Romania Sociala logo
Menu

Semestrul European: analiza raportului de tara pentru România – 1

autor:   22 March 2019   

Nicolae Taran

Document de lucru sau document oficial al Comisiei?

În mod surprinzător, cel mai recent Raport privind prevenirea şi corectarea dezechilibrelor economice (PCDE) al Comisiei Europene referitor la România nu este un document asumat de executivul de la Bruxelles, ci un „document de lucru al serviciilor Comisiei Europene”. Într-adevăr, cei care vor avea curiozitatea să acceseze site-ul Comisiei Europene (CE) vor constata că ceea ce ar fi trebuit să fie un document aprobat şi asumat de membrii CE este doar un „document de lucru”, elaborat de funcţionari comunitari anonimi.(1) În acest context, este evident că membrii CE au utilizat acest subterfugiu birocratic pentru a se deroba de orice fel de răspundere. Cu toate acestea, referinţele critice care urmează îi vizează pe membrii CE şi nu pe anonimii autori ai acestui „raport”. Pentru că membrii CE au dreptul să delege anumite competenţe subordonaţilor lor, dar nu au dreptul să-şi delege răspunderea pentru ceea ce fac aceştia. Sau cum spuneau romanii: respondeat superior!

Pe de altă parte, raportul menţionat, pe care în continuare am să-l numesc raport, nu este doar un document neoficial transformat de CE într-un document oficial. Mult mai grav, în loc de un raport de evaluare a stabilităţii macroeconomice din România, membrii CE au publicat un document în care evaluările de tip factual au fost substituite în mod sistematic prin aserţiuni şi judecăţi de valoare lipsite de o minimă consistenţă logică sau empirică. Cu alte cuvinte, raportul nu vizează decriptarea realităţii, ci denaturarea acesteia.

Analiza situaţiei economice a României din perioada 2010-2018

România a beneficiat în perioada 2010-2017 de o creştere economică fără precedent în ultimele trei decenii. Dacă cuantificăm performanţele economiei româneşti din această perioadă, putem constata că produsul intern brut (PIB) a crescut în termeni reali cu 29,8%, consumul privat, cu 38,5%, investiţiile în capital fix cu, 18,4%, exporturile de bunuri şi servicii, cu 96,3%, iar importurile de bunuri şi servicii, cu 79,1%. Datorită acestor performanţe, România se situează pe locul patru într-un clasament al ţărilor din UE alcătuit în funcţie de dinamica creşterii economice din perioada menţionată. Pe de altă parte, România a înregistrat în aceeaşi perioadă cei mai mare indici de creştere în ceea ce priveşte consumului privat (138,5%), exporturile (196,3%) şi importurile de bunuri şi servicii (179,1%) comparativ cu celelalte state din UE.

IC – indici de creştere în termeni reali, CP – consumul privat, CG – consumul guvernamental, IKF – investiţii în capital fix, EXP – exporturi, IMP – importuri. Sursa: Eurosta.

Drept urmare, România a înregistrat în perioada 2006 – 2017 cea mai mare creştere a PIB per capita comparativ cu celelalte state din UE, nivelul acestui indicator crescând de la 39,2% la 62,5% din media UE estimată în purchasing power standards (PPS). De asemenea, nivelul consumului privat per capita a crescut în aceeaşi perioadă de la 47,4% la 72,2% din media UE.

PIBC – produsul intern brut per capita în PPS (% din media UE), CPC – consumul privat per capita în PPS (% din media UE). Sursa: Eurostat.

Riscurile macroeconomice

În această perioadă, economia România a fost afectată, la fel ca şi în celelalte state din UE, de riscuri macroeconomice emergente. Voi prezenta în continuare natura şi dinamica acestor dezechilibre utilizând informaţii provenind din grilele de monitorizare a riscurilor care afectează ţările din UE (MIP Scoareboard) publicate anual de Eurostat, aceste tablouri de bord fiind formalizate conform procedurii Macroeconomic Imbalance Procedure (MIP), o procedură reglementată de CE. Conform acestei proceduri, evaluarea riscurilor emergente care pot afecta negativ economiile ţărilor din UE implică utilizarea a 14 indicatori principali şi 28 de indicatori auxiliari. Dacă variabile macroeconomice auditate depăşesc anumite praguri de risc în raport cu aceşti indicatori, atunci CE declanşează o procedură de atenţionare şi de contracarare a riscurilor evidenţiate. În acest scop, în procedura MIP se utilizează următorii indicatori principali: balanţa contului curent, poziţia investiţională internaţională netă, rata efectivă a cursului de schimb, cota de piaţă pe pieţele externe, costul unitar al muncii, dinamica preţurilor locuinţelor, dinamica creditării în sectorul privat, nivelul datoriilor din sectorul privat, nivelul datoriilor guvernamentale, rata şomajului, nivelul pasivelor din sectorul financiar, rata ocupării forţei de muncă, şomajul pe termen lung, rata şomajului în rândul tinerilor. În următorul tabel, este prezentată o sinteză a acestor tablouri de bord publicate în perioada 2011-2017. (2)

Procedura de deficit excesiv în cazul României

Pe de altă parte, pentru prevenirea şi corectarea dezechilibrelor macroeconomice, CE a reglementat şi procedura Excessive Deficit Procedure (EDP), o procedură care implică utilizarea a doi indicatori de evaluare a riscurilor de ţară: nivelul deficitelor bugetare şi nivelul datoriilor guvernamentale. Dacă vom analiza stabilitatea economiei româneşti din perioada 2010 – 2017 în conformitate cu procedura EDP, vom constata că aceasta nu a fost afectată nici de deficite bugetare şi nici de datorii guvernamentale excesive. Astfel, nivelul deficitului bugetar a scăzut de la 6,9% în 2010 la 2,2% în 2013 şi nu a mai depăşit pragul critic de 3% din PIB până în 2017. În ceea ce priveşte nivelul datoriei guvernamentale, acesta s-a situat sub pragul critic de 60% din PIB în perioada menţionată, oscilând între 29,7% în 2010 şi 35,1% din PIB în 2017. (3)

Dacă coroborăm acum evaluările precedente, vom constata că România a înregistrat în perioada 2010 – 2017 o creştere economică solidă, această creştere fiind grevată în special de nivelul excesiv al poziţiei investiţionale internaţionale nete (PIIN), un nivel care a depăşit în mod sistematic pragul critic reglementat de CE (-35% din PIB). (4)

Încetinirea din 2018

În acest context, în anul 2018 s-a produs o încetinire a creşterii economice comparativ cu anul precedent (4,1% vs 7,0%), încetinirea fiind generată mai ales de creşterea importurilor de bunuri şi servicii în detrimentul ofertei interne. Această corelaţie negativă între creşterea PIB şi creşterea importurilor de bunuri şi servicii poate fi observată dacă analizăm datele prezentate în continuare.

VM – variabile macroeconomice, pc – preţuri curente, CF – consumul final total, CP – consumul privat, CG – consumul guvernamental, INV – investiţii, EXP – exporturi, IMP – importuri, IN – importuri nete (importuri – exporturi). Sursa: Eurostat. 

Într-adevăr, dacă analizăm datele din tabelul precedent, vom constata că valoarea importurilor nete a crescut în perioada 2017 – 2018 cu 2,7141 miliarde de euro în preţuri constante. Rezultă, deci, că încetinirea creşterii economice din anul trecut a fost determinată de creşterea semnificativă a importurilor nete (68,1%), după ce în anul precedent acestea au scăzut cu 15,5%. Cu toate acestea, dacă comparăm rata creşerii economice din anul trecut înregistrată de România (4,1%) cu cu cea din UE (1,9%) vom constata că nivelul creşterii economice se menţine la un nivel ridicat în comparaţie cu ritmul mediu de creştere al economiilor din UE.

Riscurile la adresa stabilităţii

În ceea ce priveşte riscurile care au afectat stabilitatea economiei româneşti în anul 2018, nivelurile acestora nu au crescut semnificativ comparativ cu anii precedenţi. Astfel, cu excepţia deficitului de cont curent, care a crescut de la -3,2% în 2017 la -4,7% din PIB în 2018 şi a costului unitar al muncii a cărui rată anuală de creştere s-a majorat de la 8,0% în 2017 la 13,1% din PIB în anul trecut, toţi ceilalţi parametrii de stare au înregistrat evoluţii pozitive. (5) Creşterea deficitului de cont curent reprezintă, desigur, un efect al deteriorării competivităţii producţiei destinate consumului intern, precum şi a competivităţii exporturilor. Pentru soluţionarea acestora sunt necesare politici monetare adecvate şi politici guvernamentale pe termen lung care să determine creşterea productivităţii muncii şi a capitalului. În ceea ce priveşte politicile monetare, deprecierea controlată a cursului de schimb al leului practicată de BNR s-a dovedit a fi un instrument deosebit de eficace. Dar acest instrument nu reprezintă o soluţie miraculoasă. În ceea ce priveşte politicile guvernamentale privind creşterea productivităţii muncii, acestea au vizat, pe de o parte, creşterea motivaţiei muncii prin majorarea salariilor şi a pensiilor, respectiv prin reducerea semnificativă a impozitării în scopul atragerii investitorilor străini. Datele prezentate în continuare reflectă eficacitatea acestor opţiuni strategice. Astfel, dacă evaluăm eficacitatea politicilor guvernului român de a stimula creşterea economică pe termen lung prin creşterea salariilor şi a pensiilor, precum şi prin reducerea fiscalităţii , vom constata că efectul acestora a fost benefic: România a înregistrat, după Estonia, cea mai mare creştere economică în perioada 2010 – 2017 comparativ cu celelalte state ex-comuniste care au devenit membre ale UE.

CS – costuri salariale (% din PIB), ITCS – impozite, taxe şi contibuţii sociale (% din PIB), IC – indici de creștere economică în perioada 2010 – 2017 (%) . Sursa: Eurostat.

_____________________________________

Surse:

1. Comisia Europeană. Raportul de ţară privind România, inclusiv un bilanț aprofundat referitor la prevenirea și corectarea dezechilibrelor economice

(https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/2019-european-semester-country-report-romania_ro.pdf).

2. Eurostat (https://ec.europa.eu/eurostat); 3. Ibidem; 4. Ibidem; 5. Ibidem, 6. Comisia Europeană, Raportul de ţară din 2019 privind România, p.4; 7. Eurostat: 8. Comisia Europeană, Raportul de ţară din 2019  privind România, p.4; 9. Ibidem, p.31; 10. Ibidem, p.28; 11. Ibidem; 12. International Monetary Fond (http://www.imf.org); 13. Comisia Europeană, Raportul de ţară din 2019 privind România, p.28; 14. Ibidem, p.25;15. Eurostat: 16. Ibidem.



Facebook

De ce se simte vinovat apărătorul lui Ceaușescu?

Acum câteva zile am văzut la televizor o emisiune interesantă. Două ore s-a discutat o problemă de etică. Mi-am amintit cu nostalgie de primii mei doi ani după terminarea facultății: eram preparator la Universitatea București la etică. Am schimbat domeniul cu sociologia, dar interesul pentru etică mi-a rămas. Am fost ...

Transhumanța, altfel….

Un om, căruia îi cam  plăcea să umble în lung și în lat pentru a se convinge dacă astronomii și fizicienii au avut/sau nu, dreptate atunci când au lansat , în circuitul științific, ideea că pământul ar fi rotund (!?), pre numele său Nea Alecu, a poposit  de vreo cinci ani  în zona Cotroceniului, ...

Conferința despre mediere în contextul programului de master probațiune

În data de 3 decembrie 2019 a avut loc o prelegere despre cum pot fi rezolvate conflictele prin ajungerea la căi amiabile din ambele părți. Vorbind într-un sens mai particular, întrebarea cheie este: Cum pot fi tratate aceste neînțelegeri privind interacțiunile dintre oameni? Conferința a fost desfășurată de către Demaille Bruno, fiind unul dintre ...

O falsă avertizare și minunații ei propagandiști

După cum este cunoscut, România a înregistrat în perioada 2010 – 2018 o creștere economică în termeni reali de 35,1%. Nota bene, aceast nivel al creșterii produsului intern brut (PIB) a fost depășit în UE 28 doar de Irlanda (68%) și de Malta (58%). (1) În acest context, în presa din România și din străinătate ...

O poveste de succes sau un pod prea îndepărtat?

Fără îndoială, decizia  de majorare a deficitului public cu 15,5 miliarde lei (1,5% din PIB) în perioada care a mai rămas până la sfârșitul acestui an reprezintă cea mai mediatizată decizie a noului executiv. Evident, majorarea deficitului bugetului public de la 28,8 miliarde lei (2,8% din PIB), acest nivel fiind atins la sfârșitul lunii ...

Un test pentru viziunea politică a celor doi candidaţi pentru preşedinţie

Peste 10 zile vor fi alegerile prezidenţiale. Alegătorii se aşteaptă ca cei doi candidaţi din turul doi să-şi clarifice viziunile politice pe care vor să le promoveze. Constituţia cere ca preşedintele să nu aibă angajare politică, dar e normal să aibă o viziune politică. Noi, alegătorii, suntem îndreptăţiţi să ştim ce viziuni politice au ...

România deleuziană. Fragmentul XXXIV, despre „Despre democrație în America” ( Tocqueville) într-o citire postmodernă. Lecturi posibile (V)

Tocqueville, autorul: Miza demersului nostru constă în intenția de a-l redescoperi pe Tocqueville, prin „redescoperire” înțelegând ceea ce Foucault enunță ca fiind efortul de a scoate la lumină „efectele analogiei sau de izomorfism care, pornind de la formele actuale ale cunoaşterii,  fac perceptibilă o figură care a devenit neclară sau ...

Publicistică sociologică la Târgul de Carte Gaudeamus

Târgul de Carte Gaudeamus Ediția a XXVI-a se va desfășura în Pavilionul B2 Romexpo, București, în perioada 20-24 noiembrie 2019. Organizatori sunt Radio România și Reading Program. Dl. Oltea Şerban-Pârâu se ocupă de Management Consultant din partea Radio Romania Media Cultural Centre, iar dl. Vladimir Epstein este Honorary Director. Printre evenimentele ...