La 26 mai a.c., electoratul din România este chemat la urne
pentru alegerea europarlamentarilor. Tot la 26 mai, persoanele cu drept de vot
au posibilitatea să se pronunţe dacă sunt de acord sau nu sunt de acord cu cele
două întrebări ale referendumului:
1) Sunteţi de acord cu interzicerea amnistiei şi graţierii
pentru infracţiuni de corupţie?;
2) Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către
guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al
organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct
la Curtea Constituţională?
În legătură cu alegerile europarlamentare şi cu
referendumul, s-au făcut sondaje de opinie publică şi, foarte probabil, se vor
face şi sondaje la ieşirea de la urne (exit
polls). În România, ca şi în alte ţări democratice, există restricţionări
privind publicarea rezultatelor acestui tip de cercetări transversale, cu
metodologie riguroasă, în timp ce în alte ţări democratice nu există nicio
restricţie.
Pe toate continentele: diversitatea reglementărilor
Analiza comparativă internaţională a reglementării prezentării în mass-media a rezultatelor sondajelor preelectorale şi ale sondajelor la ieşirea de la urne (exit polls), realizată de F. Spangenberg în 2003 şi actualizată de profesorul Thomas Peterson, fost preşedinte al Asociaţiei Internaţionale pentru Cercetarea Opiniei Publice (WAPOR), pentru situaţia din 2010, ajunge la concluzia că în mai mult de jumătate (51%) din cele 68 de ţări de pe toate continentele incluse în studiu nu există nicio restricţie în publicarea sondajelor preelectorale; în 23% există restricţii minore (interdicţia publicării cu 6 zile sau mai puţin de 6 zile înaintea datei votului, fără alte restricţii), iar în 26% restricţiile sunt substanţiale (interdicţie cu 7 zile şi chiar mai mult, precum şi/sau alte restricţii). Tabelul 1 arată situaţia din 34 de ţări europene şi din 34 de ţări de pe alte continente incluse în cercetare.
Tabelul 1. Reglementarea publicării rezultatelor sondajelor preelectorale în 68 de ţări (după Peterson, 2012, p. 57)
Notă. Este posibil ca după publicarea studiului, reglementarea publicării rezultatelor sondajelor preelectorale să se fi modificat. Datele din tabel rămân concludente pentru diversitatea situaţiilor.
Chiar între ţările incluse în aceeaşi clasă există diferenţe
importante atât în ce priveşte numărul zilelor de dinaintea votului în care nu
este permisă legal publicarea rezultatelor sondajelor preelectorale, cât şi
restricţiile ce se impun în cazul publicării lor. De exemplu, în Italia
interdicţia este de 14 zile, iar în Slovacia de 15 zile. Luxemburgul, inclus în
aceeaşi clasă cu Italia şi Slovacia, are o interdicţie de o lună. În Franţa şi
în Grecia interdicţia este de 24 de ore.
Cu 48 de ore înaintea începerii votului, în Portugalia şi în
România, ţări care fac parte din clasa ţărilor cu restricţii minore (interdicţia
publicării cu 6 zile sau mai puţin de 6 zile înaintea datei votului, fără alte
restricţii), nu mai este permisă publicarea rezultatelor sondajelor
preelectorale (Ndeti Ndati et al., 2014, p. 251).
Includerea României în categoria ţărilor cu restricţii
minore nu corespunde integral situaţiei de fapt. Legea nr. 35 din 13 martie
2008 cu privire la „Reglementarea campaniei electorale” este în vigoare.
Această lege stipulează la art. 38: „Cu 48 de ore înainte de ziua votării este
interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe
stradă”. La acelaşi articol din Legea 35 se precizează că „În perioada
electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conţinut electoral,
acestea trebuie însoţite de următoarele informaţii: 1) denumirea instituţiei
care a realizat sondajul; 2) data sau intervalul de timp în care a fost
efectuat sondajul şi metodologia utilizată; 3) dimensiunea eşantionului şi
marja maximă de eroare; 4) cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea
sondajului; 5) televotul sau anchetele făcute pe stradă în rândul electoratului
nu trebuie să fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru
un anumit grup social ori etnic. Există, deci, „alte interdicţii”.
Referitor la sondajele la ieşirea de la urne (exit polls), Legea nr. 35 din 13 martie
2008 cu privire la „Reglementarea campaniei electorale” interzice publicarea
rezultatelor înainte de încheierea votului. În 18% din cele 68 de ţări a căror
legislaţie a fost analizată de profesorul Thomas Peterson nu există nicio
restricţie în publicarea rezultatelor, iar în 62% publicarea exit poll-urilor
este permisă numai după terminarea votului. Sunt şi ţări (11%) în care
publicarea rezultatelor exit poll-urilor este interzisă, precum şi ţări (9%) în
care nu se organizează astfel de sondaje. Pe baza unor numeroase cercetări,
profesorul Thomas Peterson conchide că „publicarea parţială a rezultatelor
sondajelor la ieşirea de la urne înainte de închiderea secţiilor de votare are
o influenţă mică sau nu influenţează deloc comportamentul de vot” (Peterson,
2012, p. 61).
Cercetările psihosociologice despre influenţa publicării rezultatelor sondajelor
Faptul că în unele ţări
publicarea rezultatelor sondajelor preelectorale este permisă chiar şi în ziua
alegerilor, în timp ce în alte ţări este interzisă cu o lună, cu două săptămâni, cu o săptămână, cu o zi sau două
înaintea datei scrutinului, este greu de explicat. Cu siguranţă există un
complex de factori cauzali, între care şi factori psihologici. În limitele
specializării mele, mă voi referi doar la aceştia, încercând să răspund la
întrebarea dacă publicarea rezultatelor sondajelor preelectorale influenţează
sau nu influenţează comportamentul de vot.
Pe plan internaţional, cele
mai multe cercetări psihosociologice au pus în evidenţă faptul că publicarea
rezultatelor sondajelor preelectorale influenţează opinia publică şi
comportamentul de vot al alegătorilor. În literatura de specialitate sunt menţionate
şi cercetări din care a reieşit că publicarea rezultatelor sondajelor
preelectorale nu influenţează opinia şi comportamentul de vot (vezi Chelcea,
2006, pp. 117-119). Interesant este şi faptul că în cercetările în care a fost
evidentă influenţa publicării rezultatelor sondajelor asupra opiniei publice şi
comportamentului de vot, această influenţă este bidirecţională, ducând la: 1)
regruparea alegătorilor în jurul persoanei sau partidului declarate în sondaje
ca fiind învingătoare (bandwagon effect,
efectul „a sări în car”); 2) regruparea alegătorilor în jurul persoanei sau
partidului care, conform sondajelor, vor fi învinse (underdog effect, efectul „perdantului”). „Bandwagon”
denumeşte carul (căruţa) în care sunt persoanele şi orchestra ce defilează la
parada unui circ pentru a atrage spectatorii, iar expresia „jump on the bandwagon”înseamnă „a
sări în carul de la paradă”, a te asocia succesului fără a lua în considerare
cu cine te asociezi.
Care dintre cele două efecte
este mai puternic? Henry F. Dizney şi Ronald W. Roskens (1962, p. 108)
remarcau că „Literatura de
specialitate conţine argumente atât pentru susţinerea, cât şi pentru
respingerea teoriei bandwagon”. Fondatorul sondajelor de opinie ştiinţifice,
George H. Gallup (1940), respinge teoria bandwagon, în timp ceiniţiatorii
cercetărilor despre influenţa mass-media asupra opiniei publice, Paul F.
Lazarsfeld, Bernard R. Berelson şi Hazel Gaudet (1944/2004, p. 151), răspund
afirmativ la întrebarea dacă există un efect de raliere (bandvagon effect). Sunt
teoreticieni, precum Edward L. Bernays (1945), care consideră chiar că „bandvagon
effect poate opera într-o manieră negativă prin inhibarea cursului
normal al luării unei decizii democratice” (apud.
Dizney, Roskens, 1962, p. 108). Procedând experimental, numeroşi cercetători nu
au găsit deloc sau au identificat doar o influenţă slabă a comunicării opiniei
majoritare asupra opiniei publice şi a comportamentului electoral al populaţiei
(A. H. Cantril, 1980; H. F. Dizney şi R.W. Roskens, 1962; R. K. Goidel şi T. G.
Shields, 1994; I. McAllister, Studlar,
D. T. (1991); V. G. Morwitz, C. Pluzinski, 1996; R. Navazio, 1977; J. L. Tyson
şi S.A. Kaplowitz, 1977 ş.a.).
Şi rezultatele cercetărilor efectuate în România sunt
oarecum contradictorii. Sociologii Dorel Abraham şi Sebastian Lăzăroiu (2001,
p. 102) apreciază că doar 5% dintre cei care au votat în alegerile generale şi
prezidenţiale din anul 2000 şi-au ajustat votul în acord cu învingătorul
desemnat în sondajele preelectorale (în condiţiile în care 56% din populaţia
adultă a României declara că urmăreşte în mass-media rezultatele sondajelor de
opinie publică).
În luna mai 2004, înaintea alegerilor generale şi
prezidenţiale, împreună cu sociologii Gabriel Jderu şi Loredana Ivan, am făcut
un experiment pentru a vedea cum lucrează efectele bandwagon şi underdog
în decizia de vot a electoratului din România. Experimentul ca atare este
prezentat în lucrarea Refracţia sociologică şi reflexia jurnalistică. Despre
sondajele de opinie şi prezentarea lor în mass media (Chelcea, Jderu, Ivan,
2005, pp. 141-160). Reproduc acum doar concluziile experimentului: 1)
Publicarea rezultatelor din sondajele de opinie în presa scrisă influenţează
opiniile electoratului; 2) Rezultatele din sondajele de opinie sunt prezentate
selectiv în presa scrisă, cu scopul persuasiunii maselor; 3) Efectul regrupării
în jurul învingătorului (bandwagon effect) apare în legătură cu
activitatea guvernului şi cu intenţia de vot a partidelor sau alianţelor
politice, dar nu totdeauna şi în legătură cu personalităţile politice; 4)
Efectul de regrupare în jurul persoanei învinse, conform sondajelor
preelectorale (underdog effect),
apare în legătură cu activitatea guvernului şi cu intenţia de vot a partidelor
sau alianţelor politice, dar nu şi în legătură cu personalităţile politice; 5)
Efectul regrupării în jurul învingătorului pare a fi mai puternic decât efectul
regrupării în jurul persoanei învinse, conform sondajelor electorale.
Un sondaj reprezentativ la nivel naţional, realizat în 2007
de CURS, a arătat că aproximativ 2% dintre persoanele cu drept de vot ar putea
fi influenţate în luarea deciziei de vot: dintre acestea, circa trei sferturi
în favoarea învingătorului dat de sondaje şi un sfert în direcţia favorizării
celui declarat perdant (Abraham, Șufaru, Chelcea, 2008, p. 18).
⁎
După aproape 75 de ani de la luarea de poziţie a lui Edward
L. Bernays împotriva publicării sondajelor preelectorale, controversele legate
de efectul „regrupării în jurul
învingătorului” continuă. În această situaţie mi se pare firească cerinţa de a
se rediscuta bandwagon effect
şi underdog effect, precum şi
reexaminarea implicaţiilor etice şi politice ale acestor efecte, pe baza
unor noi cercetări, în condiţiile social-politice din România de azi.
Bibliografie
Abraham,
Dorel, Lăzăroiu, Sebastian (2001). „Opinion polls and election”, Romanian
Journal of Sociology, XII, 1-2, pp. 91-120.
Abraham,
Dorel, Șufaru, Ionela, Chelca, Septimiu (2008). „Influenţă sau manipulare prin
sondaje de opinie?”, Sociologie
Românească, 6, 3-4, pp. 18-29.
Bernays,
Edward L. (1945). Cristalizarea opiniei
publice. Bucureşti, Editura Comunicare.ro.
Chelcea,
Septimiu, Jderu, Gabriel, Ivan, Loredana (2005). „Efectul de regrupare în jurul
învingătorului din sondajele electorale versus efectul susţinerii celui
învins în sondaje. Studiu experimental”, în S. Chelcea, G. Jderu (coord.). Refracţia
şi reflexia jurnalistică. Despre sondajele de opinie şi prezentarea lor în mass
media (pp. 141-160). Bucureşti: Editura Economică.
Chelcea, Septimiu (2006). Opinia publică.
Strategii de persuasiune şi manipulare. Bucureşti, Editura Economică.
Dizney,
Henry F., Roskens, Ronald W. (1962). „An investigation of the ‘bandwagon
effect’ in a college straw election”, Journal of Educational Sociology,
36, 3, pp. 108-114.
Gallup, George
H., Rae, Saul F. (1940). The Pulse of Democracy: The Public Opinion Poll and
How It Works. New York, Simon and Schuster.
Lazarsfeld,
Paul F., Berelson, Bernard, Gaudet, Hazel. [1944] (2004). Mecanismul
votului. Cum se decid alegătorii într-o campanie prezidenţială. Bucureşti,
Editura Comunicare.ro.
Ndati, Ndeti, Wambua, Paul, Mogambi, Hezron (2014). „The impact of legislation on electoral
opinion polls in Kenya”, European
Scientific Journal, 10, 34, pp. 250-270.
Peterson, Thomas
(2012). „Regulation of Opinion Polls: A Comparative Perspective”, în C.
Holtz-Bacha, J. Strömbäck (eds.). Opinion Polls and the Media. Reflecting and
Shaping Public Opinion (pp.
47-67).Londra, Palgrave
Macmillan.
Spangenberg, F.
(2003). The Freedom to Publish Opinion Poll Results. Report on a Worldwide
Update. Amsterdam, Foundation for Information.