Romania Sociala logo
Menu

Septimiu Chelcea, Psihosociologie aplicată. Publicitatea. Iași, Editura Polirom, aprilie 2016

autor:   18 April 2016  

Am intenţionat să păstrez un echilibru între ‘cum‘ se fac reclamele vizuale de succes şi ‘de ce’ se procedează astfel. Cu alte cuvinte, mi-am propus să arunc o punte, să stabilesc o legătură solidă între un domeniu de activitate – publicitatea – şi un domeniu de cunoaştere – psihosociologia. Am căutat sprijin pentru această întreprindere deopotrivă în reflecţiile oamenilor de publicitate, în cercetările experimentale şi în teoriile psihosociologice.

Pe cât mi-a fost cu putinţă, am adus în discuţie reclamele vizuale care ne informează şi ne bucură, dar şi reclamele care ne urâţesc viaţa, publicitatea sălbatică ce a invadat România postdecembristă. Am ilustrat textul cu imagini de pe Internet şi din arhiva personală. A scrie despre reclamele vizuale fără a folosi masiv ilustraţia echivalează cu dansul pe sârmă la mare înălţime fără plasă de siguranţă.

Vreau să cred că, răsfoind această carte – nu-mi imaginez că se vor găsi mulţi carem să citească lucrarea pagină cu pagină şi cuvânt cu cuvânt –, oamenii de publicitate vor găsi justificarea psihosociologică a practicii lor, iar psihologii sociali, care nu au scris până acum nicio reclamă, vor îndrăzni să o facă.” (Septimiu Chelcea)

Din cuprins: Reclamă, publicitate, advertising Teorii despre achiziţionarea produselor şi serviciilor Publicitatea este înşelătoare Iniţierea studiilor de psihosociologie a publicităţii în România Vârsta cognitivă, curiozitatea, mirarea şi trebuinţa de cunoaştere Percepţia feţei umane, pareidolia şi smiley face Iluziile şi potenţialul lor publicitar Categorizarea, procesarea şi înţelegerea mesajului publicitar Stimularea creativităţii publicitare Scrierea reclamelor de succes Iconurile publicitare Riscurile utilizării celebrităţilor în publicitate Tipologia umorului publicitar Umorul în publicitate



Facebook

Florin Georgescu, Capitalism și capitaliști fără capital în România

O carte nouă care se va dovedi a fi una fundamentală pentru gândirea românească. Paradigma tradițională a unei economii de piață liberă, deși cu imperfecțiunile ei, este înlocuită cu o nouă paradigmă a economiei societății românești actuale, ”capitalism fără capital”, cu implicațiile ei pentru înțelegerea întregii societăți. Dragi sociologi, nu este o carte ...

Cum ne vede Occidentul

Este surprinzător că nu putem găsi prea multe analize globale ale României în această perioadă de tranziție. Încă de la începutul anilor 90 am încercat să avertizez asupra riscurilor unei tranziții prost construite, dar adesea m-am simțit singur. Dar cum percep specialiștii occidentali tranziția în țările noastre ? Mărturisesc, am avut ...

Neoliberalism și șocul civilizațiilor

Fukuyama și Huntington Doi autori și două cărți majore au marcat percepția generației noastre despre noua ordine mondială. Este vorba de Francis Fukuyama : The End of History and the last Man (1992) și de Samuel Huntington : The Clash of Civilisations and the Remaking of World Order. 1996.  Fukuyama anunța universalizarea pieții libere ...

O evoluție sintetică a căutării ”ADEVĂRULUI” Ne-am eliberat de paradigma ”Agamiță Dandanache”?

Ieri am fost șocat, nu numai eu, de ceea ce mulți au etichetat ca ”bâlciul” de la Parlament.  În minte mi-a venit o istorie a eforturilor omenirii de a ajunge la adevăr. Prima fază. În antichitate, grecii au inventat logica, regulile gândirii corecte. Ei au crezut că logica este instrumentul de ...

Lansare de carte. Elena Olariu și o nouă înțelegere a spațiului privat în secolul al XIX-lea

Onorată comunitate academică, dragi colegi și dragi cititori,   vă anunțăm că au apărut două cărți semnate de istoricul de artă Elena Olariu, lucrări care sunt dedicate civilizației românești: ”Boieri și aristocrați români în secolul al XIX-lea” (studiu de mentalitate și moravuri în spațiu privat), respectiv ”Stil de viață aristocratic românesc ...

Migrație, integrare, dezintegrare

Cum sociologia este analiza stării nației dar și a timpului prezent, am dori să ne oprim puțin asupra problemelor legate de migrație. De ce migrația? Pentru că problema națională, ecologia și  migrația fac parte din cele trei mari evenimente care agită astăzi planeta. România se confruntă și ea cu aceste ...

În cercetarea sociologică, o fotografie valorează cât o mie de statistici

Imaginea foametei din Sudanul de Sud: vulturul pândind un copil care s-a prăbușit în drum spre Centrul de hrănire ONU (Fotografie realizată de jurnalistul sud-african Kevin Carter, publicată în The New York Times, pentru care a primit Premiul Pulizer în 1993) În urmă cu aproape 50 de ani, jurnalista și scriitoarea ...

Impactul creșterii prețului la energie electrică, gaze, apă asupra bugetului familiilor

Traiul decent poate fi descris ca situația în care o familie își poate permite o alimentație echilibrată și sănătoasă, îmbrăcăminte și încălțăminte noi din magazine de specialitate, de a dispune de o locuință care oferă adăpost și siguranță, locuința să fie mobilată și echipată cu aparate electrocasnice în stare bună ...