Eikon, Cluj-Napoca, 2015, p. 104. Se acreditează un neadevăr fiindcă
cercetările erau coordonate numai de cercetători și nu patronate de instituții politice. Apare o întrebare: cine
patrona cercetările institutelor incluse
în Academia de Științe Sociale și Politice pendinte direct de Secția de
Propagandă a CC al PCR?
CCPT a cunoscut mai multe etape de dezvoltare.
Înfiinţat în perioada de relativă liberalizare ideologică, CCPT a diseminat în
acea perioadă concluziile, unele deosebit de critice, cu privire la situaţii
din lumea tineretului şi din societatea românească. Restricţiile, introduse mai
ales după anul 1984, au impus CCPT, limite inacceptabile pentru o circulaţie
firească a ideilor, cu toate că demersul critic al multor cercetători nu s-a
schimbat. Vorbind de această ultimă perioadă, merită cunoscută decizia
autorităţilor de atunci privind autofinanţarea temelor de cercetare. Oricum
CCPT era privit cu multă suspiciune, de către autorităţi, membrii săi fiind etichetaţi,
nu odată, ca “intelectuali neutri”. De aceea, nu este surprinzătoare informaţia
preluată de la un lider din regimul trecut, şi anume că, în ianuarie 1990, CCPT
urma să fie desfiinţat printr-o decizie oficială, proiect anulat de revoluţia
din decembrie 1989.
CCPT a trecut din februarie 1990 la Ministerul Culturii, iar
din iunie 1990 la Ministerul Tineretului.
Din cauza numeroaselor reorganizări
instituţionale în activitatea cu tineretul, CCPT nu a mai funcţionat ca
instituţie de cercetare autonomă, iar din 2004 a fost desființat prin Hotărârea
nr. 233/2004 a Guvernului României
din martie 2004:
,,Hotărârea nr. 233/2004 privind declararea ca abrogate a unor acte normative
Text publicat în M.Of. al României.
,,În vigoare de la 04.03.2004
În aplicarea
prevederilor art. 154 din Constituţia României, republicată,
în vederea eliminării
din legislaţia României a unor acte normative care contravin Constituţiei sau
sunt contrare noii ordini de drept sau au devenit anacronice,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic.
Sunt şi rămân abrogate
hotărârile Consiliului de Miniştri şi ale Guvernului României prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
http://www.clr.ro/rep_htm/HG233_2004.htm
În Anexa cu actele
normative abrogate a fost inclusă și Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2.567/1968 privind autorizarea înfiinţării Centrului
de cercetări pentru problemele tineretului, publicată în Buletinul Oficial nr.
151 din 18 noiembrie 1968.
În care categorie s-ar
înscrie abrogarea acestei Hotărâri a Consiliului de Miniştri? Este incredibil
ca un prim ministru profesor universitar să semneze actul de desființare a unei
instituții de cercetare. Bănuiesc că funcționarea CCPT nu contravinea
Constituţiei sau nu era contrară noii ordini de drept, ci, probabil, devenise
anacronică!!??. Mă întreb dacă Institutul de Științe Juridice aparținând
Academiei de Științe Sociale și Politice unde a lucrat Adrian Năstase înainte
de 1989 nu era la fel de anacronic precum CCPT?