Romania Sociala logo
Menu

Septimiu Chelcea, Psihosociologie aplicată. Publicitatea. Iași, Editura Polirom, aprilie 2016

autor:   18 April 2016  

Septimiu Chelcea

Am intenţionat să păstrez un echilibru între ‘cum‘ se fac reclamele vizuale de succes şi ‘de ce’ se procedează astfel. Cu alte cuvinte, mi-am propus să arunc o punte, să stabilesc o legătură solidă între un domeniu de activitate – publicitatea – şi un domeniu de cunoaştere – psihosociologia. Am căutat sprijin pentru această întreprindere deopotrivă în reflecţiile oamenilor de publicitate, în cercetările experimentale şi în teoriile psihosociologice.

Pe cât mi-a fost cu putinţă, am adus în discuţie reclamele vizuale care ne informează şi ne bucură, dar şi reclamele care ne urâţesc viaţa, publicitatea sălbatică ce a invadat România postdecembristă. Am ilustrat textul cu imagini de pe Internet şi din arhiva personală. A scrie despre reclamele vizuale fără a folosi masiv ilustraţia echivalează cu dansul pe sârmă la mare înălţime fără plasă de siguranţă.

Vreau să cred că, răsfoind această carte – nu-mi imaginez că se vor găsi mulţi carem să citească lucrarea pagină cu pagină şi cuvânt cu cuvânt –, oamenii de publicitate vor găsi justificarea psihosociologică a practicii lor, iar psihologii sociali, care nu au scris până acum nicio reclamă, vor îndrăzni să o facă.” (Septimiu Chelcea)

Din cuprins: Reclamă, publicitate, advertising Teorii despre achiziţionarea produselor şi serviciilor Publicitatea este înşelătoare Iniţierea studiilor de psihosociologie a publicităţii în România Vârsta cognitivă, curiozitatea, mirarea şi trebuinţa de cunoaştere Percepţia feţei umane, pareidolia şi smiley face Iluziile şi potenţialul lor publicitar Categorizarea, procesarea şi înţelegerea mesajului publicitar Stimularea creativităţii publicitare Scrierea reclamelor de succes Iconurile publicitare Riscurile utilizării celebrităţilor în publicitate Tipologia umorului publicitar Umorul în publicitate



Facebook

Apariții editoriale: Filip Alexandrescu – Social conflict and the making of a globalized place at Roșia Montană

După cartea de autor „The Midas Touch: Theoretical Essays in Environmental Sociology”[1] (2016), Filip Alexandrescu revine cu a doua carte de autor intitulată „Social conflict and the making of a globalized place at Roșia Montană”[2] (2020). Apărută în colecția de științe psiho-sociale a Editurii ProUniversitaria, volumul aduce o perspectivă nouă ...

O nenorocire nu vine niciodată singură

În condiţiile în care presa autohtonă şi străină popularizează în mod obsesiv şi semidoct doar efectele nocive ale actualei pandemii, liderii politici, liderii de opinie şi ziariştii din ţara noastră par să nu conştientizeze două riscuri „colaterale” care vor afecta în mod dramatic viitorul României. În primul rând, nivelul datoriei guvernamentale ...

Invitație la dezbatere

Stimați colegi, Se pregătește publicarea Vol. X al Istoriei României dedicat perioadei de după al doilea Război Mondial, coordonat de Prof. Vasile Pușcaș. Volumul este dedicat perioadei socialiste și perioadei „tranziției”. Am fost solicitat să elaborez capitolele dedicate proceselor sociale din această perioadă. Capitolele utilizează contribuțiile mai multor colegi din ICCV.   Cu acceptul domnului Vasile ...

Stânga și gândirea critică

Nu abordăm aici social democrația din țările nordice, ca stat protectionist reper. Nu abordăm nici statutul PSD, Partidului Social Democrat din Romania, asociat de opoziție cu ciuma roșie, printr-o tactică de discreditare politică radicală. Ne întrebăm care sunt noile idei de stânga? Ce forme ia gândirea critică a intelectualului din ...

Interviu cu câștigătorul premiului Academiei Române „Henry H. Stahl” în sociologie 2019

Interviu cu Adrian Majuru, căștigătorul premiului Academiei Române, „Henri H. Stahl” în sociologie, pentru cartea „Francisc Iosif Rainer. Biografia unui proiect de viață (1874-1944), 2018, Editura Oscar Print. SS: Bună dimineața și felicitări pentru premiu! Ce înseamnă acest premiu pentru cariera dvs.? A.M.: Înseamnă obligația de a construi pozitiv și mai ales ...

Romii: între ONG-uri și Uniunea Europeană

Ieri a explodat o problemă gravă: șeful unui important clan mafiot a fost asasinat. Îngrijorarea vine din reacția predictibilă: se anunță un adevărat război între grupurile mafiote. Mafioți din diaspora declară că se vor întoarce în România pentru a participa la războiul dintre clanuri. Cele mai multe clanuri sunt ale ...

Explozia reacțiilor complotiste în 2020

Care sunt cele mai răspândite teorii ale complotului ? O anchetă de opinie efectuată de IFOP, pentru Fundația Jean-Jaurès și Conspiracy Watch, în primăvara 2020 și editată de l'Observatoire du conspirationnisme et des théories du complot (site fondat în 2007 de Rudy Reichstadt), a revelat că 26% dintre francezi cred despre ...

Cuvinte noi Ce ne spun ele despre epocă?

Noi și vocabularul Limba este un organism viu care se reinventează în contact cu realitatea ; ea semnifică și interpretează lumea în care trăim. Este fascinant să descoperim într-un dicționar, cum fiecare cuvînt își are propria sa poveste; fiecare cuvânt are o istorie și o arheologie cu straturi suprapuse de sensuri. ...