Romania Sociala logo
Menu

Septimiu Chelcea, Psihosociologie aplicată. Publicitatea. Iași, Editura Polirom, aprilie 2016

autor:   18 April 2016  

Am intenţionat să păstrez un echilibru între ‘cum‘ se fac reclamele vizuale de succes şi ‘de ce’ se procedează astfel. Cu alte cuvinte, mi-am propus să arunc o punte, să stabilesc o legătură solidă între un domeniu de activitate – publicitatea – şi un domeniu de cunoaştere – psihosociologia. Am căutat sprijin pentru această întreprindere deopotrivă în reflecţiile oamenilor de publicitate, în cercetările experimentale şi în teoriile psihosociologice.

Pe cât mi-a fost cu putinţă, am adus în discuţie reclamele vizuale care ne informează şi ne bucură, dar şi reclamele care ne urâţesc viaţa, publicitatea sălbatică ce a invadat România postdecembristă. Am ilustrat textul cu imagini de pe Internet şi din arhiva personală. A scrie despre reclamele vizuale fără a folosi masiv ilustraţia echivalează cu dansul pe sârmă la mare înălţime fără plasă de siguranţă.

Vreau să cred că, răsfoind această carte – nu-mi imaginez că se vor găsi mulţi carem să citească lucrarea pagină cu pagină şi cuvânt cu cuvânt –, oamenii de publicitate vor găsi justificarea psihosociologică a practicii lor, iar psihologii sociali, care nu au scris până acum nicio reclamă, vor îndrăzni să o facă.” (Septimiu Chelcea)

Din cuprins: Reclamă, publicitate, advertising Teorii despre achiziţionarea produselor şi serviciilor Publicitatea este înşelătoare Iniţierea studiilor de psihosociologie a publicităţii în România Vârsta cognitivă, curiozitatea, mirarea şi trebuinţa de cunoaştere Percepţia feţei umane, pareidolia şi smiley face Iluziile şi potenţialul lor publicitar Categorizarea, procesarea şi înţelegerea mesajului publicitar Stimularea creativităţii publicitare Scrierea reclamelor de succes Iconurile publicitare Riscurile utilizării celebrităţilor în publicitate Tipologia umorului publicitar Umorul în publicitate



Facebook

Interviu cu Anemari-Helen Nițu, autoarea volumului „Jurnalul unei mame. Secvențe urbane cu copii, trafic, părinți, teme si altele”

Stimată doamnă Anemari-Helen Nițu, felicitări pentru volumul „Jurnalul unei mame. Secvențe urbane cu copii, trafic, părinți, teme si altele”, Editura CARTEX, 2020, p. 336. Vă rugăm să ne spuneți cum a luat naștere ideea unui asemenea volum? Scrisul este terapeutic pentru mine. Ca și vorbitul. Dar, atunci când vorbim despre lucrurile cu ...

„Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Dosarul Revoluției din 1989″

Semnalăm că astăzi, în data de 26 septembrie 2022, la ora 10.00, în cadrul Amfiteatrului „Ion Heliade Rădulescu” al Bibliotecii Academiei Române, a avut loc lansarea volumului „Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Dosarul Revoluției din 1989 ”. Acest volum a fost elaborat sub coordonarea lui Andrei Ursu și ...

„Criminalitatea violenta: semnificatii si implicatii sociale”

Vă semnalăm disponbilitatea online a volumui Simona Mihaiu (2021) „Criminalitatea violenta: semnificatii si implicatii sociale”, Editura ProUniversitaria in cadrul Bibliotecii Virtuale de Sociologie Mihaiu, Simona. (2021). Criminalitatea violentă: semnificații și implicații sociale. București: Pro Universitaria. - Biblioteca Virtuală de Sociologie Recenzia cartii semmnata de Prof. Univ. Dr. Dan Banciu este disponibila in revista ...

Despre salariul minim în România

O poveste și-o povață Am alimentat recent la o benzinărie, la oră târzie, tocmai când casele erau blocate pentru raportul contabil. Lamentările mele, că în felul acesta, compania își reduce încasările și pierde clienți, au primit un răspuns pe măsură de la angajatul benzinăriei: Pierdem... ce să pierdem!? Că pe noi tot ...

Interviu cu Sorin Mitulescu, coordonatorul volumului „Sociologi în comunism. Inceputurile unei profesii fără statut”

Stimate domnule Sorin Mitulescu, felicitări pentru volumul coordonat de dumneavoastră „Sociologi în comunism. Inceputurile unei profesii fără statut”, Editura Tritonic, 2021. Vă rugăm să ne spuneți cum a luat naștere ideea unui asemenea volum? Cartea se datorează într-o primă instanță pandemiei. În 2020 ar fi trebuit să organizăm o întâlnire a promoției ...

Uneori e bine să te ferești de ideile frumoase

Animalele sunt orientate de necesități. Când le satisfac sunt satisfăcute. Nu știu dacă ele au și starea de fericire.  Omul a creat o lume a idealului.  Ideile frumoase nu se referă la realitate, ci la ceva care nu există, dar ar fi bine dacă ar fi. Ideile frumoase pot deveni idealuri ...

Cum distorsionăm orientarea cercetătorilor

Evaluarea rezultatelor cercetării noastre este vitală pentru noi. Desigur, facem eforturi de a ”descoperi adevărul”. Da, dar cine-l știe? Noi avem o procedură mai practică. Care este impactul ideilor noastre: le receptează ceilalți colegi? le utilizează în activitatea lor?  ei le apreciază? Prestigiul științific este rezultatul produselor noastre. Voi lua cazul ...

Trans-identitarii

O identitate fluidă : Disforie de gen și euforie transgen În pragul începerii unui nou an școlar, am dori să evocăm aici  ideologia trans-identitară și trans-sexuală, o nouă dimensiune a «revoluției neoprogresiste». Ideologia neoprogresistă intervine în favoarea identității de gen. Identitatea de gen presupune că o persoană poate trece de la o ...