Fosta directoare a Institutului de Demoscopie din Allensbach (Germania), profesoara Elisabeth Noelle-Neumann (1916-2010), a formulat ipoteza „Spirala tăcerii” (germ. Schweigespirale; engl. The spiral of silence) în 1974, în efortul de a explica victoria surprinzătoare a Partidului Creştin Democrat (CDU) în alegerile din Germania Federală, în 1965. Câştigarea alegerilor de către CDU a invalidat predicţia sondajelor preelectorale, care atribuiau victoria Partidului Social Democrat (SPD). S-a crezut că „mobilizarea de ultimul minut” a simpatizanţilor CDU a dus partidul la victorie. Elisabeth Noelle-Neumann a propus o altă explicaţie: simpatizanţii CDU, în situaţia în care percepeau că majoritatea electoratului este de partea SPD, s-au abţinut să declare public opţiunea lor de vot. Aceeaşi dinamică a alegerilor electorale din Germania Federală s-a observant şi în 1972.
Ca
teorie propriu-zisă, „Spirala tăcerii” apare odată cu publicarea lucrării Die Schweigespirale: Öffentliche Meinung –
unsere soziale Haut, 1980 (Opinia
publică – epiderma noastră socială) şi a dobândit notorietate prin
traducerea cărţii în limba engleză, la Editura Universităţii din Chicago, unde
autoarea fusese invitată în toamna anului 1980 ca visiting professor. Cartea fondatoare a teoriei „Spirala tăcerii” a
fost tradusă în limba română în anul 2004. Această teorie descrie şi explică
procesul de formare şi extindere a opiniei publice, susţinând că persoanele
care percep că sunt în minoritate, resimţind o presiune din partea celorlalţi,
se asociază opiniei majoritare sau tac, nu îşi mai exprimă propriile păreri.
Elisabeth Noelle-Neumann a pornit în cercetarea formării noilor opinii de la
următoarea asumpţie: „Ceea ce poate fi pus în evidenţă empiric din observarea
mediului (care opinii câştigă sau, dimpotrivă, pierd teren), din reacţiile
individului la propriile observaţii (exprimarea hotărâtă a propriilor opinii
sau păstrarea precaută a tăcerii), cu alte cuvinte, acel ceva ce, în cazul
majorităţii oamenilor, poate fi considerat teamă de izolare ne conduce la
formularea unei definiţii operaţionale a opiniei publice: acele opinii asupra
unor teme controversate pe care le poţi exprima
public fără a te izola”
(Noelle-Neumann, 1980/2004, pp. 84-85).
Teoria,
numită metaforic „Spirala tăcerii”, asertează că, în societăţile democratice,
în care opiniile sunt diseminate prin mass-media, „punctele de vedere percepute
a fi în minoritate vor fi excluse de către o tendinţă tot mai puternică de
autocenzură, astfel că opiniile majoritare dobândesc o atenţie crescută şi o
legitimare în discursul maselor” (Glynn, Hayes, Shanahan, 1997, p. 453).
Observăm că în formarea opiniei publice – conform acestei teorii – se face apel
la o serie de procese psihosociale: diseminarea opiniilor în societate,
percepţia climatului opiniei, autocenzura, ignoranţa pluralistă.
Teoria
formulată de Elisabeth Noelle-Neumann se înscrie, deci, în dimensiunea
psihosociologică de abordare a opiniei publice. Această teorie relevă rolul
mass-media ca factor de schimbare a opiniilor, atitudinilor şi
comportamentelor. Teoria „Spirala tăcerii” se bazează „pe patru premise
diferite, la care se adaugă o a cincea, care se referă la asocierea celorlalte
patru: 1) Societatea face uz de ameninţarea cu izolarea faţă de indivizii
devianţi; 2) Indivizii simt permanent teama de izolare; 3) Din teamă de
izolare, indivizii încearcă permanent să estimeze care este climatul opiniilor;
4) Rezultatul estimării le influenţează comportamentul mai ales în public, în special
prin manifestarea sau ascunderea unor opinii, de exemplu prin exprimare verbală
sau tăcere; 5) Cea de-a cincea premisă le pune în legătură pe celelalte patru,
explicând prin intermediul lor formarea, susţinerea şi modificarea opiniei
publice” (Noelle-Neumann, 1980/2004, p. 258).
Trebuie precizat că termenii „a vorbi” şi „a tăcea” au, în contextul acestei teorii, un înţeles larg, incluzând declaraţii verbale, eventual răspunsuri la întrebările din chestionarul sondajului de opinie, dar şi a purta insigna partidului cu care simpatizezi, a ţine la vedere ziarul care exprimă ideologia la care ai aderat, a purta blugi şi plete – cum făceau tinerii din România şi din celelalte ţări din „Blocul de Est” prin anii 1960-1970 – sau fular lung portocaliu şi barbă scurtă – precum contestatarii regimului Iliescu după evenimentele din Decembrie ’89. Aşadar, teoria „Spirala tăcerii” prevede: „Dacă o persoană crede că propria opinie coincide cu opiniile aflate în declin, este mai puţin înclinată să o exprime public. Drept rezultat, opiniile percepute drept dominante devin şi mai puternice, în timp ce declinul celorlalte se accentuează” (McQuail, Windahl, 1982/2001, p. 101). Mass-media are un rol central în percepţia opiniei publice şi dacă „mass-media exprimă un punct de vedere dominant, la care se adaugă sprijinul tot mai puţin pronunţat din partea reţelelor interpersonale pentru punctele de vedere alternative; rezultă o ‘spirală a tăcerii’: creşte numărul celor care împărtăşesc opinia dominantă; concomitent, creşte numărul celor care nu mai reuşesc să dea glas opiniilor diferite (McQuail, Windahl, 1982/2001, p. 102).
Profesoara
Elisabeth Noelle-Neumann consideră că mass-media reprezintă unul dintre cei doi
factori care influenţează percepţia indivizilor asupra climatului opiniei.
Celălalt factor este reţeaua de relaţii interpersonale. Percepţia indivizilor
asupra opiniilor celorlalţi nu este totdeauna acurată, exactă. În primul tratat
de psihologie socială bazat pe cercetări experimentale, profesorul american
Floyd H. Allport (1924) a atras atenţia asupra iluziei, a impresiei greşite pe
care se fondează opinia publică, şi anume asupra faptului că oamenii, în mod
spontan, nu îşi dau seama ce gândesc şi ce simt ceilalţi în legătură cu o
anumită problemă. A numit acest lucru „ignoranţă pluralistă”.
Ignoranţa pluralistă
Situaţia în care un individ renunţă
la exprimarea în public a propriei opinii pentru că apreciază că ceilalţi au o
opinie contrară se numeşte „ignoranţă pluralistă”. Termenul ca atare a fost
utilizat pentru prima dată în anul 1931 de către Daniel Katz şi Floyd H. Allport într-un studiu cu tema
atitudinii studenţilor de respingere a rasismului în campusul Universităţii Syracuse. Daniel Katz şi
Richard L. Schanck (1938) au verificat prin studii concrete autenticitatea
acestui fenomen. Interesul pentru studiul fenomenului ignoranţei pluraliste a
renăscut după 1970, rolul acestui fenomen fiind relevat în desfăşurarea
relaţiilor interrasiale, comportamentului prosocial, politicii internaţionale,
comportamentului de vot, corectitudinii politice etc. De curând, ignoranţa
pluralistă a atras atenţia teoreticienilor din domeniul managementului. James D. Westphal şi Michael K. Bednar (2005), de exemplu, au arătat că ignoranţa pluralistă are
consecinţe negative în luarea deciziilor strategice de către conducea
organizaţiilor cu performanţe reduse. Din punct de vedere psihosociologic,
ignoranţa pluralistă constituie una dintre explicaţiile efectului „Persoana a
treia” (despre care am scris în România
Socială din 9.07.2019).
În
rediscutarea teoriei „Spirala tăcerii” interesează cum intervine „pattern-ul falsei credinţe” în
construirea opiniei publice. Nu de puţine ori, oamenii operează cu o lume
falsă: ei pot percepe opinia majorităţii ca fiind opinia minorităţii şi,
viceversa, opinia minorităţii ca opinie a majorităţii. În 1972, Charles Korte a
introdus distincţia dintre „ignoranţa pluralistă absolută”, care vizează
percepţia incorectă a opiniei modale (opinia celor mai mulţi) şi „ignoranţa
pluralistă relativă”, ce se referă la percepţia inexactă a distribuţiei
opiniilor. Sigur, nu putem pretinde nimănui să evalueze în mod spontan cu
precizie cât la sută dintr-o populaţie se pronunţă „pentru” şi cât la sută
„contra” într-o problemă controversată. Putem însă să sperăm ca oamenii să aibă
o percepţie corectă asupra opiniei modale (ce poziţie adoptă cei mai mulţi).
Totuşi, lucrurile nu se petrec totdeauna aşa. În percepţia acţiunilor, ideilor şi
credinţelor altora. apar nu de puţine ori erori sistematice, acceptate social.
Profesorul de sociologie Hubert J. O’Gorman spune: „Ignoranţa pluralistă nu
este ignoranţă în sensul comun al necunoaşterii. Din contră, ea este
cunoaşterea incorectă a altora, dar care este considerată corectă” (O’Gorman,
1975, p. 313)
Fenomenul
numit „ignoranţa pluralistă” a fost abordat atât de psihologi, care şi-au
centrat cercetările asupra caracteristicii de „ignoranţă” a opiniei, date fiind
particularităţile procesării informaţiei, atribuirile şi motivaţiile, cât şi de
sociologi, care au studiat mai mult cealaltă dimensiune a fenomenului,
caracteristica „pluralistă”, împărtăşirea percepţiei greşite de către un număr
mare de persoane. În această perspectivă, ignoranţa pluralistă constituie un pattern cognitiv, un set de propoziţii
false despre individ şi societate, care sunt acceptate social ca adevărate.
Pornind de la aceste idei, Jacob Shamir şi Michael Shamir redefinesc opinia
publică în contextul ignoranţei pluraliste: „Opinia publică este un concept
multidimensional, care încorporează atitudini, ca şi percepţia distribuirii
opiniilor, dar şi alte elemente, precum expectaţii despre dezvoltările
viitoare, exprimări ale opiniilor şi diferite tipuri de comportamente” (Shamir,
Shamir, 1997, p. 229). Între elementele constituente ale opiniei publice
există, de cele mai multe ori, o sincronizare; ignoranţa pluralistă introduce
însă o discrepanţă, o divergenţă între opinia majoritară actuală şi percepţia
ei. Rămân de explicat sursele acestei discrepanţe. Să revenim însă la teoria
„Spirala tăcerii”.
Evaluarea teoriei
Această
teorie are merite incontestabile: contribuie semnificativ la explicarea
procesului de formare a opiniei publice şi la înţelegerea naturii acesteia,
arată în ce constă rolul mass-media în emergenţa opiniei publice, propune o
viziune inedită asupra opiniei publice ca proces interactiv, nu ca ceva dat,
sugerează modalităţi de rafinare a metodologiei sondajelor de opinie publică.
În afară de Europa şi America de Nord, teoria „Spirala tăcerii” a fost
verificată şi în alte contexte socioculturale: în Asia de Est, de exemplu.
Chiar
dacă, aşa cum aprecia David J. Kennamer (1990, p. 393), teoria „Spirala
tăcerii” este „una dintre cele mai influente teorii actuale ale formării
opiniei publice”, i se pot reproşa totuşi unele fisuri, sintetizate astfel:
„Prima întrebare este dacă ziariştii pot fi reprezentativi pentru opinie şi
dacă este legitim să fie consideraţi ca un fel de «aleşi ai poporului», iar
funcţia socială a instituţiilor comunicării de masă ca echivalentă cu funcţiile
instituţiilor reprezentative ale statului de drept. În al doilea rând, din
faptul că ziariştii au opinii politice – ca toţi cetăţenii – nu rezultă că
practica jurnalistică poartă în mod necesar amprenta unui angajament politic.
Aceasta ar exclude cu totul obiectivitatea sau, mai exact spus, neutralitatea
comunicatorilor. În al treilea rând, spaţiul comunicării nu poate fi confundat
cu spaţiul politic […]. În al patrulea rând, teoria spiralei tăcerii implică
ipoteza că mass-media s-a substituit grupurilor de referinţă […]. Modelul nu ia
în considerare faptul că procente semnificative de indivizi nu au opinii în
multe chestiuni şi atunci «tăcerea» este consecinţa lipsei de opinie, şi nu
neapărat a fricii de izolare” (apud Drăgan,
1996, p. 288).
Unele
cercetări empirice au arătat că oamenii încearcă să evite izolarea şi se abţin
să-şi exprime opiniile personale când percep că opinia majorităţii este
contrară opiniei lor, dar că se tem mai degrabă de izolarea faţă de membrii
familiei, decât de izolarea socială, în abstract, şi că exprimarea opiniilor individuale pozitive
despre acţiunile afirmative nu este afectată de spirala tăcerii (May et al., 2001).
Metaanaliza
unui număr de 17 studii care testau ipoteza „Spirala tăcerii”, reprezentând tot
atâtea anchete de teren efectuate în şase ţări şi cuprinzând peste 9500 de
persoane, a condus la concluzia că, „Pe ansamblu, corelaţia dintre percepţia
suportului opiniei şi dispoziţia de a vorbi deschis despre propria opinie este
pozitivă” (Glynn, Hayes, Shanahan, 1997, p. 460). Din 25 de teste, 19 au arătat
o corelaţie pozitivă, trei au pus în evidenţă o corelaţie negativă şi trei o
corelaţie zero. Corelaţia este, totuşi, foarte redusă (media coeficienţilor r = 0,054, la un interval de încredere
de 95%). Carroll J. Glynn, Andrew F. Hayes şi James Shanahan au verificat şi
separat corelaţiile dintre percepţia „suportului actual” şi dispoziţia de a
vorbi deschis despre propria opinie, pe de o parte, şi dintre percepţia
suportului în viitor şi dispoziţia de a vorbi deschis despre propria opinie.
Chiar dacă în prezent oamenii percep că sunt în minoritate, convingerea că în
viitor vor fi majoritari îi va determina să vorbească deschis despre opiniile
lor? Pentru percepţia suportului actual, 16 corelaţii au fost pozitive, patru
negative şi patru corelaţii au fost zero (arătând lipsa oricărei corelaţii). Și
de această dată valoarea medie a coeficientului de corelaţie Pearson în cele 24
de corelaţii a fost foarte mică (r =
0,048, la un interval de încredere de 95%). În ceea ce priveşte „suportul
viitor”, metaanaliza a condus către aceeaşi concluzie: există o corelaţie, dar
ea este redusă (media coeficienţilor r =
0,053, la intervalul de încredere de 95%). Din 12 corelaţii testate, opt au
fost pozitive, două negative şi două nule. Aceste rezultate i-au determinat pe
cei trei profesori de la Universitatea Cornell (SUA) să conchidă că „suportul
perceput” al opiniei influenţează, dar într-o măsură mică, dispoziţia de a
vorbi cu francheţe despre propriile opinii.
În concluzie, se poate spune că oamenii observă mediul lor de viaţă, inclusiv opiniile altora, cu ajutorul a două perechi de ochelari: ochelarii proprii şi ochelarii mass-media. Pentru că experienţa proprie (observarea directă) are limite spaţio-temporale, rămâne de neocolit apelul la observaţia indirectă, la ochelarii mass-media. În unele cazuri, cum sunt problemele environmentului (mediului), subnutriţia în lume, starea de fericire a societăţilor, tratatele internaţionale şi atâtea altele, informaţiile din mass-media sunt cele mai importante, dacă nu singurele de care dispune publicul. Aşadar, ochelarii presei sunt cei mai puternici.
Spirala tăcerii în era digitală
Teoria
despre influenţa mass-media asupra opiniei publice datorată profesoarei
Elisabeth Noelle-Neumann a fost conceptualizată şi confirmată de numeroase
cercetări empirice în contextul social în care mijloacele de comunicare în masă
se limitau la ziare, reviste, cărţi, radio, televiziune şi cinema.
Apariţia
internetului a lărgit considerabil posibilităţile de informare pe toate
meridianele Terrei. Publicul nu mai este divizat în două categorii şi cu greu
se mai poate vorbi în prezent de o opinie „majoritară” şi o opinie a
minorităţii. Sunt numeroase publicuri, formate în funcţie de sursa
informaţiilor. Se pune firesc întrebarea dacă mai funcţionează spirala tăcerii
azi, în era digitală. Profesorii
Christiane Elderrs şi Pablo Porten-Cheé din Departamentul de comunicare şi
studii media al Universităţii din Düsseldorf sugerează că, în condiţiile
schimbării environmetului mass-media, „ar trebui revizuite cele trei componente
ale teoriei ’Spirala tăcerii’: conceptele de ‘consonanţă’, ‘monitorizare a
opiniei publice’ şi ‘exprimare a opiniei în public’. Cea mai dezbătută premisă
în cercetarea spiralei tăcerii este consonanţa. Aceasta se impune a fi
revizuită în contextual comunicării online, care extinde şi diversifică accesul
la informaţii. Deoarece consensul are consecinţe asupra selectivităţii
audienţei, revizuirea teoriei trebuie să includă şi conceptele de monitorizare
a opiniilor prin mass-media, şi cel de exprimare a opiniilor” (Elderrs,
Porten-Cheé, 2016, p. 93).
Consider argumentaţia celor doi profesori
de la Universitatea din Düsseldorf ca fiind pe deplin convingătoare. În era
digitală s-a extins nu numai „journalistic
media”, ci şi „non–journalistic” online media. În timp ce
mass-media jurnalistică se subordonează normelor profesionale, fapt ce conduce
la o anunumită co-orientare a mesajelor, conţinutul non-jurnalistic media este
dat de preferinţele subiective ale celor care produc mesajele. Se ajunge astfel
la un anumit grad de consonanţă a conţinutului în mass-media jurnalistică, fapt
ce este puţin probabil în mass-media non-jurnalistică. Totuşi, diversitatea
conţinuturilor în mass-media non-jurnalistică are anumite limite date de
„paradoxul comunicării online”: cu cât conţinutul comunicării este mai
diversificat, cu atât mai redus este repertoriul individual (Mutz, Young,
2011). Paradoxal, în loc să se lărgească, repertoriul persoanelor care comunică
online se restrânge, pentru că oamenii selectează acele informaţii care sunt în
acord cu opiniile lor. Are loc o „selecţie subiectiv-consonantă”, care îi face
să creadă că opinia lor este împărtăşită de mulţi alţii. Consecinţa: nu se mai
tem de izolare şi îşi exprimă public opiniile.
Aşa cum conchid profesorii Christiane Elderrs şi Pablo Porten-Cheé (2016, p.99),cercetările empirice despre comunicarea online şi influenţa mass-media asupra opiniei publice susţin teoria „Spirala tăcerii” ca o teorie cu rang mediu de generalitate. Se impune continuarea cercetărilor centrate pe fiecare componentă a acestei teorii şi adâncirea perspectivei macro asupra opiniei publice.
______________________________
Bibliografie
Drăgan, Ioan (1996). Paradigme ale comunicării de masă.
Bucureşti, Casa de Editură şi Presă “Şansa” S.R.L.
Elderrs,
Christiane, Porten-Cheé, Pablo (2016). „The spiral of silence revisited”, în Vowe, Henn (eds.).
The Evolution Politcal Communication in the Online World. Theoretical
Approaches and Research Designs. (pp. 88-102). New York, Routledge.
Glynn, Carroll J., Hayes, Andrew F.,
Shanahan, James (1997). „Perceived support for one’s opinions and willingness
to speak out: A meta-analysis of survey studies on the “spiral of silence”, Public Opinion Quarterly, 61, 3, pp.
452-463.
Katz,Daniel,Allport, Floyd
H. (1931) „Students’ attitudes: A report of the Syracuse University
reaction study”, Syracuse, NY, Craftsman Press.
Katz,
Daniel, Schanck, Richard L. (1938).
Social Psychology. New York,
Wiley.
Kennamer, David J. (1990).
„Self-serving biases in perceiving the opinions of others”, Communication Research, 17, 3, pp.
393-404.
Korte, Charles (1972). „Pluralistic
ignorance about student radicalism”, Sociometry,
35, 4, pp. 576-587.
McQuail, Denis, Windahl, Sven [1982]
(2001). Modele ale comunicării pentru
studiul comunicării de masă. Bucureşti: Editura Comunicare.ro.
Moy, Patricia, Domke, David, Stamm,
Keith (2001).„The spiral of silence
and public opinion on affirmative action”, Journalism and Mass Communication
Quarterly, 78, 1, pp. 7-25.
Mutz, Diana C, Young, Lori (2011) „Communication and public
opinion: Plus ça change?”, Public Opinion
Quarterly, 75,
5, pp. 1018-1044.
Noelle-Neumann, Elisabeth [1980]
(2004). Spirala tăcerii. Opinia publică –
învelişul nostru social. Bucureşti,
Editura Comunicare.ro.
O’Gorman, Hubert J. (1975). „Pluralistic ignorance and white
estimates of white support for racial segregation”, Public Opinion Quarterly, 39, 3, pp. 313–330,
Shamir, Jacob, Shamir, Michael
(1997). „Pluralistic ignorance across issues and over time”, Public Opinion Quarterly, 61, 2, pp.
227-260.
Westphal, James D., Bednar, Michael K. (2005). „Pluralistic ignorance in corporate
boards and firms’ strategic persistence in response to low firm performance”, Administrative Science Quarterly, 50, 2,
pp. 262-298.
____________________________________________________________
Din volumul „Opinia
publică. Persuasiune şi manipulare”, în curs de apariţie la Alexandria
Publishing House.