„Am intenţionat să păstrez un echilibru între ‘cum‘ se fac reclamele vizuale de succes şi ‘de ce’ se procedează astfel. Cu alte cuvinte, mi-am propus să arunc o punte, să stabilesc o legătură solidă între un domeniu de activitate – publicitatea – şi un domeniu de cunoaştere – psihosociologia. Am căutat sprijin pentru această întreprindere deopotrivă în reflecţiile oamenilor de publicitate, în cercetările experimentale şi în teoriile psihosociologice.
Pe cât mi-a fost cu putinţă, am adus în discuţie reclamele vizuale care ne informează şi ne bucură, dar şi reclamele care ne urâţesc viaţa, publicitatea sălbatică ce a invadat România postdecembristă. Am ilustrat textul cu imagini de pe Internet şi din arhiva personală. A scrie despre reclamele vizuale fără a folosi masiv ilustraţia echivalează cu dansul pe sârmă la mare înălţime fără plasă de siguranţă.
Vreau să cred că, răsfoind această carte – nu-mi imaginez că se vor găsi mulţi carem să citească lucrarea pagină cu pagină şi cuvânt cu cuvânt –, oamenii de publicitate vor găsi justificarea psihosociologică a practicii lor, iar psihologii sociali, care nu au scris până acum nicio reclamă, vor îndrăzni să o facă.” (Septimiu Chelcea)
Din cuprins: Reclamă, publicitate, advertising ■ Teorii despre achiziţionarea produselor şi serviciilor ■ Publicitatea este înşelătoare ■ Iniţierea studiilor de psihosociologie a publicităţii în România ■ Vârsta cognitivă, curiozitatea, mirarea şi trebuinţa de cunoaştere ■ Percepţia feţei umane, pareidolia şi smiley face ■ Iluziile şi potenţialul lor publicitar ■ Categorizarea, procesarea şi înţelegerea mesajului publicitar ■ Stimularea creativităţii publicitare ■ Scrierea reclamelor de succes ■ Iconurile publicitare ■ Riscurile utilizării celebrităţilor în publicitate ■ Tipologia umorului publicitar ■ Umorul în publicitate