Romania Sociala logo
Menu

Politica financiară a guvernării PSD-ALDE – pro şi contra: 4. Companiile nefinanciare cu capital străin, mai competitive decât cele autohtone

autor:   15 December 2018   

Nicolae Taran

Boomul economic din România ultimilor ani nu reprezintă doar o consecinţă a mixului de politici  fiscal-monetare pus în practică de guvernul român şi de BNR. În opinia mea, pe lângă relaxarea fiscală şi creşterea semnificativă a pensiilor şi a salariilor din sectorul public, performanţele remarcabile ale companiilor nefinanciare cu capital străin din România reprezintă, de asemenea, un factor determinant al creşterii economice din ultimii ani. Nota bene, în ultimul timp au fost mediatizate multe opinii, în cea mai mare măsură extrem de pesimiste sau chiar alarmiste, referitoare particularităţile şi fezabilitatea creşterii economice din România. Totuşi, marea majoritate a celor care au pus în circulaţie aceste opinii au eludat sau minimalizat contribuţia decisivă a companiilor nefinanciare cu capital străin (FATS) la declanşarea şi propagarea acestui fenomen fără precedent în ultimele trei decenii. Oare de ce?

Dacă renunţăm la clişee şi la prejudecăţi ideologice, putem observa fără nicio dificultate că multinaţionalele din România şi din toate celelalte state din UE sunt mult mai competitive şi mai performante decât companiile nefinanciare cu capital autohton (CNA). Și, foarte probabil, acest fenomen nu este specific doar bătrânului continent.

Companiile multinaţionale nefinanciare beneficiază în acest moment de cote de piaţă importante în toate ţările din UE. Astfel, conform Eurostat, ponderea FATS în valoarea adăugată brută totală realizată în 2015 de companiile nefinanciare comunitare era 24,6% la nivelul UE, 32,7% în Bulgaria, 41,8% în Cehia, 20,1% în Germania, 16,5% în Franţa, 15,2% în Italia, 52,5% în Ungaria, 35,5% în Polonia, 43,9% în România şi 29,6% în Marea Britanie.

În ceea ce priveşte productivitatea muncii (valoarea adăugată pe salariat) şi nivelul cheltuielilor de personal pe salariat, companiile FATS înregistrau în acelaşi an niveluri aproximativ duble, cu mici excepţii, ale acestor indicatori de eficienţă comparativ cu companiile nefinanciare cu capital autohton în toate ţările din UE!



Sursa: Eurostat. VABS – valoarea adăugată brută pe salariat, CPS – cheltuieli de personal pe salariat.

Din această perspectivă, concluzia care urmează este inerentă: în 2015, companiile multinaţionale nefinanciare au reprezentat principalul factor de creştere nu doar în România, ci în toate ţările din UE. Mai mult, dacă extindem analiza precedentă la nivelul perioadei 2010-2015, vom constata că multinaţionalele din economia reală au avut un rol determinant în ceea ce priveşte relansarea creşterii economice în toate ţările din UE. Din păcate, însă, acest fapt este eludat nu doar în România…



Facebook

Apariție editorială: Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale

Septimiu Chelcea, Psihologia Publicității. Despre reclamele vizuale, București, Editura Pro Universitaria, 2021 (302 p. 44,20 lei) Motto-ul cărții: „Publicitatea este știință, tehnică, artă și conștiință”. Ne face o deosebită plăcere să anunțăm publicarea lucrării profesorului Septimiu Chelcea. Structura cărții cuprinde două părți: I) ABC-ul publicității (123 de pagini); II) Abordarea psihosociologică a publicității ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (I)

Am participat la reinstituționalizarea învățămntului sociologic în comunism și la prefacerea lui în capitalism. Despre aceste evenimente și despre „amănuntul biografic” depun mărturie. Nu încerc să adun pietricele și fire de nisip pentru a-mi ridica un soclu. Am păcatele mele. Și nu puține. Îmi atribui, totuși, calitatea de a nu ...

Exerciții de gândire sociologică: oscilația mondial/național

Mulți se întrebă: cum s-ar putea realiza o lume mondializată ? Acum, lumea este compusă din ”țări”. Dar economia pare să devină tot mai mondializată. Cum va putea lumea să fie în aceste condiții ?  Problema este că economia, în realitate, nu e atât de mondializată cum s-a tot spus. Toate ...

Există distinct o paradigmă a sociologiei românești?

Mi-am amintit o banalitate despre poziția specială a sociologiei. Uneori însă banalitățile sunt importante de avut în minte. Sociologia este știința societății. Dar e nevoie de o precizare care explodează simplitatea definiției. În primul rând, sociologia, prin  vocația ei e ”universală”, o știință de oriunde și oricând. Există lucrări de ...

AȘA A FOST? AȘA ÎMI ADUC AMINTE (II)

Asistent universitar: nici student, nici profesor  Oricât ar fi de prozaic, mi-am cerut transferul la Universitate şi pentru că asistenţii stagiari primeau un salariu mai mare decât cercetătorii stagiari în institutele Academiei R.S.R. Prin Ordinul Nr. 1595 din 8.11.1968, semnat de Rectorul prof. dr. doc. Jean Livescu, am fost numit „în ...

Sociologii în comunism. Începuturile unei profesii fără statut*

Notă. Profesorul Septimiu Chelcea a avut bunăvoința de a-mi acorda acest interviu online pentru volumul în pregătire. Lucrarea reunește amintirile absolvenților din Promoția 1975. Sorin Mitulescu: Domnule profesor ați predat cursul de „Metode și tehnici de cercetare sociologică” la seria noastră. Cu toată stima, aș vrea să vă adresez câteva întrebări ...

Binele și infantilizarea

Libertatea de a gândi  Libertatea de a gândi a fost totdeauna un fel de boală. Iată-ne vindecați! Asta o spunea eseistul Philippe Muray în anii 1990. Zilele astea mi-am amintit de analiza psihanalitică a socialismului din România,  pe care o face Vasile Dem Vasilescu în cartea În căutarea sinelui (2014). El vorbește ...

Unde începe și unde se termină fericirea la actori – III

Experiența 5 Actorul B, creează liniștit în marile teatre din România și, mai mult decât atât, reușește să își aloce timp și pentru spectacole independente, turnee, filme, reclame ș.a.m.d. . Un actor complex, talentat, dedicat – o vedetă în adevăratul sens al cuvântului apreciat de public pentru munca și talentul său. ...