Romania Sociala logo
Menu

PE MARGINEA UNUI COMENTARIU DIN 1973 DESPRE „SOCIOLOGUL DE ÎNTREPRINDERE”. O DISCUȚIE CU ADRIAN DINU RACHIERU.

autor:   18 November 2024  

  1. D-le Rachieru, probabil că puțini dintre cei care vă urmăresc preocupările din prezent știu că în urmă cu 50 de ani erați „sociolog de întreprindere”. Cum v-ați simțit în această postură, ca primă experiență profesională după terminarea studiilor?

– Da, trecut-au cinci decenii și mai bine! Da fapt, din 1971, când, prin repartiție guvernamentală am „aterizat” la CEIL-ul timișorean. Sperând, recunosc, că voi obține o negație pentru a reveni pe meleaguri bucovinene. Suceava, din păcate, nu figura pe lista ofertelor. Locuri erau, însă, berechet, seria noastră (a doua, după reluarea învățământului sociologic) număra vreo 47 de absolvenți; toate marile întreprinderi, îndeosebi cele bucureștene, cereau sociologi (văzuți ca specialiști-magicieni, rezolvând peste noapte marile probleme: fluctuație, navetism, integrare, urbanizare etc.). Deh, sociologia devenise, printr-o decizie politică la înalt nivel, o disciplină „la modă”. Iar noi eram neobrăzat de tineri și neștiutori.

Pot zice că acea „primă experiență profesională” nu m-a traumatizat. Dimpotrivă. Am avut șefi luminați, omenoși, doritori să învețe și ei; dar problemele ca atare grevau, în pofida retoricii triumfaliste, prin instituționalizarea precară a disciplinei. Și asupra lor, dincolo de situația concretă a unora sau altora, încercam să reflecte. Debutam cu un articol în Viitorul social (nr. 3/1973), punând sub lupă soarta sociologilor „de întreprindere”.

  1. Ce vă mai amintiți despre patologia socială a întreprinderii industriale din acea perioadă ?

– Sincer, nu prea îmi amintesc. Ar trebui, probabil, să recitesc micile mele articole din anii de început: vreo trei în Viitorul social (ultimul, din nr. 2/1976, era despre navetism ca „al treilea mediu de viață”), altele în Era Socialistă, de oarece ecou. Binevoitorii, ușor îngrijorați, îmi șopteau că ar fi fost menționate pe la Europa liberă. Fără consecințe. Cert, aveau o tentă criticistă (cât se putea), ambalată într-un descriptivism plat, racordat, inevitabil, „mărețelor realizări”, cu citate alese pe sprânceană. Cu toții, aproape, îndoctrinați și împăcați cu „mitul situației ireversibile”. Dar nu și cu statutul nostru profesional, neoficilizat…

  1. Ce ați reușit să faceți în calitate de sociolog de întreprindere și ce experință ați acumulat în această calitate ?

– Mare brânză n-am făcut, chit că mi-am luat misia în serios. Anchete, studii de uz intern, zăcând în închisoarea sertarelor, cursuri cu maiștrii (vizând competențele psiho-sociale în actul conducerii), eu însumi trecând pe la CEPECA. Dar ne ciocneam de blocaje și dezinteres (mascat lozincard), de ignoranță și deturnări, pentru mulți colegi funcționând – se știe – „descurcăreala”. Încât, fără regrete, prin 1975 am părăsit întreprinderea (trecută prin reorganizări, devenită IPL) și am ajuns la un Institut de cercetări, de profil medical, aprofundând, de voie, de nevoie, sociologia medicinei.

  1. De ce credeți că Universitatea nu reușea să-și pregătească absolvenții de sociologie pentru cerințele locurilor de muncă la care erau repartizați aceștia?

– N-ar fi corect să acuz, privind în urmă, Secția de Sociologie. Profesorii noștri învățau, la rându-le, „din mers”, încercau să se informeze pe apucate. Să nu uităm, Sociologia abia fusese reabilitată (decembrie 1965), „erou fondator” fiind considerat Miron Constantinescu, el însuși recuperat în ierarhia de partid, după o lungă interdicție. Hiba era, cred, în altă parte; cei care ne primeau, aruncați „pe piață” fiind, nu prea știau despre ce e vorba. Reprezentam o profesie fără statut! Dintr-un profesionist de lux, sociologul devenea un ins decorativ, inutil, dirijat, pentru a-și salva supraviețuirea, spre alte sarcini. Plus slaba coeziune și interacțiune a acelor generații de pionierat, departe de a (se) constitui într-o „comunitate a sociologilor”. Plus firava producție sociologică (calitativ judecând, ca relevanță științifică), puținul interes pentru profesionalizarea continuă, pierderile, nu puține, prin părăsirea profesiei.

  1. Ce ecou a avut acel articol publicat de dv în 1973 în revista Viitorul social?

– Primul articol apărea, repet, în nr. 2/1973 al Viitorului social, urmat de o a doua parte (nr. 2/1974), tot acolo. Textele au fost publicate fără intervenții cenzoriale, dar nici n-au provocat mari reacții. Eu speram într-o posibilă dezbatere, fie și anemică. N-a fost să fie! Liantul sociologic nu prea funcționa în comunitatea noastră (răzlețită), altele erau temele de căpătâi, triumfalismul surclasa orice demers amputând funcția critică a Sociologiei (cea mai importantă!). Încât, devenind apologetică, sociologia era o anexă propagandistică. Pricină pentru care am și „dezertat”, virând spre critica literară. O primă haltă avea ca bornă anul 1983, adunând, în Orizontul lecturii, eseuri de Sociologia literaturii. Deci, nu sunt chiar un „trădător”.

Din păcate, Sociologia (excomunicată, intrată în hibernare, resuscitată, reabilitată și „repornită”, după vorba lui Z. Rostás), pendulând între entuziasm și dezamăgire, rămâne, și azi, o prezență modestă, decidenții (politici) fiind dezinteresați de o expertiză calificată, de la tematica macro la chestiunile microsociale, prin evaluarea grijulie a consecințelor.

  1. Care ar mai fi astăzi statutul și rolul unui „sociolog de întreprindere”? Ar mai fi el util, ar mai reprezenta un debușeu profesional pentru absolvenții de sociologie / psihologie?

– Habar n-am. În societatea mediatică, altele sunt ofertele și atracțiile. Ar fi utili, desigur, dar noilor absolvenți, inserați în câmpul muncii, nu prea le surâde ideea. Și nu e vorba de credibilitatea disciplinei, de valoarea ei „de piață” sau de viabilitatea profesiei. Ci de vizibilitate. Poate că o largă investigație sociologică asupra Sociologiei românești, după ani de tatonare, ne-ar lămuri. Cert, marele ei potențial (raționalizare, eficientizare) este subutilizat, noi iubind cârpeala și lăutărismul, fără angajamente și proiecte pe termen lung, urmărite cu tenacitate, făcând din avalanșa problemelor sociale, prin consiliere calificată, probleme sociologice, rezolvabile. Or, înnămoliți în ideologia wokismului (veritabil „prostologhicon”), în plin dezmăț mediatic, printre atâția „păreriști”, opinioniști, lobbyști etc., când falsa sociologie se lăbărțează pe toate canalele, ce ar trebui să facă sociologii? Să așteptăm obștescul sfârșit al wokecultismului? Alain Touraine ne sfătuia demult, cumva poruncitor: sociologii ar trebui să se scoale devreme! Altfel spus, să se trezească primii…

Meterialul publicat în anul 1973 în revista Viitorul social este disponibil pentru a fi descarcat aici:



Facebook

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

Ne cerem scuze: de ce?

Cine se scuză se acuză.Proverb românesc Întradevăr, cine se scuză își recunoaște vinovăția pentru ofensarea (jignirea, insultarea, înjosirea, defăimarea) intenționată sau neintenționată a unei persoane sau a unei colectivități, faptă sancționabilă moral și/sau judiciar. Tot atât de adevărat este că vinovăția recunoscută se soldează, de cele mai multe ori, cu iertarea ...

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Politețea în comunicarea interpersonală verbală

Vorba dulce mult aduce! Proverb românesc Este politicos să îți alegi cu grijă cuvintele și să le rostești cu tonul potrivit situației și statutului tău social. Politețea se învață la fel ca operațiile matematice: mai întâi cele de bază (adunarea, scăderea, înmulțirea și împărțirea), apoi cele mai complicate (extragerea rădăcinii pătrate, ridicarea ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...

O nouă perspectivă asupra pensiilor ocupaționale pentru militari și polițiști

Un grup de cercetători format din Răzvan Hoinaru, Radu Petre, Daniel Nițoi, Florentina Marin și Jahara Matisek propune un model inovator pentru pensiile ocupaționale destinate personalului militar și polițienesc din România. Acest demers vine într-un moment important pentru sistemul de pensii și are potențialul de a genera discuții semnificative în ...

Trump, campion în comunicare

Trump. Scurtă lectură psihologică: O profeție auto-împlinită  Donald Trump este o celebritate. El stârnește senzație și când se însoară și când divorțează. El stârnește atenție și când face o mare afacere, și când face un mare faliment. S-a născut într-o familie bogată; tatăl său a fost  milionar, Dar el fiul a ...

Toxicitatea aroganței

Aroganța, lăudăroșenia și supraestimarea abilităților noastre reflectă mai degrabă stima de sine scăzută decât, așa cum cred unii oamenii, stima de sine prea ridicată. Nathaniel Branden Multe caracteristici psihomorale trec adeseori neobservate, nu și aroganța, care se afișează cu nonșalanță în public și în relațiile interpersonale. Îmi displac profund persoanele arogante nu ...