Romania Sociala logo
Menu

Trump, campion în comunicare

autor:   18 November 2024  

Trump. Scurtă lectură psihologică: O profeție auto-împlinită 

Donald Trump este o celebritate. El stârnește senzație și când se însoară și când divorțează. El stârnește atenție și când face o mare afacere, și când face un mare faliment. S-a născut într-o familie bogată; tatăl său a fost  milionar, Dar el fiul a devenit miliardar. Donald Trump este maistru în jocul seducției și în jocul scandalurilor. Donald Trump este mai ales Americanul întreprinzător, bogat și celebru. Întruchipare a visului american: Învingătorul. Câștigătorul. După alegerile din noiembrie 2024, el a fost aclamat ca Președintele poporului.  

În psihologie se spune că personalitatea individului este profund marcată de copilărie. Alice Miller, ca psiholog spune că persoanele care au fost maltratate în copilărie, atunci când erau dependente de autoritatea parentală, odată adulți devin un fel de tirani, capabili de cruzime fața de aproapele lor și față de populații întregi. Aceste persoane resimt nevoia și dorința de se răzbuna de umilințele trăite. Biografii lui Donald Trump spun că tatăl său, milionar în imobilier, își obliga copii să adune tot ce poate fi economisit pe un șantier de constructii. Tatăl milionar aduna cuiele rătacite pe șantierele de construcții. În timp ce Fred, cel mai mare din frații Trump, nu a supraviețuit tratamentului autoritar al tatălui și a murit alcoolic la 43 de ani, Donald și-a construit o personalitate aprigă și răzbunătoare. Conduita lui ? Când cineva vă atacă, ripostați. Fiți  brutal ! 

Donald Trump are un ego puternic și o înaltă opinie de sine. Câteva din spusele lui :    

Dacă eu aș vrea, aș putea conduce în același timp întreprinderile mele și țara… A avea un ego puternic și o înaltă opinie de sine este un lucru foarte pozitiv…. Eu voi crea locuri de muncă. Eu am zis deja că voi fi cel mai mare creator de locuri de muncă, pe care Dumnezeu l-a creat. Eu am muncit foarte mult, dar am creat mii și mii de locuri de muncă și am construit clădiri impunătoare.  

Cam acesta este tonul folosit de Trump în intervențiile sale. Am putea spune despre personajul Trump că s-a setat ca Învingător. El a clamat adesea succesul său ca o auto-profeție. O profeție auto-împlinită. O prezicere a viitorului personal. Și ce altceva este o profeție auto-împlinită, decât o credință care, pentru posesor, este un adevăr, o evidență. Nu declara Trump în iulie 2016 că are unul dintre cele mai grozave temperamente care există, un caracter de Câștigător ? QI meu este unul din cele mai ridicate și asta o știți cu toții.  Dixit ! Ori, comportamentul care se conformează unei credințe, influențează și modul în care cei din jur percep personajul. Ei răspund la auto-profeții. Adevărul subiectiv devine o perspectivă de a interpreta situațiile ; realitatea contează mai puțin decât povestea pe care o spui despre realitate. 

Această scurtă lectură psihologizantă ne poate înlesni înțelegerea personajului Trump. Dar putem adăuga și dimensiuni sociologice și antropologice la personajul politic.Trump este un excelent comunicator. El captează contextul social și istoric, spiritul epocii, și așteptările electoratului. El spune de exemplu despre conceptul de încălzire climaterică, că a fost creat de chinezi cu scopul de a face industria americană ne-competitivă. El acuză unele media că s-au specializat în Fake news, în știri false. Dar declară imediat că el are un cont Twitter atât de puternic, că îi poate obliga pe dușmanii lui să spună adevărul. 

Să încercăm o scurtă analiza a comunicatorului Trump, în cele două campanii electorale. America First în 2016. Și Repararea valorilor în 2024. 

2016: Trump în fața lui Hillary Clinton. America First

Trump este boxerul care lovește primul și termină lupta cu un upercut.  

Este miliardarul Trump o nouă marcă de Președinte ? Ca fost star de televiziune și om de afaceri, Trump a detectat așteptările electoratului. Reușita lui de miliardar părea croită pe măsura bogăției Americii. Trump era omul timpului; miliardar, impetuos, agresiv, insolent și provocator. 

La alegerile din 2016 din SUA , într-un context în care mondializarea apărea ca unică soluție, Trump a impus sloganul America first și Make America Great Again. Cuvintele cheie ? Frontiera : O țară fără frontiere, nu e o țară ). Zidul : Voi construi un zid la granița cu Mexic și le voi trimite factura. Nimeni ca mine nu știe să construiască. Protecționism economic : O să vă protejez contra celor care au dezindustrializat țara. A vizat bine. Nu este America percepută ca pământul făgăduinței ? Nu suferă America de excepționalism ?  Americanii sunt convinși că toți locuitorii planetei visează să fie și ei întro zi americani. American dream exprimă visul succesului, al bogăției și celebrității.Printre altele, romantismul țării făgăduinței și a mitului american a triumfat în campania electorală din 2016. 

Miliardarul și impetuosul Trump a fost Câștigătorul. Jurnaliștii, intelectualii și analiștii politici anticipau că Hillary Clinton va fi câștigătoare postului de Președinte în fața unui Donald Trump taxat de ignorant, vulgar, imprevizibil și fără experiență politică. Dar Hillary (soția fostului președinte Bill Clinton) a pierdut alegerile. Cum a câștigat Trump ? Cu profilul său  de campion. Trump este realizatorul unei emisiuni de telerealitate, Apprentice, difuzată timp de 14 ani. În această emisiune de succes, se testa rezistența unor candidați, invitați săși pledeze cauza, cu ocazia unui interviu de angajare. Cei care nu erau convingători, erau eliminați din cursă cu o condamnare fără replică: Ești concediat. Vom spune metaforic, că Trump a concediato pe Hillary Clinton în campania electorală, pe care a construit-o după modelul acestei emisiuni de telerealitate: competiție, promisiuni, atacuri personale, nervi de oțel și mai ales, da, mai ales o înaltă stimă de sine. Nu a lansat el în campanie electorală întrebarea retorică : Cum poate Hillary Clinton să satisfacă țara, dacă ea nu e în stare să-și satisfaca propriul soț ?   

Trump a cristalizat figura câștigătorului pe fondul mitic al culturii americane. Dacă ne gândim la producția cinematografică americană din ultimii 10 ani, găsim corupție, comploturi, amalgam de emoții și frici, invocate pentru a stârni teamă. De ce neam mira că etichetele atribuite de unii jurnaliști candidatului Trump evocă o postură agresivă, narcisică, arogantă, manipulatoare ? Trump seamănă cu turnul Trump din New York , pe care l-a construit. Vizibil și arogant. 

După alegerea lui Trump, cel de al 45-lea președinte american, sa vorbit de cutremurul Trump, de furtuna Trump, de uraganul Trump. Trump se percepe Campion al reușitei în SUA, un geniu și o persoană cu spirit sănătos. În ianuarie 2018, întrun tweet lansat ca o misilă la adresa conducătorului nordcoreean Kim Jong, ca răspuns la declarația acestuia că butonul nuclear este mereu pe biroul său, Trump declara: Cineva din acest regim sărăcit și înfometat poate să-l informeze că și eu am un buton nuclear, și că al meu este mai gros și mai puternic decât al lui și că butonul meu funcționează ! 

2024. Trump și Kamala Harris

Nimeni nu va mai fi ignorat ! Vă auzim dorințele și visele de la un Ocean la altul ! 

Alegerile din 2024 în SUA , și victoria lui Trump în fața lui Kamala Harris,  au demonstrat că un lider conservator poate fi perceput ca fiind mai populist, mai aproape de nevoile populației, decât liderii democrați și intelectualitatea neo-progresistă. Kamala Harris a mizat pe mondializare, pe imigrație, pe identități fluide. Dar majoritatea populației avea nevoie de protecție socială, de identitate națională și culturală. Și populația latino și populația de Afro-americani din SUA a votat Trump, pentru că așteptau de la un Președinte protecție și identitate. Nu mondializare, nu trans-identitate sexuală, nu distrugerea familiei, ci mai degrabă o masculinitate asumată. 

Sloganurile folosite de Trump în campanie electorală din 2024 cristalizau așteptările majorității populației: Repararea valorilor. Trump a captat spiritul epocii, cu schimbările în curs. Nu a fost aceiași campanie electorală ca în 2016. În 2024, mesajul era ca America să redevină centrul lumii. Trump a mizat în discursurile lui pe Unitate și Patriotism. El declara într-un discurs : Împreună vom face o Americă mai bogată, mai sănătoasă, mai securitară. America Great Again !  Că suntem albi, negrii, galbeni sau metiși, în vinele noastre curge sânge roșu.   

Trump a anticipat o America ultra-tehnologică. O Americă mai puțin funcționărească. Simbolul reper pentru tehnologie și curățirea financiară a fost Elon Musk, care s-a alăturat lui Trump în această campanie. Și o Americă sănătoasa, după ce a declarat că America a devenit o țară bolnavă. Simbolul reper la sănătate a fost Robert Kennedy jr. ; acesta a fost  asociat în echipa lui Trump pentru a regândi sistemul de sănătate. Robert Kennedy jr. a fost un critic aprig a vaccinării pe vremea Covidului. Asocierea Cu Boby readuce în memorie și magia filiației de dinastie. De ce nu o dinastie Trump ?    

Trump a mizat pe temeri și interese generale : mondializarea și șomajul, o nouă ordine comercială cu taxe vamale, inflația care penalizează majoritatea salarială, familia. Chestiunea avortului a fost lăsată la latitudinea fiecărui stat american. În 2024, Americă trebuia să își afișeze puterea. Dorința și credința că poate redevini iarăși centrul lumii. De ce nu o nouă Roma. Și un Cezar victorios ?  

Campania lui Kamala Harris s-a prezentat în acești termeni:  Sunt femeie și sunt metisă. Nimeni nu își amintește de sloganurile ei. Și nici de programul ei. Poate doar de micul slogan : Nu ne putem întoarce în urmă. Previziunea victoriei a mizat așadar pe asocierea lui Trump cu trecutul. Este emblematic faptul că în campanie, a fost difuzat un clip favorabil votului democrat, dar care a avut un efect invers. O femeie republicană, vine la vot cu soțul ei republican. Dar îndată ce femeia intră în cabina izolată, ea votează Kamala. Și iese din cabină cu un zâmbet complice cu spectatorul. Adică a votat cu Binele, cu Viitorul. Evident, un astfel de clip,  care să aibă  un personaj masculin care votează republican, ar fi fost inimaginabil. Ar fi fost taxat de masculinism, paternalism și fașcism. Campania electorală a candidatei democrate Kamala Harris a mizat pe diviziune. A mizat pe individualism, nu pe interesul general. Ca și cum fiecare cetățean care votează se gândește numai și numai la interesele sale personale. Ori, votanții si-au pus întrebarea : care poate fi sensul democrației , atunci când nu se ține cont de interesul general ? 

Trump, abil comunicator 

În 2016, Trump a stârnit seismul numit fake news. El va acuza jurnaliștii că difuzează fake news, un soi de adevăruri alternative. În 2024 el va evoca termenul de infocid; de uciderea informației. Prin minciuni repetate. Prin mixare de imagini manipulate. 

Trump a captat preocupările majorității populației ; preocupări economice și sociale cotidiene, precum munca, salariu, taxele, securitatea economică. A cristalizat nemulțumirea generală în fața elitei sanitare care a  instalat un regim de control asupra întregii populații, în timpul Coronavirus.

Trump este un abil comunicator prin tipul de discurs. Trump folosește un limbaj popular. Strategia sa de comunicare este  simplă : un mesaj scurt, abrupt și emoțional. Strategia sa de comunicare contează pe resentimentul popular la adresa elitei intelectuale și jurnalistice. Acea elită care consideră că poporul nu știe, și nici măcar nu știe că nu știe. Trump este un abil comunicator. Postura sa, gesticulația întregesc  personajul politic, dându-i o aura de om deschis, sincer, popular. 

Trump a înțeles și a instrumentalizat starea de spirit a majorității populației, față de deconexiunea elitei de populație. Ne referim mai ales la ideologia Woke și Cancel Culture, ideologii construite de sus în jos, de către o serie de intelectuali neo-progresiși. Să amintim rapid că Jean-François Braunstein (La philosophie devenue folle) se întreba cum e posibil să vorbim de bărbați însărcinați, de femei cu penis, de fiecare are dreptul să-și aleagă . Sau să își schimbe sexul, de biologie virilistă și de matematici rasiste ? Nu este Wokismul  un soi de religie, prin prozelitismul său ? Wokismul  consideră că limba trecutului este sexistă, rasistă si LGBTQI+phobe, fiind o creație a societății occidentale, construită de bărbații albi, care au mai mult de 50 ani. Limba trebuie să devină militantă. 

În noiembrie 2024 la gala UFC (Ultimate Fighting Championship) de la Madison Square Garden,  Trump a fost aclamat ca un cezar la Colisseum. El a venit însoțit de miliardarul Elon Musk, de Robert Kennedy jr. și de Joe Rogan, orgnizatorul acestui eveniment. Joe Rogan fiind celebru comentator radio, animator de talk-show, organizator de spectacole, și mare amator de arte marțiale Joe Rogan este și un critic al ideologiilor Cancel Culture și Woke. Acest eveniment a fost o manifestare entuziastă de arte marțiale, și masculinitate asumată.

*

Trump nu este o patologie. Trump este un sindrom. Sindromul de nemulțumire în fața provocărilor epocii.



Facebook

Discuție cu un sociolog al științei din România anilor ` 80, profesorul american  Vasile Pirău[1]

1.       Dragă Vasile Pirău, ce făceai în 1987 ? Cum evolua pe atunci cariera ta ? Era apropierea unui filosof (prin formație) de sociologie, una de conjunctură sau avea radăcini intelectuale mai adânci ?  Când mă gândesc la anii dinainte de 1990 (anul când am plecat la studii in SUA), mi ...

Ne cerem scuze: de ce?

Cine se scuză se acuză.Proverb românesc Întradevăr, cine se scuză își recunoaște vinovăția pentru ofensarea (jignirea, insultarea, înjosirea, defăimarea) intenționată sau neintenționată a unei persoane sau a unei colectivități, faptă sancționabilă moral și/sau judiciar. Tot atât de adevărat este că vinovăția recunoscută se soldează, de cele mai multe ori, cu iertarea ...

Detectarea egoismului propriu și a egoismului altora

Este posibil ca, în anumite situații, comportamentul egoisit să fie bun și în alte situații să fie rău. Abraham Maslow Ne-am obișnuit să catalogăm egoismul ca fiind o caracteristică de personalitate negativă iar opusul său, altruismul, ca o virtute. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. În acord cu rezultatele cercetărilor moderne din ...

Politețea în comunicarea interpersonală verbală

Vorba dulce mult aduce! Proverb românesc Este politicos să îți alegi cu grijă cuvintele și să le rostești cu tonul potrivit situației și statutului tău social. Politețea se învață la fel ca operațiile matematice: mai întâi cele de bază (adunarea, scăderea, înmulțirea și împărțirea), apoi cele mai complicate (extragerea rădăcinii pătrate, ridicarea ...

Interviu cu Tudorel-Constantin Rusu, autorul volumului „Ethos, Pathos și Logos. Resurse ale oratoriei clasice în discursul pastoral”

Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava este unul din cele opt centre de orientare în cariera de cercetător înființate la nivelul celor opt Regiuni de Dezvoltare ale României și susținute prin programul PNRR. Acesta deservește Regiunea de ...

O nouă perspectivă asupra pensiilor ocupaționale pentru militari și polițiști

Un grup de cercetători format din Răzvan Hoinaru, Radu Petre, Daniel Nițoi, Florentina Marin și Jahara Matisek propune un model inovator pentru pensiile ocupaționale destinate personalului militar și polițienesc din România. Acest demers vine într-un moment important pentru sistemul de pensii și are potențialul de a genera discuții semnificative în ...

PE MARGINEA UNUI COMENTARIU DIN 1973 DESPRE „SOCIOLOGUL DE ÎNTREPRINDERE”. O DISCUȚIE CU ADRIAN DINU RACHIERU.

D-le Rachieru, probabil că puțini dintre cei care vă urmăresc preocupările din prezent știu că în urmă cu 50 de ani erați „sociolog de întreprindere”. Cum v-ați simțit în această postură, ca primă experiență profesională după terminarea studiilor? - Da, trecut-au cinci decenii și mai bine! Da fapt, din 1971, când, ...

Toxicitatea aroganței

Aroganța, lăudăroșenia și supraestimarea abilităților noastre reflectă mai degrabă stima de sine scăzută decât, așa cum cred unii oamenii, stima de sine prea ridicată. Nathaniel Branden Multe caracteristici psihomorale trec adeseori neobservate, nu și aroganța, care se afișează cu nonșalanță în public și în relațiile interpersonale. Îmi displac profund persoanele arogante nu ...